fr
door francala Jun 15, 2014 om 14:06
Geldzaken & recht

Hoe optreden tegen malafide advocaten?

Hoe kan worden voorkomen dat personen die zich voordoen als advocaat en op die manier geld opeisen voor cliënten hun gang kunnen gaan en mensen de stuipen op het lijf jagen met dreigementen als beslaglegging en het sturen van concept dagvaardingen?

5013 19 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - Jun 15, 2014 om 14:28
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Mocht deze persoon zicht uitgeven voor advocaat en u bent er zeker van dat dat niet zo is kunt u een klacht indienen bij de orde van advocaten. Maar makkelijker is om alle betalingen die u schuldig bent binnen de daarvoor geldende termijn te voldoen. Dan heeft u geel last van zulke "malafide advocaten".

tijger1
door tijger1 - Jun 15, 2014 om 14:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een advocaat kan geen beslag laten leggen. Geen nepper maar ook geen echte.

Daar komt een rechter aan te pas en een uitspraak en een deurwaarde met een exploit.

Dus zij kunnen hun gang helemaal niet gaan.

ho
door hopetobehelping - Jun 15, 2014 om 16:51
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste francala,

een 'advocaat' die dreigementen uit kan behoorlijk intimiderend overkomen en veel onrust veroorzaken.
Zoals al aangegeven kunt een klacht indienen bij de orde van advocaten.
Uw vraag doet mij wel afvragen of u wel met een advocaat te maken hebt of alleen met iemand die zich zo voordoet maar het niet is.
Kunt u preciezer aangeven wat er precies aan de hand is ? Daarmee krijgt u waarschijnlijk ook antwoorden waarmee u meer kunt.

cb
door cbo - Jun 15, 2014 om 20:26
31 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 15 jun 2014, 14:56]Een advocaat kan geen beslag laten leggen. Geen nepper maar ook geen echte.

Daar komt een rechter aan te pas en een uitspraak en een deurwaarde met een exploit.

Dus zij kunnen hun gang helemaal niet gaan.

Dat een advocaat geen beslag kan leggen klopt uiteraard, wel kunnen ze uiteraard een deurwaarder inschakelen om dat te doen, hier heb je echter geen advocaat voor nodig, dit kun je zelf ook doen als losse (of volledige) opdracht bij een deurwaarder.

Wat je verder zegt lijkt mij niet helemaal te kloppen. Vooral gezien het verhaal van TS zo minimaal is is nooit te zeggen om wat voor zaak het gaat. Er zijn genoeg gevallen waarbij al sprake is van een executoriale titel en een gang naar de rechter derhalve ook niet nodig is.

TS: als je geen informatie geeft hoe of wat zal je nooit een goede reactie krijgen op wat je vraagt, je vraagstelling is onduidelijk en je casus is al helemaal niet aangegeven. Vraag gericht en geef informatie over de situatie (uiteraard geen persoonlijke informatie, maar geef dan in ieder geval een voorbeeldsituatie).

tijger1
door tijger1 - Jun 15, 2014 om 20:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ cbo

Maar met het inschakelen van een deurwaarde kan er nog geen beslag gelegd worden. Daar is eerst een uitspraak van een rechter voor nodig. Behalve van de kant van de overheid, de fiscus en zo.

Maar de overheid maakt geen gebruik van personen die zich voordoen als advocaat en stuurt ook geen dreigementen en concept dagvaardingen .

cb
door cbo - Jun 15, 2014 om 21:13
31 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger01

De overheid kan inderdaad deze middelen inzetten, maar er zijn ook nog andere middelen waarvoor geen uitspraak van de rechter voor nodig is. Dit noemen ze ook wel het recht van parate executie en we hebben het hier dan over onder andere hypotheekrechten, pandrechten, notariële akten en dergelijke.

Het zijn juist de zekerheidsrechten waar ik in dit geval bang voor ben dat dit toch nog wel eens parten kan gaan spelen.

cb
door cbo - Jun 15, 2014 om 21:20
31 Antwoorden / 1 Vragen

De werkwijze komt mij trouwens bekend voor van e-court. Die hebben ook een "nare" manier van "proceduren", ze doen zich voor als "onafhankelijk", maar krijgen wel opdracht van 1 der partijen. Ze leggen hun bevindingen vast in een akte en laten deze op dubieuze wijze notarieel vastleggen. Een dergelijke akte kan op die manier weer geëxecuteerd worden.

Bijzondere constructies, welke ook niet geliefd zijn, uiteraard heb je hiervoor weer executiegeschillen om dingen recht te zetten.

door 1953 - Jun 16, 2014 om 02:51
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=francala schreef op zondag 15 jun 2014, 14:06]Hoe kan worden voorkomen dat personen die zich voordoen als advocaat en op die manier geld opeisen voor cliënten hun gang kunnen gaan en mensen de stuipen op het lijf jagen met dreigementen als beslaglegging en het sturen van concept dagvaardingen?

Door te controleren of hun naam is ingeschreven bij de Nederlandse Orde van de Advocaten, zie link: Advocatenorde.

Elke advocaat moet ingeschreven staan bij deze Orde!

ka
door kaakje - Jun 16, 2014 om 13:01
109 Antwoorden / 0 Vragen

Te weinig informatie om een afdoende antwoord te kunnen geven.

