jo
door jong belegd Jun 7, 2020 om 15:00
Geldzaken & recht

Ik heb op een buitenlands platform belegd en wil nu geld storen op mijn rekening

Ik heb op een buitenlands beleggingsplatform wat belegd. Ik ben begonnen met zon 500 euro en af en toe een beetje bijgestort en wil nu het totale bedrag, zon 10.000 euro op mijn rekening storten of contact hebben.
Ik heb een wia uitkering en de rabobank heeft mij in het verleden ook al eens gebeld en uitgehoord over bedragen van 2000 en 4000 die op mijn rekening ware gestort waren en waar dat vandaan kwam. Heel veel gezeur en kgb-achtige praktijken. Hoe kan ik dit geld (legaal) gewoon storten of contant opnemen zonder dat er ingehouden wordt op mijn uitkering, gezeur met rabobank, gedoe met de belasting etc.

Het is gewoon mijn geld maar ik kan er eigenlijk niks mee.

1684 9 Rapporteer

ju
door juliomariner - Jun 7, 2020 om 15:07
1321 Antwoorden / 2 Vragen

Ze moeten hier zelfs naar vragen omdat dit een verdachte geldstroom is.
U moet het ook gewoon opgeven bij de belasting en ik mag hopen dat het invloed heeft op de hoogte van de uitkering.

edrick3
door edrick3 - Jun 7, 2020 om 15:09
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Dat kun je niet.
Banken hebben een onderzoeksplicht om bv witwassen te voorkomen.

Ter info: https://www.ad.nl/economie/topman-rabobank-sluit-boete-in-verband-met-witwaskwestie-niet-uit~a9a78c3d/

diumenge
door diumenge - Jun 7, 2020 om 15:14
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Gewoon op je rekening laten storten en netjes melden aan de uitkeringsinstantie en de belastingdienst conform de daarvoor geldende regels.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Jun 7, 2020 om 15:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bij een WIA uitkering is de hoogte van het vermogen niet van belang. Dus u hoeft daarover niets aan de uitkeringsinstantie te melden.

Ik neem aan dat u over het jaar 2019 aangifte gedaan heb voor de inkomstenbelasting. Zo ja dan had u dat u dat bedrag, waarde per 1-1-20, al moeten aangeven. Of de belastingdienst heeft dat al vermeld. Bleef u onder de ca. € 30.000 dan is het alhelemaal niet van belang.

U hoeft deze opname ook niet te melden aan de belastingdienst.

En de bank ziet waar het geld vandaan komt, van een beleggingsrekening die op uw naam staat. Zouden ze nu weer vragenstellen, compleet overbodig natuurlijk, dan kunt u ze dat antwoord geven."Mijn rekening bij die en die instelling onder dat en dat nummer.".

U kunt alles met dat geld, u maakt zich overbodige zorgen. Er is dus niets verdachts aan. Ik neem aan dat de inleg op die beleggingsrekening van diezelfde Rabo rekening is gegaan.

ti
door tilpend Jun 7, 2020 om 15:59
132 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe weet je nou dat het van een beleggingsrekening afkomstig is die op de naam van TS staat? Voor hetzelfde geld gaat het via een tussenrekening en is helemaal niet duidelijk waar het geld vandaan komt.

De Rabobank is gewoon wettelijk verplicht om onderzoek te doen naar bepaalde geldstromen dus de conclusie dat hun vragen "compleet overbodig" zijn is onzin.

tijger1
door tijger1 Jun 7, 2020 om 17:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Geen onzin. De Ts heeft daar al geld van opgenomen en ongetwijfeld ingelegd.

ti
door tilpend Jun 8, 2020 om 07:22
132 Antwoorden / 0 Vragen

Wel onzin. Je weet nog steeds niet zeker of de bank wel kan zien dat de beleggingsrekening op naam van TS staat, daar ga je vanuit maar dat hoeft helemaal niet het geval te zijn.

tijger1
door tijger1 Jun 10, 2020 om 11:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Datum 1-1-20, moet natuurlijk 1-1-19 zijn.

lo
door lovewinnie - Jun 7, 2020 om 18:56
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Zou het sowieso melden. Bent u afgekeurd heeft dat geen invloed op u uitkering. Wel op eventueel aanvulling als u die heeft. En terecht. U heeft geld dus dan aanvulling niet nodig. Eet u naar eerst u belegging op. Zo simpel is het .
En bij zulke bedragen zal de bank wellicht onderzoek starten. Maar als u eerlijk belegd heeft en verdiend is dat geen enkel probleem

Ha
door Halo 04 - Jun 7, 2020 om 19:16
11 Antwoorden / Vragen

Volkomen off topic maar uw profielnaam is erg leuk!

aurora1
door aurora1 - Jun 7, 2020 om 22:19
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat gaat niet buiten de belastingdienst en uitkerende instanties om (immers de belastingbetalers draaien op voor uw uitkering en toeslagen e.d.). En de banken zijn verplicht om onderzoek te doen wegens mogelijk witwassen.
Dus: gewoon op uw rekening laten storten.

MisterrMix
door MisterrMix - Jun 8, 2020 om 09:27
18 Antwoorden / Vragen

Paypal :)

We
door Webcare Rabobank - Jun 10, 2020 om 11:24
16 Antwoorden / Vragen

Goedemorgen,

Als er opvallende transacties op een rekening gebeuren, nemen we inderdaad contact op met de rekeninghouder. We willen weten waar het geld vandaan komt bijvoorbeeld. Als u dat kunt uitleggen en alles is legaal, is er verder niets aan de hand.

Liesbeth

Team Webcare - Rabobank Nederland