curly
door curly Mar 24, 2015 om 16:50
Geldzaken & recht

Iedereen mag zich makelaar noemen.

Heb je een droomhuis gevonden, een (aankoop)makelaar is ook snel gevonden. Sinds 2001 is makelaar een vrij beroep. Iedereen mag zich tegenwoordig makelaar noemen. Hierdoor is naar mijn idee veel onzekerheid ontstaan. Wie is nu een vertrouwde en echte makelaar. Heeft iemand enkele tips ?

4947 17 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 24, 2015 om 17:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Word lid van Vereniging Eigen Huis. Die geven goede adviezen.

van leyden
door van leyden - Mar 24, 2015 om 18:23
1289 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=curly schreef op dinsdag 24 mrt 2015, 16:50] Wie is nu een vertrouwde en echte makelaar. Heeft iemand enkele tips ?

De vertrouwdste makelaar ben je zelf.

Verdiep je eens erin, zelf een huis kopen / verkopen is niet zo moeilijk.
Het is mij ook gelukt, zelfs zonder internet, (toen)

edrick3
door edrick3 - Mar 24, 2015 om 18:29
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ik zou in ieder geval gaan voor een makelaar die is aangesloten bij een branche-organisatie: NVM, VBO, LMV
Lees eens hier.

van leyden
door van leyden - Mar 24, 2015 om 18:39
1289 Antwoorden / 17 Vragen

"Iedereen kan zich makelaar noemen".

Inderdaad, sommigen doen dat gewoon, ze hebben misschien nog wel minder kennis en kunnen dan jij, maar zaken zijn zaken.
De bluf moet ze later gaan redden.

Hoe moeilijk kan het dus zijn om je eigen makelaar te zijn? Iedere onnozele kan makelaartje spelen.
Laat je niet gek maken door de zogenaamde deskundigen die beweren dat het een vak apart is.
Preken voor eigen parochie is dat.

Lees je in hoe zoiets gaat, het valt allemaal wel mee als je het goed regelt.

Voor de bangeriken> vraag rond in je kennissen en buren kring. Die kennen de plaatselijke situatie beter als elk forumlid. Mond op mond reclame is belangrijk in zulke zaken.

van leyden
door van leyden - Mar 24, 2015 om 18:53
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Wat tijger zegt is juist, eigen huis is een prima organisatie, Eigen ervaring. helaas wat gedateerd.

Aankoopkeuring van eigen huis altijd doen.
Een makelaar biedt geen enkele garantie tegen (verborgen) gebreken.

tijger1
door tijger1 - Mar 24, 2015 om 18:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom zou u eigenlijk een aankoop makelaar moeten hebben? U hebt uw droomhuis al gevonden.

Onderhandelen kunt u zelf ook. Er zijn standaardcontracten beschikbaar op internet. En zoals gezegd, lees u in.

tijger1
door tijger1 - Mar 24, 2015 om 19:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@van leyden

Makelaars bieden nergens garantie voor of tegen.;-))

pi
door pieterwolters - Mar 24, 2015 om 20:34
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Het principe van een makelaar is dat ze koper en verkoper bij elkaar brengen. Niks meer en niks minder. Dus zo gek is het niet dat iedereen zich makelaar kan noemen. Maar net zoals bij iedere beroepsgroep zijn er ook genoeg mensen die hun vak wat serieuzer nemen en dus wel een toegevoegde waarde bieden. In iedere stad of regio zijn voorbeelden genoeg te vinden van goede en niet zo goede makelaarskantoren. Met een klein beetje vooronderzoek is het kaf makkelijk van het koren te scheiden.

Als je het niet zelf wilt doen, dan hoef je alleen maar een goede aankoopmakelaar in te schakelen. Wat de verkoper voor makelaar heeft ingeschakeld is niet belangrijk. Hoe slechter hoe beter eigenlijk, als je wat wilt kopen.

pino123
door pino123 - Mar 24, 2015 om 21:28
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=van leyden schreef op dinsdag 24 mrt 2015, 18:39]"Iedereen kan zich makelaar noemen".

Inderdaad, sommigen doen dat gewoon, ze hebben misschien nog wel minder kennis en kunnen dan jij, maar zaken zijn zaken.
De bluf moet ze later gaan redden.

Hoe moeilijk kan het dus zijn om je eigen makelaar te zijn? Iedere onnozele kan makelaartje spelen.
Laat je niet gek maken door de zogenaamde deskundigen die beweren dat het een vak apart is.
Preken voor eigen parochie is dat.

Lees je in hoe zoiets gaat, het valt allemaal wel mee als je het goed regelt.

Voor de bangeriken> vraag rond in je kennissen en buren kring. Die kennen de plaatselijke situatie beter als elk forumlid. Mond op mond reclame is belangrijk in zulke zaken.

Je zwamt een hoop uit je nek. Een echte makelaar is echt wel een vak.... Ja iedereen kan makelaar worden dat klopt, het is geen beschermd beroep, dit betekent niet dat iedereen het ook kan. We spreken hier over taxeren, martkennis etc. En nee dat kent niet iedereen in je kennissenkrng, iemand die dat roept is zeer onnozel en nee ik ben geen makelaar. Wat ik wel weet is dat een aankopend makelaar mij zeer veel geld heeft bespaard en mij op dingenheeft gewezen waar ik geen weet van heeft en 'onnozele' van Leyden zeker niet.

