ma
door malou_1986 Dec 29, 2010 om 17:47
Geldzaken & recht

Huur op maat.

Hallo,

Ik heb een vraag over huren op maat.
Ik betaal tot juni 2010 596,- euro aan huur per maand.
Nu is het vanaf juli in een keer 728,- euro geworden berekend op de belastingpapieren van 2009
Maar daar zijn mijn overuren ook bijgeteld.
En in de zomer heb ik genoeg overuren, om de maand mee door te komen, maar in de wintermaanden word dat een stuk minder.
Mijn vraag is dus, mag het wel in een keer zo'n verhoging, en dat het ook is berekend met mijn overuren erbij?

1833 12 Rapporteer

vladja
door vladja - Dec 29, 2010 om 17:49
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Van wie huur je?

Vladja

ma
door malou_1986 - Dec 29, 2010 om 17:51
7 Antwoorden / 4 Vragen

Wonen centraal alphen aan den rijn

birdies
door birdies - Dec 29, 2010 om 18:07
6104 Antwoorden / 31 Vragen

......Nu is het vanaf juli in een keer 728,- euro geworden berekend op de belastingpapieren van 2009.......

Je zal maar, zoals voor veel mensen de afgelopen jaren werkelijkheid is geworden, veel minder aftrekposten hebben! Je verzamelinkomen ligt daardoor stukken hoger, terwijl je er netto zelfs bij ingeschoten ben.

Ik zie in mijn regio dat 'huren op maat' ook steeds vaker voorbij komen, zou dus echt geen huis gaan huren die dit systeem hanteert. Laat de huurders dan niet toe in een (te) goedkope sociale huurwoning.

Wat gebeurt er trouwens als je inkomen door bijv. werkloosheid of arbeidsongeschiktheid ineens drastisch daalt? Moet je dan een vol jaar wachten op correctie???

birdies
door birdies - Dec 29, 2010 om 18:11
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Veel info wordt er op de site van woonnet haaglanden ook al niet gegeven over dit fenomeen:

Huur op Maat
Huur op Maat woningen zijn woningen met een huurprijs die past bij de kwaliteit van de woningen. Iedereen komt in principe in aanmerking voor een Huur op Maat woning. Met Huur op Maat kunt u korting krijgen op de kale huurprijs. U kunt zelf de korting berekenen. Deze korting is afhankelijk van uw inkomen en huishoudgrootte en kan voor gezinnen soms oplopen tot wel 30%. Ook mensen met hogere inkomens kunnen in aanmerking komen voor een Huur op Maat woning, maar krijgen geen of minder korting.

ma
door maarten vos - Jan 5, 2011 om 20:33
2 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Malou en Birdies,
Omdat de woningcorporaties niet kunnen beschikken over uw actuele inkomensgegevens, werken ze voor Huur op Maat met gegevens van de belastingdienst. Helaas zijn die 2 jaar oud en loopt de huurkorting dus 2 jaar achter de werkelijkheid aan. Dat is meestal in het voordeel van de huurder, omdat inkomens vaker stijgen dan dalen.

Als uw inkomen drastisch daalt kunt u gebruik maken van een hardheidsclausule. U kunt dan wellicht in aanmerking komen voor een vervroegde huurkorting. Neem hiervoor contact op met uw eigen verhuurder.

De gedachte achter Huur op Maat is dat kortingen die corporaties geven op de huur terecht komen bij de mensen die ze nodig hebben.

OVerigens is inkomensdaling één van de voordelen van Huur op Maat: bij een reguliere huur kunt u geen huurverlaging krijgen bij daling van uw inkomen!

Daarnaast kunt u uit veel meer woningen kiezen en komen ook de lage middeninkomens tot wel 45000 euro (gezinnen) in aanmerking voor korting (afhankelijk van de regio)!

mo
door moniquevnunen - Jan 6, 2011 om 15:26
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Malou,
Zoals Maarten vertelt, is het alleen met een Huur op Maat contract mogelijk om tussentijds een aanpassing van je huur te vragen. Ik werk bij wonenCentraal, dus ik wil je voorstellen om contact op te nemen: 0172-418525. Dan gaan we kijken wat we voor je kunnen doen.

birdies
door birdies - Jan 6, 2011 om 15:59
6104 Antwoorden / 31 Vragen

......Dat is meestal in het voordeel van de huurder, omdat inkomens vaker stijgen dan dalen.......

Dit is de laatste jaren zeker niet het geval! Steeds meer mensen raken hun baan kwijt, waardoor zij van de 1 op de andere dag met een inkomensdaling van minimaal 30% geconfronteerd worden. Dan zou een huurder dus nog 2 jaar moeten wachten (aangezien gegevens van 2 jaar eerder gehanteerd worden) voordat de huur aangepast wordt aan diens huidige inkomen.

......Als uw inkomen drastisch daalt kunt u gebruik maken van een hardheidsclausule........

En waarom staat dat niet duidelijk aangegeven op de betreffende site(s)?

valerius-2
door valerius-2 - Jan 6, 2011 om 17:51
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Je zal de huurtoeslag bedoelen. Dat gaat n.l via je inkomen. Als je dus door extra betalingen meer ontvangt dan krijg je dus minder huurtoeslag.

birdies
door birdies - Jan 6, 2011 om 19:06
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Valerius, dit gaat niet over huurtoeslag.

valerius-2
door valerius-2 - Jan 6, 2011 om 19:17
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=birdies schreef op donderdag 6 jan 2011, 19:06]Valerius, dit gaat niet over huurtoeslag.

Sorry ik n.l. de functie die omschreven werd is dus inderdaad niet goed wat ik geschreven hebt. IK dacht dus dat hij dit bedoelde. Weer wat geleerd

rj
door rjw - Jan 6, 2011 om 20:07
3368 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=birdies schreef op donderdag 6 jan 2011, 19:06]Valerius, dit gaat niet over huurtoeslag.

Het zou dus zelfs zo kunnen zijn met Huur op Maat dat als je opeens wat meer gaat verdienen, zowel je huurtoeslag kwijt kunt raken en een (veel) hogere huur moet gaan betalen.

birdies
door birdies - Jan 6, 2011 om 20:12
6104 Antwoorden / 31 Vragen

......zowel je huurtoeslag kwijt kunt raken en een (veel) hogere huur moet gaan betalen. .....

Klopt ja! Een waardeloos systeem, zeker als ze dan ook nog bedragen van 2 jaar eerder gebruiken.