janjannes_1
door janjannes_1 May 13, 2013 om 15:51
Geldzaken & recht

Huurverhoging,Vestia behandeld de huurder van een parkeerplaats als huurder van een huis?

Waar gaat het om? De overheid is van plan om in deze tijd van bezuinigingen en extra lasten de burgers, met name het deel dat een huurwoning bewoont, extra te belasten met huurverhogingen van resp. 4, 5 en 9 procent.

Bovenop de inflatie van 2 1/2 procent komen dus verhogingen van 1 1/2, 2 1/2 en 6 1/2 procent. Als u een inkomen hebt tot € 33.600 krijgt u totaal 4 procent meer te betalen. Indien u tussen de € 33.600 en de € 43.000 aan inkomen hebt, dan gaat u 5 procent meer huur betalen en mensen die boven € 43.000 aan gezinsinkomen hebben krijgen een totale huurverhoging van 9%.

Met zulke grove huurverhogingen heeft Nederland nooit eerder te maken gehad. Hiermee worden de mensen met een huurhuis ongelijk behandeld in vergelijking met hen die het geluk hebben een koophuis te bewonen.
Maar nu komt het Vestia doet mij een voorstel tot huurverhoging voor het huren van een parkeerplaats die niet bij een woonhuis behoord per 1 juli 2013 van 4 %, gemakshalve hanteren ze de formule die ook toegepast wordt zoals boven beschreven bij de verhuur van een huurwoning, ze berekenen 2,5% inflatie plus daar bovenop 1,5% toeslag, ik zie dit als een slinkse manier van Vestia om hun verloren centjes weer aan te spekken door deze kromme regeling die in mijn ogen geheel onterecht is bij de verhuur van een parkeerplaat.
Maar in deze economisch slechte tijd probeert ook Vestia de centjes uit de zak van de huurder te kloppen.

1863 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 14, 2013 om 10:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt de regeling niet helemaal begrepen. De huurverhogingen zijn in totaal, 4%, 4,5% en 6,5%. En als u voor die parkeerplaats 4% meer moet gaan betalen, dan is dat dus heel netjes.

janjannes_1
door janjannes_1 - May 14, 2013 om 12:36
17 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 14 mei 2013, 10:30]U hebt de regeling niet helemaal begrepen. De huurverhogingen zijn in totaal, 4%, 4,5% en 6,5%. En als u voor die parkeerplaats 4% meer moet gaan betalen, dan is dat dus heel netjes.

Ik heb begrepen dat deze regeling in het leven is geroepen voor de mensen die te goedkoop een huis huren in verhouding tot wat ze verdienen.

Ik huur alleen maar een parkeerplaats bij Vestia en hiervoor was de jaarlijkse huurverhoging gelijk aan de inflatie, nu is dat de Inflatie plus een opslag van 1,5% zoals bij het huren van een huis, en dat klopt gewoon niet.

Ik huur ook nog een garage bij een particulier en berekend voor de jaarlijkse huurverhoging alleen de inflatie correctie zoals het hoort.

tijger1
door tijger1 - May 14, 2013 om 12:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die particulier mag rekenen wat hij wil.

Maar die 4% is dus wat sowieso gerekend mag worden door de woningbouwvereniging. Als er bij uw huis een garage, of plek hoorde, zou de verhoging ook over dat gedeelte berekend worden en dan misschien wel 6,5%, afhankelijk van uw inkomen.

Wees blij dat u niet in Amsterdam of zo woont, daar kost parkeren goudgeld.

En als u dan en een perkeerplek en een garage kan huren, zal het wel meevallen. U kunt een plek opzeggen. Is niet de eerste levensbehoefte.

janjannes_1
door janjannes_1 - May 14, 2013 om 13:07
17 Antwoorden / 14 Vragen

Vestia komt gewoon terug op hun eerdere uitspraak dat de huurders niet zouden opdraaien voor de financiële gevolgen van de wanorde bij Vestia, ik zie de extra verhoging toch als een van de middelen die Vestia nu hanteert om extra geld binnen te halen.
=======================================================================

De financiële wanorde bij woningcorporatie Vestia heeft hoogst-waarschijnlijk vervelende gevolgen voor de huisvesting in Rotterdam en met name voor de woningen en renovaties die voor het deels verpauperde Rotterdam-Zuid zijn gepland.

--------------------------------------------------------------------------------

De indirect daarvoor verantwoordelijke topbestuurders van Vestia hebben inmiddels hetveldal moeten ruimen maar zijn nog niet veroordeeld voor het ‘gokken’ met miljarden op de financiële rentemarkten. Waarschijnlijk is dit weer een van de voorbeelden dat een bonuscultuur leidt tot onverantwoord bestuurdersgedrag.

Brokken

Inmiddels zit de Rotterdamse samenleving met de brokken. Vestia is nu gedwongen zijn nieuwbouwprogramma in Rotterdam (ook in Den Haag) drastisch te beperken, soms de huren extra te verhogen (om de inkomsten te verbeteren), woningen tegen veel lagere prijzen te verkopen en de woningbouwcorporatie speelt nauwelijks een rol meer in het belangrijke uitgangspunt van de gemeente Rotterdam om op ‘zuid’ 35.000 woningen te vernieuwen.

De nieuwe directeur Marco Pastors (sinds 1 februari dit jaar) van het Nationaal Programma Rotterdam Zuid (NPRZ) dacht juist de financiële dekking met de gemeente Rotterdam, en de Rijksoverheid, samen met de investeerders als Vestia, voor elkaar te krijgen voor de revitalisering van Rotterdam-Zuid.

