le
door lelliemeijer Jan 22, 2016 om 19:20
Geldzaken & recht

Hoe kom ik van het contract van molenaar af

ik heb bij firma molenaar een inloop douche besteld maar bij later inzien is dat door ons strot gedrukt kunne wij daar nog van af?

1566 11 Rapporteer

getty
door getty - Jan 22, 2016 om 19:28
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Koop is koop. In principe dus nee. Maar mogelijk wel tegen betaling van annuleringskosten.

aurora1
door aurora1 - Jan 22, 2016 om 19:30
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Hoe is deze bestelling tot stand gekomen? Bent u in een winkel geweest en heeft u vervolgens besteld of heeft u via internet besteld?
Bent u zomaar gebeld en op een aanbod ingegaan?
Wat meer informatie is nodig om zo goed mogelijk antwoord te geven.
Is het Molenaar van Prominent?

tijger1
door tijger1 - Jan 22, 2016 om 21:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hebben ze een pistool op uw hoofd gezet? Als u dat kunt bewijzen, kunt u er wel vanaf.

gerbera
door gerbera - Jan 22, 2016 om 22:31
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Hoezo door de strot gedrukt, u was er toch zelf bij. Blijkbaar een gladde verkoper geweest en u bent er in getrapt. Maar wat is er mis met de douche ? Misschien kan u hem ruilen voor een die wel naar wens is. Maar van de koop afkomen zal moeilijk gaan tenzij het een internetaankoop is. Volgende keer beter voorbereiden bij dergelijke aankopen.

Ca
door Carenaal - Jan 23, 2016 om 11:20
1 Antwoorden / Vragen

Ik heb molenaar zelf binnen gehaald omdat ze van die mooie advertentie,s hebben in de dagbladen.Toen meneer binnen was is er een mooie tekening gemaakt dat er prachtig uitzag.Toen kwam de vraag wat het gaat kosten meneer kwam uit op 7800 Euro dat vonden wij wel erg veel. Toen kwam meneer met een korting van 10% MAAR we moesten wel direct beslissen.Wij vonden het nog te veel dan zou meneer er nog eens 5% vanaf halen. Toen kwamen we op een bedrag dat we nog te veel vonden toen heeft meneer er nog 250 euro er vanaf gehaald.Dit kwam allemaal heel geloof waardig over maar ik had er toch geen goed gevoel over hoe op deze manier zaken worden gedaan bij de Firma Molenaar. Dit vind ik een manier om bij oudere mensen iets door de strot heen drukken. Mijn vraag is hier iets aante doen ? De firma Molenaar is van Prominent.

tijger1
door tijger1 - Jan 23, 2016 om 11:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar na al die "kortingen" hebt u getekend?

En wat heeft dat met oudere mensen te maken?

Cookies
door Cookies - Jan 23, 2016 om 11:32
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Verkoop aan (in) huis, valt onder colportage. Je hebt dan recht op een bedenktermijn van 14 dagen. Als je helemaal geen informatie hebt gekregen over de bedenktijd van 14 dagen, dan heb je 1 jaar de tijd om de overeenkomst ongedaan te maken.

Lees alle regelgeving over 'colportage' goed door https://www.consuwijzer.nl/thema/verkoop-buiten-verkoopruimte

chris74
door chris74 Jan 23, 2016 om 11:46
564 Antwoorden / 44 Vragen

Dit is geen colportage, deze persoon is naar Molenaar toe gegaan om offerte op te stellen. Heeft het wel over binnen halen maar dan in andere context.

Cookies
door Cookies Jan 23, 2016 om 12:03
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Zoals ik het lees, heeft ze deze firma gevraagd bij haar thuis langs te komen. Dat valt dan onder colportage.

chris74
door chris74 Jan 23, 2016 om 12:37
564 Antwoorden / 44 Vragen

Er is sprake van colportage als het initiatief van het persoonlijke bezoek van de verkoper komt. En dat is hier niet het geval.

http://www.judex.nl/rechtsgebied/consumentenrecht/kopen-aan-de-deur/artikelen/979/wat-is-colportage-en-wat-is-een-colporteur_.htm

ro
door ronny530 - Jan 23, 2016 om 11:51
2794 Antwoorden / 41 Vragen

U heeft Molenaar zelf uitgenodigd om een offerte te maken dus is er helaas geen sprake van colportage. Daar komt nog bij dat u de vrijheid had om niet accoord te gaan met de uiteindelijke prijs van de inloop douche, verkopers hebben altijd mooie verhalen over het product dat ze verkopen dus de term "door de strot gedrukt" is wat overdreven. Feit blijft dat u een rechtsgeldig contract heeft getekent en beide partijen zullen zich aan dat contract moeten houden.

gerbera
door gerbera - Jan 23, 2016 om 12:02
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Vraag mij ook af wat oudere mensen hiermee te maken heeft. Is er niet het gezegde "hoe ouder, hoe wijzer". Heeft dus niets met leeftijd maar met verstand te maken. U vond het te duur en dan toch tekenen. Ik hoop voor u dat de gemelde kortingen ook op papier staan, is dat niet het geval dan zou u kunnen spreken van onjuiste informatie alleen is dat dan weer moeilijk te bewijzen.

aurora1
door aurora1 - Jan 23, 2016 om 12:39
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft u de voorwaarden al doorgelezen wat betreft annuleringskosten?
Staan de genoemde kortingen vermeld op de offerte/bestelling?
Voor algemene informatie over offertes kunt u nog hier lezen: https://www.consuwijzer.nl/huis-tuin/werkzaamheden/offerte

zoekster1
door zoekster1 - Jan 23, 2016 om 13:32
1583 Antwoorden / 3 Vragen

De wet is veranderd per 14 juni 2014. Het is niet meer zo dat als er op initiatief van de koper een verkoper thuis komt, dat er geen sprake is van colportage. Dat was daarvoor wel zo, maar nu niet meer. Of liever gezegd, de hele colportagewet geldt niet meer, die is vervangen voor de wet verkoop buiten de verkoopruimte. Het begrip colportage heeft wettelijk gezien geen bestaansrecht meer en is geschrapt uit het wetboek. Het artikel waar chris naar verwijst (verstopt in een reactie naar carola) is een oud artikel, waarbij er nog een bedenktijd van 8 dagen gold en de colportagewet nog in de wet stond.

Het is het enige waar nog naar wordt gekeken is waar de overeenkomst wordt afgesloten en of die ruimte de normale verkoopruimte van de verkoper is, is dat niet het geval en buiten de normale verkoopruimte, dan geldt er een bedenkttijd van 14 dagen. Zijn die 14 dagen bedenktijd niet vermeld in de overeenkomst, dan geldt een bedenktijd van maximaal een jaar, zoals carola.83 al eerder heeft aangegeven.

Het zou anders zijn als de overeenkomst bijv. in de winkel zou zijn aangegaan en daarna komt de verkoper bij de klant thuis om nog verdere zaken te bespreken.