Me
door MeneerJansen87 Jan 19, 2018 om 16:15
Geldzaken & recht

Huis kopen daarna weer studeren

Goedemiddag,

mijn partner en ik willen een huis gaan kopen.
momenteel huren we namelijk particulier, 725 voor zeg 58m2.

ik verdien 2000 bruto per maand en mijn partner 1080 bij 1 werkgever en 270 bij een andere werkgever dus 1350 totaal.

hiermee kunnen we ong 180/190 aan hypotheek afnemen maar mijn partner twijfelt heel erg om over 1 jaar weer naar school te gaan.

door dat we nu al zoveel in de maand betalen hebben we het idee om een huis te kopen waarbij we dus qua lasten misschien nog goedkoper uitkomen dan momenteel.

maar kan zij dan nog wel naar school?

3129 8 Rapporteer

getty
door getty - Jan 19, 2018 om 16:21
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik zou zeggen : reken het eens uit.

Maar mijn gezonde verstand zegt dat dit niet zo verstandig is.

Me
door MeneerJansen87 Jan 19, 2018 om 16:26
1 Antwoorden / 9 Vragen

Ze kan dan terugvallen op een studielening van 900 netto.
En dan is het een huis met toekomst ipv een klein appartement en daarbij behoudt ze der baan van 270 bruto

getty
door getty Jan 19, 2018 om 16:34
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Waarom vragen als u uw mening al gevormd heeft?

aurora1
door aurora1 Jan 20, 2018 om 20:55
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Zorg maar eerst dat u uw schulden afbetaalt én op tijd, en ga vervolgens goed sparen. En dan een dergelijk laag inkomen naast iemand met schulden? U lijkt in dromenland te leven.
Voor de toekomst: ook maar beter uit van kopen op basis van 1 inkomen + een klein beetje. Zie daarvoor ook de reactie van @ron503. Als 200 euro per maand afbetalen al te veel is waarbij u 50 euro per week overhoudt, hoe denkt u dan een hypotheek (krijgt u niet) daarbij te kunnen betalen? U heeft ook geen antwoord op mijn tegenvraag gegeven of u soms niet op tijd betaalt of te vaak te laat met betalen bent of betalingen overslaat. Als u zich niet houdt aan afbetalingsafspraken, hoe stelt u zich dat regelmatig betalen dan voor mocht u ooit een hypotheek krijgen?

tijger1
door tijger1 - Jan 19, 2018 om 16:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En hoeveel spaargeld hebt u nu? De kosten moet u nu al zelf financieren.

Denk bij een eigen huis in ieder geval aan de volgende kosten:
Hypotheekrente, bijtelling huurwaardeforfait
aflossing
overlijdensrisicoverzekering, voor beiden.
opstalverzekering
waterschapslasten
onroerende zaak belasting
onderhoud reserveren
en als het een appartement wordt, nog de nodige kosten van de VvE

En dat dan allemaal van bruto € 2.000? En wat gaat die studie kosten?

tijger1
door tijger1 - Jan 19, 2018 om 16:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als u bij de geldgever aangeeft dat uw partner na een jaar stopt en weer naar school gaat, krijgt u nergens een hypotheek.

hansje klein
door hansje klein - Jan 19, 2018 om 16:57
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Het leven bestaat niet alleen uit (on)zekerheden en wisselt voortdurend, waardoor een bestandsopname vandaag al morgen weer ongeldig is ... Gisteren waren veel huizen onverkoopbaar, vandaag niet te betalen en morgen? U zult uw kansen en risico's uiteindelijk alleen zèlf kunnen inschatten en niemand neemt u de beslissingen af. Maar ...

1 - Wel prettig, wanneer ouders (die geen rente opeisen), kunnen bijspringen wanneer het éven iets anders loopt.

2 - Er zijn inmiddels opleidingen waarbij men tevens werken/verdienen kan ... (Windesheim als voorbeeld in Almere/Zwolle).

HIER informeren

ro
door ron503 - Jan 19, 2018 om 17:06
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Het is nooit slim om op basis van u en uw partners inkomen een huis te kopen want als er één inkomen wegvalt dan worden de lasten onbetaalbaar. De huur die u nu betaald is acceptabel en gezien uw beider inkomen wel op te brengen dus zou ik persoonlijk aanraden om pas tot het kopen van een woning over te gaan als uw partner exact weet wat hij/zij in de toekomst aan inkomsten kan genereren. M.a.w. dromen is mooi maar verlies de realiteit niet uit het oog.

me
door mein33 - Jan 19, 2018 om 17:59
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Als u een huis koopt en een hypotheek afsluit gebaseerd op twee inkomens*, dan kunt u op één vinger natellen dat de hypotheek en alle andere daarbij komende lasten van slechts één** inkomen moeten worden betaald als het tweede inkomen wegvalt.
Ook het belastingvoordeel zal daardoor veranderen, waardoor het netto besteedbare maandelijkse inkomen nog iets lager uitvalt.
Zolang u netjes uw maandelijkse aflossing en rente betaald is er verder niets aan de hand, alleen zal het verder geen vetpot zijn.
Het zal even op een houtje bijten worden tot na de studie .

