al
door alexgroen2 Nov 24, 2011 om 16:06
Geldzaken & recht

Hoe zit het met de rente op spaarrekeningen.

Als ik geld op een spaarrekening zet, dan is dit reserve voor een bank. Geld waar ze niks mee doen. Waar ze wel wat mee doen is met de vermenigvuldigingsfactor. Zo is het aan mij uitgelegt. Ik stort 100 euro op een spaarrekening. Op dat moment wordt dit kontante geld omgezet in digitaal geld, met de zelfde valuta. Vervolgens gaat Pietje naar de bank en vraagt een lening van 1000 euro. 10 keer zo veel. Hij krijgt op dat moment 1000 euro digitale euro's en kan dit digitaal laten overschrijven. Alleen een schuldverklaring met een garantie is voor de bank voldoende om dus 990 euro te verzinnen. 990 euro . Dit aangezien statisties is bepaalt dat maximaal 10% van de euro's effectief opgenomen worden. Niet moeilijk dus. Ze vragen tussen de 5 en 10% rente over deze schuld. Omgerekend dus 50 tot 100% over mijn uitgeleende geld aan de bank. Terwijl ik minder dan de inflatie over mijn spaargeld krijg. In het verleden konden banken zelfs met een veel lagere reserve, geld verzinnen waardoor de rente-inkomsten op spaargeld nog hoger waren. Maar als spaarder wordt ik nog altijd gestraft. Is dit niet gewoon de beste uitleg horende bij de EURO/DOLLAR crises?
Volgens mij waren namelijk in de guldentijd de rentes op spaarrekeningen 6 tot 8% per jaar. Waardoor het interesant was om te sparen en als spaarder werd je niet gestraft te sparen voor een grote uitgave in de toekomst. Helemaal gek vind ik dat er leningen of hypotheken worden verstrekt met een rente die lager is dan de inflatie.
Dus eigenlijk wordt je dan beloont voor het hebben van schuld.
Ik zet geen cent op een spaarrekening als ik nu al weet dat ik volgend jaar er minder voor terug krijg, terwijl die zelfde bank er tussen de 50 en 100% aan verdient, per jaar. Banken moeten meer reserves opbouwen en geven dan 3,2% over dat spaargeld. 3,2 x 10 = 32%. Kunnen we dat niet gewoon met elkaar delen? 50/50. Of moet een bank ons bestelen om de economie hoog te houden?

12683 18 Rapporteer

freya
door freya - Nov 24, 2011 om 16:33
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo alexgroen2,

Zo simpel is het natuurlijk niet. Je kunt niet gewoon de inkomsten van de ene klantengroep wegstrepen tegen de uitgaven van de andere klantengroep. Er moeten natuurlijk ook nog wat onkosten betaald worden om het instituut 'bank' draaiend te houden. Gebouwen, apparatuur, energie, salarissen, enz. enz. Dat moeten we ook allemaal met elkaar ophoesten.

En de uitspraak: "Ik zet geen cent op een spaarrekening als ik nu al weet dat ik volgend jaar er minder voor terug krijg, terwijl die zelfde bank er tussen de 50 en 100% aan verdient, per jaar." snijdt ook niet echt veel hout. Je mag er dan misschien niet veel rente op krijgen, maar na een jaar heb je wel 'je kapitaal' + 'een beetje rente'. Als je het geld niet op een spaarrekening zet, maar thuis in een oude sok bewaart, heb je alleen nog maar 'je kapitaal' en dat is toch iets minder dan op een spaarrekening zetten.
Wat is jouw alternatief dan? Alles dan maar zo snel mogelijk opmaken?

m.vr.gr. Freya

getty
door getty - Nov 24, 2011 om 16:34
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Dit is een vraag en antwoord site. Dit soort kwesties kunt u beter bij discussies plaatsen!

naitsoezn
door naitsoezn - Nov 24, 2011 om 16:37
842 Antwoorden / 1 Vragen

In deze redenering zit gewoon zoveel kroms, dat er bijna niet aan te beginnen is om uit te leggen hoe het zit. Toch een poging:
[quote]
Alleen een schuldverklaring met een garantie is voor de bank voldoende om dus 990 euro te verzinnen

Een bank verzint geen geld. De centrale bank geeft geld uit, en deze hoeveelheid is fixed, hier komt niets bij (tenzij de centrale bank besluit meer geld uit te geven). Bovendien wordt niet elke euro die bij de bank binnenkomt weer uitgeleend. Een bank heeft ook nog andere manier om het geld te besteden, bijvoorbeeld beleggingen in aandelen, vastgoed, obligaties, etc.
[quote]
Ze vragen tussen de 5 en 10% rente over deze schuld. Omgerekend dus 50 tot 100% over mijn uitgeleende geld aan de bank.

