qm
door qmelvin Oct 17, 2006 om 20:15
Geldzaken & recht

Huis gekocht en in de problemen

Beste kassa experts,

onlangs hebben mijn vrouw en ik een ander huis gekocht, waarmee de hypotheekakte en eigendomsakte op beider namen staat EN op 2 inkomens.

Nu Heeft mijn vrouw een nieuwe minnaar gevonden en mij het huis uitgezet. Zij wil nu het huis voor zowel de eigendoms en hypotheekakte op haar en haar nieuwe vriend laten zetten. weer op 2 inkomens.

Mijn vraag is, als ik hier toestemming voor geef is dit dan mogelijk, of zullen ze samen een nieuwe hypotheek moeten aanvragen?, en hoe moet dat met de overdracht, mijn vrouw is dan al voor 50 procent eigenaar.

Graag hoor ik van u

Melvin

376 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 17, 2006 om 20:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Hier kun je wat info lezen over koophuis en scheiding,

laat je verder goed informeren voor je ergens mee accoord gaat;

http://www.echtscheidingswinkel.nl/197.html

Succes,

ve
door verwijderd - Oct 18, 2006 om 11:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

De Notaris kan vermoedelijk tegen lager tarief de acte aanpassen, maar mag volle prijs ook berekenen,,,

De Hypotheek, als zijn inkomen hoger is, geen probleem, maar het is per bank en vorm verschillend, ook de overlijdensrisico verzekering, zij is nu ouder dus ook duurder, dus   het  is lastig, maar U oorspronkelijke hypo adviseur heeft alle stukken en kan beter beoordelen wat kan, en of er al een overwaarde op Uw huis zit, en of deze is gestegen, dus eerst uw oude vertrouwde adviseur vragen met 3 personen dus!

ve
door verwijderd - Oct 18, 2006 om 23:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jemig Gozik, on a roll vanavond?

Lees je wel wat er door anderen geadviseerd wordt? Het is namelijk niet mogelijk om een hypotheek te wijzigen op het punt van de hypotheeknemer. Er moet sowieso een nieuwe hypotheek komen.

En Melvin geeft aan dat hij het huis onlangs gekocht heeft. Hoe groot denk je dat de kans is dat het huis meer waard is geworden?

Groet, C.

ve
door verwijderd - Oct 19, 2006 om 01:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op de rest is al antwoord gegeven, maar waarom bent U het huis uitgezet? Uw (ex)partner heeft geen enkele recht om u de toegang tot het huis te zeggen.

Zou toch maar snel  gaan en waken over je eigendommen, voordat als straks het huis op papier alverkocht is  en dat er dan beplde dingen veranderd worden waar U later weer op ssngesproken woord om het desnoods te herstellen.

ve
door verwijderd - Oct 21, 2006 om 20:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

even reactie op cannacampo,

Voor eventuele schulden zijn beide hypotheeknemers hoofdelijk aansprakelijk, oftwel, voor de volle 100%.

Melvin, jouw exvrouw moet samen met haar minnaar een nieuwe hypotheek regelen. Als zij dit niet kunnen (inkomen te laag, BKR etc etc) dan blijft de oude situatie bestaan. Iig nooit afstand doen van de woning (eigendomsoverdracht) voordat er een nieuwe hypotheek is. Anders zit je nl. met een schuld zonder onderpand.

Als ik je mag adviseren, zou ik een advocaat in de arm nemen om je te begeleiden en te zorgen dat alles in goede banen verloopt

succes

ve
door verwijderd - Oct 22, 2006 om 00:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Hakkie,

Een bank is de hypotheeknemer. Melvin en zijn ex zijn de hypotheekgever. Maar dat ter zijde.

Ik begrijp uit jouw verhaal niet waarom je op mij reageert. Je bevestigt immers mijn verhaal. Daarbij is een advocaat wel een erg dure optie om dit te regelen. Melvin kan prima volstaan met een financieel adviseur, die hakken (geen woordspeling bedoeld) jaarlijks met dit bijltje.

En eigendomsoverdracht zonder dat de hypotheek gewijzigd wordt, is niet mogelijk. Daar zal een bank (en de notaris) namelijk nooit medewerking aan verlenen. De bank heeft dan immers geen kijk op de financiele draagkracht van de nieuwe partner en de notaris kan wegens zijn eed of gelofte in goed handelen geen pand overdragen waarvan hij weet dat er een schuld op rust bij een derde partij.

Groet, C.

ve
door verwijderd - Oct 22, 2006 om 11:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Melvin,

Sorry om te lezen dat je in deze situatie beland bent. Je doet er goed aan om deze vraag te stellen. Lees verder:

Het is sowieso noodzaak dat jij niet betrokken raakt bij de nieuwe hypotheek. Dus je vrouw zal samen met haar nieuwe partner een hypotheek moeten regelen. Daarmee kopen zij en haar partner jouw 50% van het huis van jou. Zij kopen als het ware jou uit.

Hiertoe moeten jullie wederom naar de notaris. Jij moet uitgeschreven worden als eigenaar en de andere twee ingeschreven als nieuwe eigenaar. De nieuwe hypotheek moeten zij regelen, dat is jouw zorg niet. Wel moeten zij er zorg voor dragen dat de oude hypotheek volledig ingelost wordt. Zorg dat je daar controle op hebt.

Je moet ook letten op het volgende:

Als jullie het huis gekocht hebben zonder eigen geld, dan rust er een hogere hypotheek op het huis dan dat het waard is (door de kosten koper). Dat betekent dat het huis minder waard is dan de schuld en dat jij dus voor 50% verantwoordelijk bent voor het verschil tussen de waarde van het huis en de hoogte van de hypotheek. Dat lijkt mij ongewenst. Immers, doordat zij nu jouw 50% kopen, moet jij de helft van die zogenaamde onderwaarde aan haar betalen.

Stel dat je gekocht hebt voor 200.000 euro k.k. Dan is je hypotheek ongeveer 219.000. Die 19.000 verschil (is een schuld aan de bank) is voor de helft van jou en voor de helft van haar. Dat zou dus betekenen dat jij bij verkoop van jouw deel 9.500 euro aan haar moet betalen.

Ik zou hierover niet spreken met ze, gezien de omstandigheden. Als ze er niet achter komen, dan is dat jouw voordeel.

Als je wel (deels) met eigen geld gekocht hebt, zorg er dan voor dat een makelaar het pand taxeert en claim de helft van de overwaarde van je (ex)vrouw.

Kortom: je ex en haar partner moeten het pand van jou en jouw ex kopen (hoe raar dat ook klinkt). Directe verkoop van jouw helft aan haar nieuwe partner is uit den boze!

Ik zou bedingen dat alle kosten en de onderwaarde voor hun rekening komen, nu jij eruit gezet bent. Je bent immers voor 50% eigenaar van het pand, wat wil zeggen dat zij jou er niet zomaar uit kan zetten. Dit is meestal een ijzersterk argument om niet op te hoeven draaien voor de onderwaarde en de kosten. Leg alles schriftelijk vast en laat iedereen tekenen!

Groet en veel sterkte

C.