Verpaupering

Dit deel van de stad is weliswaar nog niet zo verpauperd als sommige wijken in New York, Manchester, Londen, Birmingham en de ‘banlieus’ in Frankrijk, maar als het niet wordt aangepakt, dreigt het op termijn alleen maar slechter te worden.

In sommige wijken op zuid - Feijenoord, Bloemhof, Afrikaanderwijk, Tarwewijk en andere delen van de deelgemeente Charlois – is het opleidingsniveau van de bewoners over het algemeen laag, het aandeel van de uitkeringen (met name bijstand) hoog, méér werkloosheid dan gemiddeld elders in Nederland en tiert de (veelal kleine) criminaliteit – onlosmakelijk daarmee verbonden – welig.

Daarom was het voornemen om Rotterdam-Zuid (200.000 inwoners) in zijn geheel op te knappen een goed politiek uitgangspunt. De verbeterplannen zijn groots: opleidingsniveau, arbeidsparticipatie en woonkwaliteit zouden over 20 jaar in Rotterdam Zuid hetzelfde moeten zijn als het gemiddelde van de vier grote steden in Nederland.

Deelgemeenteraad Feijenoord

Wanbeleid

Echter het financiële wanbeleid bij Vestia zal ertoe leiden dat de verbetering van de woonkwaliteit op zuid behoorlijke vertragingen oploopt of zelfs voorlopig wordt afgeblazen. De overheid – Rotterdam en het rijk – hebben ook niet de financiële middelen om geheel voor eigen rekening de kar van de woningvernieuwing en -verbetering te trekken.

Verantwoordelijk directeur Marco Pastors van NPRZ (oud-oppositieleider van Leefbaar Rotterdam) hoopt toch nog ‘de pot met toegezegd geld’ te krijgen waardoor het oorspronkelijke vlotte schema gehandhaafd zou kunnen worden. We hopen dat het hem zal lukken, maar gezien de financiële problematiek bij kerninvesteerder Vestia zijn we daarover pessimistisch. Waar geen geld is, verliest de keizer zijn recht! Vooral door het financieel gokken door topbestuurders van Vestia.

Om aan alle mogelijke misverstanden een eind te maken, de kwestie heeft niks te maken met de afschaffing van deelgemeenten in Rotterdam (op zuid: onder meer Charlois en Feijenoord) waartoe de Tweede Kamer deze week heeft besloten. De deelgemeenten waren extra bestuurslagen om de politiek dichter bij de mensen in de wijken te brengen.

Stokpaardje

Een oorspronkelijk stokpaardje van de PvdA in Rotterdam. Het deed ook bijna Cubaans aan met ‘partijcomité’s’ in de wijken. Het werkte van geen kant want er werd tot in het oneindige over de meest onzinnige zaken door bepaald niet deskundige deelraadsleden gedelibereerd onder leiding van goed verdienende voorzitters (vaak ex-toppolitici).

Het enige nuttige van de deelgemeenteraden is dat burgers in hun wijken vrij dichtbij hun gemeentelijke zaken als burgeradministratie, rijbewijzen, identiteitsbewijzen en vergunningen konden regelen.

Of de burgers in de wijken nog behoefte hebben aan een andere manier van medezeggenschap dichtbij hun woonomgeving is nog maar de vraag. Het lijkt ons beter dat de gemeenteraad van Rotterdam – de door de bevolking gekozen vertegenwoordigers van de gehele stad – zich hiermee bezig houdt.

Gemakzuchtig

Het is nogal gemakzuchtig om hen alleen de verantwoording voor gemeentebrede zaken te geven. Voor hun goede geld mogen ze zich best ook bemoeien met wijkkwestie en zich daarvan op de hoogte stellen. Dat is de enige manier om politici dichter bij de burger te brengen. Het vergt wel dat hun kwaliteit en betrokkenheid wordt verbeterd. Ze moeten zich ook niet laten verleiden tot populistische uitspraken om de kiezersgunst te winnen. Ze moeten zelfs af en toe impopulaire besluiten onderschrijven.

tijger1
door tijger1 - May 14, 2013 om 16:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik weet niet wat u beoogt met die lap tekst.

jo
door jorisw - May 14, 2013 om 17:00
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik weet niet of die honderdduizenden mensen met een eigen woning die "onder water" staat nu zoveel beter uit zijn dan huurders....

melomaan
door melomaan - May 14, 2013 om 18:07
157 Antwoorden / 1 Vragen

Of mensen met een koophuis die na hun ontslag na 2 jaar geen nieuwe baan hebben gevonden en geen bijstand krijgen voordat zij hun huis (meestal met verlies) verkocht hebben.

vestia_nl
door vestia_nl - May 15, 2013 om 15:03
2 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Jan, we vinden het spijtig dat je ontevreden bent met deze huurverhoging. We begrijpen het natuurlijk wel, maar we passen dit helaas niet aan. De percentages die je noemt kloppen niet helemaal, het gaat om 4 %, 4,5 % en 6,5 %. De huren van niet-woningen, zoals parkeerplaatsen, worden ook jaarlijks verhoogd. De hoogte van die huurverhoging wordt niet door de minister bepaald, maar is vastgelegd in het huurcontract. Meestal staat daar iets een formulering in als: ‘volgt de trendmatige verhoging van de woningen'. In dit geval wordt dus een huurverhoging gehanteerd van 4 %, het laagste percentage. Als je hierover nog vragen hebt, kun je contact opnemen met de klantenservice van het woonbedrijf waarvan u huurt.
Vriendelijke groeten, Vestia