ArthurVH
door ArthurVH Mar 3, 2019 om 16:27
Geldzaken & recht

Hoe kom ik van USENEXT af??

Mijn dochter heeft vorig jaar (2018)  via een 'gratis' app een gratis periode afgesloten bij Usenext.

Toen ze daar achter kwam was het al te laat en moest ze geld gaan betalen voor het 'gebruik' daarvan omdat ze met Usenext een overeenkomst heeft afgesloten (????)  Usenext probeert geld van haar rekening af te schrijven maar dat lukt niet (ze heeft gelukkig geen saldo)

Sinds die tijd dreigt Usenext haar met een incasso bureau en een opgelopen rekening van ruim 170 euro.

Ze had zelf al een mailtje gestuurd om de overeenkomst (die ze zij niet eens getekend heeft) direct stop te zetten omdat ze

a) niet getekend heeft en

b) nog (steeds) geen 18 jaar is

Maar niets mag baten

Wat te doen als ouders??

1) meteen betalen ??  Doen we niet gezien de reputatie van Usenext

2) Afwachten tot er een incassobureau voorbij komt?

3) Een mail/brief sturen en daarna alles negeren??

4) rechtsbijstand inschakelen?

Ik ben erg benieuwd

De laatste dreigbrief verloopt op 21 maart dus ik ben ERG benieuwd naar goede tips

Arthur

1016 8 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Mar 3, 2019 om 16:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees deze verhalen eens.

https://community.consumentenbond.nl/computers-elektronica-5/usenet-1188

En hoe oud is dochter?

Leer uw dichter dat “gratis” nooit “gratis” is.

ArthurVH
door ArthurVH - Mar 3, 2019 om 16:36
2 Antwoorden / 1 Vragen

Beste @Tijger1

Mijn dochter wordt in mei 18 jaar

Topantwoord

marita5
door marita5 - Mar 3, 2019 om 16:41
11534 Antwoorden / 15 Vragen
ArthurVH
door ArthurVH - Mar 3, 2019 om 17:34
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik blijf echt nog met de vraag / het dillema zitten of ik na het sturen van een brief (aangetekend of niet) van Usenext af zal zijn.

De afgelopen jaren zijn er veel reacties geweest op forums zoals dit, maar niemand heeft echt een update gegeven.

Dus.. is men ooit wel eens echt aangesproken door een incassobureau?

Hoe is dat afgelopen?

En moet ik nu al een advocaat inhuren om te voorkomen dat het steeds verder uit de hand kan gaan lopen.

Tuurlijk heeft ze nooit iets getekend, hebben ze nooit gevraagd hoe oud ze is en hebben, etc etc.

Maar in hoeverre kunnen ze haar (en dus ook mij) aansprakelijk stellen voor de bedragen die ze noemen.

ALS dit "bedrijf" niet zoveel negatieve reacties en recenties gehad zou hebben had ik allang 'even' een brief gestuurd.

Zijn er nog mensen die in 2011 t/m 2016 last gehad hebben van Usenext??

Hoe is dit alles afgelopen??

jo
door jorisw Mar 3, 2019 om 17:43
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe zie je het voor je om bij online transacties de leeftijd te verifieren? Als je moet aangeven of je 18 of ouder bent geven kinderen natuurlijk gewoon een andere geboortedatum op. En als een bedrijf om ID's vraagt gaan we allemaal van de daken schreeuwen dat ze dat niet mogen vragen.

panter22
door panter22 Mar 3, 2019 om 17:44
6599 Antwoorden / Vragen

Een advocaat kost minimaal €200 per uur. De rekening betalen is goedkoper. Heeft je dochter meer dan 1 jaar niet betaald? De kosten per jaar zijn €95,35 (12 X €7,95) Incassokosten €40. Je dochter heeft zich aangemeld en niet betaald en niet opgezegd. Nu heeft ze een mail gestuurd en opgezegd. Opzeggen betekent dat je vanaf de nieuwe betaalperiode niet meer lid wilt zijn en wilt betalen. Die €170 blijven dan staan en moet ze betalen. Iedereen kan wel schrijven dat hij/zij nog geen 18 jaar oud is. Hoe lang geleden heeft ze die mail gestuurd. Wat houd je tegen om zelf een brief te sturen?

Topantwoord

edrick3
door edrick3 - Mar 3, 2019 om 18:05
27632 Antwoorden / 85 Vragen

En moet ik nu al een advocaat inhuren om te voorkomen dat het steeds verder uit de hand kan gaan lopen
Zou ik niet doen (of jemoet een rechtsbijstandverzekering hebben, maar dan nog .... die werken vaak pas bij een claim boven de €200)
Ik zou pt.3 maar aan houden.
Incassobureaus hebben geen enkele wettelijke status.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 4, 2019 om 09:08
16885 Antwoorden / 202 Vragen

In beginsel behoeft u niets anders te doen dan al via links gegeven adviezen opvolgen.
U moet zich vooral niet laten intimideren door een incassobureau.
Als men de vordering echt zou voortzetten dient er sorake te zijn van een deurwaardersexploit met een oproep voor een zitting bij de rechtbank, sector kanton.Als het zover zou komen, dan moet u wel naar de zitting gaan met daarbij alle gegevens etc. m.b.t. de onrechtmatigheid.
Daarvoor is de inhoud van hetgeen PANTHER22@  aangaf al van groot belang. Men kan nimmer bewijs leveren dat u wel toestemming zou hebben gegeven.

U kunt uiteraard wel het incassobureau berichten dat u nooit en te nimmer accoord bent gegaan met het sluiten van de overeenkomst door uw dochter maar doe dat dan schriftelijk met aantekening. Het lijkt mij dat u er dan niets meer van hoort. (Evt. een kopie naar Usenext).

Zie voor voorbeeldbrief en nog andere info: https://www.overeenkomsten.nl/overeenkomst-met-minderjarige-vernietigen/

   herhaald, laat u niet intimideren

tijger1
door tijger1 - Mar 4, 2019 om 11:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het lijkt me verstandiger dat u een gesprekje hebt met uw dochter over het gebruik van internet, over “gratis” en over zich overal zomaar aanmelden zonder de voorwaarden te lezen.

Was uw dochter een jaar of 10 geweest, had u kunnen volstaan met een brief.

Maar ik zou dochter nu maar de rekening laten betalen.