d1
door d123 Oct 17, 2012 om 22:25
Geldzaken & recht

Incasso met veel vragen

Ik heb enkele maanden geleden een rekening van Vodafone per ongeluk laten storneren. Het gaat om een Internet Only Sim. De aanmaningen die ik daarop ontving klopten niet. Dit maakte voor mij dat ik het gevoel had veel werk te moeten verrichten dit recht te trekken en deze terzijde legde. Nu rekent Vodafone kosten voor het beëindigen van het contract en heeft Vodafone het bedrijf Intrum Justitia B.V. gevraagd de zaak verder te behandelen. Intrum Justitia rekent vervolgens te hoge incasso kosten. De oorspronkelijke kosten van 19,98 euro zijn naar mening van Intrum Justitia nu 153,- euro geworden. Het gaat om een bedrijfsmatig contract.

Ik heb aan Intrum Justitia B.V. aangegeven dat ze eind deze week een bezwaarschrift zouden ontvangen maar ze blijven maar bellen. Iets heel vreemds is dat ze vaak niks zeggen.

Het niveau van mijn irritatie heeft inmiddels buiten proportionele vormen aangenomen. Het feit dat ik in het verleden in tijden dat ik minder geld en teveel stress had toch maar betaalde maakt dat ik dit bedrijf dit keer absoluut niet meer geld wil geven dan waar ze volgens de rechtspraak recht op hebben.

Ik zoek daarom antwoorden op de volgende punten:

1) Wat gebeurt er met het incassorecht als de bedragen op de daarvoor verzonden aanmaningen niet correct waren?

2) Vodafone is van mening een contract na een enkele storno ( bedragen daarna zijn wel betaald ) te moeten ontbinden. Mag Vodafone de zelf verkozen activiteit "ontbinden van contract" als schade buiten de incassokosten opvoeren? Daarbij ga ik er vanuit dat contracten uiteindelijk altijd worden ontbonden. Het ontbinden van het contract is volgens mij al in het maand tarief opgenomen. Ik zie dit als zelf beschadiging van Vodafone.

3) Vodafone heeft het contract ergens gedurende de maand ontbonden. Mag Vodafone deze maand dan in rekening brengen? Het enige moment waarop ik de dienst van Vodafone in het afgelopen jaar heb gebruikt was tegen het eind van de maand Augustus en toen werkte de verbinding niet meer.

4) Intrum Justitia B.V. rekent teveel incassokosten ( 37,- + 25,- registratie ). Ik weet dat dit als enige punt niet maakt dat ik ze niks meer hoef te betalen; ik kan dit gezien de datum voor 1 Juli alleen naar Voorwerk II verlagen. Hier zit ik alleen met het probleem dat er helemaal niks van de zaak klopt. Kan ik de incasso kosten op grond van punt 1,2,3 weigeren?

5) Intrum Justitia heeft ofwel een erg slechte bel-computer, medewerkers die hun bel-quotum met oneigenlijke telefoontjes vullen of het bizarre beleid te bellen en niks te zeggen. Intum Justitia B.V. heeft inmiddels dus weet van deze rare telefoontjes. Ook bellen ze regelmatig om wel iets te zeggen terwijl ik al heb aangegeven dat ze tegen het eind van deze week een eerder mondeling geuit bezwaar schriftelijk krijgen. Daarbij bellen ze mij inzake een bedrijfsmatige zaak op zaterdag en na 17.00 uur prive. Kan ik dit rare gedrag stoppen? Of moet ik me kinderachtig gaan gedragen en even vervelend de eigenaar van Intrum Justitia om 2 uur s'nachts over deze zaak gaan bellen?

Om de tot nu toe uitgevonden logica achter het bellen te geven; volgens mij is de logica dat ze op mijn vaste lijn wel iets zeggen en op mijn mobiel niks zeggen; behalve als ik mijn mobiel aan iemand anders geef waarop ze weer wel iets zeggen. Totaal bizar. Ik ben al 10 telefoontjes verder en dit zijn tot nu toe mijn bevindingen met betrekking tot het bel onderzoek.

Ik ben blij met elk antwoord, alvast bedankt.

