st
door stampie Oct 18, 2007 om 03:14
Geldzaken & recht

Hypotheek niet snel genoeg rond...

Onlangs heb ik een voorlopig koopcontract getekend voor een andere woning. Door diverse omstandigheden (met name laksheid van de adviseur) is er wat vertraging in de afhandeling van de aanvraag gekomen. Er is nu een offerte gekomen en die is door mij akkoord bevonden, getekend en samen met alle stukken retour gestuurd naar de adviseur/geldverstrekker. Tot dusver geen probleem.

Inmiddels heb ik ook begrepen dat voor wat betreft het financiële aspect (loon, etc.) er geen problemen zijn. Alleen dient er een (klein) medisch onderzoek plaats te vinden om de levensverzekering (die deel uit maakt van de hypotheek) beter te kunnen beoordelen (of aanvullende voorwaarden of een hogere premie op te leggen). Nu ziet het ernaar uit, dat hierdoor de datum voor het rondkrijgen van de financiering overschreden wordt.

Van de verkoper heb ik een week respijt gekregen. Dit wordt schriftelijk geregeld. ALs ik dan nog steeds geen definitieve GO heb van de bank, dan zeg ik de koopovereenkomst kosteloos op. Tot zover geen probleem.

Maar in het contract met de bank staat dat als de hypotheekakte niet voor een bepaalde datum is getekend, ik een boete van 1 % dien te betalen aan de bank. In hetzelfde contract staat ook dat de offerte onder een aantal voorwaarden is gedaan (waaronder een eventueel medisch onderzoek).

Nu is mijn vraag of, als de afhandeling van dit onderzoek te lang op zich laat wachten en ik dus eigenlijk mijn financiering niet op orde heb, en dus genoodzaakt ben (omdat ik in het ongewisse verkeer aangaande het al dan niet rondkrijgen van de financiering) de koopovereenkomst te ontbinden, de hypotheekverstrekker de boeteclausule van 1 % mag laten gelden ??

Gevoelsmatig zeg ik van niet, omdat in de offerte staat dat deze onder voorbehoud is en zij de medische aanvraag nog niet akkoord hebben gegeven, maar toc.... Heeft iemand ervaring en/of tips ??

2911 5 Rapporteer

grindweg
door grindweg - Oct 18, 2007 om 12:26
2308 Antwoorden / 28 Vragen

heeft u een voorlopige koop overeenkomst getekend? als het van uw kant niet rond komt gaat het om de voorwaarden die er gesteld zijn en dat telt. dit uit persoonlijke ervaring maar er is geen contract gelijk dus bestudeer het goed of ga langs een rechtswinkel voor info want u geeft te weinig info voor een echt goed antwoord

marcel75
door marcel75 - Oct 20, 2007 om 01:59
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Eerst maar even voor de goede orde: er is niets voorlopigs aan een koopcontract, net zo min dat een vrouw niet een beetje zwanger kan zijn. Het koopcontract is bindend. U hebt alleen een ontbindende voorwaarde opgenomen voor het geval u geen financiering zou kunnen krijgen.

Let wel: dat is iets heel anders dan het idee dat u schetst. Uw idee is, lijkt me: "Ik krijg niet voor die datum een ja-woord van de bank, dus ik kan gewoon het koopcontract ontbinden." Zo werkt het dus net niet. Als u een beroep wilt doen op de ontbindende voorwaarde, moet u minstens 2 schriftelijke afwijzingen kunnen overleggen waaruit blijkt dat er minimaal 2 banken zijn die u geen lening willen verstrekken. In uw geval wil de bank u gerust de lening verstrekken, maar zal de aanvraag nog niet volledig zijn op het moment dat de termijn voor de ontbindende voorwaarde verstrijkt.

De bepaling van de bank is een heel gebruikelijke. Als u, terwijl het dossier bij de bank compleet is, besluit het hele feest niet door te laten gaan, mag de bank kosten in rekening brengen. Overigens mogen de taxateur en de notaris dat op dat moment zeker ook!

In de offerte staat namelijk dat de bank nog terug kan komen op de offerte als de keuring bijzonderheden aan het licht brengt. Die aktie komt dan dus van de bank, niet van u. Als u echter de aktie neemt om niet meer verder te gaan, dan wil de bank een vergoeding hebben. De meeste banken hebben deze bepaling overigens.

Overigens nog even ten overvloede: het komt maar heel zelden voor dat op de datum dat de termijn voor de ontbindende voorwaarde verstrijkt, het dossier al compleet is bij de bank.

Wat u vooral moet doen in dit geval is: zorg dat het dossier zsm compleet is, dat de bank de stukken tijdig naar de notaris stuurt en zodra alles getekend is lekker verhuizen en genieten van de nieuwe woning.

ma
door marwin - Oct 20, 2007 om 06:48
126 Antwoorden / 15 Vragen

Stampie,

Ik heb geen raad voor je, behalve heel veel bellen. Die banken zijn zo traag en snappen niet dat er voor jouw veel vanaf hangt. Hier dezelfde ervaring. Fortis, ing, rabobank. Allemaal zo traag als dikke.... en levert een hoop frustraties op

marcel75
door marcel75 - Oct 23, 2007 om 12:35
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@aztec
Waar jij naar verwijst is de boete voor het niet binnen 3 maanden tekenen van de hypotheekakte. In dat geval rekenen veel banken inderdaad (overigens onder de gebruikelijke voorwaarden aftrekbare) bereidsstellingsprovisie. Dat is eigenlijk een boete voor het geval de rente gestegen is.

Waar de vraagsteller op doelt is de boete de banken rekenen voor het geval je wel een offerte accepteert, maar vervolgens niet met ze in zee gaat, oftewel je tekenent de hypotheekakte niet. In dat geval rekent de bank de gemaakte kosten (met een winstopslag) door en moet je dus, in dit geval, 1% "boete" doen.

az
door aztecnl - Oct 27, 2007 om 10:35
16 Antwoorden / 0 Vragen

de boeteclausule en de toepassing ervan verschilt van geldverstrekker tot geldverstrekker.

De boete wordt vaak geeffectueerd bij verlenging van de offerte. Bij de ene bank betaalt men dan bereidstellingsprovisie indien men passeert, andere kiezen ervoor de mensen te beboeten die de hypotheek niet afnemen (er zijn door de bank namelijk wel kosten gemaakt om de rente vast te houden)

Als de hypotheek uiteindelijk toch bij deze geldverstrekker passeert (meestal op basis van een nieuwe offerte met nieuwe rente en nieuwe geldigheidstermijnen) kan de boete vervallen aangezien de hypotheek (zij het onder een andere offerte nummer) wel is doorgegaan. Vaak bent u hiermee wel overgeleverd aan de welwillendheid van de geldverstrekker.

Van te voren informeren kan veel ellend achteraf besparen. Indien er toezeggingen gedaan worden, verzoek dit dan op schrift te krijen.