he
door henny12 Dec 23, 2009 om 18:28
Geldzaken & recht

Huur eigen woning opgeven?

ik heb (nu nog) een eigen woning samen met mijn ex. Ik woon nu al 8 maand alleen in de woning, dus zonder hem. We hebben afgesproken: Ik betaal de netto hypotheek aan m'n ex die hier niet meer woont. Hoe moet ik dit straks opgeven aan de belasting? (Ik ben bezig de woning over te nemen-wordt aan gewerkt momenteel,)

477 7 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Dec 23, 2009 om 19:44
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Je betaald dus geen rente aan de bank. Niet zo handig, want nu heb je geen recht meer op renteaftrek omdat je de rente niet rechtstreeks aan de bank hebt betaald. Wellicht is het handiger om de incasso aan te laten passen bij de bank zodat jij wel rechtstreeks aan de bank betaald. Je ex betaald de rente wel aan de bank en heeft ook het belastingvoordeel. Verstandiger zou in mijn ogen zijn om de situatie om te dragen zodat jij de rente betaald en hij aan jou een deel betaald.

Door zelf te betalen weet je ook zeker dat in elk geval een deel van de rente betaald wordt.

En probeer zo snel mogelijk de verdeling van de woning rond te krijgen, dan ben je hier tenminste van af.

kr
door krieties - Dec 24, 2009 om 16:01
442 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik het goed begrijp was in de eerste maanden van 2009 nog sprake van een huwelijk (zonder duurzaam gescheiden leven).
Dan kun je voor dat jaar nog samen aangifte doen. Huwelijk (samen) duurde wel minder dan 6 maanden, maar er is een uitzondering voor dit soort gevallen. De betaalde hypotheekrente (na aftrek eigenwoningforfait uiteraard) kan zo voordelig mogelijk worden verdeeld onder jullie.
Als je dus een deel van 2009 gehuwd was kun je ervoor kiezen om voor heel 2009 als fiscale partner te worden beschouwd. Je kunt dan met je partner afspreken hoe de gezamenlijke aftrekposten verdeelt.
Je kunt dan maximaal de belasting terugvragen. Daarna moeten jullie dan nog in overleg wie wat krijgt. Heb jij alle rente betaald, zou jij de belasting moeten terugkrijgen die jullie samen krijgen. Tijdens het samenwonen kun er bijvoorbeeld ook vanuit gaan dat ieder 50/50.rente betaalde
Deze oplossing zal alleen opgaan als er nog sprake is van een "normaal" contact tussen jullie, anders zal het niet gaan lukken. Maar het is wel de voordeligste oplossing (voor dit jaar alleen).

edwardus
door edwardus - Dec 24, 2009 om 17:15
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Mijn invalshoek is net weer even anders, mocht ik er naast zitten hoor ik het vast wel.
Je ex heeft deze woning niet als hoofdverblijf, dus hij kan de rente niet aftrekken bij zijn aangifte (als je niet kiest voor fiscaal partnerschap); jij wel en je betaalt rente, weliswaar via hem, maar het gaat rechtstreeks naar de bank mag ik aannemen, anders stond je al op straat. Het zou mij dan ook handiger lijken dat je de bruto rente aan hem betaalt, dat is tenslotte ook wat hij moet afdragen aan de bank.

kr
door krieties - Dec 24, 2009 om 18:08
442 Antwoorden / 0 Vragen

Het deel wat de ex zelf betaalt aan de bank is bij hem nog 2 jaar aftrekbaar.
Wat de vrouw betaalt via de ex is bij de vrouw aftrekbaar, de ex fungeert dan alleen als doorgeefloket. Rechtstreeks betalen aan de bank lijkt me overigens wel beter, maar de fiscus zal er geen probleem van maken zolang er samen maar niet meer dan 100% wordt afgetrokken.
In feite is deze casus niet zo ingewikkeld. Het wordt ingewikkelder als de vrouw "vrij wonen" geniet. Dan krijgen we te maken met alimentatie (forfait), maar dat is hier niet aan de orde.

edwardus
door edwardus - Dec 24, 2009 om 18:44
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Toch wil ik nog even benadrukken dat renteaftrek i.v.m. de eigen woning -dacht ik- alleen geldt wanneer de woning als hoofdverblijf geldt; daarmee is het voor hem toch juist niet aftrekbaar? Zie ik iets over het hoofd?

kr
door krieties - Dec 24, 2009 om 18:53
442 Antwoorden / 0 Vragen

Als de vrouw in het huis blijft wonen kan de ex nog 2 jaar rente aftrekken.
Hij moet ook zijn deel van het eigenwoningforfait aangeven.
Nog een aanvulling; als de man ook het rentedeel van de vrouw zou betalen, dan is dat als alimentatie aftrekbaar en moet de vrouw dat aangeven als zodanig.

marcel75
door marcel75 - Dec 24, 2009 om 19:33
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Ik zie en merk nu pas dat ik bij mijn bijdrage niet genoeg vermeld heb. De fiscus zal de volledige betaling van de rente door de ex inderdaad als allimentatie zien en er is door de staatssecretaris een aantal jaren terug een besluit genomen (kan ik zo snel even niet vinden) waarin staat dat de rente alleen maar aftrekbaar is door degene die de rente verschuldigd is en die de rente betaald heeft. Aangezien TS in dit geval blijkbaar dus niet zelf betaald (gaat niet van haar rekening is dan de hoofdregel), heeft zij in dit geval geen renteaftrek meer.