1489 18 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 17, 2012 om 22:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

d123 schreef op woensdag 17 okt 2012, 22:25: Het gaat om een bedrijfsmatig contract.

Dit is een consumentenforum en consumentenrecht geldt niet voor bedrijven en dat is afhankelijk van je contract/afspraken/voorwaarden dus je kunt je vragen beter ergens anders neerleggen lijkt me.

-- kan dit gezien de datum voor 1 Juli alleen naar Voorwerk II verlagen --
--Bedrijven onderling mogen samen (andere) afspraken maken over de hoogte van de incassokosten.-- verwacht dat voorwerk II dan dus ook niet zomaar geldt.
Succes,

ve
door verwijderd - Oct 17, 2012 om 22:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Van je hele redenatie klopt al niets. Jij storneert waardoor er die maand niet betaald wordt. Die maand zal opnieuw in rekening worden gebracht met een boete voor te late betaling. Als jij een maand later wel betaald zal die maand alsnog afgeboekt worden op de oude openstaande maand. Dus je betaald die maand opnieuw niet, met opnieuw een boete voor te late betaling. Wat jij nu aan Vodafone verschuldigd bent is dus de laatste maand en een hele rij boetes. Daarom kloppen de aanmaningen in jouw ogen niet.

ve
door verwijderd - Oct 17, 2012 om 23:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

@wInterman

De stornering was 19.98 en de aanmaning 17.98 ( eerste fout ). De aanmaning daarna was 17.98 + 19.98 terwijl er geen boete was gegeven en geen andere afschrijving was mislukt. Iemand heeft 2 euro te weinig op een computer in getoetst en later heeft iemand vervolgens nogmaals het oorspronkelijke bedrag bij de aanmaning opgeteld.

Ik kreeg mijn aanmaning over de laatste 19.98 in juli (17,98 + 19,98). Ik heb de rekeningen opgevraagd en daarin was ik 19.98 over april en 19.98 over augustus verschuldigd. Er heeft nooit een schuld van 17,98 of 17,98 + 19,98 bestaan; zeker niet in de maand Juli. Er was toen ook nog geen boete.

@stacey

Ik heb geen afwijkende contract/afspraken/voorwaarden vastgesteld. In de bedrijfsvoorwaarden A.L.V. geeft Vodafone aan het contract na wanbetaling te ontbinden. Daarbij worden achterstallige kosten en eventuele schade direct inbaar.

Er staat niet dat het ontbinden van het contract zelf schade is. Het is schade omdat ik het contract anders, ondanks deze hik in de betalingen, door had laten lopen.

Mijn vraag is dus heel helder; mag ik, als ik jou beloof dat ik mezelf in mijn voet schiet als jij zus of zo doet, de kogel bij jou in rekening brengen?

Het gaat echt om een heel normaal contractje met bijna dezelfde regels als voor particulieren.

ve
door verwijderd - Oct 18, 2012 om 10:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

d123 schreef op woensdag 17 okt 2012, 23:21:
@stacey

Ik heb geen afwijkende contract/afspraken/voorwaarden vastgesteld. In de bedrijfsvoorwaarden A.L.V. geeft Vodafone aan het contract na wanbetaling te ontbinden. Daarbij worden achterstallige kosten en eventuele schade direct inbaar.

Er staat niet dat het ontbinden van het contract zelf schade is. Het is schade omdat ik het contract anders, ondanks deze hik in de betalingen, door had laten lopen.

Mijn vraag is dus heel helder; mag ik, als ik jou beloof dat ik mezelf in mijn voet schiet als jij zus of zo doet, de kogel bij jou in rekening brengen?

Het gaat echt om een heel normaal contractje met bijna dezelfde regels als voor particulieren.

Bij particulieren betaal je ook je nog lopende contract (Bepaalde Tijd contract) uit als eerder ontbonden wordt, ongeacht of jij of provider dat doet.
De schade, gemiste maanden afgesproken contractstermijn-inkomsten derving- betaal je dus gewoon.
Jij schoot jezelf in de voet door te storneren en je betaald nu zelf de dokterskosten dan toch......

ve
door verwijderd - Oct 18, 2012 om 12:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

"Dit maakte voor mij dat ik het gevoel had veel werk te moeten verrichten dit recht te trekken en deze terzijde legde."

