So
door Sonja1964 Mar 7, 2019 om 08:23
Geldzaken & recht

Ik ben bestolen, moet nieuw paspoort kopen en moet dubbele betalen.

Ik ben afgelopen vrijdag bestole in Duitsland, mijn handtas weg. Ik had hier mijn paspoort, huissleutels , OVkaart, portemonnee met geld, make-up, parfum inzitten. Ik moet een nieuw paspoort hebben, tot mijn verbijstering moet ik i.p.v. 70 euro het dubbele tarief betalen. Ik heb de aangifte van de politie gekregen zodat ik dat kan laten zien bij de aanvraag. Ik krijg telefonisch te horen dat ik beter had moeten oppassen en misschien had ik mijn paspoort doorverkocht! Ik weet niet wat mij overkomt.... ik ben al zoveel onkosten kwijt (nieuwe sloten, nieuwe OOVkaart, nieuwe tas, nieuwe portemonnee, nieuwe oplader) en dan ook nog dit. Kan dit allemaal zomaar, ik begrijp hier echt niks van, zucht!

6383 16 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 7, 2019 om 08:43
7194 Antwoorden / 3 Vragen

Begrijpelijk dat de ontreddering groot is, de rompslomp eromheen om alles te vernieuwen zoals pasjes en dergelijke maar van een ambtenaar in functie zult u geen coulance  krijgen omdat deze ook de voorgeschreven richtlijn moet volgen.
Een handtas is een begeerlijk object.
Het duurt een tijdje maar het zal u niet zo gauw een tweede maal overkomen.
Het komt voor dat een paspoort wordt doorverkocht maar toch niet door een toerist lijkt mij.
Sterkte in ieder geval.

ma
door maarten heest - Mar 7, 2019 om 08:49
463 Antwoorden / 0 Vragen

Gaat het wellicht om een spoedaanvraag? Want daar zijn extra kosten voor. Infrmeer eens bij uw gemeente.

tijger1
door tijger1 - Mar 7, 2019 om 09:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hebt u geen verzekering waar deze schade op gedekt is? Reisverzekering, buitenshuisdekking van de inboedel of zo?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 7, 2019 om 10:06
16859 Antwoorden / 202 Vragen

De kosten voor een paspoort zijn per gemeente verschllend maar meestal is er sprake van extra kosten zoals bijv. bij een spoedaanvraag. Zie de info van de Gemeente Utrecht hierover:
https://pki.utrecht.nl/Loket/prodcat/products/getProductDetailsAction.do?id=429

marita5
door marita5 - Mar 7, 2019 om 10:15
11517 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Sonja1964 ,

Een paspoort kost € 71,37 , als u een spoedaanvraag heeft gedaan komt er een toeslag van € 48,60 bovenop , totaal € 119 ,97 .
Waarom u bijna het dubbele moet betalen , is mij een raadsel .

Zie hier de tarieven , klik op de rode regels.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identiteitskaart/vraag-en-antwoord/wat-zijn-de-kosten-van-paspoorten-en-identiteitskaarten

https://www.rvig.nl/reisdocumenten/documenten/publicaties/2018/11/07/tarieven-reisdocumenten-2019

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 7, 2019 om 11:28
16859 Antwoorden / 202 Vragen

@MARITA, de kosten verschillen per gemeente. De tweedelink geeft info over het maximum dat aan kosten mag worden vastgesteld

marita5
door marita5 Mar 7, 2019 om 13:33
11517 Antwoorden / 15 Vragen

@hermietkreeft , dat is juist , de tweede link geeft het maximum aan , maar ik zie daar geen bedrag staan van € 140,- zoals Ts beweerd ( het dubbele )

Gr
door Grunn1 - Mar 7, 2019 om 10:26
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Een nieuw paspoort aanvragen kost net zoveel als een verlenging zo rond de 70 euro en niet het dubbele. U heeft ook niks aan de aangifte bij de politie want daar doet de gemeente niks mee.

Kwijt of gestolen

  • Meld de vermissing (met DigiD) bij de gemeente. U hoeft niet naar de politie. Na de melding is en blijft uw paspoort ongeldig.
  • Maak daarna een afspraak (verlengen) om een nieuw paspoort aan te vragen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 7, 2019 om 11:29
16859 Antwoorden / 202 Vragen

@EPCOT, aangifte bij politie is noodzakelijk voor ook verdere vermeldingen m.b.t. eventuele vals misbruik van een gestolen paspoort.