Je vergeet voor het gemak even, dat de bank voor elke euro die het uitleent een risico loopt. Dat is waar je rente voor betaalt. Hoe hoger het risico dat het geld niet meer terugkomt, hoe hoger de rente.
[quote]
Volgens mij waren namelijk in de guldentijd de rentes op spaarrekeningen 6 tot 8% per jaar
Onzin. De rente is altijd fluctuerend geweest. Soms hoog, soms laag, nooit jaar-in-jaar-uit tussen de 6 en 8%.
[quote]Ik zet geen cent op een spaarrekening als ik nu al weet dat ik volgend jaar er minder voor terug krijg
Dan zet je het toch niet op de bank; krijg je ook geen rente en wordt je geld net zo goed minder waard. Immers, ik neem niet aan dat die oude sok waar je je geld in bewaart wel een hoog rente-percentage biedt. Dus je kunt kiezen: nu 100 euro in en oude sok stoppen en volgend jaar 100 euro hebben, of nu 100 euro naar de bank brengen en volgend jaar 102 euro op je bank hebben staan.
[quote]
Kunnen we dat niet gewoon met elkaar delen? 50/50.

Deel je dan ook het risico met de bank? Als iemand z'n lening niet meer terugbetaald, dan betaal jij de helft van die lening aan de bank?

conny2
door conny2 - Nov 25, 2011 om 09:08
256 Antwoorden / 4 Vragen

naitsoezn, toch een beetje beter opletten of vaker naar het nieuws kijken.
Geld wordt wel gemaakt, geld wat aan de banken is gegegeven staat zelfs buiten de begroting en telt niet mee als staatsschuld.
Ik vraag mij ook af waarom de rente op spaarrekeningen zo laag is. Andere eurolanden moeten 5-7% rente betalen en je merkt de inflatie in de winkels en toch krijg je maar 2%.

al
door alexgroen2 - Nov 25, 2011 om 09:47
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=naitsoezn schreef op donderdag 24 nov 2011, 16:37]
Een bank verzint geen geld. De centrale bank geeft geld uit, en deze hoeveelheid is fixed, hier komt niets bij (tenzij de centrale bank besluit meer geld uit te geven). Bovendien wordt niet elke euro die bij de bank binnenkomt weer uitgeleend. Een bank heeft ook nog andere manier om het geld te besteden, bijvoorbeeld beleggingen in aandelen, vastgoed, obligaties, etc.

Ja en nee. Het scheppen van bankkapitaal

Op het moment dat spaargeld toegepast wordt als reserve, dit betekend dus dat dit geld in waardepapieren (dus ook eurobiljeten of munten) aanwezig is bij de bank, dan wordt dit gebruikt voor opname in pinautomaten die deze waarde papieren uitgeven. Eurobankbiljetten met de handtekening van de bankdirecteur van de europese bank.
Girosaldo's, banksaldo's en schuldesaldo's bezitten geen handtekening van de europese bank, maar worden gegarandeerd door de bank zelf. (Tot aan het faisement). Als ik het goed heb leent de bank dit bij de europese bank Referentie

[quote]
Je vergeet voor het gemak even, dat de bank voor elke euro die het uitleent een risico loopt. Dat is waar je rente voor betaalt. Hoe hoger het risico dat het geld niet meer terugkomt, hoe hoger de rente.

Een gedeelte van de rente is risicodekking. Logisch, ook schulden invorderen kost geld. Maar banken zijn niet alleen verzekeringsmaatschappijen. Voor hypotheken is dit in de rente terug te vinden wanneer je een NHG kunt koppelen aan deze hypotheek.

[quote] Dan zet je het toch niet op de bank; krijg je ook geen rente en wordt je geld net zo goed minder waard. Immers, ik neem niet aan dat die oude sok waar je je geld in bewaart wel een hoog rente-percentage biedt. Dus je kunt kiezen: nu 100 euro in en oude sok stoppen en volgend jaar 100 euro hebben, of nu 100 euro naar de bank brengen en volgend jaar 102 euro op je bank hebben staan.