Dat is de oorzaak van de ellende.

ve
door verwijderd - Oct 18, 2012 om 22:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste vraagsteller,
graag wil ik ophelderen het oordeel van vele niet juristen hier dat bedrijfsmatig afgesloten contracten niet onder het algemeen verbintenissen/ overeenkomstenrecht/ algemene voorwaarden zouden vallen of het bijzonder kooprecht.

Voor de toepassing van algemene voorwaarden en de toets of deze redelijk zijn, is in ieder geval wettelijk geregeld dat kleine bedrijven een beroep kunnen doen op vernietigbaarheid van bepalingen in contracten middels de reflexwerking. Het recht om eenzijdig te bepalen of het contract mag worden ontbonden ja/nee is volgens mij een die op de zwarte lijst voorkomt. Onredelijk bezwarend dus.

Anderzijds voor het bijzonder kooprecht - als u een zakelijk abonnement hebt afgesloten kunt u daar verder geen beroep op doen, wel overigens op alle algemene bepalingen uit boek 6.
Klopt het dat u een maand een foutieve betaling hebt gedaan die teruggestort werd en vervolgens open is blijven staan? Ik moet dit vragen om een goed antwoord te kunnen formuleren,

mr. M. Martens-Ferwerda

ve
door verwijderd - Oct 19, 2012 om 00:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

@vrouwe Elske,

Om te beginnen bedankt voor het eerste serieuze antwoord op mijn vraag.

Nee, de laatste veronderstelling klopte helaas niet.

Ik heb op een gegeven moment besloten bedrijfsgeld gedeeltelijk naar een renterekening te storten en daardoor was mijn bankrekening niet toereikend voor de automatische incasso.

Het mislukken van de incasso was dus mijn fout. De aanmaningen die daarop volgden waren wat de bedragen betrof echter ook allemaal fout. Het was terecht dat ik 19,98 moest betalen. Het bedrag op de aanmaning kwam niet overeen met het bedrag dat ik moest betalen. De eerste aanmaning ging over 17,98 en die had ik tijdens mijn vakantie niet gezien. De tweede ging over 37,94 ( 17,98 +19,98 ) en dat was de eerste die ik zag. Dat veroorzaakte bij mij verwarring. Zoals @traporgel
opmerkt is het probleem ontstaan doordat ik toen niet de aandacht had om op te bellen en te vragen; "Hoe komen jullie aan 37,94 ?".

Ik en Vodafone hebben beide fouten gemaakt en ik was de eerste. Ik ben wat dat betreft niet "onschuldig".

De verhoging van 19,98 naar 153,- gaat mij echter iets te ver. Ik vind het helemaal niet erg om 19,98 + 37,- te betalen.

Vodafone en Intrum Justitia B.V. willen beide zo veel mogelijk geld. Ik stel mezelf niet tot doel zo min mogelijk te betalen. Ik wil dat betalen dat daadwerkelijk redelijk is.

Wat het ontbinden van het contract betreft ben ik heel benieuwd over de zwarte lijst. Het gaat mij niet om het terugdraaien van de ontbinding; ik gebruikte de sim bijna nooit. Het gaat me om de overige kosten van 43,79 ex. btw. die Vodafone voor de eigen handelingen in rekening brengt.

De medewerker van Intrum Justitia B.V. geeft aan dat deze betrekking hebben op het ontbinden van het contract en de schade clausule. Dit maakt dat de actie "ontbinden van contract" zelf kennelijk tot schade wordt gerekend. Vodafone specificeert dit alleen als "overige kosten".

Ik ga er vanuit dat ik uiteindelijk ongeveer 19,98 + 37,- moet betalen i.p.v. 153,-. Daarbij wil ik dat wat ik betaal goed gefundeerd hebben en niet zomaar op de gestelde eis ingaan.

