Ma
door Mark001 Jun 15, 2020 om 07:50
Geldzaken & recht

Incasso tijdens schuldsanering

Ik zit in de schuldsanering.
1 van de schuldeisers die akkoord ging met het traject vind het waarschijnlijk te lang duren. Deze schuldeiser heeft nu een incassobureau ingeschakeld om buiten de schuldsanering om haar geld te krijgen.
1. Mag dat?
2. Incassobureau weet dat maar procedeert door.
3. Is dit een onwettige daad? Mag dit?
4. Wat kan ik doen?

4776 18 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Jun 15, 2020 om 07:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Meld het aan uw bewindvoerder/ de schuldsanering.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 15, 2020 om 07:55
16865 Antwoorden / 202 Vragen

Direct melden aan bewindvoerder. Dit mag niet. (Is er sprake van wnsp?) Laat klacht indiene door bewinvoerder of doe dat zelf. Via een zoekmachine met zoeknaam klacht incasso vindt u wel info.

marita5
door marita5 - Jun 15, 2020 om 08:08
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Markoo1 ,

Wat betekent de Wsnp voor een schuldeiser?

Als uw debiteur wordt toegelaten in de Wsnp heeft dat gevolgen voor u.

1. De gelegde beslagen vervallen met ingang van de dag waarop de toepassing van de Wsnp is uitgesproken.
2. Tijdens de Wsnp ontvangt u geen betaling op uw vordering.
3. Na toekenning van de schone lei aan de debiteur krijgt u in de meeste gevallen een deel van uw vordering uitbetaald.
4. Het restant van de vordering kunt u niet meer verhalen op uw debiteur.

Volg het advies van @tijger1 , neem contact op met uw bewindvoerder .

panter22
door panter22 - Jun 15, 2020 om 08:18
6599 Antwoorden / Vragen

Is er sprake van de WSNP of een buitengerechtelijke schuldsanering,(minnelijke regeling)
https://www.koevoetsadvocaten.nl/wsnp/hoe-werkt-schuldsanering/
Uiteraard direct contact opnemen met degene die de schuldsanering heeft geregeld. Zelf geen regeling treffen met het incassoburo.

diumenge
door diumenge - Jun 15, 2020 om 08:19
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat hangt er denk ik vanaf of je met een minnelijk traject bezig bent of in de WSNP zit. Hoewel er in het minnelijk traject ook akkoord moet worden gegeven door de schuldeisers, weet ik niet hoe hard dat is.

mo
door mof - Jun 15, 2020 om 11:18
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Wat zegt de curator/begeleider daarvan? Ik denk dat de schuldeiser uiteindelijk gewoon naar de rechter moet en dat die zal zeggen dat de schuldeiser akkoord is gegaan met de voorwaarden van sanering en daarmee de kous op de kop krijgt. Dit riekt naar intimidatie.

mo
door mof - Jun 15, 2020 om 11:19
3619 Antwoorden / 3 Vragen

En een akkoord, ook in een minnelojk traject, is gewoon een afspraak waar de eiser zich aan moet houden.

rj
door rjw - Jun 15, 2020 om 11:23
3267 Antwoorden / 5 Vragen

Wijkt de werkelijkheid af van eerdere afspraken?

ev
door evertgd - Jun 15, 2020 om 11:45
41 Antwoorden / 0 Vragen

1. Nee.

2. Er zijn incassobureau's die zich aan geen enkele regeling houden. Meld dit gewoon bij de begeleider van de schuldsanering, geef hem de brief van het incassobureau ter verdere afhandeling. De begeleider heeft hier ervaring mee, hij kan meer bereiken dan u.

3. Voor zover ik weet, is dit onwettig.

4. De zaak regelen met uw begeleider van de schuldsanering. Onderneem zelf geen actie, laat de begeleider dat doen. Die heeft de kennis en ervaring om zo'n incassobureau van uw lijf te houden. Dit soort incassobureau's neemt een loopje met schuldenaren, als ze zelf reageren. Als er een advocaat, jurist of schuldsaneerder aan te pas komt, kan er ineens veel meer. Zo zit de wereld tegenwoordig helaas in elkaar.

