Appartement energie meter
door Appartement energie meter Nov 11, 2021 om 08:09
Geldzaken & recht

Ik wil een eigen energie meter in mijn appartement

Per oktober 2021 ben ik eigenaar van een appartement waar centrale energie meters zijn ik wil dat eigenlijk niet, maar een eigen meter.

5376 15 Rapporteer

getty
door getty - Nov 11, 2021 om 08:12
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Dan gaat u informeren bij energie leverancier en VVe of dit kan

getty
door getty - Nov 11, 2021 om 08:13
4179 Antwoorden / 10 Vragen

En wellicht dital voor de koop bedenken?

panter22
door panter22 - Nov 11, 2021 om 08:16
6599 Antwoorden / Vragen

Blokverwarming? Dat zal wel in de verkoopadvertentie hebben gestaan. Je hebt er niet op gelet voor je het appartement kocht?
Dan kun je op de eerstvolgende VvE vergadering dit onderwerp op de agenda zetten.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 11, 2021 om 09:37
16879 Antwoorden / 202 Vragen

Of dat wel of niet kan is ook een kwestie van overleg met de het VvE bestuur. Ik neem aan dat er wel een mogelijkheid is om uw eigen energieverbruik te meten maar de afrekening zal mogelijk in het VvE reglement (collectief) zijn geregeld..

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Nov 11, 2021 om 12:59
2084 Antwoorden / Vragen

Ik denk dat u dat verkeerd omschreven heeft maar des al niet te min is de richting wel duidelijk. Maar u ben onderdeel van een VVE en dus zullen al dat soort aanpassingen via die VVE moeten lopen waarmee het hoogstwaarschijnlijk een onbegonnen zaak is.

Be
door Bewaklu - Nov 11, 2021 om 15:25
132 Antwoorden / 1 Vragen

Van mij mag het....

ro
door ronny530 - Nov 11, 2021 om 17:02
2789 Antwoorden / 41 Vragen

De vraag is eigenlijk te vaag om er een goed antwoord op te geven. Als er sprake is van blokverwarming waarbij u geen keuze heeft om een energieleverancier te kiezen dan zit u aan die centrale energiemeter vast want op basis van die meter wordt uw jaarlijkse verbruik vast gesteld. U kunt bij de VvE de kwestie aan de orde stellen maar ik vrees dat u in uw wens alleen staat en de andere eigenaren niet mee gaat krijgen want dan zouden alle centrale energiemeters door eigen meters vervangen moeten worden en daar hangt een prijskaartje aan.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Nov 11, 2021 om 21:00
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ik bouw nu een zeer zuinige woning.

Als ik alle  6 slaapkamers, woonkamer en keuken en badkamer appart moet gaan meten is dat heel erg duur!

Er kunnen in elke woning warmtemeters komen waar ze hier  en bij Radar forum vaak over klagen!
Juist bij een zeer zuinige nieuwe woning is verbruik vaak zo laag dat  gemiddelde  betalen voordeliger is.

Bij Rc8.0 of hogere muren en Rc10.0 of meer in dak  en  HR+++  glas in de gevels  kan het rendabel zijn om niets te meten maar totale gebruik  gehele complex.

Ook is  1 grote VTW unit voor Ventilatie en  terug gewonnen terug leveren voordeliger dan  voor 20 appartementen  20 apparaten te plaatsen!