Het hele onderzoek heeft me inmiddels natuurlijk al veel meer dan 153,- gekost. lk wil alleen uitvinden wat echt redelijk is en niet meer betalen doordat ik 3x per dag wordt gebeld.

ve
door verwijderd - Oct 19, 2012 om 02:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Allereerst excuses voor de onnozelen hier die niets begrijpen van wat je is overkomen. Heb hier in een discussietopic exact verteld wat jij nu ervaart. Wie durft een een incasso te storneren. Ga daar maar eens kijken.

ve
door verwijderd - Oct 19, 2012 om 10:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Onnozel lijkt het mij slechts een betaling door eigen fout te storneren en vervolgens weigeren te betalen, terwijl de betaalopdracht lager is dan wat je moet betalen.
Onnozel is het om niet te betalen en de discussie aan te gaan. Je had dat ook kunnen doen na gewoon eerst te betalen. Ze maken zelfs een fout in jouw voordeel.

ve
door verwijderd - Oct 19, 2012 om 11:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste,
In uw verweer kunt u zich zo opstellen dat de door Vodafone gehanteerde regels in de algemene bepalingen + de schade-clausule onredelijk bezwarend zijn ex artikel 236, zwarte lijst, of ,vermoed wordt een bezwarende regel te zijn via de grijze lijst.

Artikel 236, zwarte lijst.

"Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt als onredelijk bezwarend aangemerkt een in de algemene voorwaarden voorkomend beding

a. dat de wederpartij geheel en onvoorwaardelijk het recht ontneemt de door de gebruiker toegezegde prestatie op te eisen"

In die zin dat de wederpartij u het geheel het recht ontneemt op de provider wederdiensten zoals kenbaar uit het contract of,

Artikel 237, grijze lijst
d. dat de gebruiker van zijn gebondenheid aan de overeenkomst bevrijdt of hem de bevoegdheid daartoe geeft anders dan op in de overeenkomst vermelde gronden welke van dien aard zijn dat deze gebondenheid niet meer van hem kan worden gevergd

m.a.w de de gebruiker van de algemene voorwaarde zich dat ontbindingsrecht toe-eigent , uw rechten daarin beperkt. Uw recht= afdwingen van de prestatie.

*Beide artikelen lopen niet rechtstreeks maar via de reflexwerking artikel 6:233 voor bedrijven met minder dan 50 personeelsleden of/en

** Er dient wel eerst een beroep gedaan te worden op hun vernietigbaarheid via de reflexwerking.

Dit heeft eigenlijk alleen zin indien het voor u een principekwestie is geworden of de vordering heel hoog, of de schade tengevolge van het onterecht ontbinden in uw ogen. In uw geval denk ik er nu wel richting Intrum een briefje uitkan, maar ikzelf zou op grond van de hoogte van de vordering dit niet te ernstig uit de hand te laten lopen; u hebt immers zelf aanzet gegeven tot de ontstane situatie.

evengoed succes gewenst ,
mr. M. Martens-Ferwerda

ve
door verwijderd - Oct 19, 2012 om 13:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hartelijk bedankt,

Het heeft allemaal niet veel zin aangezien de vordering maar 153,03 euro is.

Ik ben op dit moment een brief aan het schrijven en denk dat uw advies omtrent de ontbinding de zaak helaas nog veel complexer maakt dan deze al is.

Mijn probleem is niet het geld maar het feit dat alle bedragen op de aanmaningen etc. net niet kloppen.

Daarbij heeft het feit dat Intum Justitia steeds belde en weer ophing me zo boos gemaakt dat ik woensdag amper heb geslapen. Ik ben eigenlijk te moe om de brei aan tientjes, extra administratie kosten etc. uit te werken maar zit al op 2 A4 pagina's om in kaart te brengen wat er allemaal vaag is. Het is allemaal net iets meer of minder dan helder.

Bedrag 19,94 wordt eerst een aanmaning van 17,94 en dan van 37,98.

Ze rekenen volgens de aanmaning minimaal 31,84 voor afsluiten en rekenen na het afsluiten vervolgens 50,28 - 6,49 = 43,79 + 8,32 btw.

Intrum Justitia rekent op de kosten Voorwerk II nog net even 25 euro extra administratie kosten.

