xandor020
door xandor020 Apr 11, 2010 om 15:39
Geldzaken & recht

Informatiekosten

Van Incassade kreeg ik een brief dat ik inzake Agis nog een rekening moest betalen, zonder enige informatie verder. Toen ik ik een brief stuurde met de mededeling dat ik van niets wist en dat ik dan wel wilde weten waar het over ging, kreeg ik een antwoordbrief. Het zou gaan om oktober 2006? Raar want toen woonde ik niet in Nederland. Maar, de vordering is nu ook met 35 Euro vehoogd ivm "informatiekosten"
Is dit normaal?

2238 13 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 11, 2010 om 15:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Om te weten wat dat precies betreft moet u navraag doen bij Agis. Agis heeft de incasso in handen gegeven van Incassade, dat zijn slechts de binnenhalers.

Een incassobureau zal altijd kosten in rekening brengen voor de incasso. Daar zijn geen wettelijk vaste bedragen voor, maar wat de gek ervoor vraagt of geeft. Er is wel een richtlijn en dat is het bedrag dat kantonrechters toewijzen in een vonnis. € 35,-- lift iets onder die richtprijs.

Vladja

ve
door verwijderd - Apr 11, 2010 om 15:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

€ 35,-- ligt iets onder die richtprijs.

ve
door verwijderd - Apr 11, 2010 om 15:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Incassade int slim adverteren zij dan ook.

Dit bedrijf heeft geen keurmerk en biedt nog wat aan, waarbij ik geen goed gevoel krijg. ( relinq actief en relinq brief) zie site.
http://www.inslim.nl/pages/pagina.aspx?spid=8965d0db-dd4f-42bc-8da6-863cf4283847

Ik heb nog niet eerder gelezen dat informatiekosten geheven worden. Wel dat bij elk uitblijven van betalen incassokosten erbij komen.

ve
door verwijderd - Apr 12, 2010 om 09:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vladja,
A. er staat duidelijk in de brief van Incassade "Neem géén contact op met AGIS, ze kunnen u niet helpen"

B. Het gaat níét om incassokosten, het gaat om de informatie om waar het nu precies om gaat, die komen dus nog bovenop de incassokosten

ve
door verwijderd - Apr 12, 2010 om 10:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

xandor020

In principe mogen de bureau's die zijn aangesloten bij het NVIO geen aparte informatiekosten opvoeren. Dat wil dus zeggen, dat dit bureau in overtreding is of dat dit bureau niet is aangesloten bij het NVI.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Apr 12, 2010 om 10:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

xandor020,

Vreemde zaak. Maar wie eist, bewijst. Als zij geld van je eisen, dan moeten ze ook kunnen bewijzen dat dat terecht is.

Wat veel voorkomt, is dat kleine vorderingen in één bundel verkocht worden aan een incassobureau. Dat gebeurt dan tegen een bepaald percentage van de vordering, dus niet voor het volle bedrag. Er wordt dan een afweging gemaakt van hoeveel die inning gaat kosten aan tijd tegenover het uitstaande bedrag, met andere woorden loont het de moeite. Als ze vordering verkopen dan vangen ze nog wat.

Van de site van een incassobureau:

U kunt er ook voor kiezen de vordering te verkopen aan XXXXXX. Dan zet u de vordering meteen om in cash. Dat levert in ieder geval geld op. Al is het misschien maar een klein percentage van de oorspronkelijke vordering, het is altijd beter dan niets. U bent van het risico af dat de vordering helemaal niets meer opbrengt.

Vanwege de opmerking om geen contact op te nemen met Agis om dat die niet kunnen helpen, denk ik dat het om een gekochte vordering gaat.

Nooit aanmaningen gehad in een ver verleden van Agis? Of veel verhuisd en Agis geen verhuisbericht gestuurd, omdat u daar niet meer verzekerd was?

Vladja

ve
door verwijderd - Apr 12, 2010 om 10:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Klik
Uitleg van kosten die een incassobureau in rekening kan brengen.

ve
door verwijderd - Apr 12, 2010 om 11:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij de verkoop van vorderingen worden vaak niet alle relevante papieren meegeleverd.

