KrisP
door KrisP Aug 24, 2021 om 14:58
Geldzaken & recht

Indirecte verplichting tot garage

Beste allemaal,

In augustus 2020 ben zijn wij verhuisd naar een appartementencomplex in Rijswijk waar je voor de deur gratis kon parkeren. De verhuurder bood een optie tot twee plekken in de garage aan maar wij hebben dit niet gedaan omdat dit ons dan opgeteld 100 euro per maand zou gaan kosten terwijl parkeren voor de deur dus gratis was. Afgelopen week waren wij op vakantie en zag ik via de PostNL app 7 parkeer boetes binnen komen, wat nu blijkt is dat de gemeente per november 2020 de plekken voor onze deur betaald parkeren heeft gemaakt. Dit heeft blijkbaar op een klein geel bordje gestaan op de parkeerplaats. Omdat wij natuurlijk niet nog meer boetes wilden ontvangen hebben wij direct bij terugkomst in Nederland bij de gemeente een parkeervergunning aangevraagd, nu blijkt dit niet mogelijk te zijn omdat wij bij ons appartementencomplex een parkeergarage hebben. De gemeente wijzend op het feit dat nergens in mijn huurcontract wordt gerept over het niet kunnen aanvragen van een vergunning wijzen hun naar de verhuurder dat hun ons daarop hadden moeten wijzen. Nu is het punt zo dat bij oplevering van het complex de omgeving gratis parkeren was en hun ons dus ook niet konden waarschuwen voor het niet kunnen aanvragen van een vergunning. De gemeente verplicht ons nu dus indirect om plekken in de garage te huren voor 100 euro per maand terwijl een parkeervergunning voor twee auto's ons 80 euro per jaar had gekost, een flink verschil dus. Mijn vraag is dan ook of hier iets te tegen doen valt of dat ik mijzelf hier gewoon moet bij neerleggen.

8441 18 Rapporteer

gerbera
door gerbera - Aug 24, 2021 om 15:07
7368 Antwoorden / 14 Vragen

U zal zich daar helaas bij neer moeten leggen, het is uiteindelijk de gemeente die bepaald waar en vanaf wanneer er betaald parkeren komt op de openbare weg. Blijkbaar zijn er meerdere bewoners die gebruik maken van de onbetaalde parkeerplaatsen terwijl die in de garage horen te staan waar voldoende plaats is. Dat de verhuurder u er op had moeten wijzen is kort door de bocht, ook die wist waarschijnlijk van niets over het t.z.t. betaald parkeren. Het feit dat u geen vergunning krijgt is begrijpelijk, deze is bedoeld voor parkeerders die geen gebruik van de garage kunnen maken. En dat "kleine" gele bordje zal wel meevallen

 dit is het officiële bord wat duidelijk zichtbaar moet staan.  Of deze;

Donuts
door Donuts - Aug 24, 2021 om 15:35
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Nee, daar is niets anders tegen te doen, dan 2 plekken in de parkeergarage huren. Het verbaast me dat dit niet al door de verhuurder verplicht wordt bij het huren van de woning zoals vaak gebeurd, ook als je helemaal geen auto hebt.

Wees blij zou ik zeggen, je hebt er veel gemak van: je auto staat droog, je hoeft nooit te zoeken naar een plekje, je hoeft in de winter niet je ruiten te krabben enz.

marita5
door marita5 - Aug 24, 2021 om 15:40
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo KrisP ,

Alle parkeergebieden

In onderstaande kaarten zijn de parkeerzones benoemd waarin met een vergunning of tegen betaling mag worden geparkeerd. Dit betekent niet automatisch dat alle adressen in een genoemde straat ook in aanmerking komen voor een parkeervergunning. Soms zijn adressen, met name in nieuwbouwcomplexen, uitgesloten omdat zij gebouwd zijn met eigen parkeergelegenheid.