Ik ben dood moe en wil gewoon iets betalen dat klopt en excuses voor al die treiter telefoontjes.

ve
door verwijderd - Oct 20, 2012 om 20:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nogmaals bedankt voor de reacties. Mijn bezwaarschrift is inmiddels de deur uit.

Ik heb met de financiele helpdesk van Vodafone gesproken en begin te begrijpen wat daar aan de hand is. Er zijn 3 rare fouten;

Fout 1;

In de eerste plaats hebben ze op mijn storno ( melding van mislukte incasso ) om de een of andere rede 2 euro in mindering gebracht. Daardoor snapte ik niet waar deze over ging.

Vervolgens is er op 15 juli een aanmaning met een onverklaarbaar bedrag verstuurt.

Iedereen die nu naar het computerscherm kijkt denkt in eerste instantie dat het bedrag klopt. Dat komt omdat de maand Augustus nu onderdeel van het bedrag is geworden. Maar op de verzenddatum van het document klopte het bedrag niet en daarom betaalde ik het niet direct.

Op het moment dat de vrouw doorkreeg dat haar argument over de maand Augustus niet klopte vond ze het beter geen antwoorden meer te geven en vroeg ze me dit verder via Intum Justitia met de daarvoor verantwoordelijke afdeling van Vodafone te behandelen. Ik begrijp dat vanuit haar positie.

Fout 2;

Het callcenter systeem van Intum Justitia belt en er moet dan nog een medewerker aan het gesprek deel gaan nemen. Dat gebeurt soms niet en soms zo laat dat je maar weer ophangt.

Ik heb met verschillende callcenter medewerkers gesproken en zij zijn zich niet bewust van hetgeen de persoon aan de andere kant van de lijn ervaart.

Waarschijnlijk maakt de logica van het callcenter systeem dat dit regelmatig gebeurt. De medewerkers krijgen heel veel klachten en nemen deze daardoor niet altijd serieus. Mensen klagen over het feit dat ze elke dag gebeld worden. Ze hebben niet door dat mensen daarbij vaak niemand aan de telefoon krijgen.

Fout 3;

Als ik op een link in een e-mail naar dit forum klik werkt het bij mij niet. Dat komt mogelijk door een nieuwe popup die ze voor de website hebben geplaatst.

ve
door verwijderd - Oct 20, 2012 om 21:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

*je bent in de kafka-molen van vodafoon en en i.j. terecht gekomen en dat is uitzichtloos

*advies: betaal alles en zoek een andere provider

*waarom?: dat komt je gezondheid zeker ten goede

ve
door verwijderd - Oct 21, 2012 om 14:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

@dearagain;

Heeft u een advies met betrekking tot een provider waar nooit een kafka-molen ontstaat?

Ik ben altijd bang dat ik als ik iets omzet in steeds vreemdere situaties terechtkom.

Ik kan een heel boekwerk aan rare situaties schrijven. En zeker niet allemaal financieel. Het aansluiten gaat mis, het verhuizen gaat mis, het afsluiten gaat mis.

3 maanden bellen voordat een bedrijf toegeeft dat er in de centrale een fout zit die "nooit voorkomt". Een monteur van het gasbedrijf vergeet gas-tape te gebruiken. Een half huilende nieuwe buurvrouw omdat een provider niet meer weet welk draadje bij welk huis hoort. Je krijgt bij een verhuizing van een bedrijf 3 verschillende facturen en 2 maanden later als verassing nog 2 andere facturen. Een heel groot bedrijf leest zijn binnenkomende post nooit ...

