andregld
door andregld Sep 15, 2017 om 12:36
Geldzaken & recht

Hoe om te gaan met kopieen ID-kaarten bij verklaringen afgeven.

Hallo,

De ene instantie geeft aan dat je geen kopie moet weggeven of je ID-kaart moet afgeven aan anderen. Maar aan de andere kant wordt er door de overheid weer gezegd dat je een kopie moet meegeven van je ID-kaart.

En zeker nu tegenwoordig toestemmingsverklaring aan school moet geven als je kind een buitenlandse reis gaat maken.
Alles vragen ze....... tot een kopie ID-kaart toeweg.

Al ga ik er vanuit dat de school zeeeeeer zorgvuldig omgaat met de kopieen en nagebruik weer vernietigen. Maar nu de andere kant....Het zou maar zo kunnen zijn dat de docent de tas in de trein/bus of waar dan ook laat staan of de tas wordt gejat. Dan liggen meer gegevens op straat en niet alleen dat van de kinderen maar ook dat van de ouder(s).

Ik heb de volgende vragen:
Moeten scholen dit soort verklaringen blijven vragen met de nodige risico's vandien?
Zijn er nog andere gevallen/voorbeelden bekend waar het gelijkwaardige van toepassing is?
Aan welke regels dient een school (uit mijn voorbeeld) te houden?

Groet Andre

3668 12 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 15, 2017 om 12:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maak met de app een kopie, dan kunt u ook vermelden dat het een kopie is en waarvoor hij bestemd is.

Waar de school zich aan moet houden? Dat ze op hun spullen moeten passen.

U kunt ook uw kind niet laten meereizen. Of zelf meegaan. :-((

ge
door geert530 - Sep 15, 2017 om 12:39
8 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt op elke kopie het woord kopie kalken.Beste oplossing en dan is er verder niets mee te beginnen.Denk ik.....

diumenge
door diumenge Sep 15, 2017 om 17:36
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Nuttig... dat zie je zonder de tekst 'kopie' ook wel.

ge
door geert530 Sep 16, 2017 om 10:48
8 Antwoorden / 0 Vragen

Met het verkeerde been uit bed gestapt?

boppe1943
door boppe1943 - Sep 15, 2017 om 16:34
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Zoals al geadviseerd: zet er met grote letters het woord "kopie" op en maak het Burgerservicenummer onzichtbaar. Maar moet een docent al die toestemmingsverklaringen mee op schoolreis hebben?
Lees ook even dit:
http://schoolreis.nl/archief/identificatie-bij-schoolreizen-naar-het-buitenland
en dit:
http://www.ouderraad.net/vraagbaak/index.php?topic=1497.0

tijger1
door tijger1 Sep 15, 2017 om 17:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Aardig recent die vraagbaak. Van 2006.

diumenge
door diumenge Sep 15, 2017 om 17:38
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wat is het nu van (alleen) 'kopie' vermelden op de kopie?

boppe1943
door boppe1943 Sep 16, 2017 om 11:42
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Jahaa, @tijger1, kunt u nagaan dat dit probleem toen ook al bestond. En blijkbaar zijn er nog steeds geen eensluidende richtlijnen daarvoor bij buitenlandse schoolreisjes. Schengen en de identificatieplicht bestonden ook in 2006, niks veranderd.

@Diumenge: (Bron Awareways):

Ook zonder digitale tools kun je samen zorgdragen voor een veilige kopie. Bijvoorbeeld door er de datum, de naam van de organisatie en het doel van de kopie op het printje te noteren. Zodoende kan het niet elders voor gebruikt kan worden. Het woord ‘KOPIE’ of ‘SPECIMEN’ over de afbeelding schrijven kan ook geen kwaad. Plus: streep te allen tijde het burgerservicenummer (BSN), het documentnummer en de handtekening door.

