k.
door k.luiting5 Jun 9, 2013 om 12:12
Geldzaken & recht

Hoelang

Hoelang mag een gasleverancier terug vorderen, van geleverd gas.

2654 14 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Jun 9, 2013 om 12:24
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wat bedoel je?

worst
door worst - Jun 9, 2013 om 12:28
109 Antwoorden / 0 Vragen

Zo lang als jij niet of te weinig betaald hebt.

edrick3
door edrick3 - Jun 9, 2013 om 12:44
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=worst schreef op zondag 9 jun 2013, 12:28]Zo lang als jij niet of te weinig betaald hebt.

Daar staan dus termijnen voor (weet zo gauw niet hoe lang: 3 jaar, 5 jaar, 20 jaar)

valerius-2
door valerius-2 - Jun 9, 2013 om 13:02
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Vraag het is bij het juridies loket.

zoekster
door zoekster - Jun 9, 2013 om 13:12
10968 Antwoorden / 34 Vragen

voor de vraag Tot wanneer mag een energiebedrijf een naheffing sturen?
Lees dit er op na, klik HIER

Wat is de verjaringstermijn bij energierekeningen?

Sinds 2004 staat in de wet hoe lang uw energiebedrijf nog van u kan vragen om de rekening te betalen.

Eerst moet u nagaan wanneer de rekening betaald had moeten zijn.

Was de betaaldatum van de gasrekening en elektriciteitsrekening na 14 juli 2004? Dan is de verjaringstermijn 2 jaar.
Was de betaaldatum van de gasrekening en elektriciteitsrekening voor 14 juli 2004? Dan is de verjaringstermijn 5 jaar.
Let op: stuurt het energiebedrijf u een brief waarin hij u herinnert aan de rekening? Dan gaat de verjaringstermijn opnieuw in op het moment dat u de herinnering krijgt. Dit wordt ook wel het 'stuiten van de verjaring' genoemd.

Als u er niet uitkomt, of u heeft het over iets heel anders dan verjaring, dan kunt u ook met het juridisch loket bellen 0900 8020

hutch
door hutch - Jun 9, 2013 om 13:13
4521 Antwoorden / 29 Vragen

Om reden dat het hier (ook) een consumentenkoop betreft, geldt hier dus een verjaringstermijn van 2 jaren.

Is binnen de termijn van 2 jaren geen factuur gestuurd (is de termijn niet 'gestuit') kan de leverancier geen recht meer doen gelden op tegoeden van vóór die 2 jaar.

Dus...... de gasleverancier kan tot (!) 2 jaar terug nog een rekening sturen (tenzij er 'gestuit' is).

Gr. Hutch

tijger1
door tijger1 - Jun 9, 2013 om 13:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Verjaring rekening gas en elektra, factuur, rekening
Als u voor 14 juli 2004 klant bent geworden bij uw energiebedrijf, kan het energiebedrijf u na vijf jaar niet meer via de rechter dwingen om alsnog uw rekening te betalen. Maar bent u na 14 juli 2004 klant geworden, dan kan uw energiebedrijf u al na twee jaar niet meer via de rechter dwingen. Uw energiebedrijf kan u het leven wel zuur maken door uw gas en elektriciteit af te sluiten totdat u de rekening hebt betaald. Wat u doet is het volgende:
Vraag het energiebedrijf om uitleg.
Dien schriftelijk en aangetekend uw bezwaar in bij uw energieleverancier.
Leg uw geschil voor aan de Geschillencommissie. Van de algemene voorwaarden hangt af of dit een klachtencommissie van het bedrijf is of de Geschillencommissie Energie en Water in Den Haag. Hiervoor betaalt u wel klachtengeld.
Ten slotte kunt u naar de rechter.
Bron info.nu

Dus twee of vijf jaar.

tijger1
door tijger1 - Jun 9, 2013 om 13:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hutch

Dat is dus niet correct.

dearagain
door dearagain - Jun 9, 2013 om 13:28
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*tijger1

dat is dus niet korrekt (zie BW7)

tijger1
door tijger1 - Jun 9, 2013 om 13:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=dearagain schreef op zondag 9 jun 2013, 13:28]*tijger1

dat is dus niet korrekt (zie BW7)

Wat is niet correct?

dearagain
door dearagain - Jun 9, 2013 om 14:45
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*je kunt nu eenmaal het BW niet terzijde schuiven

*de verjaringstermijn is dus 2 jaar

zoekster
door zoekster - Jun 9, 2013 om 15:13
10968 Antwoorden / 34 Vragen

Er is een wetswijziging geweest in juli 2004 waardoor oude contracten anders worden behandeld, dan nieuwe.

dearagain
door dearagain - Jun 9, 2013 om 15:40
2462 Antwoorden / 7 Vragen

Tot slot
...De facto betekent dit, dat bij een vordering van de leverancier tot nakoming van de betalingsverplichting van de consument, sinds 14 juli 2004 de verkorte verjaringstermijn van twee jaar van toepassing is. Dat is alleen dan anders, indien het gaat om een betalingsverplichting die reeds voor 14 juli 2004 bestond. De vervaldatum van de factuur is daarbij maatgevend.

Bron:

http://dirkzwagerondernemingsrecht.nl/2012/01/09/de-verkorte-verjaringstermijn-bij-de-levering-van-elektriciteit-en-gas/

*een kontrakt is wat anders dan een betalingsverplichting

alfatrion
door alfatrion - Jun 9, 2013 om 18:54
1659 Antwoorden / 1 Vragen

De verjaringstermijn is twee jaar, omdat gas altijd als een roerende zaak werd gezien. De datum 14 juli 2004 heeft op deze casus dus geen invloed. De verjaringstermijn gaat lopen op het moment dat de gasleverancier er achter is gekomen dat hij nog iets te vorderen op u heeft.

=tijger1 schreef op zondag 9 jun 2013, 13:17: Leg uw geschil voor aan de Geschillencommissie. Van de algemene voorwaarden hangt af of dit een klachtencommissie van het bedrijf is of de Geschillencommissie Energie en Water in Den Haag. Hiervoor betaalt u wel klachtengeld.
Ten slotte kunt u naar de rechter.
Bron info.nu

Je moet vooraf kiezen of je naar de rechter of naar de geschillencommissie wilt. Als de geschillencommissie A zegt en de wet B, dan zal de rechter het bindend advies van de geschillencommissie slechts marginaal toetsen. Als A echt niet kan dan wordt het B, maar anders blijft het A ook al had het eigenlijk B moeten zijn.