Snap ik.
De euro is niet mijn valuta, net zo min de Dollar. Ik beslis niet over de ontwaarding (inflatie) dat doet de zelfde organisatie die ook die zelfde munt uitgeeft. Fiduciair geld kan je niet bewaren in een sok zonder de inflatie voor lief te nemen.
Als je ziet dat de afgelopen 2 maanden de inflatie dermate opgelopen is dat staatsobligaties minder opleveren (Zonder ook maar de 103,95% regeling mee te nemen) Referentie
Wie zijn dan die gekken die hun euros daar op inleggen? Er bestaan toch betere investeringen? Investeringen die niet verliesgevend zijn. Of is in deze, de Europese bank de genige die deze staatobligaties opkoopt, waardoor mede de inflatie ontstaat?

[quote] Deel je dan ook het risico met de bank? Als iemand z'n lening niet meer terugbetaald, dan betaal jij de helft van die lening aan de bank?

Ja dat doen we nu al, dat heet rente.
Als een bank van de ECB een lening kan krijgen van 1,25% en deze dan in de vorm van een hypotheek a 3,4% aan mij verstrekt. Dan verdient de bank hierop. Als er geen rendament was, waren er ook geen banken. Het is wel heel erg gekoppeld met elkaar allemaal. De inflatie, de rente van de ECB, de hoeveelheid die banken kunnen lenen bij de ECB, die dus afhankelijk is van hun reserves, de rente op hun leningen en hypotheken en de rentes op spaarrekeningen en depositos. Een bank moet zijn spaarders beter belonen en schuldenaars ontmoedigen door rentes hoger dan de inflatie te laten zijn. Dit remt de inflatie en zorgt uiteindelijk voor een stabilisering van de schuldelast.
1 euro sparen staat tot 10 euro schuld is OK, tenzij de bank zijn spaarders beloont. Maar op een of andere manier wil men dit niet genoeg. Het geld gaat hier in zitten.

w123
door w123 - Nov 25, 2011 om 12:29
20 Antwoorden / 5 Vragen

Je kunt natuurlijk ook je geld omzetten in fisiek goud.

ma
door martin hendriks - Nov 25, 2011 om 12:37
4 Antwoorden / 0 Vragen

Lees het Boek: Geld doet de wereld draaien. ISBN 9064453608
uitgeverij@epo.be Geschreven 2001, door Barbara Garson.
Dan weet u aan het eind precies wat er aan de hand is.

Als e bank vrijdag 1 miljoen heeft, leent hij dit tot maandagmorgen uit aan een andere bank. Die gebruikt dat bijv. om in malesie een olie raffienaderij te bouwen. Werken chinezen die de reis betaald krijgen, onder voorwaarde dat ze een jaar blijven. Voor 3 doller per dag. ( jaar 2000 0. gaan ze eerder terug zelf de reis betalen.

Boek moet u lezen, dan weet u hoe goed wij het hebben in onze kapitalistische wereld. waarvan we nu een stuk moeten inleveren. De Chinzen en Indiers werken niet meer voor 3 dollar per dag. Ze maken alles wat ze nodig hebben inmiddels zelf.

Groet martin

vr1944
door vr1944 - Nov 25, 2011 om 12:45
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Wat groente en fruit voor de groenteboer is geld voor de bank.Kortom geld is handesproducktl voor een bank of tewel de bank verkoopt jouw spaargeld met winst (uitlenen etc).Als je geld op een spaarrekening zet beur je rente als je in het in een oude sok stopt wordt je geld nog minder waard door de inflatie.Wat een geneuzel toch

valerius-2
door valerius-2 - Nov 25, 2011 om 12:53
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Als u het niet meer op de bank wil zetten.
Dan belegt u het toch in aandelen misschien dat het dan verdubbeld of maar de helft waard is na een jaar.
Maar daar zijn ook weer kosten aan gebonden en zeer veel risico.

w123
door w123 - Nov 25, 2011 om 12:58
20 Antwoorden / 5 Vragen

Beste Valerius,
Ik weet niet hoe vaak je de beurskoersen volgt, maar deze staan al 7-wkn in de min!

w123
door w123 - Nov 25, 2011 om 13:11
20 Antwoorden / 5 Vragen

De volgende link geeft een indicatie van welke goudbaren er te koop zijn.