Gr
door Grunn1 Mar 7, 2019 om 18:38
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@heremietkreeft, mijn reactie is een kopie van de site van een gemeente en als zij zeggen dat aangifte niet nodig is dan zal dat ook niet nodig zijn. Of weet je het beter dan de gemeente zelf?

Gr
door Grunn1 Mar 7, 2019 om 18:42
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@heremietkreeft, hieronder een kopie van een andere gemeente, in dit geval Amsterdam. Aangifte is niet nodig. Wil ze wel van elke elke gemeente kopieëren hoor maar denk niet dat dat nodig is.

Paspoort, ID-kaart of rijbewijs gestolen

Woont u in Amsterdam en krijgt u te maken met diefstal van uw paspoort, ID-kaart of rijbewijs, dan kunt u bij een Stadsloket een nieuw document aanvragen. U hoeft geen aangifte te doen bij de politie. Bekijk hier hoe het werkt en wat het kost.

marita5
door marita5 Mar 7, 2019 om 18:57
11517 Antwoorden / 15 Vragen
costnix
door costnix Mar 7, 2019 om 19:27
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@marita5: maar de aangifte bij de politie is niet verplicht. Wel een verklaring van vermissing.

Is uw paspoort of identiteitskaart gestolen of bent u deze kwijt? Leg dan een verklaring van vermissing af bij uw gemeente. Dit is nodig om misbruik van uw oude reisdocument tegen te gaan en voor de aanvraag van een nieuw reisdocument. Aangifte doen bij de politie is niet verplicht.
Maar er is wel verschil. Bij verlies is de aangifte niet verplicht. Bij diefstal moet je wel aangifte doen volgens politie.nl https://www.politie.nl/aangifte-of-melding-doen/paspoort-rijbewijs-of-identiteitskaart-kwijt.html

marita5
door marita5 Mar 7, 2019 om 19:29
11517 Antwoorden / 15 Vragen

@costnix , dit heb ik gelezen ,maar het paspoort van Ts is gestolen in Duitsland , dus buitenland . Lees ook in mijn link , de laatste link . Wat moet ik doen als ik mijn paspoort of ID-kaart kwijtraak in het buitenland?

costnix
door costnix Mar 7, 2019 om 19:40
2874 Antwoorden / 1 Vragen

In het buitenland moet je inderdaad aangifte doen, maar in Nederland is er verschil tussen verlies (geen aangifte) en diefstal (wel aangifte)
https://www.politie.nl/aangifte-of-melding-doen/paspoort-rijbewijs-of-identiteitskaart-kwijt.html

me
door mein33 - Mar 7, 2019 om 10:59
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR SONJA1964     Kan dit allemaal zomaar, ik begrijp hier echt niks van, zucht!

@sonja,

Ja, dit kan allemaal maar zo, maar dat verschilt van Gemeenten tot Gemeente.
In de ene Gemeente wordt wel een boetebedrag opgelegd bij verlies of diefstal en in een andere Gemeente dan weer niet.

De tas is kennelijk niet van uw lijf geroofd, maar uw handtas was plotseling weg ?  Dat valt dan onder de noemer  "onzorgvuldig handelen" want u hoort een handtas niet onbeheerd te laten.(zucht),
En om de extra kosten te dekken kunt u overwegen om vooralsnog even geen nieuwe tas te kopen, u heeft vast nog wel een ander exemplaar in een kast liggen die de "verdwenen" tas (tijdelijk) zal kunnen vervangen.  ;-)) ;-))

ma
door maarten heest Mar 7, 2019 om 12:20
463 Antwoorden / 0 Vragen

'De tas is kennelijk niet van uw lijf geroofd, maar uw handtas was plotseling weg ?'
Dat staat nergens. Dat vraagteken is terecht, het is maar de vraag wat de oorzaak was. Ik zou het gewoon -niet retorisch- vragen dus.