Als het incassobureau is aangesloten bij een branchevereniging, kunt u daar een klacht (laten) indienen. Niet alle bureau's zijn lid. Check de gang van zaken even op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/schulden/vraag-en-antwoord/klacht-incassobureau

audb
door audb - Jun 15, 2020 om 13:08
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Akkoord gegaan betekend dat de schuldeiser hier aanvast zit deze heeft namelijk een overeenkomst en daar kan deze nooit zonder tussenkomst van een rechter van af.

Maar als je 100% zekerheid wil hebben ga dan als je er niet uitkomt met je begeleider naar het Juridische Loket https://www.juridischloket.nl/schulden-en-incasso/

Helaas zijn de vestigen nu dicht wegens Corrona maar je kan ze ook bellen 0900-8020 helaas kost dat wel €0.10 pm en als je dan ook met een 06 belt komen daar ook de kosten van er bij.

latevogel
door latevogel Jun 15, 2020 om 14:16
86 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals u al stelt (AUDB), is er al een overeenkomst en degene (vermoedelijk de Volkskredietbank) hoeft het incassoburo alleen maar er even aan te herinneren wat de afspraken zijn. Daarna zal dit inc.buro met de 'staart tussen de poten' het 'hazepad' kiezen. Ze hebben totaal geen recht van spreken meer na het accoord wat ze met de Volkskredietbank hebben getekend. Na alle dreigen via de mail en/of post zouden ze nog een gang naar de rechtbank kunnen overwegen maar die zal hen nooit in het gelijk stellen na het accoord met de schuldenaar.\

latevogel
door latevogel - Jun 15, 2020 om 14:10
86 Antwoorden / 0 Vragen

U moet zich hierover niet druk maken, dit incassoburo kent dondersgoed de regels van het 'spel' maar probeert achter de rug van de bewindvoerder in te spelen op angsten van een schuldenaar, in dit geval u, en hoopt dat u hierop ingaat en persoonlijk een regeling met hen treft. Ze weten schijnbaar niet hoe dit overkomt op iemand met schulden of willen het niet weten, als ze maar de centen binnenhalen. U moet de Volkskredietbank/bewindvoerder hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte stellen en géén contact met het incassoburo opnemen.
Vergeet niet, als alles al geregeld is, hebben ze geen poot om op te staan, ze kunnen u niets maken zonder de gang naar de rechtbank!
Daar zullen ze te horen krijgen dat ze al via de schuldsanering een regeling met u hebben waarmee ze accoord zijn gegaan.

ro
door ron503 - Jun 15, 2020 om 14:22
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Als u in de schuldsanering zit hetzij minnelijk danwel wettelijk mag het incassobureau geen contact met u persoonlijk opnemen maar alleen met uw bewindvoerder, betalen mag u zeker niet want dan benadeeld u andere schuldeisers.

mi
door miennaamishaaz - Jun 15, 2020 om 16:08
725 Antwoorden / 1 Vragen

{Eerst een opmerking, ik heb zelf geen kennis van wetgevingen en Schuldeisers, maar mogelijk een goede oplossing die u bij elke poging tot contact vanuit de schuldeiser kan doen zie hiervoor punt 4}

1 zoals meerdere mensen al hebben gezegt: Dit mag niet
2 Laat dit weten aan uw bewindvoerder/curator
3: Hier kan ik niets over zeggen, maar zoals andere al  zeiden dit is vrijwel zeker onwettig.
4: Al het contact wat hun met u willen doen Reageert u met: {zie onderstaande punten}
Vraag wel eerst aan uw bewindvoerder/curator. of dit een goede manier is van Reageren. en/of laat hem een script opstellen wat u citeerd als ze u bellen of Emailen}
Brieven die hun sturen: Deze bundelt u, en stuurt u door naar uw bewindvoerder/curator
Telefoon: {U reageert met het script wat de bewindvoerder/curator heeft opgesteld}

Hier een voorbeeld:

Een goede dag, Bij deze verzoek ik u met mijn bewindvoerder/curator, contact op te nemen. {Telefoon nummer en Email bewindvoerder/curator.}. Met vriendelijke groet {Uw naam}.

Nadat u deze Reply heeft gegeven Hangt u op. en negeert al het andere telefonisch contact wat zij proberen te doen op die dag.

Geef niets meer of minder dan dat script als antwoord, en ga niet in op hun vragen.
Geef daarna {via email} door aan uw bewindvoerder/curator dat de schuld-eiser u heeft proberen te bereiken op {vul tijdstip en datum in}
Email: {Laat uw bewindvoerder/curator een reply opzetten die u bij elk email contact kan doorsturen/geven, en CC hun in alle mails die u van de schuldeiser ontvangt}

Hier een voorbeeld

Datum: {vul datum in}
Beste meneer/mevrouw.