En advocaten, ingeschreven bij de NOvA is geen garantie op vlekkeloos gedrag.

ka
door kaakje - Jun 16, 2014 om 13:08
109 Antwoorden / 0 Vragen

Kan mijzelf niet quoten.

Antwoord moet zijn antwoordt. Sorry

tijger1
door tijger1 - Jun 16, 2014 om 13:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@kaakje

U vergist zich. Antwoord is hier een zelfstandig naamwoord, dus krijgt geen t achter de d.

zonnewind
door zonnewind - Jun 17, 2014 om 00:12
222 Antwoorden / 61 Vragen

Kleine aanvulling: antwoordt krijg je alleen als er 'hij of zij of het voor staat. Hetzelfde als 'hij loopt, zij loopt of het loopt. Dus: de advocaat antwoordt dat hij vandaag niet meer werkt. Of zo.:-) :-) :-)

fr
door francala - Jun 19, 2014 om 23:15
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de reacties. Ik zal trachten kort en bondig e.e.a. toe te lichten.

1) Twee jaar geleden had ik een dispuut met accountant X die mij kosten in rekening bracht waarvoor geen opdracht was gegeven (= geen opdrachtovereenkomst). Hierover is heel wat heen en weer gebeld en gesproken en ik bleef bij mijn standpunt dat het een onterechte factuur betrof.
2) Vorig jaar ontving ik van 'Y Advocatuur' een eerste brief namens accountant X waarin mij een laatste kans werd geboden tot betaling van het verschuldigde bedrag over te gaan. Het bedrag moest binnen 5 dagen op de rekening van accountant X zijn bijgeschreven. Als dat bedrag niet binnen was zou accountant X door 'Y Advocatuur' worden geadviseerd een procedure op te starten.
Ik heb hier direct schriftelijk en met toelichting op gereageerd en in duidelijke bewoordingen aangegeven dat de zaak hiermee afgedaan moest zijn.
3) Drie maanden later ontving ik van 'Y Advocatuur' een tweede brief, met concept dagvaarding, die op korte termijn zou worden uitgebracht als ik niet binnen 10 dagen had betaald (hoofdsom + incassokosten).
4) Bij gebrek aan tijd en energie ben ik met accountant X gaan praten en ben ik met hem een schikkingsbedrag overeengekomen dat ik direct aan accountant X heb voldaan.

De feiten:
'Y Advocatuur'
a) heeft een website met heel veel foto's van de enige advocate van het kantoor en met links naar o.a. de site van een fotografe en de site van een ICT-bedrijfje uit dezelfde straat
b) heeft geen advocaat met mr. titel
c) heeft, ondanks schriftelijk verzoek aan accountant X, nooit een brief aan mij gestuurd dat de zaak afgehandeld is.

N.a.v. jullie geboden adviezen ben ik nagegaan of 'Y Advocatuur' aangesloten is bij de NOvA en dat blijkt - inmiddels (t.t.v. brief 1 nog niet) - het geval te zijn.

Ik zou graag zien dat 'Y Advocatuur' op zijn minst een berisping krijgt voor het feit dat zij zich met haar dwingende brieven en dreigende taal niet integer gedraagt. Een advocaat dient zich toch hoffelijk en ethisch verantwoord op te stellen?
Ik zie jullie reacties met belangstelling tegemoet.

tijger1
door tijger1 - Jun 19, 2014 om 23:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hoffelijk en ethisch? U maakt een grapje.

he
door hemoi - Jun 20, 2014 om 07:11
18 Antwoorden / 1 Vragen

Poeh, ben blij dat ik zijn rekening nog niet betaald heb. Want het lijkt wel of hij voor de tegenpartij opkomt.En, nou moet ik jullie een vraag stellen. Hij raadde mij een curator aan. Moet ik hem gewoon links laten liggen?

tijger1
door tijger1 - Jun 20, 2014 om 09:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hemoi

U hebt blijkbaar een probleem. U kunt daar beter zelf een topic over openen en dan wat meer gegevens verstrekken.

he
door hemoi - Jun 20, 2014 om 12:16
18 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is waar, maar ik had al getypt en op verzenden gedrukt. Maar kon het niet meer ongedaan maken.

labren
door labren - Jun 26, 2014 om 12:58
862 Antwoorden / 0 Vragen

ik bel ze altijd op om te horen wat er aan de hand is en dan kom je er vanzelf achter of je met een echte atvocaat te doen heeft en dan nog zeg ik dat ze het maar via de rechtbank moeten komen halen , in alle gevallen dat ik daar mee te maken heb gehad hoor ik dus helemaal niks meer van die zogenaamde advocaten omdat het bedrag wat ze moeten innen te weinig is om daarvoor naar de rechtbank te gaan en ik twijfel heel erg of ik wel met echte advocaten te maken hebt omdat ik meest van tijd met een niet bestaant advocaten kantoor te maken heeft omdat die nergens staat ingeschreven

labren
door labren - Jun 26, 2014 om 13:04
862 Antwoorden / 0 Vragen

en een advocaat kan helemaal geen beslag laten leggen op loon of goederen , dat kan alleen maar via een uitspraak via een rechtbank, dus hij zal eerst de gang naar de rechter moeten maken