door 316 Apr 9, 2021 om 17:27
Geldzaken & recht

In welk jaar mag je de nog te betalen erfbelasting als schuld opgeven in box 3?

Vorig jaar is mijn moeder overleden. Nu moeten wij (3 kinderen) voor 2 juli 2021 aangifte erfbelasting doen. Ik zag dat we de nog te betalen erfbelasting aan kunnen geven als schuld in box 3. Ik heb mijn eigen aangifte inkomstenbelasting 2020 al klaar, maar nog niet ingediend. Er was wel een vraag of we een huis hadden geërfd en daar heb ik ja op gezegd en dat ik daar voor 1/3e eigenaar van ben.

Kan ik de nog te betalen erfbelasting als schuld opgeven bij mijn aangifte inkomstenbelasting van 2020 of van 2021? Bij de aangifte van 2021 heb ik het dan zeer waarschijnlijk al betaald en kan ik het bedrag van de erfbelasting slechts aftrekken van de nalatenschap. We hebben nog geen aangifte erfbelasting gedaan, dus het bedrag is nog niet bekend.

2693 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 9, 2021 om 17:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Op 1 januari 2020 had u nog niets geerfd, dus er was ook nog geen schuld aan erfbelasting die daar eventueel mee zou samenhangen. Dus ook de waarde van het huis verhoogt uw vermogen per 1-1-2020 nog niet.

Als u volgend jaar aangifte doet over het jaar 2021 weet u ongetwijfeld hoeveel erfbelasting u hebt moeten betalen, en dat bedrag kunt u dan in mindering brengen op uw vermogen per 1 januari 2021. Mocht de aanslag dan nog niet zijn opgelegd, dan kunt u een schatting maken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 9, 2021 om 19:04
16859 Antwoorden / 202 Vragen

Waarom deze info niet benut? (Bron; https://www.rijksoverheid.nl/contact/contactgids/belastingdienst-belastingtelefoon)

'Hier kunnen particulieren terecht om vragen te stellen over belastingzaken. Het telefoonnummer van de Belastingtelefoon is gratis, het is namelijk een 0800 nummer en die zijn bijna altijd gratis. Wilt u de Belastingtelefoon bellen dan belt u met telefoonnummer 0800-0543'.

Zie ook deze info: Wanneer moet je de erfenis opgeven voor de inkomstenbelasting?

Wanneer je de erfenis moet opgeven voor de inkomstenbelasting hangt ook af van het moment van de ontvangst van de erfenis. ... Maar ook als de verdeling pas later plaatsvindt, is uw vermogen toegenomen. U heeft dan een vordering op de nalatenschap, en deze vordering heeft een waarde.

https://allesovererven.nl/faq/wanneer-moet-een-erfenis-opgegeven-worden-voor-de-inkomstenbelasting/  en het lijkt mij duidelijk dat de toename van het vermogen al in 2020 plaats vond met consequenties voor de aangifte.

tijger1
door tijger1 Apr 9, 2021 om 20:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees uw eigen link. Op 1 januari 2020 was er geen toename van het vermogen.

tijger1
door tijger1 - Apr 9, 2021 om 19:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dat hoeft de Ts nu niet meer, want er is al antwoord gegeven.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 9, 2021 om 19:20
16859 Antwoorden / 202 Vragen

Tijgerin, Bedoelt u uw antwoord? Hoe dan ook zie ik daarin geen onderbouwing van het al of niet juist zijn. 19:43, heeft u de reactie van Ts. van 19:36 gezien??

tijger1
door tijger1 Apr 9, 2021 om 20:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@heremietkreeft

Even mijn gebruikersnaam lezen?

door 316 - Apr 9, 2021 om 19:25
35 Antwoorden / 22 Vragen

Dank je, Tijger1. Ik begrijp dat ik het volgend jaar dan niet als schuld opgeef, maar alleen aftrek van de nalatenschap en dus alleen een lagere nalatenschap bij box 3 op tel.

tijger1
door tijger1 Apr 9, 2021 om 20:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee,u geeft geen lagere nalatenschap op. Is de aanslag nog niet betaald, dan geeft uw vermogen, waar dat dan uit bestaat is niet van belang, dus eigen geld, woning enzovoort, op en bij schulden de te betalen erfbelasting

door 316 - Apr 9, 2021 om 19:36
35 Antwoorden / 22 Vragen

Dank je, Heremietkreeft.
Er is een belasting telefoon voor nabestaanden. Deze heb ik gebeld, maar het was een specialistische vraag en de specialist was al naar huis, omdat het bijna weekend was. Vandaar dat ik mijn vraag hier maar gesteld heb. Lijkt mij meer een standaardvraag die een aanzienlijk deel van de nabestaanden zal hebben.

In de onderste link staat het inderdaad duidelijk beschreven.

tijger1
door tijger1 Apr 9, 2021 om 20:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De gevolgtrekking van Heremietkreeft is onjuist. Uw vermogen was niet toegenomen op 1-1-2020.

tijger1
door tijger1 - Apr 9, 2021 om 20:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er is helemaal niet specialistisch aan.

U hebt verleden jaar geerfd. Dus u bezat die erfenis NIET op 1 januari 2020. Dus die erfenis telt niet mee voor het vermogen voor het jaar 2020. En de eventuele schuld die samenhangt met die erfenis, is er ook nog niet op 1-1-2020.

Dan komt het jaar 2021. Daar doet u dus volgend jaar aangifte over.

Nu kunnen er verschillende situaties ontstaan.

1. Na het doen van de aangifte erfrecht, komt de aanslag nog in 2021 en die betaalt u ook in 2021. Dan geeft u als vermogen aan uw deel in die woning en uw deel in het betaalde erfrecht bij schulden. Uiteraard naast uw eigen vermogen, voorzover van toepassing.

2. Na het doen van de aangifte erfrecht, komt de aanslag nog in 2021 maar u hebt die nog niet betaald voor 31-12-2021.

Dan gebeurt hetzelfde. Aangeven waarde woning bij vermogen. Te betalen erfrecht bij te betalen schulden.

3. Na hetdoen van aangifte komt de aanslag erfbelasting pas in 2022.
dan kunt u, per 1-1-2021, een schatting maken van wat u moet betalen. Of het zelf even uitrekenen. En dat opvoeren bij schulden per 1-1-2021.

Heel simpel.

door 316 - Apr 9, 2021 om 21:19
35 Antwoorden / 22 Vragen

Dank u voor uw duidelijke uitleg, Tijger1.

tijger1
door tijger1 - Apr 9, 2021 om 21:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Graag gedaan.