Bij deze wil ik u vragen om geen contact meer met mij te nemen, Al het contact dient te gaan door mijn bewindvoerder/curator.
u kunt Hem/haar bereiken op {Telefoon nummer} en via {Email address}
Met vriendelijke groet:
{Uw naam}

Ma
door Mark001 - Jun 15, 2020 om 19:24
2 Antwoorden / 2 Vragen

Allemaal bedankt voor jullie antwoorden.
Voor de duidelijkheid zit ik in de wettelijke schuldsanering.
Heb alleen een onderbouwende antwoord nodig op de vraag:
Heeft de incassobureau en/of de opdrachtgever een strafbaar feit gepleegd?
Krijg daar niet echt duidelijkheid over.

diumenge
door diumenge Jun 15, 2020 om 19:40
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Het lijkt mij eerder onrechtmatig, maar strafbaar zal het niet zijn.

Je zou kunnen informeren bij bureau WSNP: https://www.bureauwsnp.nl/over-bureau-wsnp/contact

Ma
door Mark001 Jun 15, 2020 om 20:32
2 Antwoorden / 2 Vragen

Dat heb ik gedaan. Kreeg ook geen direct antwoord. Maar ik denk wel dat je gelijk hebt. Het is onrechtmatig, onbeschoft zelfs, maar helaas niet strafbaar. Denk dat ik in mijn dupliek de rechter om een uitspraak vraag over deze handelen.

tijger1
door tijger1 Jun 15, 2020 om 20:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat doet het er toe of het ja dan nee strafbaar zou zijn? Wat wint u daarmee en welke rechtzaak bent u dan aan het voeren?

Ik zou me maar concentreren op het aflossen van de schulden.

marita5
door marita5 - Jun 15, 2020 om 19:45
11519 Antwoorden / 15 Vragen

@mark001 ,

Welk incassobureau is dit ?

Ma
door Mark001 Jun 16, 2020 om 22:30
2 Antwoorden / 2 Vragen

Incassobureau LAVG.

marita5
door marita5 - Jun 16, 2020 om 22:51
11519 Antwoorden / 15 Vragen

@mark001 ,

In feite hoeft u niks te doen , dit is de taak van de bewindvoerder .

Lees ook hier ,

https://www.lavg.nl/organisatie/klachtafhandeling/

panter22
door panter22 - Jun 17, 2020 om 08:21
6599 Antwoorden / Vragen

LAVG is een landelijke organisatie van incassoburo's en gerechtsdeurwaarders.
Die weten toch wel wat de WSNP inhoudt.
Je hebt het over dupliek en de rechter vragen.
Is de zaak al bij de rechter?
Je bewindvoerder doet niets en je gaat zelf naar de rechter?
Dan moet er iets bijzonders aan de hand zijn,
Het vermoeden misschien dat je meer bezit dan opgegeven is voor de schuldsanering?
Een strafbaar feit is het niet als een schuldeiser probeert haar geld terug te halen.

Ma
door Mark001 Jun 17, 2020 om 09:34
2 Antwoorden / 2 Vragen

Dat klopt. Er zit meer achter.
Het is een Duitse wettelijke  restschuldbefreiungsverfahren.
Door Europese afspraken, de zogenaamde insolvensverordening is dat ook in Nederland rechtsgeldig.
De reden dat ikzelf de beantwoorden op neem is dat mijn Nederlands beter is als die van mijn rechtsanwalt en ik kan redelijk goed schrijven.
Alleen respecteert LAVG niet de Duitse en Europese wetgeving op dit gebied.

panter22
door panter22 Jun 17, 2020 om 15:26
6599 Antwoorden / Vragen

In de Nederlandse wetgeving is de europese publicatie, 2015/848 wel in de wetgeving opgenomen.
Ik neem aan dat je deze bedoelt.
LAVG zal wel een reden geven waarom ze toch doorgaan.

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/ALL/?uri=CELEX%3A32015R0848
e
n samenvatting:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/LSU/?uri=CELEX:32015R0848
en publicatie:
https://www.eerstekamer.nl/behandeling/20171222/publicatie_wet_5/document3/f=/vkkc3iuailzj.pdf