Bj
door BjornBNNVARA Jun 11, 2022 om 16:59
Geldzaken & recht

Hoogte van incassokosten.

Hoi allemaal.

Ik zit met een kleine vraag. Hopelijk kunnen jullie mij hiermee verder helpen.

Door omstandigheden heb ik een betaalachterstand bij mijn sportschool opgelopen. Het ging om een achterstand van 2 maanden. Maandelijks waren mijn kosten aan de sportschool 64 euro.

Ik kreeg toen een brief van een incassobureau voor vrij hoge kosten. Het ging om alle maandelijkse kosten tot het einde van mijn contract bij de sportschool + 96 euro aan incassokosten. Totaal een bedrag van bijna 800 euro. Na discussie met de sportschool en het incassobureau zijn we tot een akkoord gekomen dat ik 4 maanden aan abonnementsgeld betaal + incassokosten. Het abonnement zou hierna worden beëindigd. Ik ben hiermee akkoord gegaan en heb de kosten betaald.

Het dossier is na veel discussie nu gesloten. Het incassobureau maakte namelijk ontzettend veel slordigheidsfouten waardoor dit 3 weken langer heeft geduurd. Nu was ik mij aan het inlezen over de incassokosten. Deze mogen maximaal 15% zijn van het bedrag. Het ging om 4 maanden = 256 euro. Dit mogen dus maximaal 38,40 oftewel 40 euro aan incassokosten zijn.

Mag het incassobureau toch 96 euro aan incassokosten rekenen? Bijvoorbeeld omdat het oorspronkelijke bedrag hoger was, of omdat ik in mijn ontwetendheid akkoord ben gegaan? Of moet ik dit aanvechten met het incassobureau.

1150 4 Rapporteer

sira
door sira - Jun 11, 2022 om 17:21
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Die 15% van de totaalschuld (met een minimum van € 40,-) is het bedrag dat de sportschool rechtstreeks aan u in rekening had mogen brengen. Ik neem aan dat ze u gemaand hebben te betalen en dan stond dat er in.
Omdat u blijkbaar niet betaalde heeft de sportschool de vordering uit handen gegeven aan een incassobureau en dan gelden er andere regels. Een incassobureau werkt niet voor € 40,-. Die € 40,- zijn de incassokosten die eigenlijk de sportschool toekomen, daar hebben zij u voor gemaand en dus daar werk voor gehad en de rest zijn de kosten voor de werkzaamheden die het incassobureau aan u heeft gehad en er komt wettelijke rente bij.

Niet op tijd betalen of niet reageren op aanmaningen heeft consequenties en die kosten geld.

Bj
door BjornBNNVARA Jun 11, 2022 om 17:29
4 Antwoorden / 4 Vragen

Ik heb geen incassokosten van de sportschool gehad. Enkel van het incassobureau.

sira
door sira Jun 11, 2022 om 17:39
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Je hebt van de sportschool geen brieven gehad? Dan gelden er andere regels. In ieder geval zijn die € 40,- voor de te laat betaalde (2) maanden en die komen dan het incassobureau toe, omdat zij direct gemaand hebben en niet de sportschool.

Als je twijfelt, neem dan volgende week contact op met het juridisch loket https://www.juridischloket.nl/ en vraag of zij er naar willen kijken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 11, 2022 om 18:07
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Zie de al gegeven reactie en zie dit waaruit is af te leiden dat € 40,00 'slechts'een minum is. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/schulden/vraag-en-antwoord/hoogte-incassokosten

marita5
door marita5 - Jun 11, 2022 om 19:11
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Bjornbnnvara ,

Hier vind u alle informatie , klik op de rode regel .

https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verkoop-aan-consumenten/toolkit-incasso-voor-schuldhulpverleners

panter22
door panter22 - Jun 12, 2022 om 08:54
6599 Antwoorden / Vragen

Je het een akkoord gesloten en je hebt betaald. Stop er mee.