de
door desperada May 23, 2014 om 16:17
Geldzaken & recht

Huis duurder verkopen dan waarde, schenking of niet?

Hallo,

Onlangs ben ik na 6 jaar juridische strijd een overeenkomst aangegaan met mijn ex m.b.t. overdracht van huis/hypotheek. De voorwaarden die zij stelt zijn belachelijk maar ik ben de strijd zo spuugzat dat ik er vanaf wil zijn.
Feiten: het huis/hypotheek wordt door mij overgenomen en zij wordt uit de hoofdelijke aansprakelijkheid ontslagen. Het overeengekomen bedrag is hoger dan de huidige waarde van het huis en zelfs hoger dan waar het huis voor gekocht is. Verschil tussen overeengekomen bedrag en huidige WOZ waarde is ca. 29000 euro. Het huis staat 'onder water' maar ik kan het financieel dragen.
Vraag1: Wat zijn de haken en ogen aan deze constructie voor mij ten aanzien van belasting, hypotheek etc? Zie ik iets over het hoofd?
Vraag2: Zal de belastingdienst dit opvatten als een schenking van mij aan mijn ex aangezien het verschil zo groot is tussen werkelijke waarde en overeengekomen bedrag? Moet zij schenkbelasting gaan betalen?

Zaken zijn nog niet beklonken dus ik kan nu nog aanpassingen doen :)

Groet
desperada

2031 18 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - May 23, 2014 om 16:30
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Is de hypotheekverstrekker hiermee akkoord?

tijger1
door tijger1 - May 23, 2014 om 16:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Gaat de bank wel akkoord met het ontslaan van hoofdelijke aansprakelijkheid van uw ex?

Als de waarde van de woning onder water staat zal de belastingdienst die € 29.000 plus de helft van die onderwaarde zien als schenking van u aan uw ex.

Het tarief schenkbelasting is 30% van het bedrag, nadat dat verminderd is met € 2.029 vrijstelling. De ex moet die schenkbelasting betalen.

de
door desperada - May 23, 2014 om 16:58
4 Antwoorden / 1 Vragen

Snelle reacties, dank. prettig idee dat er mensen met je meedenken :)

De hypotheekverstekker is op de hoogte en heeft tot op heden niet aangegeven dat ze niet akkoord gaat. Voorwaarden: 1 het moet in de akte van verdeling staan, 2 ik moet het financieel kunnen dragen. Daar wordt beide aan voldaan.
Daar ben ik niet zo huiverig voor, als de bank niet akkoord gaat zal de prijs moeten zakken naar een realistische waarde. Dat betekent dat zij meer zal moeten betalen aan mij. Ik ben wel huiverig voor verrassingen vanuit de belastingdienst die ik nu niet aan zie komen.

Ziet iemand beren op de weg die mij kunnen bijten? :)

aurora1
door aurora1 - May 23, 2014 om 17:06
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat de hypotheekverstrekker op de hoogte is en voorwaarden kenbaar maakt betekent nog niet een akkoord (op schrift) in handen hebben. Ik zou dat eerst zien te verkrijgen voordat u allerhande (verder) gaat doen.

tijger1
door tijger1 - May 23, 2014 om 17:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

"Dat betekent dat zij meer zal moeten betalen aan mij".

Maar u ging toch aan uw ex betalen?

Zorg eerst maar dat u toestemming krijgt van de bank. En kijk dan verder.

lekkerisdat
door lekkerisdat - May 23, 2014 om 17:22
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=desperada schreef op vrijdag 23 mei 2014, 16:58]Ziet iemand beren op de weg die mij kunnen bijten? :)
Bij werkeloos of arbeidsongeschikt worden, is de kans aanzienlijk dat je je huis uit moet.

tijger1
door tijger1 - May 23, 2014 om 18:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hoe is de aflossing van de hypotheek geregeld? Lopen daar spaarpolissen voor? Die waarde moet natuurlijk ook in de berekening worden betrokken.

En hoeveel is de hypotheek hoger dan de huidige waarde?

Houd er rekening mee dat de meeste banken willen dat u voor de helft een nieuwe hypotheek neem, die aan nieuwe eisen moet voldoen. De meesten gaan dus niet zo maar akkoord met dezelfde hypotheek met dezelfde voorwaarden.

En denk aan de notariskosten, taxatiekosten, advieskosten.

de
door desperada - May 23, 2014 om 20:58
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik realiseer me dat niets vast staat totdat er getekend is bij de notaris en de bank uiteraard definitief akkoord is. Tot nu toe heb ik nog geen opgenoemde zaken gezien waar ik geen rekening mee gehouden heb. Notariskosten, advieskosten, taxatiekosten ( laatste niet nodig als er een bedrag overeengekomen wordt)

Ik heb dubbel inkomen samen met partner. Hogere kosten aflossing hypotheek zijn goed op te brengen. Daarbij is al rekening gehouden met nieuwe wetgeving. Met nieuwe wetgeving is het voor zover nu duidelijk met alleen mijn salaris al op te brengen maar er is dus extra ruimte indien noodzakelijk. Bij verlies van baan heeft volgens mij praktisch iedereen een probleem mbt aflossen hypotheek.

