an
door ann-dus Sep 9, 2011 om 16:14
Geldzaken & recht

Identiteitskaart + paspoort?

Nu de identiteitskaarten per direct gratis zijn, wil ik er graag eentje aanvragen. Ik heb nu alleen een paspoort, wat niet handig is om overal mee naartoe te nemen (bijvoorbeeld bij het uitgaan). Ik vraag me alleen af of je ook een gratis identiteitskaart aan kunt vragen als je al in het bezit bent van een geldig identiteitsbewijs. Weet iemand dit toevallig?

3059 18 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 9, 2011 om 16:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt gewoon een paspoort en een id-bewijs naast elkaar hebben, maar voorlopig is er nog helemaal niets gratis; er moet eerst overleg op hoog niveau gevoerd worden, dus ik zou er op rekenen dat je de eerstkomende tijd nog gewoon moet betalen.

ve
door verwijderd - Sep 9, 2011 om 16:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

gijssie81 schreef op vrijdag 9 sep 2011, 16:19: Je kunt gewoon een paspoort en een id-bewijs naast elkaar hebben, maar voorlopig is er nog helemaal niets gratis; er moet eerst overleg op hoog niveau gevoerd worden, dus ik zou er op rekenen dat je de eerstkomende tijd nog gewoon moet betalen.

Vers van de pers

ve
door verwijderd - Sep 9, 2011 om 16:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Donner overlegt binnenkort met de gemeenten over de financiële consequenties van de uitspraak van de Hoge Raad. Hij laat de Tweede Kamer nog weten of hij wetten en regels moet aanpassen.

Eerst overleg dus

ve
door verwijderd - Sep 9, 2011 om 16:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

gijssie81 schreef op vrijdag 9 sep 2011, 16:19: Je kunt gewoon een paspoort en een id-bewijs naast elkaar hebben, maar voorlopig is er nog helemaal niets gratis; er moet eerst overleg op hoog niveau gevoerd worden, dus ik zou er op rekenen dat je de eerstkomende tijd nog gewoon moet betalen.

Ze kunnen op hoog niveau overleggen wat ze willen, maar een uitspraak van de Hoge Raad kunnen ze niet naast zich neerleggen of negeren. Zo werkt dat in een rechtsstaat.

Vladja

ve
door verwijderd - Sep 9, 2011 om 16:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

vladja schreef op vrijdag 9 sep 2011, 16:23:
gijssie81 schreef op vrijdag 9 sep 2011, 16:19: Je kunt gewoon een paspoort en een id-bewijs naast elkaar hebben, maar voorlopig is er nog helemaal niets gratis; er moet eerst overleg op hoog niveau gevoerd worden, dus ik zou er op rekenen dat je de eerstkomende tijd nog gewoon moet betalen.

Ze kunnen op hoog niveau overleggen wat ze willen, maar een uitspraak van de Hoge Raad kunnen ze niet naast zich neerleggen of negeren. Zo werkt dat in een rechtsstaat.

Vladja

Prima, gaan jullie lekker direct naar het gemeentehuis hollen om een gratis id-kaart af te halen. Ik wacht wel even tot het nieuws overal is doorgedrongen op de burelen van de ambtenaren :-).

ve
door verwijderd - Sep 9, 2011 om 16:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

gijssie81 schreef op vrijdag 9 sep 2011, 16:25:
vladja schreef op vrijdag 9 sep 2011, 16:23:
gijssie81 schreef op vrijdag 9 sep 2011, 16:19: Je kunt gewoon een paspoort en een id-bewijs naast elkaar hebben, maar voorlopig is er nog helemaal niets gratis; er moet eerst overleg op hoog niveau gevoerd worden, dus ik zou er op rekenen dat je de eerstkomende tijd nog gewoon moet betalen.

Ze kunnen op hoog niveau overleggen wat ze willen, maar een uitspraak van de Hoge Raad kunnen ze niet naast zich neerleggen of negeren. Zo werkt dat in een rechtsstaat.

Vladja

Prima, gaan jullie lekker direct naar het gemeentehuis hollen om een gratis id-kaart af te halen. Ik wacht wel even tot het nieuws overal is doorgedrongen op de burelen van de ambtenaren :-).

Ik zeg niet dat ik er meteen heen hol, ik vraag alleen of het mag :-)

ve
door verwijderd - Sep 9, 2011 om 16:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

gijssie81 schreef op vrijdag 9 sep 2011, 16:25:
Prima, gaan jullie lekker direct naar het gemeentehuis hollen om een gratis id-kaart af te halen. Ik wacht wel even tot het nieuws overal is doorgedrongen op de burelen van de ambtenaren :-).