ro
door ron503 - Sep 15, 2017 om 17:02
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kan best begrijpen dat de school een kopie van de ID kaart wil hebben want de school wil weten of de ID kaart nog lang genoeg geldig is want een verlopen ID kaart kan voor grote problemen zorgen. De kans dat een docent de kopieën mee naar huis neemt is vrijwel nihil omdat de kopieën voor intern gebruik zijn bedoeld. Stel dat de school afziet van een kopie en de gok waagt dat het wel goed zal gaan maar helaas het gaat toch gigantisch mis want één of meerdere scholieren hebben geen geldige ID kaart. De klachten van de ouders zijn dan niet te overzien want het eerste wat de ouders gaan vragen "waarom zijn de ID kaarten niet gecontroleerd". U kunt het BSN nummer onzichtbaar maken om alle zorgen omtrent het indienen weg te nemen.

tijger1
door tijger1 Sep 15, 2017 om 17:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het gaat niet over de ID kaart van de kinderen, maar over die van de ouders.

diumenge
door diumenge Sep 15, 2017 om 17:39
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Voor het controleren van de geldigheid heb je geen kopie nodig.

Cookies
door Cookies - Sep 15, 2017 om 17:42
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik vind het volkomen begrijpelijk dat een school zich vandaag de dag gaat indekken tegen allerlei risico's. Steeds meer ouders spannen voor allerlei kwesties een rechtzaak aan tegen school.

Stelt dat er tijdens de schoolreis iets gebeurt of stel dat een jongere er tussen uit knijpt richting Syrië, als er dan geen toestemming is van beide ouders, krijgen ze straks voor hun voeten gegooid: 'Ja, mijn vrouw had toestemming gegeven, maar ik niet. Aan mij is niets gevraagd. Dat is mijn handtekening niet.'

aurora1
door aurora1 - Sep 15, 2017 om 19:30
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ga dan zelf als begeleider mee of laat het kind niet gaan.
Natuurlijk moet de school van alles weten want die draagt de verantwoordelijkheid en moet kunnen handelen bij incidenten en er zal vast ook een verzekering afgesloten moeten worden.

Ge
door Genee - Sep 15, 2017 om 20:09
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien bedoelt @tijger1 de app KopieID.
U kunt met de app kopieID van de overheid op een mobieltje of tablet een ' veilige'  kopie maken en het BSN en andere informatie maskeren.
Er komt op de kopie, wanneer u dat invult , ook te staan voor wie de kopie bestemd is en de datum van de kopie.

tijger1
door tijger1 - Sep 16, 2017 om 00:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De school is verplicht naast de toestemmingsformulieren van de ouders ook een kopie ID van die ouders te hebben als zij met die kinderen over de grens gaan.

tijger1
door tijger1 - Sep 16, 2017 om 00:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De ouders moeten naast het toestemmingsformulier ook een kopie van hun ID afgeven ter verificatie, als hun kinderen met de school naar het buitenland gaan.

https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/formulieren/2014/02/06/formulier-toestemming-reizen-met-minderjarige-naar-het-buitenland/Toestemmingsformulier+versie+25-7-2017.pdf

ne
door neodutchio - Sep 16, 2017 om 09:16
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Wat ik doe als ik ergens een kopie moet achterlaten ook mijn BSN doorkruisen (zoals meer al aangeven hier), maar ook eropzetten kopie voor ***. Deze tekst ook een stukje over de foto schrijven. Mocht er ooit iets gebeuren met deze kopie staat er duidelijk op aan welke instantie deze is afgegeven.
Omdat ook over de foto heen is geschreven is deze ook waardeloos geworden voor fraudeurs.

racingweirdo
door racingweirdo - Sep 16, 2017 om 09:54
23 Antwoorden / 6 Vragen

Naast het toestemmingsformulier dient de school inderdaad in bezit te zijn van een kopie id van alle kinderen.

het bekrassen van de foto of bsn nummer is niet toegestaan in dit geval!

tijger1
door tijger1 Sep 16, 2017 om 09:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De school moet een kopie ID van de ouders hebben, niet van de kinderen. De kinderen moeten hun originele ID bij zich hebben.