Korte (globale) financiële illustratie:

- Huis gekocht voor 300.000
- Aflossingsvrije hypotheek voor 315.000 (gezien het bedrag waar het huis voor overgaat tov van dit bedrag moet ze dus nog steeds aan mij betalen maar veel minder dan bij overdracht bij een realistische prijs)
- Huidige WOZ 280.000
- Ex wil uit hypotheek bij bedrag voor huis van 309.000. (huis is echter nooit meer waard geweest dan 300.000 euro. Bedrag dus niet realistisch....zie daar de oorsprong van mijn vraag)
- levensverzekering stort ca 9.000 terug bij oversluiten hypotheek. Daarvan heeft ex ca. 1000 euro bijgedragen. Overige premie is door mij betaald en heeft zij dus geen recht op. Dat is ook al zo bepaald door de rechtbank.

Daarnaast nog een spaarpot waar overige kosten goed uit betaald kunnen worden. Ik heb me al behoorlijk laten informeren. Volgens mij is het financieel haalbaar maar ik ben nog steeds op zoek naar het addertje onder het gras vanuit onverwachte hoek....in de hoop dat die er niet is.

Mocht iemand iets te binnen schieten dan hoor ik het graag :)

ho
door hopetobehelping - May 23, 2014 om 21:06
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste desperada,

als ik uw verhaal lees dan heeft u uw 'huiswerk' goed gedaan.
Een addertje onder het gras vanuit onverwachte hoek zie ik in ieder geval niet.
De belastingdienst zou uw ex aan kunnen slaan voor schenkingsbelasting. Dat is eigenlijk niet uw probleem maar het probleem van uw ex. Om hierover zekerheid te krijgen zou u de belastingdienst kunnen bellen (alhoewel uw ex dat eigenlijk zou moeten doen).

czar
door czar - May 23, 2014 om 21:07
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Ik ben het met de anderen eens dat uw grootste probleem bij de bank ligt, niet bij de belastingdienst.
Uw ex kan wel een aanslag verwachten voor de schenking die zij krijgt mits de belastingdienst het als schenking aanmerkt en niet als boedelscheiding, maar dat is niet uw probleem.
Ik kan me ook niet voorstellen dat de bank zomaar toestemming geeft dat een schuldeiser wordt geschrapt. De vraag is natuurlijk of uw ex heeft getekend voor de hypotheek.

Het enige probleem dat ik wel zie is dat als u een hypotheek gebruikt om de overeenkomst/schenking te betalen, u dat deel van de rente niet meer mag aftrekken. Hypotheekrente mag uitsluitend worden afgetrokken over het deel dat u in een woning steekt, niet over het deel dat u schenkt of afbetaald aan uw ex.

tijger1
door tijger1 - May 23, 2014 om 21:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De adders onder het gras:

U zult voor de helft van de hypotheek een nieuwe hypotheek moeten aangaan en dat kan niet meer aflossingsvrij.

Daarnaast zal de bank niet akkoord gaan met meer dan 50% aflossingsvrije hypotheek ten opzichte van de huidige waarde van het pand. Dus nog meer aflossingsverplichting. Kosten taxatie maakt u voor de bank en niet voor uw ex.

Dat u een dubbel inkomen hebt met uw huidige partner is niet relevant, behalve als zij meetekent voor de hypotheek.

En dan nog GROOTSTE ADDER. Gaat de bank akkoord met ontslag? Of u het in uw ogen helemaal zelf op kan brengen is niet doorslaggevend voor de bank.

Het is me nog steeds niet duidelijk of u nu nog een bedrag aan uw ex zou gaan betalen. Zelfs als er geen geld aan te pas zou komen en het huis wordt uw volledige eigendom met de hypotheek, heeft zij al een overbedeling die belast is.

Ik zou maar een fiscalist raadplegen.

cb
door cbo - May 26, 2014 om 23:56
31 Antwoorden / 1 Vragen

Nja 1 van de grootste nadelen is dat u onderling wel dingen kunt afspreken over de hypotheek en wie dit op zich neemt, echter hebben dergelijke afspraken nooit werking richting derden.

Feit blijft dat in de huidige situatie uw beiden hoofdelijk aansprakelijk bent voor de vordering. Ongeacht afspraken die u maakt met uw ex-partner zal de bank altijd het vorderingsrecht op uw ex-partner behouden.

Het enige dat volledig zou werken is als u inderdaad alleen een hypotheek afsluit welke dus de vorige zou dekken. De opmerking die al eerder gemaakt is of dat lukt lijkt mij inderdaad een juiste vraag.

Stel nu, u krijgt verwijtbaar ontslag en heeft dus geen recht op een WW uitkering, u kunt uw vaste lasten niet voldoen, woning wordt verkocht, restwaarde resteert maar u heeft geen geld, dan zullen ze zich tot uw expartner gaan wenden, of het nu leuk is of niet, zo werkt het nu eenmaal.

