jo
door jolanda1969 Nov 9, 2007 om 13:12
Geldzaken & recht

Huurtoeslag

hallo mensen, ik heb eigen vermogen door de verkoop van ons woonhuis na de scheiding.

Nu zit ik gehuurd en krijg een ww uitkering .Ik krijg een € 700 ww en ik moet € 530 huur betalen.

IK heb 2 kids en moet dus iedere maand erg veel van mijn eigen vermogen pakken anders red ik het niet.Je zult wel begrijpen dat mijn vermogen flink daalt.De woningbouwverening zegt je hebt teveel eigen vermogen je hebt geen recht op huurtoeslag maar ik heb van anderen horen zeggen die hadden ook eigen vermogen(meer als €19.000,dat is het bedrag dat je mag hebben en dan krijg je wel toeslag)en die krijgen het wel.

Weet iemand hoe dat in mekaar zit??

groetjes

688 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 9, 2007 om 17:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Niet leuk wellicht dat je je vermogen moet `opeten`, maar wel logisch natuurlijk, je kunt tenslotte zelf je huur financieren.

Het is afhankelijk van een aantal dingen waardoor de een wel en de ander niet krijgt - die zal dan bv net onder een grens blijven, dus als de situatie niet exact hetzelfde is kun je het zo niet vergelijken.

Je moet er ook wel rekening mee houden dat als je geen werk vindt en na afloop van de WW in de bijstand komt je dit vermogen ook eerst zult moeten (op)gebruiken – volgens de regels van bijstand, ze berekenen dan hoe lang  je met dit geld moet leven en pas na die tijd als het dan dus op is zul je pas een bijstanduitkering (kunnen) ontvangen. Want voor de ww maakt vermogen niet uit maar voor de bijstand dus wel.

In deze folder staan de geldende bedragen/regels ; voor de huurtoeslag folder.pdf

Succes,

ve
door verwijderd - Nov 9, 2007 om 17:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Yolanda

Je het best even naar de belastingsite toegaan daar kan je alle gevens die op toeslagen gelden opzoeken, of anders het gratis nummer van de belastingdiens bellen en he opvragen.

Succes ermee. Valerius

ve
door verwijderd - Nov 9, 2007 om 17:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Voor 2007 geldt dat je 20014 mag hebben plus 2674 voor ieder minderjarig kind. Zit je daarboven met je vermogen, krijg je geen huurtoeslag. Maareh, je huur, is dat precies 530? Of is dat kaal? Voor huurtoeslag geldt nl voor drie personen of meer een maxgrens voor de subsidiabele huur van 526,89. Zit je daarboven krijg je ook niks. Let wel, op de site van de belastingdienst staan hogere bedragen, maar die gelden in uitzonderingssituaties, of als je er nu al meer dan 6 maanden woont. Het kan dus idd zomaar zijn dat je idd geen huurtoeslag gaat krijgen, zelfs als je je vermogen hebt "opgegeten", als je huur te hoog is! Probeer iets goedkopers te vinden zou ik zeggen...

ve
door verwijderd - Nov 9, 2007 om 20:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo,
Op de site van toeslagen staat met mbt de huurtoeslag staat :
U hebt geen recht op huurtoeslag als uw vermogen voor de inkomstenbelasting is belast. U hebt dan voordeel uit sparen en beleggen (box 3).

Hoe zit het met het voordeel uit sparen en beleggen?
Kort door de bocht houdt het in, dat  als je een dusdanig vermogen hebt, dat je er belasting over moet betalen, dan kom je niet in aanmerking  voor huurtoeslag :

Voordeel uit sparen en beleggen
Had u in 2006 bezittingen in box 3, zoals spaargeld, aandelen of een tweede woning? Dan moet u over een vast rendement van 4% van die bezittingen min uw schulden belasting betalen. Van de schulden mag u alleen het deel aftrekken dat uitkomt boven de drempel (zie Schulden in box 3). Een vast bedrag van € 19.698 van de bezittingen min de schulden is vrijgesteld van belasting: het heffingvrije vermogen. Het bedrag van het heffingvrije vermogen kan onder bepaalde voorwaarden worden verhoogd met de toeslag heffingvrij vermogen minderjarige kinderen en/of met de ouderentoeslag.

STel dat je alleenstaand bent, en je hebt een spaarsaldo van 18.000 Euro. Dit is lager als het heffingsvrijvermogen, en dus heb je geen voordeel uit sparen en beleggen.

Stel dat je nu een spaarsaldo hebt van 39.698 euro. Dat is precies 20.000 euro meer dan je heffingsvrij vermogen. De belastingdienst gaat er van uit dat hier 4% rendement over haalt, dus dat je voordeel uit sparen en beleggen 800 euro zijn. Over deze 800 euro betaal je 30% belasting, en dat is in dit voorbeeld 240 euro.
Omdat je voordeel hebt uit sparen en beleggen, kom je niet in aanmerking voor huurtoeslag.

Nu zijn er vormen van bijzonder eigen vermogen, die niet meetellen. Kijk hiervoor even op http://www.toeslagen.nl/particulier/huurtoeslag2008/huurtoeslag_wie_wat_wanneer/huurtoeslag_wie_wat_wanneer-19.html#P507_39076

JOjanda

ve
door verwijderd - Nov 9, 2007 om 20:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Op deze site kunt u één en ander opzoeken en uitrekenen.

http://www.toeslagen.nl/

Succes, poltol

ve
door verwijderd - Nov 13, 2007 om 13:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

@poltol, de site van de belastingdienst www.toeslagen.nl houdt doorgaans geen rekening met de aftoppingsgrenzen, maar rekent alles door naar die 6honderdzoveel die in mijn eerdere berciht stond. Maar dat geldt alleen in bijzondere gevallen, er komt dan een passendheidstoets. Het jammere van die site is dat dat er niet duidelijk op staat, en dus mensen al hoop geeft waar die beter niet gegeven had kunnen worden.