Maar wat maakt het eigenlijk uit? Het gaat om de kosten van het nieuwe paspoort. Niet om een mening over de diefstal van een tas.
Ook als de tas van Sonja's lijf was gerukt en ze nu bont en blauw zou zijn, dan nog gaat de vraag over de kosten van een nieuw paspoort na diefstal.

tijger1
door tijger1 Mar 7, 2019 om 19:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat het eigenlijk uitmaakt? Sommigen hebben een verzekering waarbij beroving gedekt is, niet als die tas gestolen is terwijl hij aan een terrasstoel hing of zo.

ma
door maarten heest Mar 8, 2019 om 13:45
463 Antwoorden / 0 Vragen

Kunt u niet lezen op zo?!

Het gaat hier niet om de mening over de diefstal van een tas.
En niet over een verzekering die u er nu even sneaky bijsleept.
Fraai hoor.

me
door mein33 Mar 8, 2019 om 13:55
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@maartenheest,

Wat u zo driftig meent te moeten afwijzen is nu juist de essentie van mijn opmerking en @tijger1 echter, die slaat de spijker precies op z'n kop !
Er is nl. een groot verschil in "beroofd" worden en bestolen zijn vanwege onachtzaamheid en vele verzekeraars maken daarin een zeer duidelijk onderscheid als het op vergoeden van de geleden schade aankomt.

DOOR MAARTEN HEEST  Ik zou het gewoon -niet retorisch- vragen dus

Ik wel en daar is, naar mijn idee, niets mis mee "dus" !
Maar even goede vrienden, u doet het op uw manier en ik op de mijne en laten we het daar bij houden !  ;-))

aurora1
door aurora1 - Mar 7, 2019 om 19:18
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Edit redactie - graag beschaafd reageren

to
door ton079 Mar 8, 2019 om 13:38
27 Antwoorden / 2 Vragen

Je beantwoordt een vraag en vraagt daarna of mevrouw ook nog een vraag heeft.

Ze heeft niks aan je antwoord, daar deze nergens op slaat. Hoezo is "zomaar" terecht en "gelukkig maar"?

Hoezo heeft mevrouw niet goed op haar spullen gelet? Ben je volledig op de hoogte wat er gebeurd is?

Weet jij uit haar vraag op te maken, dat het b.v. niet om een beroving (evt met geweld) gaat?

En door de gemeente dubbele kosten vragen blijkt puur willekeur, daar het bij de ene gemeente wel "zomaar" kan en bij de andere niet.

Tip: Als je niks zinnigs hebt, reageer dan niet.

me
door mein33 Mar 8, 2019 om 14:02
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR TON079 8 MRT Tip: Als je niks zinnigs hebt, reageer dan niet.

@ton079

Helemaal met u eens, u heeft niets zinnigs toegevoegd en daarom had u uw reactie misschien maar beter achterwege kunnen laten !  ;-))

aurora1
door aurora1 Mar 9, 2019 om 15:56
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En zo is het maar net.
Er heeft kennelijk weer iemand achterbaks huilie-huilie bij de redactie gedaan? Wat misplaatst gebruikt, het woord” beschaafd”, niet te geloven.

ma
door malhy2 Mar 10, 2019 om 17:35
309 Antwoorden / 13 Vragen

Krietiek aanvaarden is niet voor ierdereen weggelegd zie ik ......

gajnieuw
door gajnieuw - Mar 8, 2019 om 14:35
37 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben het gehad dat er bij ons was ingebroken. Onze id kaarten lagen in een afgesloten kast. In een afgesloten kistje. Waarvan beide sleutels ergens anders lagen. En alles was weg. Ook wij moesten het dubbele betalen. Want zo werd er gezegd wij waren onzorgvuldig er mee om gegaan. En de verzekering betaalde toch wel. Mijn moeder is daar altijd erg boos over geweest. Ik snap dat jou situatie anders is. Maar ze mogen dat schijnbaar. En nee je kunt er niks aan doen.

tijger1
door tijger1 Mar 8, 2019 om 14:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Onzin

tijger1
door tijger1 - Mar 8, 2019 om 14:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gainieuw

Wat een onzin beweert u. De gemeente laat zich helemaal niet uit over de oorzaak van het kwijt zijn.

