hr
door hrhiemstra Feb 21, 2016 om 13:30
Geldzaken & recht

Hoge forrensenbelasting

Heb een vakantiewoning in de gemeente Ommen en woon zelf in gemeente Hardenberg.
Moet dus forrensenbelasting betalen.
Nu heeft de gemeente Ommen zonder ons in te lichten de belasting 100% verhoogd van 377 naar 755 euro.
Dit geld komt in de pot van algemene middelen.
Alle bezitters van vakantie woningen hebben een verhoging van 100% gekregen.
Wij vinden dit asociaal en vragen ons af of dit zo maar mag.
 gr. Ria

7254 11 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Feb 21, 2016 om 14:16
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, dat zijn de beslissingen van de Gemeente Ommen.

marita567
door marita567 - Feb 21, 2016 om 14:40
1576 Antwoorden / 17 Vragen

Hier ziet u de tarieven forensenbelasting in de Gemeente Ommen , klik op verordening forensenbelasting 2016 ,

http://www.ommen.nl/wonen-leven/gemeentelijke-belastingen/forensenbelasting/

pi
door pieterwolters - Feb 21, 2016 om 15:12
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Dit past prima bij de sociaal-democratische mantra dat de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen.... En ik kan me er als niet sociaal-democraat ook nog wel wat bij voorstellen. Gemeentes krijgen minder geld van de rijksoverheid en moeten dus extra inkomsten zien te krijgen (of verder snijden in de voorzieningen). Dan lijkt me een hogere belasting voor mensen die het toch al redelijk goed hebben de minst erge vorm van belastingverhoging.

ro
door rosajean Feb 22, 2016 om 17:45
Antwoorden / Vragen

wat ben jij een loser ik ben gehandicapt lange reizen kan ik niet maken  maar heb al 10jaar een stacaravan ook ons treft het steeds maar stijgende lasten zodanig dat wij hem nu te koop moeten zetten en dat is pure armoe niks geld teveel vakantie voor normale mens die naar spanje gaat kost ook gauw 2500 euro wij waren 1300+ 280 euro kwijt voor hele jaar  en nu ineens 1700+420 euro dit kan ik niet opbrengen en met mij meerderen want er staan er 24 te koop op de camping  zoveel geld is er nu onder die mensen

aurora1
door aurora1 Feb 22, 2016 om 18:19
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat zijn dan wel extra dure reizen naar Spanje waar je je best voor moet doen om die te vinden.

ma
door manwijf Feb 23, 2016 om 09:51
574 Antwoorden / 1 Vragen

De meeste gemeentes blijken anders verrassend genoeg een berg geld achter de hand te hebben. Voor de eerstkomende tientallen jaren wel te verstaan. Alleen dat is niet voor de eigen inwoners. Om die kluit geld op peil te houden, pakken ze alvast zoveel mogelijk af onder bedenkelijke voorwenselen. Als je als gemeente aan kunt tonen hogere kosten te hebben, prima, maar dit soort oneveredige verhogingen zijn gewoon schandalig.

ge
door gerardvantol - Feb 22, 2016 om 15:03
57 Antwoorden / 2 Vragen

Ja overheden hoeven zich niet aan hun eigen voorschriften over oneigenlijke verhogingen te houden.

mo
door mof - Feb 22, 2016 om 16:27
3619 Antwoorden / 3 Vragen

overheid he, die mogen dat ... je hebt geen contract met de overheid dus hoeven ze zich niet aan de contractvoorwaarden te houden.

gr
door greetk - Feb 22, 2016 om 19:24
13 Antwoorden / 9 Vragen

Dit zijn veel te grote verhogingen in procenten!
De Gemeente Utrechtse Heuvelrug heeft per 1 jan.ook hun Forensenbelasting met 67% verhoogd en ook zonder bericht eerst..het feit ligt er zomaar!
Ik heb bezwaar aangetekend bij de Gemeente,maar dat hielp natuurlijk niets! Hun argument was: hiervoor hadden ze altijd 2 tarieven,1 tarief tot 30.000 waarde huisje en dan een tarief voor daarboven.Om het "eerlijk"te maken hebben ze het goedkope tarief daarom verhoogd!
Logisch toch?????
En nee,zulke vakantiehuisjes als WIJ hebben zijn niet bepaald voor mensen die het "toch al goed hebben" zoals  een reactie was!
Ons huisje staat op een parkje in Maarn en is al van voor de oorlog! En geen tienduizend euro meer waard,als je een keer hoest stort het heel huisje in! W.C.is zelfs nog buiten!
En het dan moeten betalen van klein pensioen en AOW valt niks mee,gas,licht,water,rioolrecht,afvalstoffenheffing,pacht wordt ook ieder jaar duurder.Wij gaan maar 8x per jaar en dan vinden wij de Forensenbelasting een onzin-belasting! Want wat krijg je er als Forens voor?
Als we met de trein in Maarn willen kunnen we nergens op korte loopafstand een parkeerplek vinden.
Wegenbelasting betalen we al landelijk voor onze auto,dus ik mag in dat dorp rijden! Ik krijg dus niets voor mijn Forensenbelastingcenten!

ja
door jansenrja - Feb 23, 2016 om 09:15
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind dat een gemeente niet zomaar dergelijke verhogingen kan opleggen, ook niet als aanvulling van de gemeentelijke kas. Sommige eigenaren zijn ook niet vermogend en kunnen hun 2e woning maar net betalen. Zij zijn verplichtingen aangegaan op basis van bestaande tarieven. Dus beter uitleggen en de eventuele verhoging( en ) uitsmeren over meerdere jaren.

Uv
door Uvan - Feb 23, 2016 om 09:54
1 Antwoorden / Vragen

Forensenbelasting is een foute benaming. Een forens werkt in een andere gemeente dan hij woont. Hier gaat het om een toerist. Een toerist heeft geen andere invloed op de hoogte van deze belasting dan een andere bestemming te zoeken. Dat is echter moeilijk bij een huisje of een stacaravan. Wanneer de toeristische "forens" zoveel moet bijdragen  aan de gemeentelijke inkomsten dan is stemrecht voor die gemeenteraad wel zo eerlijk. Dan heb je in ieder geval invloed. Dat is wel zo democratisch. De term forensenbelasting kan beter vervangen worden door toeristenkleptotax.

jpm
door jpm - Feb 23, 2016 om 12:30
820 Antwoorden / 28 Vragen

Dit riekt naar willekeur. Terwijl je al belasting betaalt draai je op voor het verhogen van de pot algemene middelen, terwijl permanente bewoners daarvoor wellicht niet worden aangeslagen. Willen ze de forensische eigenaars soms wegpesten?

ru
door ruitenheer - Feb 23, 2016 om 21:35
120 Antwoorden / 0 Vragen

De tarieven worden in de openbare vergadering van de gemeenteraad vastgesteld. Het is daarom niet nodig om alle belastingplichtigen inidvidueel op de hoogte te stellen van de nieuwe tarieven. Het mag wel maar het hoeft niet.