nieneke85
door nieneke85 Apr 13, 2010 om 20:30
Geldzaken & recht

Huisaansluiting riool moest vervangen (advies gemeente)

De gemeente laat drie verschillende bedrijven onderhoud uitvoeren aan onze straat, riool, water, ed.
op advies van de gemeente moesten wij onze huisaansluiting laten vervangen (1 per 4 woningen) i.v.m. het ophogen van de straat. Wij hebben hier opdracht toe gegeven en dit zou 1600,- gaan kosten. Het bedrijf ging aan de slag, blijkt er geen aansluiting te liggen op het verhoogde riool. Maar wel op het riool achter onze huizen. Ze hadden dus voor niks werk verricht maar wel met het gevolg dat er manuren gemaakt zijn waarvan verwacht wordt dat wij die nu gaan betalen (4 huiseigenaren).
Kan dit zomaar? Ik vind zelf dat deze kosten gedragen moeten worden door de gemeente daar zij niet goed onderzocht hebben of er wel of niet een huisaansluiting zat die vervangen moest worden.

7967 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 13, 2010 om 20:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

nieneke85

Het lijkt me logisch dat de gemeente in dit geval de extra kosten voor haar rekening neemt. Kom je er niet met de gemeente uit, dan kun je altijd aan hen voorstellen om het geschil voor te leggen aan de rijdende rechter. Lijkt me een leuk klusje voor hem en het is weer eens wat anders als een boom op de erfgrens of een uit de hand gelopen burenruzie over een overhangende dakgoot.

Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Apr 13, 2010 om 21:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo nieneke85,

Los van het feit wie nu voor die kosten op moet draaien, maar ben je dan niet in het bezit van een tekening van het huis waar je leidingen (en ook het riool) op te zien zijn? En is er onder het huis niet een kruipruimte aanwezig, zodat je dus een blik onder het huis had kunnen werpen om te zien waar nu precies de leiding van je riool loopt?

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Apr 13, 2010 om 21:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Uit het enkele feit dat niemand van u wist waar uw eigen rioolleiding lag, getuigt wel van het feit dat u zelf geen enkel onderzoek hebt gedaan. U kunt tegenwoordig namelijk relatief eenvoudig te weten komen waar de leidingen liggen en hoort dat als huiseigenaar trouwens ook te weten voor het geval er een verstopping mocht zijn of u in de tuin iets wilt aanpassen of een aanbouw aan het huis wilt plaatsen.

Aangezien het dus uw eigen huis is en dus ook uw eigen aansluiting op het gemeentelijk riool, bent u zelf aansprakelijk voor het niet weten waar de aansluiting zit. Er zit dus zeker een stuk eigen schuld in. Het is dus niet zondermeer logisch dat de gemeente voor alle kosten opdraait.

ve
door verwijderd - Apr 14, 2010 om 16:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Allereerst al bedankt voor de reacties, ik zal het plaatje nog wa aanvullen:

Het gaat om een blok van 8 woningen. Aan allebei de kanten zou een huisaansluiting liggen voor 4 woningen. De gemeente heeft dit aan de hand van hun eigen onderzoek en tekeningen benoemd. Deze tekeningen blijken achteraf dus niet te kloppen. Daarnaast is nog het feit dat wij ruim van tevoren te horen zouden krijgen of huisaansluiting vervangen moest worden. Hiervoor moest ook eerst de grond open, ed.
Vervolgens kregen wij een brief dat geadviseerd werd (je hebt niet veel keus) de huisaansluiting te vervangen i.v.m. verhoging van het nieuwe rioo en de bestrating. Binnen twee weken moesten wij beslissen of we dit lieten doen, dit kon dan middels hun aannemer of een andere, etc. Dit was tijdens pasen dus niet echt een handige periode. Vervolgens bleek in die twee weken dat we niet binnen twee weken moesten beslissen maar dat het binnen twee weken al geregeld moest zijn. Dus ook niet echt ruim van tevoren.

Ik begrijp dat wij zelf op de hoogte moeten zijn waar de riolering loopt maar dat waren we ook hij loopt onder ons huis door naar de buren aan beide zijden. Idem voor de andere buren. Daar valt verder niet veel aan te zien. Gekeken naar mijn eerste vraag is er dus onnodig werk verricht door slecht onderzoek, naar mijn idee door de gemeente en aannemers.

Nu ik het plaatje heb aangevuld nogmaals de vraag of ik voor dit uurloon moet opdraaien of dat dit voor de rekening van de gemeente is.

Ik wacht de reacties weer af :)

ve
door verwijderd - Apr 14, 2010 om 17:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ga eens praten met die gemeente. Hun kennelijk foutieve tekeningen zijn de bron van de onnodige kosten geweest.