Voor verdere informatie , zie de link , klik op de rode regel .

https://www.rijswijk.nl/wonen/verkeer/parkeren/parkeergebieden

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Aug 24, 2021 om 15:40
2071 Antwoorden / Vragen

Als u zegt dat u uw auto gewoon voor de deur kwijt kon kan ik dat niet rijmen met het invoeren van vergunning parkeren. Dat is bedoeld voor gebieden met een hoge parkeerdruk waar mensen hun auto juist niet kwijt kunnen. Als men u een parkeervergunning wil weigeren omdat u al op eigen terrein kunt parkeren zal dat wel ergens vastgelegd moeten zijn. Dat moet u kunnen controleren.

gerbera
door gerbera Aug 24, 2021 om 16:23
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Het gaat om een appartementencomplex met garage. De "voor de deur" plek is gemeente grond. En als dan veel appartement bewoners hun auto buiten de garage zetten, om geld te besparen, kan ik mij voorstellen dat de gemeente parkeervergunning invoert.

wat nu blijkt is dat de gemeente per november 2020 de plekken voor onze deur betaald parkeren heeft gemaakt.

tenormin
door tenormin Aug 24, 2021 om 16:57
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@gerbera, +10

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Aug 24, 2021 om 18:59
2071 Antwoorden / Vragen

Ik kan me dat ook voorstellen maar alleen als er ook werkelijk sprake is van parkeerdruk en daar lijkt TS geen weet van te hebben of maakt hij in ieder geval geen melding van.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 24, 2021 om 16:21
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Dat heeft u dan erg laat gezien helaas en geen bezwaar gemaakt tegen deze maatregel. Helaas is er niets anders aan te doen dan toch plekken huren in uw appartementencomplex.

Er zijn meer gemeenten waar inien men kan beschikken over eigen parkeerruimten geen vergunning krijgt. Het is m.i. toch wel zinvol om bezwaar te maken tegen beslissing gelet op het wel erg grote prijsverschil. Ik sluit ni9et uit dat u dan toch een vergunni9ng kunt krijgen. Lees deze info door m.b.t. de bezwaarmogelijkheid en dan mogelijk t/m de Nationale Ombudsman

gerbera
door gerbera Aug 24, 2021 om 16:30
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Over het prijsverschil zal de gemeente naar de verhuurder wijzen, die moet zijn garagehuur dan maar verlagen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 24, 2021 om 16:33
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Dat denkt u. Bezwaar maken kan altijd en ik ken een gemeente waar dat wel succes had. En een vastgoedverhuurder die huurprijzen verlaagd?

panter22
door panter22 Aug 24, 2021 om 16:41
6599 Antwoorden / Vragen

Twee parkeerplekken huren in je parkeergarage voor €100 per maand? Koopje. Wat voor bijzondere omstandigheden wil je aanvoeren om wel een parkeervergunning te kunnen krijgen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 24, 2021 om 17:29
16867 Antwoorden / 202 Vragen

De gemeentelijke vergunning, volgens Ts € 80,00 per jaar! En dat is een wel heel erg significant verschil. En daarbij geldt hoe dan ook: niet geschoten, altijd mis.

(€ 1.200,00 of € 80,00, m.i. wel degelijk een mogelijk argument).

Donuts
door Donuts Aug 24, 2021 om 17:38
1203 Antwoorden / 2 Vragen

En dan bij woningen behorende parkeerplaatsen gewoon maar leeg laten staan? Schiet lekker op, vooral in de randstad.

panter22
door panter22 Aug 24, 2021 om 17:46
6599 Antwoorden / Vragen

Maar geen steekhoudend argument.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Aug 25, 2021 om 14:00
2071 Antwoorden / Vragen

Klopt, het steekhoudende argument is dat de gemeente dat gewoon bepaald heeft en dat de verhuurder zijn prijs mag vragen los van wat de gemeente voor een vergunning rekent. Met het argument dat "het oneerlijk is" mag je naar de rechter en dan moet die maar zeggen of hij dat steekhoudend genoeg vindt.

panter22
door panter22 - Aug 24, 2021 om 16:22
6599 Antwoorden / Vragen

Toen jullie er kwamen wonen, was er nog vrij parkeren. Vanaf 18 november heb je een parkeervergunning nodig.
Als het goed is hebben jullie een brief van de gemeente gehad. En lezen jullie geen krant? Daar heeft het nieuwe beleid ook in gestaan,
De gemeente verplicht je niets. Je kunt er ook voor kiezen de auto's weg te doen als je de parkeerplaatsen te duur vindt.
Er is niets aan te doen. Het beleid is vastgesteld door de gemeente. Daar is geen bezwaar tegen mogelijk,
https://www.rijswijk.nl/inwoners/nieuws/invoering-betaald-parkeren-in-de-wijk-huis-te-lande
D
it is de verordening van de gemeente.
https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR426695/7
Kijk verder bij Marita5