Schrijf een brief (aangetekend verzenden met ontvangstbewijs) dat u de vordering betwist en u het onderliggende administratieve bewijs voor de vordering wilt zien, dus kopieen van alle stukken, zodat u deze met uw eigen administratie kunt vergelijken (ook al heeft u die niet meer).

Stel verder dat u - mocht de vordering terecht zijn - zich voor de incassokosten houdt aan de richtlijnen van het Rapport Voorwerk II en geen andere extra kosten accepteert. Voor vorderingen tot € 250,-- is dat € 37,-- excl. BTW volgens diverse websites.

Zeg verder dat u het eventueel verschuldigde bedrag rechtstreeks aan Agis zult betalen, daar die de schuldeiser is. Mocht Agis niet meer de schuldeiser zijn, dat u dan ook het schriftelijke bewijs wilt zien, dat het incassobureau nu de wettige eigenaar van de schuld is.

De bal ligt nu bij het incassobureau. Laat u niet intimideren en wacht rustig de reactie van het incassobureau af.

Vladja

ve
door verwijderd - Apr 12, 2010 om 12:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

read schreef op maandag 12 apr 2010, 10:19: xandor020

In principe mogen de bureau's die zijn aangesloten bij het NVIO geen aparte informatiekosten opvoeren. Dat wil dus zeggen, dat dit bureau in overtreding is of dat dit bureau niet is aangesloten bij het NVI.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

HAHAHAHAHAHA

Kijk naar de uitzending van Tros Radar van 10.11.2008.

=1298]Gedeelte dat over incassokosten gaat in die uitzending...

Uit de mond van Jet Cremers van het NVI: Al onze leden berekenen standaard € 25,-- extra bovenop de norm van Voorwerk II.

Vladja

ve
door verwijderd - Apr 12, 2010 om 12:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Die link werkt niet goed. Dus hier de verwijzing:

http://www.trosradar.nl/index.php?id=uitzending&tx_broadcast[item_id]=1298

Of anders naar Tros Radar en de uitzending van 10.11.2008 opzoeken.

Vladja

ve
door verwijderd - Apr 12, 2010 om 16:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

@dag vladja,

In deze uitzending komt het woord "informatiekosten" helemaal niet voor. De hilariteit is dus wat merkwaardig en op zijn minst voorbarig. Wél mogen de nvi-leden volgens hun gedragscode, de post "registratiekosten" opvoeren en dat is dus wat anders als "informatiekosten".

Met collegiale groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Apr 12, 2010 om 17:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Read,

De één noemt het registratiekosten, de ander informatiekosten en nog een ander noemt het dossierkosten etc. Beetje spijkers op laag water zoeken over de naamgeving. Maakt niet uit welke naam je aan het beestje geeft.

Feit blijft dat de volgens jou zo nobele NVI aan hun leden toestaan om iedereen een extra poot uit te draaien van € 25,--. bovenop het tarief van het Rapport Voorwerk II. Een bedrag, waar de rechter onmiddellijk een rood kruis doorheen zet bij een rechtszaak.

Vladja

ve
door verwijderd - Apr 12, 2010 om 21:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Incassade is volgens mij een deurwaarderskantoor. Deurwaarders mogen kosten in rekening brengen voor het opvragen van GBA gegevens. De richtlijn hiervoor is 7 euro. dit tarief geldt ook voor het opvragen van werkgeversinformatie wanneer er al een uitgebracht vonnis is.
Als je zo gaat tellen
GBA voor Dagvaarden 7 euro
GBA voor betekenen vonnis 7 euro.
Informatie UWV 7 euro.
Dan zit je al op 21 euro.

Jij hebt in het buitenland gewoont en waarschijnlijk hebben ze je willen dagvaarden maar ben je VOW(vertrokken onbekend waarheen) geweest.
Dan is 5 keer GBA opvragen niet eens zo gek. Wat wel zo is, is dat als je nog niet gedagvaard bent je kunt volstaan met het betaling van hoofdsom + rente + incassokosten conform voorwerk II. Als je dit betaald zullen ze je nooit gaan dagvaarden, maar op dit moment is het speculeren want we weten niet in welk stadium van het traject jij je bevindt.