ruudpeter
door ruudpeter Nov 5, 2012 om 12:56
Geldzaken & recht

Huis verkocht

Wij[vriendin & ik] kochten in 1988 een boerderij in Frankrijk met een hypotheek,enkele maanden daarna moest ik 2 hernia operaties ondergaan,en werd ik medisch door het UWV voor 80-100% afgekeurd, de Franse verzekeraar liet mij herkeuren, en een of andere dorpsarts keurde mij goed, daarna kreeg ik een zwaar ongeval,en verbleef enkele maanden in het ziekenhuis, en heeft de hypotheek verstrekker het huis verkocht zonder dat wij aanwezig waren, ver beneden de toenmalige prijs,en kwam de nieuwe eigenaar doodleuk de sleutel van mijn[onze] boerderij, nooit meer iets gehoord van de hypotheek verstrekker, nu na 20 jaar krijg ik een rekening van € 68.000 gepresenteerd,kan dit zomaar?

1803 16 Rapporteer

vladja
door vladja - Nov 5, 2012 om 13:07
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Dit valt onder het Franse recht.

Vladja

ruudpeter
door ruudpeter - Nov 5, 2012 om 13:15
9 Antwoorden / 1 Vragen

Dat begrijp ik,dat dit onder het Franse recht valt,maar het is toch vreemd dat ik nu na 20 jaar de rekening gepresenteerd krijg, terwijl ik er in al die jaren niets meer van heb gehoord.
Ook een aankondiging van verkoop is nooit ontvangen,terwijl ik de stukken van het UWV in het Frans heb laten vertalen en doorgegeven heb aan de notaris van toen.Ik was arbeidsongeschikt en werkte toenmalig bij de Koopvaardij, dus einde werk, terwijl er in de "kleine regeltjes" stond, bij arbeidsongeschiktheid "hypotheek vrij".

sweeterlake
door sweeterlake - Nov 5, 2012 om 13:32
468 Antwoorden / 16 Vragen

Dit is onredelijk! Heeft er stuiting-van-verjaring plaatsgevonden conform Frans recht?

De termijn van vordering dat een bedrag nog invorderbaar is in Frankrijk, naar Frans recht, ken ik niet. Dit zal niet veel afwijken wat gangbaar is binnen de Europese Unie.

ruudpeter
door ruudpeter - Nov 5, 2012 om 13:45
9 Antwoorden / 1 Vragen

Huis was gekocht in 1988 voor Fr.frs 380.000, terwijl ik in de jaren erna niets heb gehoord,de zaak liep toen al, totdat in 1992 ik dat zware ongeval kreeg en in het ziekenhuis verbleef, heeft men 'stiekem' het huis voor Fr.frs.175.000 verkocht,de inboedel is door de buren nog 'safe' gezet.Ik heb na een verblijf van 1 jaar in ziekenhuis en revalidatie, Frankrijk verlaten omdat deze weigerden mij verder te behandelen, en heb mij laten verder behandelen in Nederland op aanraden van het CVZ,wat op zich ook al een ellenlang proces geworden is, en uiteindelijk door het Europese Hof van Justitie te Luxemburg na bijna 10 jaar in mijn voordeel werd beslist.
Zou niet weten hoe het verjaringstermijn in Frankrijk is,maar lijkt mij niet veel anders dan in andere EU staten.

poltol
door poltol - Nov 5, 2012 om 14:16
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Is het mogelijk dat uw hypotheek afgesloten was voor 20 jaar?
En heeft u die ooit beeindigd?

Zo niet???

Dan zou het kunnen dat u al die tijd een contractuele verplichting had aan de bank / geldverstrekker.
Nu zijn de 20 jaar verstreken en komt de geldschieter met de [af] rekening.
Als u de hypotheek nooit formeel heeft beeindigd dan vrees ik dat u moet gaan betalen.

Vr.gr. poltol

tonjakassa
door tonjakassa - Nov 5, 2012 om 14:29
165 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind dit een vreemd verhaal...wat ik niet begrijp; waarom is de hypotheek verstrekker tot verkoop(of was het een veiling????) overgegaan?

Als er tijdens uw ziekte door bijvoorbeeld uw vriendin aan de bancaire verplichtingen werd voldaan, waarom is de bank dan tot verkoop overgegaan? Over het algemeen is in gebreke blijven de reden.

Nu weet ik dat die fransen een rommelig volkje zijn, zijn ze zo rommelig dat ze niet de moeite nemen
om b.v. er wat correspondentie tegenaan te gooien??? niet één stukje papier???
u lag in het ziekenhuis...uw vriendin ook???