Gr
door Grunn1 - Aug 24, 2021 om 16:28
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Betaald parkeren wordt niet zomaar van de 1 op andere dag ingevoerd door de gemeente.
Bewoners worden eerst schriftelijk geïnformeerd en er worden borden geplaats ruim voor de invoering met de datum erop vanaf wanneer betaald parkeren geldt. En nee enkele verhuurder hoeft u vooraf hierover te informeren.
In veel gemeentes is het zo dat indien bewoners de beschikking hebben over of kunnen krijgen van een eigen parkeerplaats in bijvoorbeeld een parkeerkelder dat deze bewoners uitgesloten zijn van het krijgen van een parkeervergunning.

Zou ook lekker makkelijk zijn dat een bewoner en een eigen parkeerplaats heeft in een parkeerkelder en daarbij ook nog eens een vergunning om op straat te kunnen parkeren. Op deze manier blijven er weing plekken over voor mensen die aangewezen zijn om op straat een plekje te zoeken.

ro
door ronny530 - Aug 24, 2021 om 17:12
2785 Antwoorden / 41 Vragen

De verhuurder kon in augustus 2020 nog niet weten dat de gemeente een parkeerzone voor betaald parkeren in ging voeren dus de verhuurder treft wat dat betreft geen blaam. Een bord 'zone betaald parkeren' hoeft niet in elke straat te staan en de gemeente hoeft de bewoners ook niet per brief te informeren. Op de website van de gemeente wordt de invoering wel bekend gemaakt maar begrijpelijkerwijs wordt niet elke dag de website geraadpleegd. Het moet u toch opgevallen zijn dat er betaalautomaten in de straat zijn geplaatst en mag u ergens nog blij zijn dat maar 7 parkeerboetes zijn uitgedeeld. Het voelt niet echt fijn dat u niet voor een vergunning in aanmerking komt maar zo'n vergunning is bedoeld voor bewoners die geen mogelijkheid hebben om de auto's op eigen terrein te parkeren. U kunt nu twee dingen doen de auto's verder weg op gratis parkeerplaatsen zetten of toch in de parkeergarage van het appartementencomplex.

rj
door rjw Aug 25, 2021 om 09:06
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Sowieso is het niet aan de verhuurder om hier iets over te zeggen. De verhuurder biedt een garage aan en als een huurder daar geen gebruik van wil maken is het aan de huurder om een parkeerplaats elders te zoeken. Huurder kan immers ook besluiten om de auto (gratis) in een andere wijk te parkeren. Dat gebeurt bij ons vaak. Uiteraard tot grote ergernis van mensen in die buurten.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 25, 2021 om 15:03
16867 Antwoorden / 202 Vragen

@RONNY530: iedere Gemeente behoort dit soort besluiten wettelijk vooraf te melden en ook officieel te publiceren opdat bezwaar kan worden gem,aakt tegen de voorgenomen beslissing. Zie: https://vng.nl/artikelen/bekendmaken-en-beschikbaar-stellen-van-gemeentelijke-regelingen-via-drop

Helaas is deze publicatie/melding aan Ts ontgaan.

redfloor
door redfloor - Aug 25, 2021 om 09:33
166 Antwoorden / 21 Vragen

TS is twee maanden voor het invoeren van het vergunningparkeren verhuisd. Mogelijk zijn de brieven van de gemeente al eerder verstuurd, want dat regelen ze doorgaans niet in twee maanden. De verhuurder had dit in augustus al best kunnen weten en de huurders er op kunnen wijzen. Dat ze dat niet hebben gedaan is slordig, maar volgens mij is er geen man overboord, want TS kan nu gewoon alsnog die twee plekken huren.

