nelleke51
door nelleke51 May 18, 2012 om 22:05
Geldzaken & recht

Hypotheekschuld en geregistreerd partnerschap

mijn dochter is drie jaar geleden gaan samenwonen. Hij heeft bestaande woning met hypotheek. Zij zijn vorig jaar geregistreerd partnerschap aangegaan zonder voorwaarden.
Dit jaar willen zij dit laten ontbinden. Notaris zegt nu dat er ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid bij de bank aangevraagd moet worden m.b.t. de hypotheek.
Wettelijk gezien is zij mede-aansprakelijk, maar is het niet voldoende om een akte bij de notaris op te laten maken dat het partnerschap wordt ontbonden? Bij de bank is immers nooit een akte opgemaakt op 2 namen dus is er toch geen hms?

Graag uw zienswijze.

mvrgr nelleke

4370 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 18, 2012 om 22:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gemeenschap van goederen en huwelijkse voorwaarden

Door het huwelijk of de registratie van het partnerschap ontstaat automatisch een algehele gemeenschap van goederen. Dit betekent dat alle bezittingen en schulden van de partners gemeenschappelijk worden.

Het is mogelijk bepaalde zaken van de gemeenschap van goederen uit te sluiten. Bijvoorbeeld een schenking of erfenis. Ook kunnen partners besluiten huwelijkse voorwaarden (in het geval van een huwelijk) of partnerschapvoorwaarden (in het geval van een geregistreerd partnerschap) op te stellen bij een notaris. In deze overeenkomst wordt het recht op bezit en inkomen van beide partners geregeld.

Bron

ve
door verwijderd - May 19, 2012 om 10:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ter info: een hypotheekakte wordt niet bij de bank opgemaakt, maar door de notaris.

ve
door verwijderd - May 19, 2012 om 13:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aangezien er geen partnerschapsvoorwaarden zijn opgesteld is alles wat dochter en partner hadden in de gemeenschap van goederen gevallen. En dan zowel de baten als de schulden. Op grond van het bepaalde in artikel 102 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek is dochter na ontbinding ook aansprakelijk voor (een deel) van de hypotheek. Maar daarnaast moet er ook een akte van verdeling komen om de woning toe te delen aan partner.

\Waarom twijfel je eigenlijk aan de expertise van de notaris op dit punt?

ve
door verwijderd - May 21, 2012 om 16:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

marcel75 schreef op zaterdag 19 mei 2012, 13:24: Aangezien er geen partnerschapsvoorwaarden zijn opgesteld is alles wat dochter en partner hadden in de gemeenschap van goederen gevallen. En dan zowel de baten als de schulden. Op grond van het bepaalde in artikel 102 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek is dochter na ontbinding ook aansprakelijk voor (een deel) van de hypotheek. Maar daarnaast moet er ook een akte van verdeling komen om de woning toe te delen aan partner.

Waarom twijfel je eigenlijk aan de expertise van de notaris op dit punt?

ik twijfel niet aan de expertise, maar er is geen hypotheekakte op 2 namen, er is geen hypotheekofferte op 2 namen en er is geen hypotheekovereenkomst op 2 namen. Ik vraag me af hoe de bank ontslag HMS kan geven als genoemde stukken op 1 naam gesteld zijn.

ve
door verwijderd - May 21, 2012 om 16:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nelleke,
Omdat de schuld, net als de eigendom van de woning, in de gemeenschap van goederen is gevallen. Op grond van het bepaalde in artikel 102 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek is je dochter nu ook hoofdelijk aansprakelijk voor de helft van de schuld, net zoals zij nu recht heeft op de helft van de waarde van de woning, de inboedel, de spaarpolis etc (oftewel alles wat ze hadden). Wordt dit niet bij de bank geregeld, dan kan de bank als de ex niet meer betaald alsnog bij je dochter aankloppen.

Eén en ander is ook een logisch gevolg van de gemeenschap van goederen: niet alleen de lusten, maar ook de lasten zijn gemeenschappelijk.