Echt; je kan het zo gek niet bedenken of ik heb het mee gemaakt.

ve
door verwijderd - Oct 21, 2012 om 19:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

d123

*dat advies kan en durf ik niet te geven

*alle providers nemen naar mijn mening de laatste jaren bij voorkeur ongemotiveerd, onproffessioneel en goedkoop personeel aan, uitsluitend met het oog op het maken van meer winst

*ook zou je -gezien de aard van het geklungel- bijna denken dat veel van de "fouten" opzettelijk gemaakt worden door gefrustreerd en volslagen doorgedraaid personeel

*het schijnt dat UPC de laastste jaren in de lift zit wat de kwaliteit van de dienstverlening aangaat

ve
door verwijderd - Oct 21, 2012 om 19:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

*toelichting bij kafkaëske toestanden:

Deze toestanden lijken zich te kenmerken door een nachtmerrieachtige, onheilspellende sfeer (als Kafkaesk bekend geworden) waarin de bureaucratie en de onpersoonlijke maatschappij steeds meer greep krijgen op het individu. Hendrik Marsman[1] omschreef deze sfeer als een 'uiterst geheimzinnige zakelijkheid'. Kafka's werk wordt wel gezien als symbool voor de ontwortelde mens in de moderne tijd. Sommigen zijn echter van mening dat het oeuvre van Kafka juist een poging is, in een ogenschijnlijke strijd met 'hogere machten', het initiatief terug te geven aan de individuele mens, die uiteindelijk zelf zijn keuzes maakt en daarvoor verantwoordelijk is.

Bron: wikipedia

*er is dus nog hoop!

ve
door verwijderd - Oct 21, 2012 om 21:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

dearagain schreef op zondag 21 okt 2012, 19:16:
*het schijnt dat UPC de laastste jaren in de lift zit wat de kwaliteit van de dienstverlening aangaat

Haha, herkende je UPC in het verhaal?

Ja, ik hoorde ook dat ze verbeterden. Ik heb 10 jaar geleden echter besloten nooit meer zaken met ze te doen. Ik heb ze destijds over een periode van anderhalf jaar 12 brieven geschreven en telkens de voorgaande als bijlage toegevoegd. De schoenendoos staat nog op zolder.

Mijn vraag was heel helder; Wat betekent "Rekening vorig systeem"?

Ik heb nooit een antwoord gehad. Ze beweerden uiteindelijk dat ze me af hadden gesloten maar mijn TV deed het nog gewoon. Dat heb ik ze netjes gemeld ( wel opnieuw per post ).

Daarna ben ik verhuist. Ik heb daarna 10 jaar aan UPC nota's doorgerekend en vond daadwerkelijk een verschil. Ik heb dit verschil toen betaald en een laatste brief geschreven; "vaarwel; afzender onbekend".

ve
door verwijderd - Oct 21, 2012 om 22:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

dearagain schreef op zondag 21 okt 2012, 19:27: *toelichting bij kafkaëske toestanden:

Deze toestanden lijken zich te kenmerken door een nachtmerrieachtige, onheilspellende sfeer (als Kafkaesk bekend geworden) waarin de bureaucratie en de onpersoonlijke maatschappij steeds meer greep krijgen op het individu. Hendrik Marsman[1] omschreef deze sfeer als een 'uiterst geheimzinnige zakelijkheid'. Kafka's werk wordt wel gezien als symbool voor de ontwortelde mens in de moderne tijd. Sommigen zijn echter van mening dat het oeuvre van Kafka juist een poging is, in een ogenschijnlijke strijd met 'hogere machten', het initiatief terug te geven aan de individuele mens, die uiteindelijk zelf zijn keuzes maakt en daarvoor verantwoordelijk is.

Bron: wikipedia

*er is dus nog hoop!

Bedrijven optimaliseren door op personeel te bezuinigen en maken daardoor ook weer fouten die veel geld kosten. Ze proberen de kosten vervolgens naar buiten te verschuiven.

Als ik ze nu 153,- euro betaal en jou advies opvolg verliezen ze daarmee over de komende 20 jaar 2000,- tot 4000,- euro. Dat is dom.

Mijn werk is het automatiseren van deze systemen en het uitzoeken waar dit soort foutjes ontstaan. Het probleem is dat mensen die een abonnement beëindigen niet de tijd nemen om te bekijken of het klopt en of het slim is. Ze hebben er de tijd niet voor of de bevoegdheid niet toe. Ik maak vaak een lijst met rare gevallen. Het probleem is dat een fout van 2 ton er op een maandelijkse geldstroom van 2 miljoen niet zoveel toe doet.