*bij de hypotheek aanvraag  met geen woord reppen over de studieplannen anders kunt u het wel vergeten.
** mogelijk nog studiefinanciering ?

Zijn zelf ook met niets begonnen en eerste huis gekocht, waarna mijn echtgenote weer is gaan studeren en op termijn heeft dat, wat moeilijke begin, ons geen windeieren gelegd.
Enige financiële zelfdicipline is bij beide partijen wel nodig.
Weeg de voors en tegens tegen elkaar af, maar zonder een beetje (verantwoorde) lef en durf kom je uiteindelijk geen stap verder in het leven.

Succes.

jo
door jorisw Jan 19, 2018 om 18:11
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Bij deze inkomens en de huidige rente zijn de effecten van de belastingteruggave gelukkig te verwaarlozen. Ik gok hoogstens een tientje, als er al effect is.

aurora1
door aurora1 Jan 20, 2018 om 21:14
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Met 200 euro per maand een schuld afbetalen heeft vraagsteller al grote moeite en houdt dan 50 euro per week over volgens zijn eerdere vraag over dat hij meer moet aflossen maar zegt dat niet te kunnen. De huur van 725 euro per maand gedeeld door 2 vindt vraagsteller ook te veel. Dus hoe hij met zijn inkomen, een schuld die hij moeizaam probeert af te betalen, deze huur te hoog vinden als uitgave per maand, een huis denkt te kopen?
Geen spaargeld en een partner die ook nauwelijks iets verdient en die wil gaan studeren (wat ook weer geld kost) lijkt mij hier gedroomd te worden. Ik denk ook niet dat een hypotheek verstrekt zal worden.
Als je problemen hebt om zelfs al een schuld af te betalen met 200 euro per maand, dan zie ik het somber in w.b. hypotheek e.d. Hij geeft geen antwoord op de vraag waarom de afbetalingsregeling in het dubbele veranderd wordt, of dat mogelijk ligt aan niet tijdig betalen, betalingen overslaan enz.

me
door mein33 Jan 20, 2018 om 22:07
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Met 200 euro per maand een schuld afbetalen heeft vraagsteller al grote moeite

@aurora1,

Waar heeft u gelezen dat topicstarter een schuld heeft en moeite heeft met het aflossen daarvan ?

tijger1
door tijger1 Jan 20, 2018 om 22:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ mein. Klik eens op zijn naam en lees zijn eerdere vraag. Had ik ook niet gedaan.

me
door mein33 Jan 21, 2018 om 10:58
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@aurora1 en @tijger1,

Had ik (nu eens een keer) niet naar gekeken en daarmee valt heel mijn advies in het water.

aurora1
door aurora1 Jan 21, 2018 om 16:14
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Maar toch goed bedoeld.

aurora1
door aurora1 - Jan 19, 2018 om 18:03
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik denk niet dat jullie een goed beeld hebben van alle kosten met een eigen huis, als jullie al een hypotheek zouden kunnen krijgen. De inkomens zijn momenteel te laag, te veel op de tenen moeten lopen als het al lukt, en vooral als jullie geen eigen vermogen hebben en verder reserves hebben. En al helemaal als nog in overweging is om binnenkort weer terug naar school te gaan.
Ik denk dat het verstandiger is om te blijven huren want die kosten en de andere kosten gedeeld door 2 zijn vrij laag. Daarnaast gaan sparen, vermogen opbouwen voor als t.z.t. gekocht gaat worden.
Zoek nu eventueel een grotere woning.
Ik zie nu uw eerdere vraag van ca 2 weken geleden en begrijp daaruit dat u schulden heeft, het afbetalen daarvan moeilijk is etc. Met die verplichtingen en uw daar geschilderde financiële situatie verbaast het me enorm dat u zelfs maar overweegt dat u een huis zou kunnen kopen, een hypotheek zou kunnen verkrijgen, tenzij u de afgelopen 2 weken een enorme erfenis ontvangen heeft of de lotto gewonnen heeft.
Dus eerst dan ook maar die schulden afbetalen, en lees wat ik toen als reactie gegeven heb. En gaan sparen als u van uw schulden af bent.
https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/geldzaken-recht/terugbetaling-3?id=593709

panter22
door panter22 - Jan 21, 2018 om 11:18
6599 Antwoorden / Vragen

In theorie zou je dit maximale bedrag aan hypotheek kunnen krijgen. In de praktijk zul je niet goedkoper uit zijn. Als je kijkt op de site van Indipender zul je nog minimaal €7000 eigen geld moeten investeren en ben je alleen al aan hypotheek meer dan €650 per maand kwijt. En verhuizen kost niets?
Je hebt niet eens €4000 om je oude schuld af te lossen. €200 per maand is al te veel, want voor €50 per week kun je geen boodschappen en benzine kopen.
Je probeert met lenen je financien op orde te brengen. Het gevolg is dat je nog verder in de schulden komt.