Ook ik ben, onder meer, mijn identiteitspapieren kwijt geweest door een insluiping mijn woning. En ik hoefde al helemaal niet dubbel te betalen.

ge
door gewicht Mar 8, 2019 om 15:23
170 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas voor de insluiping, maar gelukkig trok de gemeente u niet het vel over de oren. Maar zoals al eerder geschreven elke gemeente heeft op leges gebied zijn eigen regels.

tijger1
door tijger1 Mar 8, 2019 om 15:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gewicht.
Misschien even de rest van het dwaze verhaal lezen? Alsof een gemeenteambtenaar gaat zeggen dat men onzorgvuldig met de papieren is geweest als die in huis liggen, zelfs nog in een afgesloten kistje en dan nig in een afgesloten kast. Grote flauwekul.

He
door Helen 66 - Mar 8, 2019 om 14:54
119 Antwoorden / Vragen

Helaas Sonja, ik heb hetzelfde meegemaakt toen er uit mijn tas mijn portefeuille werd gestolen. Gelukkig zaten mijn pinpas en creditcard en portemonnee niet in dat vak. Maar dus wel mijn rijbewijs en kentekenbewijs kwijt en ja dat kostte mij in Gemeente Veenendaal toen ook dubbele kosten voor beide.
Heeft niets met spoedaanvraag te maken. Men is blijkbaaar van mening dat je nog niet zwaar genoeg gestraft bent.

wimmi20
door wimmi20 - Mar 8, 2019 om 15:13
2154 Antwoorden / 7 Vragen

De verzekering vergoed dit alleen als er geweld is gebruikt.
Via de inboedel polis.
Meestal tot een waarde van 1000 euro.

tijger1
door tijger1 Mar 8, 2019 om 15:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat hangt helemaal van je inboedelverzekering af.

latevogel
door latevogel - Mar 8, 2019 om 15:15
86 Antwoorden / 0 Vragen

Boete bij verlies paspoort

De kosten van een nieuw paspoort of een nieuwe identiteitskaart verschillen per gemeente. Het is wel zo dat bij paspoorten die worden aangevraagd ter vervanging van een verloren of vermist paspoort vaak extra kosten moeten worden betaald. Het is niet zoals veel mensen denken een boete die je aan de politie moet betalen. De 'boete' moet voldaan worden aan de gemeente. De kosten hiervoor verschillen per gemeente. Sommige gemeenten rekenen geen extra kosten wanneer je het slachtoffer bent geworden van bijvoorbeeld een beroving of brand. Raadpleeg voor de actuele hoogte van de kosten de website van je eigen gemeente.

https://zakelijk.infonu.nl/juridisch/84871-paspoort-kwijt-aangifte-en-boete.html#boete-bij-verlies-paspoort

Pi
door PimJoris - Mar 9, 2019 om 15:47
78 Antwoorden / Vragen

Ja dat kan.
: boete bij onachtzaamheid/onzorgvuldigheid, spoedprocedur. Wat u verder allemaal bent kwijtgeraakt, dat is heel vervelend, maar daarmee houdt de overheid uiteraard geen rekening. Daarvoor zijn er reisverzekeringen. Ook bij korte trips.

nu
door nuisje - Mar 10, 2019 om 17:19
6 Antwoorden / 2 Vragen

Schoften zijn het als of je er om vraagt om bestolen te worden en dan de prijzen voor vervangen verdubbelen dit is het klimaat wat in ons land de gewoonte lijkt te worden maar het is niet zo vreemd want men krijgt het voorbeeld uit den haag want daar doen ze niets anders als liegen en bedriegen dus dat voorbeeld wordt gevolgt door de rest van ons wat ons bestuurd .

tijger1
door tijger1 Mar 10, 2019 om 18:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Echt een nuttig antwoord.

costnix
door costnix Mar 10, 2019 om 18:32
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@nuisje: Het hangt er vanaf in welke gemeente men woont. De gemeente is vrij tot een door de overheid maximum terekenen voor reisdocumenten of welk papier dan ook.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identiteitskaart/vraag-en-antwoord/wat-zijn-de-kosten-van-paspoorten-en-identiteitskaarten
(die link was al gegeven, maar deze speciaal voor u)

La
door LadyMay - Mar 11, 2019 om 14:00
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik moest bij verlies ook meer betalen, gewoon extra geld verdienen voor de gemeente. Kreeg zelfs de vraag waar ik 'm verloren was, tja als ik dat wist had ik natuurlijk geen nieuwe aan te vragen.