Ja er zitten er ook een paar tussen, maar laat je dan adviseren door kennissen op zoek naar een NVM aangesloten makelaar. Deze worden moeten namelijk wel hun actuele kennis bijhouden.

tijger1
door tijger1 - Mar 24, 2015 om 21:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@pieterwolters

Een goede aankoopmakelaar. En daar is de Ts juist naar op zoek.

curly
door curly - Mar 25, 2015 om 10:51
162 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 24 mrt 2015, 18:53]Er zijn standaardcontracten beschikbaar op internet. En zoals gezegd, lees u in.

Bedankt voor je hint Tijger1,

Ik heb gezocht naar standaard contracten maar kan ze niet vinden.

vr. gr.

tijger1
door tijger1 - Mar 25, 2015 om 11:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Beter zoeken.;-))

Maar klik bijvoorbeeld hier.

Een lidmaatschap bij die club is zeker aan te bevelen. Krijgt u korting op de aankoopkeuring. Zeer asnbevelenswaardig.

edrick3
door edrick3 - Mar 25, 2015 om 13:24
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=curly schreef op woensdag 25 mrt 2015, 10:51]

Ik heb gezocht naar standaard contracten maar kan ze niet vinden.

vr. gr.

Kijk eens hier.

edrick3
door edrick3 - Mar 25, 2015 om 13:28
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Lees ook nog eens hier ter info.

van leyden
door van leyden - Mar 26, 2015 om 18:22
1289 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=pino123 schreef op dinsdag 24 mrt 2015, 21:28][quote=van leyden schreef op dinsdag 24 mrt 2015, 18:39]"Iedereen kan zich makelaar noemen".

Inderdaad, sommigen doen dat gewoon, ze hebben misschien nog wel minder kennis en kunnen dan jij, maar zaken zijn zaken.
De bluf moet ze later gaan redden.

Hoe moeilijk kan het dus zijn om je eigen makelaar te zijn? Iedere onnozele kan makelaartje spelen.
Laat je niet gek maken door de zogenaamde deskundigen die beweren dat het een vak apart is.
Preken voor eigen parochie is dat.

Lees je in hoe zoiets gaat, het valt allemaal wel mee als je het goed regelt.

Voor de bangeriken> vraag rond in je kennissen en buren kring. Die kennen de plaatselijke situatie beter als elk forumlid. Mond op mond reclame is belangrijk in zulke zaken.

Je zwamt een hoop uit je nek. Een echte makelaar is echt wel een vak.... Ja iedereen kan makelaar worden dat klopt, het is geen beschermd beroep, dit betekent niet dat iedereen het ook kan. We spreken hier over taxeren, martkennis etc. En nee dat kent niet iedereen in je kennissenkrng, iemand die dat roept is zeer onnozel en nee ik ben geen makelaar. Wat ik wel weet is dat een aankopend makelaar mij zeer veel geld heeft bespaard en mij op dingenheeft gewezen waar ik geen weet van heeft en 'onnozele' van Leyden zeker niet.

Ja er zitten er ook een paar tussen, maar laat je dan adviseren door kennissen op zoek naar een NVM aangesloten makelaar. Deze worden moeten namelijk wel hun actuele kennis bijhouden.

Je moet eens leren lezen domme vogel.

Waar staat dat ik schrijf dat iedereen een (goede) makelaar kan zijn? Lezen>> iedereen kan makelaartje spelen schreef ik. Geloof best dat er goeie makelaars bestaan, de meesten zelfs, alleen biedt het geen garantie, want zoals gezegd, iedereen kan zich makelaar noemen.

Dat jij nou te dom bent om je eigen zaakjes te kunnen regelen, betekent nog niet dat een ander dat ook is, heb mijn eigen huis namelijk zelf gekocht en verkocht, zonder makelaar.

Kan je mij wel onnozel noemen, maar je leest zelf alles drie keer verkeerd, doe je dat met opzet of ben je nou echt zo n domme vogel? >>> rondvragen in je kennissen / buurtkring betekent dat zij beter de plaatselijke markt kennen en dus ook een betrouwbare (plaatselijke) makelaar kunnen adviseren als de forumleden.
NIET dat zij dan ook maar makelaartje moeten spelen.

Advies>> volg een cursus begrijpend lezen.

BTW doe ook wat aan je schrijf, taal en stijlfouten.

van leyden
door van leyden - Mar 26, 2015 om 18:43
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Iedereen doet net alsof het nano-technologie is, wat betreft het verkopen van een huis zonder makelaar.
Een hoop mensen hebben er belang bij om die mythe angstvallig in stand te houden, teveel valkuilen enzovoort, nooit aan beginnen, je kent de markt (prijzen) niet en nog veel meer bla bla.

Is gewoon niet waar wat betreft zeer courante huizen, alles is uit te vogelen, je huis zelf verkopen is heel goed te doen, zeker nu met internet. Over ander soort woningen doe ik geen uitspraak.

Makelaars... ze kunnen de pot op, kan het zelf beter. (met hulp van eigen huis en de notaris)

pino123
door pino123 - Mar 30, 2015 om 07:48
2763 Antwoorden / 14 Vragen

@ Van Leyden,

Mijn stijlfouten doen weinig af aan wat ik aangeef, kennelijk heb je daar nogal last van, dat is jouw probleem. Dat betekent ook niet dat ik te dom ben om mijn eigen zaakjes te regelen, ook dit is een interpretatie van jou kant.

Je reageert veelal uit je gevoel en dat stoort mij. Je verhaal is doorspekt met je eigen ervaringen, meningen en interpretaties.