mi
door mikey5 Sep 16, 2007 om 19:04
Geldzaken & recht

Incassoburaus wehkamp

Geachte Vara,

Ik heb in 2001/2002 artikelen besteld, gedeelte terug gestuurd, nog eens iets besteld en alles terug gestuurd en dat ging zo een paar keer door. Ik betaalde in het begin goed, maar kon mij later toch niet vinden in hun verwerking van de gegevens op de nota.

Toen ik zei niet meer te betalen omdat ik volgens mij niet al de artikelen had,heb ik eerst nog wat brieven van wehkamp ontvangen en naar het schijnt ook nog eens van hun incasso bureau. Ik kan mij daar niet veel meer van herrinneren.

Nooit meer iets van vernomen toen de reaktie onzerzijds uit bleef.

Nu vroegen wij een uittreksel van het BKR aan en daar stond 270 euro van Wehkamp op vermeld. Na enig speuren hoorden wij dat het inderdaad die schuld was. 270,- euro. Nu krijgen we plots een brief dat we binnen 3 weken dat bedrag moeten betalen verhoogd met rente en kosten, 1151,43.

Maar hoe kan dat nu?? Ben ik verplicht dit te betalen??

Ik heb vanaf 2002 absoluut NIETS meer van dat incassobureau vernomen. Absoluut niets. Ja zeiden zij, er waren nog wel eens brieven verzonden, maar de zaak was zolang in de ijskast gezet.

Op onze vraag of er dan ook aangetekend iets was verzonden en of we daar dan een bewijs van konden zien, kregen we als antwoord...dat ze dat bewijs niet meer konden laten zien, daarvoor was het te lang geleden.

Bij mijn weten is er een wettelijke regeling (heb ik geloof ik bij jullie of een soortgelijk programma op de TV gehoord van een juriste) dat wanneer een bedrijf of incassobureau 3 jaar totaal niets meer laat horen dat dan de schuldeising is vervallen.

Dit is toch te zot voor woorden....even in de ijskast gezet....Smiley

Dus als ik over 20 jaar een BRK zou aanvragen, dan was er zoveel rente op gekomen dat ze er van op vakantie kunnen gaan.

Kunt u mij zeggen waar ik aan toe ben?

Vriendelijke dank.

Mikey

reageer

5192 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 16, 2007 om 20:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

op de volgende lnk kan u nagaan hoelang de verjaring geldt vanaf het laatste moment dat u enig bericht van het incasso heeft gehad

http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2401

labswans

Het wordt helaas betalen is mijn mening.

ve
door verwijderd - Sep 16, 2007 om 20:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

zonder in te gaan op de vordering en de zaken eromheen het volgende:

De verjaringstermijn voor dit soort vorderingen is 5 jaar, dus september 2002 de laatste melding gehad over het openstaande bedrag betekent dat de vordering pasw in spetmber 2007 verjaart, tenzij er intussen weer bericht is gestuurd, dan begint er een neiuwe periode van 5 jaar enzovoort enzovoort.

Dus grote kans dat een en ander nog niet verjaard is en dat u dus toch zult meoten betalen of anders bewijzen dat de vordering neit klopt.

succes,

Linda

ve
door verwijderd - Sep 16, 2007 om 22:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag mikey5,

Je hoeft deze vordering NIET meer te betalen omdat het verschuldigde bedrag gerelateerd is aan een consumentenkoop en daarvoor verjaard een rechtsvordering na 2 jaar.

Het kan gebeuren dat je pas na zeer lange tijd een factuur krijgt. Ben je dan nog verplicht de rekening te betalen? Vorderingen verjaren na verloop van tijd maar hoe zit het precies?