Met betrekking tot dergelijke "belangrijke" financiele afspraken kunt u het beste informatie inwinnen bij de partijen die hier het meeste over weten! Naar mijn weten zijn hypotheekgesprekken vrijblijvend en kostenloos :)

Ga naar de bank, leg uw situatie uit en laat u vooral goed inlichten!!

czar
door czar - May 27, 2014 om 00:21
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=cbo schreef op maandag 26 mei 2014, 23:56]
Ga naar de bank, leg uw situatie uit en laat u vooral goed inlichten!!

Door een bank?
Dat zijn zo'n beetje de grootste schooiers geweest die we de afgelopen jaren hebben gehad.
En tegenwoordig moet je betalen voor dat inlichten. Kost ongeveer 650 euro.

de
door desperada - May 27, 2014 om 07:41
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb al meerdere vrijblijvende gesprekken met de bank gehad. Met name omdat er in 'hypotheekland' nogal wat veranderd is in korte tijd. Vinger aan de pols dus. In die gesprekken werd keer op keer aangegeven dat het financieel haalbaar is. Wat ik dus aangeef is niet enkel gebaseerd op wat ik denk maar op wat de bank zegt. Feit blijft dat niets zeker is tot het vaststaat met 2 handtekeningen eronder.

Er moet nog een akte van verdeling komen...die is in de maak. Als de bank daar verder mee akkoord is (en dat verwacht ik wel aangezien ze het concept al kennen en het niet afgekeurd hebben) denk ik dat zaken snel afgehandeld kunnen worden.

Ik heb op korte termijn weer een gesprek en dan zal alles concreter worden. Daarbij heb ik hier nu een aantal dingen gelezen die ik zeker wel voor ga leggen.

Ik ben iemand die voor driedubbelzekerheid gaat. Bij het aangaan van de huidige hypotheek heb ik de meest denkbare rampscenario's in kaart gebracht (helaas werd 1 daarvan werkelijkheid) en dat is ook de enige reden dat ik nog steeds in mijn huis woon en niet als vele anderen mijn huis geveild heb zien worden.

Ik hou jullie op de hoogte, meer tips zijn altijd welkom :)

tijger1
door tijger1 - May 27, 2014 om 09:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik wil echt niet zwartkijken, maar u vermeldt de juiste terminologie.

"Vrijblijvende gesprekken met de bank".

"Wat ik dus aangeef is niet enkel gebaseerd op wat ik denk maar op wat de bank ZEGT".

Wat een bank zegt, is zo zacht als boter. U zult die toezegging op papier moeten zien te krijgen.

de
door desperada - May 27, 2014 om 10:02
4 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is niet zwartkijken maar gewoon realistisch kijken en dat doe ik graag.

Zoals ik al zei :

"Feit blijft dat NIETS ZEKER IS tot het vaststaat met 2 handtekeningen eronder"

Staat in dezelfde alinea ;-)

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 27, 2014 om 10:25
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Hallo desperada:

Naar mijn mening: als al gemeld loopt uw ex het risico van een aanslag schenkingsbelasting. Dat is niet uw probleem! U behoeft dat niet zelf te melden.

CBO heeft m.i. gelijk waar wordt gesteld dat u wel bij overeenkomst uw ex uit de hoofdelijke aansprakelijkheid ontslaat maar dat nog helemaal niet wil zeggen dat, zo u in de problemen zou komen, de bank toch niet bij uw ex aanklopt. OOK DAT IS DAN NIET UW PROBLEEM. Men zal u dan nooit kunnen verwijten dat u de overeenkomst niet nakomt.

Zaken m.b.t. afwikkeling hypotheek: u heeft toch een hypotheek, verder hangt dat allemaal af van hetgeen u met de bank hierover overeenkomt.

czar
door czar - May 29, 2014 om 09:28
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Ik ben het met tijger1 en desperada eens.
U kunt toezeggingen hebben van vriendelijke medewerkers van de bank, maar die zijn vaak niet beslissingsbevoegd. De meeste banken hebben een aparte afdeling (en zelfs bij de Rabobank is die landelijk) die de beslissing neemt. Heeft u niets op papier van de bank, zet dan geen handtekening onder de overeenkomst met uw ex.

U schrijft:

=desperada schreef op vrijdag 23 mei 2014, 16:17: Het overeengekomen bedrag is hoger dan de huidige waarde van het huis en zelfs hoger dan waar het huis voor gekocht is. Verschil tussen overeengekomen bedrag en huidige WOZ waarde is ca. 29000 euro. Het huis staat 'onder water' maar ik kan het financieel dragen.

De waarde voor het huis is wat een gek ervoor geeft en dat ligt vaak ruim onder de WOZ-waarde. Ik heb een huis verkocht voor 104K waarvan de WOZ 148K was, de meeste biedingen lagen onder de 100K. WOZ-waarde is dus geen goede indicatie voor de waarde van een woning.
Gelukkig zegt u zelf al dat het huis onder water staat (realistisch).
Ik kan me niet voorstellen dat een bank akkoord gaat met een dergelijke regeling met uw ex. Banken laten taxaties uitvoeren, want ze vertrouwen ook niet op de WOZ en ze hebben geen enkel belang iemand uit de aansprakelijkheid te ontslaan.