is
door ischut Sep 11, 2020 om 18:27
Geldzaken & recht

Huurverhoging

Ik heb een sociale huurwoning. Sinds 2014 heb ik over de kale huur de volgende huurverhogingen gehad:
2014 - 6,5%
2015 - 5%
2016 - 4,6%
2017 - 4,3%
2018 - 5,4%
2019 - 5,6%
2020 - 6,6%

Mijn salaris zit net boven de sociale woningbouwgrens.
Mag de woningbouwvereniging deze gigantische huurverhogingen hanteren?

1399 5 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Sep 11, 2020 om 18:30
11969 Antwoorden / 15 Vragen
heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 12, 2020 om 10:00
16879 Antwoorden / 202 Vragen

@DIUMENG, zoals in de verwijzing wordt aangegeven, het mag. Het behoeft echter niet: In ieder geval, indien de eigenaar van de sociale huurwoning   een corperatie is die is aangeloten bi Aedes geldt daar in principe een afspraak dat de huurverhoging ma. 2.6 % zal zijn en er zijn corperaties die de verhoging hebben uitgesteld tot 1 oktober a.s zoals het geval is in de Stedendriehoek Apeldoorn/Devente/Zutphen.

(Als secretaris van een HBO)

Donuts
door Donuts - Sep 11, 2020 om 18:55
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Ja dat mag. Op deze manier hopen ze scheefwoners zover te krijgen dat ze uit de sociale huurwoningen vertrekken.

tenormin
door tenormin - Sep 11, 2020 om 19:24
16840 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, u zit kennelijk net boven de grens. Ik zit er net onder, dus dat was 3.3% kale huur. Natuurlijk een volledig mislukte poging om scheefwoners uit hun huizen te krijgen, dan komen ze in totaal niet te betalen huurwoningen die niet eens bestaan. Dat is dus een volkomen falend beleid.

rj
door rjw Sep 11, 2020 om 19:55
3271 Antwoorden / 5 Vragen

U bent nogal stellig over falend beleid. Wat is uw oplossing voor het probleem?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 11, 2020 om 20:10
1773 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte RJW,

Een oplossing zou zijn :afschaffing van de verhuurdersheffing.

Helaas gaat dit kabinet miljoenen "kado" geven aan de Europese Unie : een strop om ons nek.....

ro
door ronny530 - Sep 12, 2020 om 11:11
2789 Antwoorden / 41 Vragen

Zo gigantisch is de huurverhoging niet want ook de huren voor mensen met een laag inkomen stijgen met een maximum van 5,1%. Het verschil van de huurverhoging tussen een laag of hoog inkomen is dus 1,5% en dat verschil is in verhouding met een inkomen van meer dan 43.574 euro niet bijster hoog te noemen. Volgens de scheefwonersregeling staat uw inkomen niet in verhouding met de huurprijs en de straf die daar op staat is maximaal 11 euro op maandbasis dus sec gezien woont u goedkoop in een huurwoning die eigenlijk niet voor u bedoeld is. Voordeel is wel dat u tot in lengte van jaren in de woning mag blijven want niemand kan u verplichten om te gaan verhuizen. De scheefwonersregeling gaat voor zittende en nieuwe huurders compleet mank want verhuizen of kopen is vaak geen optie maar mensen met een inkomen boven die grens komen niet meer voor een sociale huurwoning in aanmerking en vallen zo tussen de wal en het schip.