Voor je iets koopt moet je wel goed lezen en vooraf vragen stellen als je iets  leest dat niet geheel duidelijk is.

mo
door mof - Nov 12, 2021 om 12:11
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, niet zomaar. Ws. loopt dit over de VVE en moet u dit aankaarten tijdens de ALV van de VVE. Dit is iets waar u op had kunnen letten bij koop van uw appartement.

koekeloer
door koekeloer - Nov 12, 2021 om 13:13
562 Antwoorden / 18 Vragen

Of dat kan stast in de splitsingsakte en/of het reglement van de vve

Coebel
door Coebel - Nov 12, 2021 om 13:26
52 Antwoorden / 1 Vragen

Als er een centrale meter is en u wil daarachter nog een eigen meter zal de VVe elk jaar  moeten salderen en dat is vaak te veel moeite. Aanleggen van een eigen meter kan maar is behoorlijk kostbaarder  en voor eigen rekening  Voordat jedie kosten eruit hebt ben jeen fors aantal jaren verder. Advies: niet doen

rj
door rjw - Nov 12, 2021 om 13:59
3273 Antwoorden / 5 Vragen

Om een om een gord antwoord te kunnen geven: waarom wil je een eigen meter?

1paul
door 1paul - Nov 12, 2021 om 15:41
3163 Antwoorden / 0 Vragen

bedoelt u met centrale energie meters dat alle energie centraal gemeten word en dan omgeslagen per appartementsrecht?

Zo ja, kijk het splitsingsreglement na en wat daarin beschreven staat hieromtrent, staat daar in dat dit op deze manier gaat dan kunt u willen wat u wilt maar zult u zich er gewoon bij neer moeten leggen of natuurlijk het appartement weer verkopen....

staat er niets over in het SR dan kunt u dit in de algemene ledenvergadering aan de kaak stellen en voorstellen wat u dan wilt, zij er genoeg stemmen die dit voorstel onderbouwen dan krijgt u wat u voorstelt, voorstel zal dus inhoudelijk moeten zijn en beter omschreven moeten zijn dan uw vraag!!!!

borg queen
door borg queen - Nov 12, 2021 om 16:21
127 Antwoorden / 2 Vragen

Wij hebben ook in een flat met blokverwarming gewoond. Wel geen koop, maar huur, maar de situatie is hetzelfde. In die huur zat voor € 200 per maand verwarmingskosten. Aan het eind van het jaar werd dit omgeslagen naar alle woningen in de flat en kon je bijbetalen. Hier waren klachten over, ook van ons, want wij zijn altijd al zuinig geweest met energie. Ze hebben toen in de gehele flat warmtemeters op de radiatoren geplaatst. Dat heeft ons veel geld gescheeld, want nu kregen we juist terug ieder jaar. Hetzelfde verhaal was water, ook collectief. Hier was helaas niets aan te doen. We betaalden ook voor buren, die bijna de hele dag veel water verbruikten. hele dag wasmachine aan, voetjes wassen en ga zo maar door en dat iedere dag. Het werd nog leuekr: Je had wel een eigen energie leverancier nodig voor elktra en koken. Wij koken al 35 jaar elektrisch en hadden de gasmeter af laten sluiten en laten verzegelen. Krijgen we ook nog een afrekening van vermeend gasverbruik. Men snapte daar het principe blokverwarming niet en het elektrisch koekn was blijkbaar niet doorgedrongen. We zijn maanden bezig geweest dit aan hun verstand te brengen, met foto's van de verzegelde meter, elektrische kookpaten en papieren van de woningbouw over de blokverwarming. Wij zijn uiteindelijk verhuisd naar een woning met eigen ketel en voorzieningen. Scheelde ons honderden euro's per maand.

Lang verhaal over collectieve zaken, maar ik zou maar eens die radiatormeters aankaarten en ook nagaan of er geen andere collectieve dingen zijn waar je aan gaat meebetalen voor medebewoners.

gerbera
door gerbera - Nov 14, 2021 om 13:58
7368 Antwoorden / 14 Vragen

U kunt rustig zgn. tussenmeters (laten) plaatsen om uw eigen verbruik te zien, maar die als vervangers te gaan gebruiken van de centrale meters is niet mogelijk. In het reglement zal vast wel staan dat het energieverbruik over alle appartementen evenredig zal worden verrekend. Let wel een gasmeter mag u zelf niet plaatsen, dat mag alleen door de energieleverancier gedaan worden.