re
door rebo Apr 14, 2013 om 18:14
Geldzaken & recht

Hypotheek en beleggingen met overlijdenrisico verzekeringen

Beste mensen,

Graag ontvang ik advies wat is de best manier omgaan met 3 overlijdensrisicoverzekering.

Ik heb namelijk
1 hypotheek met overlijdensrisicodekking voor 2 leven (mijn vrouw en mijzelf) bij De Goudse Verzekeringen in 2003.
2 een belegging bij Aegon "spaar beurs" ook met overlijdensrisicodekking in 1995
3. een beleggingsverzekering bij ASR ook met overlijdensrisico in 1999

Ik was toen door verschillen tussenpersonen aangepraat.

Bij voorbaat dank ik u/jullie.
Met vriendelijke groet,

805 4 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 14, 2013 om 19:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De overlijdensrisico verzekering genoemd onder nummer 1 zal verbonden zijn aan de spaarhypotheek neem ik aan. Die heeft u echt nodig, maar kan er wellicht uitgehaald worden en elders overgesloten,

Spaarbeurs van Aegon is een hele complexe verzekering. Ik weet natuurlijk niet hoe lang die nog loopt en wat u daarvoor per jaar betaalt, maar dat is zeker te weten een woekerpolis. Wat u daar mee aan moet is niet simpel te zeggen. En of u daar mee door moet gaan net zo min. U hebt daar echt deskundig advies van een onafhankelijke adviseur voor nodig. Dus niet van Aegon.

En dan de verzekering onder nummer 3. Daar zal ongetwijfeld de risico premie veel te hoog zijn. Die is er natuurlijk wel uit te halen en ergens anders, of bij de ASR, veel goedkoper af te sluiten. En of u wilt blijven beleggen of sparen, kunt u alleen zelf beoordelen. Maar dat kunt u dan meteen bespreken, als u polis twee bespreekt.

Nummer 2 en 3 hadden natuurlijk ook ingebracht kunnen worden in de hypotheekconstructie.

Het eventueel oversluiten van overlijdensrisicoverzekeringen hangt natuurlijk ook sterk af van uw gezondheidstoestand. Niet eerder opzeggen, dan dat een nieuwe goed geregeld is.

Ik was toen door verschillen tussenpersonen aangepraat.

U was er anders zelf bij, dus niet anderen de schuld geven.

re
door rebo - Apr 15, 2013 om 10:23
66 Antwoorden / 47 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 14 apr 2013, 19:52]

Ik was toen door verschillen tussenpersonen aangepraat.

U was er anders zelf bij, dus niet anderen de schuld geven.

Het is niet een kwestie van schuld geven maar toen der tijd niet bewust van die beleggingen wel met de overlijdensrisicodekking werd aangeboden en die hoge kosten.

tijger1
door tijger1 - Apr 15, 2013 om 10:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als er geen overlijdensrisicoverzekering bij zit, is de hele constructie geen verzekering, maar een spaarkas. Dat betekent dat als u voor de einddatum komt te overlijden de inleg aan de maatschappij vervalt er er niets tot uitkering komt.

Dus die ingesloten overlijdensrisicoverzekering is niet het probleem, maar de veel te hoge kosten die daarvoor gerekend worden.

Als u bijvoorbeeld die Spaarbeurs premievrij zou willen maken, moet u wel de overlijdensrisicopremie blijven doorbetalen. Dus als u daar echt vanaf wilt, is afkopen de enige mogelijkheid.

ni
door nico w. - May 16, 2013 om 14:19
142 Antwoorden / 4 Vragen

@Rebo,
En over die woekerpolissen als Spaarbeurs kunt u natuurlijk altijd een KIFID klachtprocedure opstarten, tegen de desbetreffende verzekeraar EN de betrokken tussenpersoon.
Zie ook het forum ''woekerpolis'' op de website van Tros Radar, daar staat heel veel informatie voor bezitters van woekerpolissen.