jo
door jobo182 Apr 2, 2012 om 14:44
Geldzaken & recht

Hoeveel belasting

hallo,
mijn moeder ontvangt via de gemeente PGB voor huishoudelijke hulp voor 3,15 uur per week; nu doe ik (dochter) die huishoudeljke hulp en hiervoor ontvang ik het bedrag 191,67 (per maand) van de pgb; mijn vraag is: hierover zal ik belasting moeten betalen, maar hoeveel en heeft dit ook betrekking op de heffingskorting/zorgtoeslag/huursubsidie die we ontvangen ?
ik ben gehuwd en huisvrouw.
b.v.d.

2397 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 2, 2012 om 16:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoeveel belasting je precies moet betalen kan ik je niet zeggen, maar het heeft wel zeker invloed op de heffingskorting en toeslagen. Deze ontvang je namelijk gebaseerd op het inkomen van jouw en je man. (schatting 2012). Ga je dus wat verdienen, dan zul je een wijziging moeten insturen naar de inkomstenbelasting mbt de heffingskorting en de toeslagen voor de huur en zorgtoeslag. VOor de zorgtoeslag zal het kleine inkomen niet veel veranderen, maar de huurtoeslag zal mogelijk wel nu iets te hoog zijn. Maak eens een nieuwe schatting en dan een proefberekening op www.toeslagen.nl. Je kan, als je digid hebt, dit allemaal snel via internet vandaag nog wijzigen. Wel doen, anders moet je volgend jaar zeker terugbetalen.

ve
door verwijderd - Apr 2, 2012 om 17:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hou maar rekening met 50% belasting. Het zal minder zijn, maar dan valt het nooit tegen.

ve
door verwijderd - Apr 2, 2012 om 22:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

uw jaarinkomen is dan € 2300 bruto.
de loonheffing is ongeveer € 800 per jaar, €67 per maand.

als u elke maand de algemene heffingskorting ontvangt, dan moet u aangifte doen.
u moet de belastingdienst dan dit bedrag betalen.
u kunt zelf berekenen op www.toeslagen op hoeveel minder huurtoeslag en zorgtoeslag u dan recht heeft.

ve
door verwijderd - Apr 2, 2012 om 22:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

winterman schreef op maandag 2 apr 2012, 17:27: Hou maar rekening met 50% belasting. Het zal minder zijn, maar dan valt het nooit tegen.

Het hierbovengenoemde percentage zou nog wel eens aan de lage kant kunnen zijn. U valt in de hoek waar de 'belastingklappen' vallen. Ervan uitgaande dat de € 2300 inkomen uit PGB uw enige inkomsten zijn vinden de volgende verrekeningen plaats: (cijfers gebaseerd op 2012)

1. Algemene heffingskorting € 720
2. Huurtoeslag € 670 (uitgaande van € 500 huur per maand)
3. Zorgtoeslag € 120
4. Te betalen ZVW-premie over het inkomen van € 2300 - € 115 (5% - u krijgt hiervoor een aparte aanslag)

De totale te betalen belasting zou dan uitkomen op € 1625. Dit is een percentage van 70%. Vooral het inleveren aan huurtoeslag en verrekening van de algemene heffingskorting hakken er dus in. Geen stimulans om in uw situatie betaald werk te verrichten.

ve
door verwijderd - Apr 3, 2012 om 00:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Van het bedrag dat uw moeder ontvangt hoeft een gedeelte niet te worden verantwoord. Welk percentage dat is voor uw gemeente kunt u navragen.
Het bedrag wat er overblijft laat u op uw bankrekening storten en het restant kan uw moeder u contant geven.
U dient ook een overeenkomst op te stellen, deze vind u op de site van de SVB.
Het giraal betalen en de overeenkomst is voldoende voor controle.

ve
door verwijderd - Apr 3, 2012 om 00:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

fisbel schreef op maandag 2 apr 2012, 22:27:
winterman schreef op maandag 2 apr 2012, 17:27: Hou maar rekening met 50% belasting. Het zal minder zijn, maar dan valt het nooit tegen.

Het hierbovengenoemde percentage zou nog wel eens aan de lage kant kunnen zijn. U valt in de hoek waar de 'belastingklappen' vallen. Ervan uitgaande dat de € 2300 inkomen uit PGB uw enige inkomsten zijn vinden de volgende verrekeningen plaats: (cijfers gebaseerd op 2012)

1. Algemene heffingskorting € 720
2. Huurtoeslag € 670 (uitgaande van € 500 huur per maand)
3. Zorgtoeslag € 120
4. Te betalen ZVW-premie over het inkomen van € 2300 - € 115 (5% - u krijgt hiervoor een aparte aanslag)

De totale te betalen belasting zou dan uitkomen op € 1625. Dit is een percentage van 70%. Vooral het inleveren aan huurtoeslag en verrekening van de algemene heffingskorting hakken er dus in. Geen stimulans om in uw situatie betaald werk te verrichten.

Nu krijgt TS "aanrechtsubsidie". Dit wordt de komende jaren afgebouwd.
Dus 70% is een beetje vertekend. Ik werk in een zelfde situatie en zie het als extra. Had dat PGB niet bestaan, dan had ik evengoed het werk bij mijn moeder gedaan.

ve
door verwijderd - Apr 6, 2012 om 08:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik weet voldoende, bedankt voor de info
mvg

ve
door verwijderd - Apr 6, 2012 om 09:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het makkelijkste is gewoon even de getallen in te voeren in het aangifteprogramma en je weet exact hoeveel belasting je moet betalen.

ve
door verwijderd - Apr 6, 2012 om 12:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Via de online aangifte krijg je de gegevens van 2011, in 2012 kunnen de tarieven anders zijn dus geen 100% garantie maar wel een redelijk in de buurt komend bedrag.
Dus invullen en niets insturen.
Het is dus alleen als rekenhulp bedoeld.