Het was bekend dat de Hoge Raad vanmorgen uitspraak zou doen. Op veel gemeenten stond de site van rechtspraak.nl open en werd deze regelmatig ververst.

ve
door verwijderd - Sep 9, 2011 om 16:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

.........Nu de identiteitskaarten per direct gratis zijn, wil ik er graag eentje aanvragen........... Ik zou maar even afwachten hoe e.e.a. zich ontwikkelt.

ve
door verwijderd - Sep 9, 2011 om 16:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kan me zo voorstellen dat er een (nieuw) ID-bewijs wordt ingevoerd die alleen in Nederland geldig is.

ve
door verwijderd - Sep 9, 2011 om 16:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik het bericht goed heb gelezen moet er toch nog de echte aanmaak kosten worden betaalt. Of heb ik dat verkeerd begrepen?

ve
door verwijderd - Sep 9, 2011 om 16:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ann-dus, het is inderdaad per direct deze doorvoering; dus lekker gemakkelijker voor je dan een paspoort bij je te moeten hebben.
(vergeet niet als je op reis gaat dat je paspoort nog geldig moet zijn) grapje.

ve
door verwijderd - Sep 9, 2011 om 16:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

........Ik vraag me alleen af of je ook een gratis identiteitskaart aan kunt vragen als je al in het bezit bent van een geldig identiteitsbewijs. ........

Beiden is inderdaad mogelijk. Op de site van Den Haag staat o.a. vermeld:
U kunt naast een Nederlandse identiteitskaart ook een paspoort in uw bezit hebben.

ve
door verwijderd - Sep 9, 2011 om 16:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

valerius-2 schreef op vrijdag 9 sep 2011, 16:47: Als ik het bericht goed heb gelezen moet er toch nog de echte aanmaak kosten worden betaalt. Of heb ik dat verkeerd begrepen?

Door de uitspraak van de Hoge Raad mag de gemeente geen leges meer in rekening brengen, dit betekent niet dat de kaart ineens gratis is. De kosten zullen op een andere manier verhaald moeten worden. Minister Donner en de VNG gaan daar binnenkort over praten. Ik neem aan dat beide partijen al een dossier hadden liggen voor het geval de Hoge Raad deze uitspraak zou doen.

En als ze er niet uitkomen, gaat volgend jaar de OZB extra omhoog.

ve
door verwijderd - Sep 9, 2011 om 16:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

........En als ze er niet uitkomen, gaat volgend jaar de OZB extra omhoog......... Of 1 van de vele andere gemeentelijke heffingen. Komt het niet uit de lengte, dan komt het wel uit de breedte, nietwaar?

ve
door verwijderd - Sep 10, 2011 om 14:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik snap niet helemaal waarom het niet handig is om je paspoort bij je te hebben. Het ding is niet megagroot en als het je enige vorm van ID is, zul je hem toch je moeten hebben...

ve
door verwijderd - Sep 10, 2011 om 16:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

"De Hoge Raad stelt voorop dat een gemeente volgens vaste jurisprudentie alleen leges mag heffen als zij een dienst verricht die in overheersende mate een individualiseerbaar belang dient.
Volgens de Wet op de uitgebreide identificatieplicht is iedereen die in Nederland verblijft sinds 2005 verplicht een geldig identiteitsbewijs te dragen en op verzoek te tonen. Die algemene draag- en toonplicht dient uitsluitend een algemeen belang. Aan deze identificatieplicht kan worden voldaan met een paspoort, een rijbewijs of een identiteitskaart. Een rijbewijs is vereist om een motorrijtuig te mogen besturen; en een paspoort is een mondiaal erkend reisdocument. Voor deze beide identificatiebewijzen geldt daarom dat zij vooral ook een individualiseerbaar belang dienen. Aanvragers kiezen er zelf voor om een motorrijtuig te besturen of te reizen. Daarvoor mag een gemeente dus leges heffen.
Om te voldoen aan de algemene draag- en toonplicht van een identiteitsbewijs ligt de aanvraag van een identiteitskaart het meest voor de hand. Voor velen is dat de enige reden om zo’n kaart aan te vragen. Weliswaar kan de kaart ook in beperkte mate dienen als reisdocument, maar of de kaart ook daarvoor gebruikt zal worden, is bij het aanvragen van die kaart niet objectief vast te stellen. Daarom kan niet worden gezegd dat het aanvragen van een identiteitskaart in overheersende mate verband houdt met een individualiseerbaar belang. Dat betekent dat gemeenten voor het verstrekken van een identiteitskaart geen leges mogen heffen
."

Zie voor de volledige uitspraak (10/04967) op rechtspraak.nl, LJN BQ4105

Tot nu toe was het zo, dat je naast het paspoort, ook een identiteitskaart mocht hebben / aanschaffen.
"U mag tegelijkertijd een paspoort én een Nederlandse identiteitskaart bezitten."

Gemeenten hebben een voorbeeldfunctie, dus zij dienen zich zonder meer aan de uitspraak van de Hoge Raad der Nederlanden (het hoogste rechtscollege) te houden.

ve
door verwijderd - Sep 10, 2011 om 16:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

hutch schreef op zaterdag 10 sep 2011, 16:00:
Gemeenten hebben een voorbeeldfunctie, dus zij dienen zich zonder meer aan de uitspraak van de Hoge Raad der Nederlanden (het hoogste rechtscollege) te houden.

Dat zullen ze ook doen, maandag hoef je bij geen enkele gemeente leges te betalen voor een ID-kaart.

ve
door verwijderd - Sep 10, 2011 om 16:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wil iedereen die nu snel zo'n "gratis" id-kaart gaat halen volgend jaar niet gaan klagen als de lokale belastingen omhoog gaan...