één ding moet ik die "frogs" nageven....ze zijn wel geduldig...of zijn ze 20 jaar naar u op zoek geweest

PS
zie nu net de reactie van poltol...klinkt erg logisch
wellicht is dit binnen het franse recht mogelijk

ruudpeter
door ruudpeter - Nov 5, 2012 om 14:31
9 Antwoorden / 1 Vragen

Ik weet niet onder welke voorwaarden de hypotheek is afgesloten, ik zat op zee, mijn toenmalige vriendin heeft alles geregeld,zelfs gezegd dat wij gehuwd waren,wat wij niet waren, wel heb ik mijn gegevens[inkomen-bankgegevens etc.] gebracht bij de notaris, ook de arbeidsongeschiktheid verklaring,en mijn vriendin is na zo'n 3 jaar met de noorderzon vertrokken,waarheen weet niemand,onvindbaar.

ruudpeter
door ruudpeter - Nov 5, 2012 om 14:33
9 Antwoorden / 1 Vragen

Het was een openbare veiling.

zoekster
door zoekster - Nov 5, 2012 om 14:34
10968 Antwoorden / 34 Vragen

@ruudpeter, verjaringstermijnen in Frankrijk zijn 5 jaar voor een factuur en 10 jaar (in NL 20 jaar) bij een vonnis. Deze termijnen kunnen in tegenstelling tot in Nederland alleen worden gestuit door een gerechtelijk vonnis. klik hier
In Nederland moet je als schuldenaar wel te vinden zijn door de schuldeiser. Dus gewoon even 'verdwijnen' naar het buitenland is er niet bij. U moet dus wel vindbaar zijn geweest voor de schuldeiser, tenminste als het recht op dat gebied hetzelfde is als in Nederland.

ruudpeter
door ruudpeter - Nov 5, 2012 om 14:44
9 Antwoorden / 1 Vragen

Ik was gedurende bijna 10 jaar te traceren,zie ,dus wist men waar ik woonde in Nederland,dit heeft uitgebreid op het internet gestaan.

ruudpeter
door ruudpeter - Nov 5, 2012 om 14:58
9 Antwoorden / 1 Vragen

Hé,hé

zoekster
door zoekster - Nov 5, 2012 om 15:44
10968 Antwoorden / 34 Vragen

Ik denk dat u uw vragen beter voor kunt leggen bij Jurofoon, daar zijn ook advocaten aangesloten die zijn gespecialiseerd in Internationaal Recht, mocht dat nodig blijken.
Als je googelt op 'advocaten gespecialiseerd in Frans recht' kom je ook een heel eind. Mocht het toch gaan om een contract dat na 20 jaar afloopt, dan zult u wel wat juridische hulp kunnen gebruiken.

tonjakassa
door tonjakassa - Nov 5, 2012 om 17:06
165 Antwoorden / 0 Vragen

Zou het kunnen dat er gedurende de periode dat u eigenaar was er geen sou aan rente en aflossing betaald is. Uw toenmalige "vriendin" genoot kennelijk een groot vertrouwen...maar heeft kennelijk het geld dat u op zee aan het verdienen was t.b.v. de rente en de aflossing heel goed weten te besteden ten faveure van haarzelve.

Die € 68.000,- zou dus best de niet betaalde rente en aflossing kunnen zijn met daarover nog eens rente over die afgelopen 20 jaar.

Ik zou maar weer (als verstekeling) naar zee gaan.....en ergens van boord gaan in een land waar men u niet makkelijk kan vinden....LOL hihihihi
maar serieus...ik zou er niet alleen een advocaat naar laten kijken, maar ook een goed financieël expert. Ik denk dat JUROFOON een goeie start is.

ruudpeter
door ruudpeter - Nov 5, 2012 om 17:26
9 Antwoorden / 1 Vragen

Inderdaad deze gedachte kwam bij mij ook al op, mijn toenmalige vriendin had inderdaad een groot vertrouwen gezien haar toebedeelde alimentatie,die vrij hoog was,nadat zij eerder met een chirurg getrouwd was geweest, en inderdaad is er vrijwel niets aan renteaflossing betaald met omdat ik vrij snel arbeidsongeschikt werd verklaard,met de daarin bedoelde clausule,waar ik dacht recht op te hebben.
Nee ben niet meer van plan om te gaan varen,trouwens nu als ge-handicapte kan ik sowieso nergens meer aanmonsteren, en de leeftijd weegt nu ook niet in mijn voordeel, met m'n 68 jaar.
Helaas heb ik geen enkel document meer uit die tijd,dus iets over leggen zal moeilijk worden en ben nu aangeschreven door een credit bureau[EOS], om dit bedrag te voldoen.

tonjakassa
door tonjakassa - Nov 5, 2012 om 18:10
165 Antwoorden / 0 Vragen

`Bedankt voor uw reactie en daarmee het bevredigen van mijn nieusgierigheid.

Ik wens u veel sterkte en wijheid...

ruudpeter
door ruudpeter - Nov 5, 2012 om 19:31
9 Antwoorden / 1 Vragen

Ik dank een ieder voor het meedenken en adviezen, hopelijk zal het niet zo'n vaart lopen zoals het er nu uitziet, want daar wordt je niet vrolijk van, na hetgeen ik reeds eerder heb mee moeten maken in kwestie "gezondheid & verzekeringen" tussen beide landen.