http://www.goudmarkt.nl/category/gouden-baren_55.aspx

ki
door kikfons - Nov 25, 2011 om 22:33
7 Antwoorden / 2 Vragen

Torenhoge bankgebouwen ,de bonussen ,de beursgenoteerde banken ,auto en fietsenplannen, cursussen , toernooien , feestjes ,verbouwingen bankkantoren,buitenlandse capriolen , eerst wij en dan de klant - mentaliteit ,onderlinge renteafspraken, rustig 10 tot 15% rente rekenen als u even rood staat, terwijl het risico op uitlenen voor de bank nihil is.
laat u niet langer in de maling nemen -, allemaal showwerk , banken reageren ook op deze pagina met praatjes van het risici dat zij lopen , allemaal show.
Ga naar een sobere bank die geeft een veel hogere rente dan al die showbanken ,Eis een fatsoenlijke vaste spaarrente van 5 %, leen anders zelf uw geld uit voor een rente van 6 tot 10 % , bijv. aan uw kinderen of betrouwbare medewerkers.

ki
door kikfons - Nov 25, 2011 om 22:34
7 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=freya schreef op donderdag 24 nov 2011, 16:33]
Hallo alexgroen2,

Zo simpel is het natuurlijk niet. Je kunt niet gewoon de inkomsten van de ene klantengroep wegstrepen tegen de uitgaven van de andere klantengroep. Er moeten natuurlijk ook nog wat onkosten betaald worden om het instituut 'bank' draaiend te houden. Gebouwen, apparatuur, energie, salarissen, enz. enz. Dat moeten we ook allemaal met elkaar ophoesten.

En de uitspraak: "Ik zet geen cent op een spaarrekening als ik nu al weet dat ik volgend jaar er minder voor terug krijg, terwijl die zelfde bank er tussen de 50 en 100% aan verdient, per jaar." snijdt ook niet echt veel hout. Je mag er dan misschien niet veel rente op krijgen, maar na een jaar heb je wel 'je kapitaal' + 'een beetje rente'. Als je het geld niet op een spaarrekening zet, maar thuis in een oude sok bewaart, heb je alleen nog maar 'je kapitaal' en dat is toch iets minder dan op een spaarrekening zetten.
Wat is jouw alternatief dan? Alles dan maar zo snel mogelijk opmaken?

m.vr.gr. Freya Bankmedewerker

freya
door freya - Nov 25, 2011 om 22:48
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=kikfons schreef op vrijdag 25 nov 2011, 22:34].....
m.vr.gr. Freya Bankmedewerker

LOL....ik krijg het nog druk met al die baantjes.... Ik werk ook al bij een internetprovider, een telecomaanbieder, een energiebedrijf, een postorderbedrijf en nu ook nog als bankmedewerker.
Als dát geen dikke bonus wordt aan het eind van het jaar, dan weet ik het ook niet meer.....

Freya

mastag
door mastag - Nov 25, 2011 om 23:17
955 Antwoorden / 19 Vragen

@Kikfons,
Dus je wilt geld aan familie of vrienden/ werknemers lenen tegen 6-10% rente .
Kijk eens op de website van bv moneyou, daar betaal je een stuk minder als aan je zogenaamde vrienden slechts 5,3%. Fijne vriend ben je dan, je familie of werknemers cq vrienden tussen 0,7 en 4,7% oplichten.
Mastag

freya
door freya - Nov 25, 2011 om 23:22
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mastag schreef op vrijdag 25 nov 2011, 23:17]@Kikfons,
Dus je wilt geld aan familie of vrienden/ werknemers lenen tegen 6-10% rente .
Kijk eens op de website van bv moneyou, daar betaal je een stuk minder als aan je zogenaamde vrienden slechts 5,3%. Fijne vriend ben je dan, je familie of werknemers cq vrienden tussen 0,7 en 4,7% oplichten.
Mastag
Als er nog groene duimen waren, kreeg je er één...... ;-)

Freya

zwemmer
door zwemmer - Nov 25, 2011 om 23:36
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Ik vind je wel een beetje kortzichtig hoor! Met geld op de bank zetten doe je jezelf en menig economie een plezier. En als je goed kijkt zijn er best wel briljante rentes mee te pakken, vooral de bank(en) die rente over rente betalen bij een maandelijkse rente-uitkering is het wel goed toeven financieel gezien.

al
door alexgroen2 - Nov 28, 2011 om 13:11
5 Antwoorden / 1 Vragen

p.s. Om even terug te komen op de foto van NN. Aanneemsom hoofdkantoor NN in rotterdam