k.
door k.luiting01 Nov 4, 2017 om 10:18
Geldzaken & recht

Huuropzeggen

Wij willen graag het pand van mijn schoonmoeder verkopen omdat zij naar een verzorgingshuis is gegaan en zij kan ook niet terug, maar beneden zit een winkel die verhuurd wordt.

Mijn schoonvader die overleden is heeft ongeveer 13 jaar geleden alles mondeling geregeld, maar daar weten wij niets vanaf.
De winkel heeft een oppervlakte van ongeveer 90 m2 waar 550 euro huur voor wordt betaald wat niet teveel is.
Wij hebben de huurder het recht van eerste koop gegund maar zij zeggen dat niet op te kunnen brengen.
Ik weet dat zij recht op huurbescherming hebben en wij ze er niet zomaar niet uit krijgen

Mijn vraag is hoe kunnen wij dat het beste aanpakken en hoe kunnen wij de huur z.s.m. de huur op een normaal niveau krijgen.

KL

1101 6 Rapporteer

panter22
door panter22 - Nov 4, 2017 om 11:06
6599 Antwoorden / Vragen

Het gaat om opzeggen van de huur van een winkel. Huurbescherming zoals je bedoelt geldt alleen voor huurders van huurwoningen.
Je stelt de vraag op een consumentensite. Ga naar higherlevel.nl voor meer info.
Info:
https://www.judex.nl/rechtsgebied/bouwen%2C_wonen_%26_huren/huren-van-bedrijfsruimte/artikelen/411/hoe-werkt-de-opzegging-van-de-huur-van-bedrijfsruimte_-.htm

Gerry1969
door Gerry1969 Nov 4, 2017 om 12:38
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Maar er kan toch een langdurige overeenkomst zijn gemaakt. Dan kun je mijn inziens niet zomaar  de huur opzeggen.

Ge
door Genee - Nov 4, 2017 om 11:33
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Denk niet dat die mondelinge afspraken nog gelden.
Uw schoonvader kan zich niet meer verdedigen, de huurder kan van alles beweren wat niet meer te controleren is of er moeten nog onafhankelijke getuigen zijn.

jo
door jorisw - Nov 4, 2017 om 12:59
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Je kunt het pand ook inclusief verhuurde winkel verkopen. Dat zie je vaak genoeg staan bij panden die te koop staan. Dan schuif je het probleem door naar de koper, die dan zelf kan bepalen wat hij/zij er mee wil. Er zullen best wel kopers zijn die het pirma vinden om een bovenwoning te kopen en huuropbrengsten uit de rest van het pand te krijgen.

tijger1
door tijger1 - Nov 4, 2017 om 13:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan verkoopt u of beter gezegd uw schoonmoeder, dat pand toch inclusief de huurder?

De huur naar een “normaal” niveau? Wat is normaal in uw ogen? Uw schoonmoeder was daar blijkbaar tevreden mee. Ziet u nu het goud schitteren?

ro
door ron503 - Nov 4, 2017 om 13:46
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Als er geen huurcontract is opgesteld dan mag uw schoonmoeder de winkelier per direct uit de winkel zetten want er is geen enkele binding tussen uw schoonmoeder en de winkelier. Uw schoonmoeder kan een nieuw huurcontract voorleggen met daarin een torenhoge huurprijs die voor de winkelier niet op te brengen is en er een uiterste datum aan koppelen. De kans is groot dat de winkelier die huurprijs niet op kan brengen, vertrekt en uiteindelijk gezien de hoge huurprijzen van winkelpanden helemaal stopt en brodeloos wordt. Het is wel een kwestie om over na te denken want het woongedeelte kan ook apart verhuurd worden en eventueel na het overlijden van uw schoonmoeder door verkoop ten gelde worden gemaakt. Persoonlijk ben ik van mening dat u of uw schoonmoeder niet maatschappelijk bezig zijn want het doel is verkoop vrij van huurders.

aurora1
door aurora1 - Nov 4, 2017 om 15:55
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Uw schoonmoeder kan toch inclusief huurder verkopen?
Wat wil uw schoonmoeder precies? Het is toch haar huis en niet van u/"we"?
Ik kan me niet voorstellen dat uw schoonmoeder na die jarenlange regeling en zoals dat tussen uw schoonvader en de huurder ging opeens die huurder op straat zou willen zetten. Ook al zou u dat het liefst zien.
Ik hoop niet dat u uw eigen  wensen aan uw schoonmoeder opdringt, vooral nu ze kennelijk in een erg kwetsbare situatie zit.