Algemene verjaringstermijn: 20 jaar
Een rechtsvordering verjaart door verloop van 20 jaren, tenzij de wet anders bepaalt (artikel 3:306 Burgerlijk Wetboek (BW)). Dit wil zeggen dat in beginsel door verloop van 20 jaren de wettelijke verplichting een rechtsvordering na te komen, vervalt.
De termijn van verjaring begint op de dag, volgend op die waarop onmiddellijke nakoming kan worden gevorderd, tenzij de wet anders bepaalt.
Verjaringstermijn voor contractuele vorderingen: 5 jaar
Naast de algemene verjaringstermijn, heeft de wet voor een aantal rechtsvorderingen de verjaringstermijn ingekort naar vijf jaar. Een vordering die uit een overeenkomst voortvloeit, bijvoorbeeld een geldvordering of een huurvordering, verjaart na vijf jaar (art 3:307 BW).

Na verloop van vijf jaren nadat de vordering opeisbaar is geworden, kan betaling niet meer worden afgedwongen (via de rechter). Deze geldvordering blijft dan wel nog bestaan, maar de wederpartij kan dan - juridisch - niets meer ondernemen om betaling hiervan af te dwingen.
Consumentenkoop: 2 jaar
Is er sprake van een consumentenkoop
, dat wil zeggen een overeenkomst waarbij de koper een particulier is en de verkoper handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf, dan geldt er zelfs een verjaringstermijn van twee jaren (artikel BW7:28). Na twee jaren kan de verkoper dan ook geen betaling meer afdwingen.

Note: hieronder valt ook de levering van electriciteit en gas.

Stuiting en verlenging van de verjaring:
Om te voorkomen dat een vordering verjaart, zal de wederpartij veelal door middel van aanmaningen laten weten nog een vordering te hebben. Door het versturen van deze aanmaningen, kan men een lopende verjaringstermijn stoppen. Dat heet stuiting. Hiervoor is dan wel vereist dat de wederpartij kan aantonen dat deze aanmaningen ook daadwerkelijk binnen de verjaringstermijn verstuurd zijn, bijvoorbeeld door middel van een aangetekende brief.
Door stuiting van de verjaring, begint een nieuwe verjaringstermijn te lopen op de dag volgend op de stuiting. Deze nieuwe termijn is gelijk aan de oorspronkelijke verjaringstermijjn, maar niet langer dan vijf jaar.

http://www.adviseursgids.nl/nieuws/weblog.asp?id=2401

http://www.wetboek-online.nl/wet/index.html (BW3 boek 3 artikel 317 en BW7:28)

http://www.kvk.nl/artikel/artikel.asp?artikelID=55086

http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2725&bron=nb

Sukses en vriendelijke groet, Read2.

ve
door verwijderd - Sep 17, 2007 om 07:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

read,

is hier, oprecht, nog sprake van een consumentenkoop?

Vraagsteller geeft aan dat er goederen geretourneerd zijn en dat de vordering op zich niet betwist werd, maar dat vraagsteller zelf het overzicht kwijt is, en daarom op zeker moment maar is gestopt met de (maandelijkse?) betalingen.

Vraagsteller heeft (door op afbetaling te betalen) een overeenkomst met Wehkamp gesloten die niet meer berust op Consumentenkoop maar op een contractuele geldsvordering (lening/krediet) en HUP je zit weer aaan een termijn van 5 jaren verjaring.

Dus jouw conclusie dat vraagsteller niets meer hoeft te betalen, daar ben ik het toch niet helemaal mee eens.

Linda

ve
door verwijderd - Sep 17, 2007 om 08:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Linda,

Ik ben het hier volledig met Read eens. Hier is wel degelijk sprake van een consumentenkoop. De vordering heeft betrekking op artikelen die zijn gekocht op basis van de consumentenwetgeving en het betreft hier dan ook simpelweg een consumentenkoop. De wijze van betaling voor deze goederen doet hier niet terzake: vooruit, onder rembours, acceptgiro, automatische incasso, termijnen, etc.... Het betreft hier niet een financiële dienstverlening.

Dat de goederen al dan niet waren gerourneerd (volgens Mikey wel, volgens Wehkamp niet) doet hier verder niet meer terzake. De vordering is eenvoudigweg voor geleverde goederen op basis van consumentenkoop.

Mvgr - B