Overigens wel opmerkelijk dat er pas 10 maanden later boetes worden uitgedeeld. Mijn ervaring is dat ze de eerste weken na het invoeren van een parkeervergunning veel controleren en eerst waarschuwen en dan beboeten.

il
door iljaha Aug 25, 2021 om 15:57
179 Antwoorden / 3 Vragen

Doorgaans worden wel bewoners geïnformeerd, maar niet de huiseigenaren (dus de verhuurders).

pe
door peentjes - Aug 25, 2021 om 09:50
421 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas, parkeerbeleid is puur gemeentelijk beleid als het om hun grond gaat. Zelf woon ik in een vergunning gebied voor 50 euro per auto per jaar, maar in het complex even verderop is een inpandige garage voor de bewoners ervan voor 75 euro per maand. Die kozen logischerwijze eerst ook voor een vergunning op straat - en dat is lange tijd gedoogd - maar nu niet meer. Steeds meer gemeenten gaan over tot efficiënter ruimtegebruik voor parkeren en als bewoner moet je daarin mee.

mo
door mof - Aug 25, 2021 om 11:03
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Volgens mij heb je niet god opgelet op de momenten dat dtt nodig was.
de gemeente mag zelf regels voor het afgeven van parkeervergunningen afgeven. Daaraan kun je weinig veranderen. Parkeren is geen recht. Ook een parkeervergunning geeft geen recht op een parkeergelegenheid.

daarom is die ook en stuk goedkoper dan de parkeerplek in je appartement, als je die huurt heb je gegarandeerd een plek.

dat je nu zeven boetes hebt sinds eind 2020 geeft al aan dat je ergens niet erg met je omgeving bezig bent geweest maar meer met jezelf.

KrisP
door KrisP Aug 29, 2021 om 20:39
Antwoorden / 1 Vragen

Beste Mof,

Ik denk dat je mijn post niet goed gelezen hebt, ik heb toen ik op vakantie was in 2 weken tijd 7 boetes ontvangen toen de auto dus voor de deur stond.

Gelukkig blijkt dat de gemeente zo gehaast is geweest met het invoeren van betaald parkeren dat ze de borden verkeerd hebben geplaatst en de boetes dus kwijt gescholden gaan worden.

Dan ga ik nu weer verder met mezelf, thanks! :)

ha
door harrybre - Aug 25, 2021 om 11:17
240 Antwoorden / Vragen

Voor slexchts € 1200/jr je auto beschermtd tegen weersinvloeden kunnen parkeren ? Waarom niet ?

deexpert
door deexpert - Aug 25, 2021 om 11:21
104 Antwoorden / 2 Vragen

Veel raadgevers wijzen erop dat de gemeente van te voren brieven zal hebben gestuurd. Alleen deze mensen zijn er pas in augustus gaan wonen, vlak voor de invoering, dus zullen deze mailings niet zijn ontvangen.

Franske1958
door Franske1958 - Aug 25, 2021 om 11:29
428 Antwoorden / 2 Vragen

Bij ons hier in het dorp zijn ook diverse apparementen complexen, maar deze hebben gelukkig allemaal een verplichting
tot het erbij huren van een parkeerplaats, ook al heeft met geen auto. Deze mag dan wel, uiteraard met toestemming van de
verhuurder, doorverhuurd worden aan iemand anders. De reden hiervan is dat veel mensen in de naastgelegen woonwijken,
waaronder ik, bang zijn dat anders de hele woonwijk vol staat met auto's van mensen die E 100,-  per maand uit willen sparen.

Dave lubeck
door Dave lubeck - Aug 25, 2021 om 16:39
88 Antwoorden / 2 Vragen

[Edit redactie: niet-inhoudelijke bijdrage en toon]

marita5
door marita5 Aug 25, 2021 om 16:46
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Domme verhalen bestaan niet , domme antwoorden wel .

1paul
door 1paul - Aug 26, 2021 om 08:59
3156 Antwoorden / 0 Vragen

misschien kun je 1 auto wegdoen, dat scheelt al, als een van u met openbaar kan reizen naar werk dan weg met 1 van die dingen.

gemeente mag instellen waat te betalen voor P of niet, gemeente mag ook bepalen waar Betaald P of niet en de gemeente bepaald wie vergunning krijgt en nee, daar kunt u niets aan veranderen.

va
door vanlotjegetikt - Aug 27, 2021 om 09:49
809 Antwoorden / Vragen

Als je ergens gaat wonen is het wijs om eens de omgevingsvergunningen uit te pluizen. Scheelt een berg verrassingen.
Deze parkeermaatrgelen zijn lang van te voren uitgewerkt en daar is een heel proces binnen de Gemeente aan vooraf gegaan.
Verder zijn er tegenwoordig wooncomplexen waar de huur van een parkeerplaats megenomen wordt in de huurovereenkomst.