Lo
door Lorenita Dec 21, 2023 om 20:39
Geldzaken & recht

ING App van de ene op de andere dag niet meer bruikbaar op oudere mobiel

Vandaag kom ik er ineens bij toeval achter (ik wilde een betaling doen met iDeal) dat de ING App door een update niet meer werkt omdat de vereisten zijn veranderd. In feite komt het erop neer dat de ING me dwingt een nieuwe mobiel aan te schaffen.
Ik vraag me af of ik nu de enige ben die hierdoor een probleem heeft. Ik bedoel, dit was niet aangekondigd en gebeurt van de ene op de andere dag. Hierdoor kan ik dus geen betalingen doen en zelfs niet mijn rekening raadplegen, bijv. hoeveel geld er nog op staat.
Dus tot dat je een nieuwe mobiel aanschaft of van de ING de alternatieve "scanner" aanvraagt, is er niks te doen met die rekening. Belachelijk systeem. Eerst dwingen ze je een app te installeren terwijl ik geen bankzaken op mijn telefoon wil. Je kan niet online bankieren op een computer zonder de app op de telefoon voor de bevestigingen. Vervolgens komt ING nu met deze "grap" van sorry, je hebt een nieuwer toestel nodig.
Heeft iemand hier ervaring mee?

9594 20 Rapporteer
Thecla58
door Thecla58 - Dec 21, 2023 om 20:55
857 Antwoorden / 3 Vragen

Dat is niet van de ene op de andere dag. Daar heb je bericht van gehad.

Overigens is het niet meer dan logisch dat op enig moment oudere OS niet meer ondersteund worden. Dat heet uifaseren.

Je kunt nog altijd via een laptop of tablet bij ING inloggen.

Mabelle
door Mabelle Dec 21, 2023 om 22:44
427 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, dat laatste kan niet zonder mobiel of scanner.

Thecla58
door Thecla58 Dec 22, 2023 om 10:01
857 Antwoorden / 3 Vragen

Dat weet ik, maar we hoeven toch niet alles voor te kauwen. Als TS de reacties leest dan heeft hij kunnen lezen dat hij een e-dentifier kan aanvragen. Er is voor iedereen altijd zoiets zal enige zelfredzaamheid.

hereistom
door hereistom - Dec 21, 2023 om 20:55
736 Antwoorden / 1 Vragen

Op dit moment is minimaal iOS 15 of Android 8 nodig om de app te kunnen gebruiken.
Dus dan moet je wel een oude telefoon hebben als het niet meer werkt.
Overigens krijg je hierover ruim van te voren een bericht van de bank.
En het is voor je eigen veiligheid, anders ben je misschien al je geld kwijt.

mahadma
door mahadma - Dec 21, 2023 om 20:57
11547 Antwoorden / 51 Vragen

U geeft niet aan welke mobiel met welke leeftijd en Android versie u gebruikt. Indien mogelijk graag een reactie hierop. Na een x aantal jaren komen er ook geen updates meer.

Er zijn namelijk bepaalde app's zo groot qua "plek" en "functies" dat uw (mogelijk oude(re)) niet met elkaar kunnen samenwerken.
Qua processor/geheugen heeft de app ook de ruimte nodig. Ergo, het is zeer goed mogelijk dat uw smartphone "verouderd" is.
Gelet op de huidige prijzen en de verwachting dat uw telefoon verouderd is, zeg ouder als een jaar of 5 a 6, terwijl die meestal op 2 jaar vervangen worden, zou ik  (op mijn vermoedens) adviseer om eens naar een Bol of MM te gaan, daar heeft u met een beetje goede wil voor 100 tot 200 een beste keus kunt maken en u weer voor een 4 tot 6 jaar vooruit kunt.

Dat u veiligheid "Belachelijk" vindt en uw rekening zou worden geplunderd, zou u ook niet blij zijn. Per slot rijden er ook minder stoomlocomotieven tegenwoordig.

CP
door CPV Dec 22, 2023 om 22:16
21 Antwoorden / Vragen

"terwijl die meestal op 2 jaar vervangen worden"
Nou, dat is dan voor die groep mensen die geld genoeg hebben om hem elke 2 jaar te vervangen.
Er zijn ook mensen, die dit niet kunnen, net zo min als elke 2 jaar een nieuwe auto kopen.

sira
door sira - Dec 21, 2023 om 21:01
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Eerst dwingen ze je een app te installeren terwijl ik geen bankzaken op mijn telefoon wil. Je kan niet online bankieren op een computer zonder de app op de telefoon voor de bevestigingen.

Hier klopt echt helemaal niets van.
Ik doe mijn bankzaken ook op de pc en ik heb geen app op de telefoon, maar een scanner (e-dentifier) van de ING.

Mabelle
door Mabelle Dec 21, 2023 om 22:31
427 Antwoorden / 1 Vragen

Klopt met scanner kan ook, maar die heeft hij niet. En voordat hij in deze tijd vh jaar wel een scanner heeft, is hij zo weer een week verder.

sira
door sira Dec 21, 2023 om 22:36
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Toen ik de scanner aanvroeg, werd me gezegd dat het of/of was. Met de scanner kon je geen app gebruiken en met de app geen scanner.

Mabelle
door Mabelle Dec 21, 2023 om 23:50
427 Antwoorden / 1 Vragen

Dat klopt helemaal, maar hij heeft nu geen mobiel meer in gebruik. ING kan gebruikers vlg mij niet verplichten de rest van hun leven een mobiel te blijven gebruiken. Zal regelmatig voorkomen dat ouderen er op een gegeven moment niet meer mee om kunnen gaan.

rj
door rjw Dec 22, 2023 om 13:54
3267 Antwoorden / 5 Vragen

@mabelle: je onderschat ouderen. De enige ouderen die hier niet mee om kunnen gaan zijn degenen die toen ze nog jong genoeg waren alles aan zich voorbij hebben laten gaan. Thuis bankieren via een computer is al mogelijk sinds 1986 en ca. 10 jaar later werd het mainstream. Iemand die nu 80 is was toen pas 53. Als je op die leeftijd begint en je blijft gewoon de ontwikkelingen volgen, zoals heel veel ouderen gewoon gedaan hebben, is er niets aan de hand. En als het je niet meer met een smartphone lukt dan redt je het ook niet met een andere 2FA optie zoals een scanner of e-dentifier en heb je gewoon hulp nodig. Ook helemaal niets mis mee.

sira
door sira Dec 22, 2023 om 14:33
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Ik heb mijn (inmiddels overleden) oom op 91-jarige leeftijd nog met de pc leren omgaan. Een afdankertje van mij.
Dagelijks ontving ik vele telefoontjes van hem over problemen waar hij tegenaan liep of documenten die hij kwijt was. Maar na een verloop van tijd deed hij voor diverse mensen in het dorp de belastingaangifte op een hypermoderne pc. Zo kan het dus ook.

Zelf ben ik in 1981 begonnen op een Wang tekstverwerker en vanaf 1982/1983 op een Commodoor computer met Matrix printer.
Het enige dat ik uit die tijd nog heb is de Commodoor muismat :-))

Ozymandias
door Ozymandias Dec 22, 2023 om 19:01
168 Antwoorden / Vragen

Ik sprak gister mijn vader die enthousiast vertelde hoe makkelijk hij kon betalen via de app. De man is 85 en helemaal bij. Zijn leven is een stuk makkelijk dan al die andere mede bejaarden die het allemaal maar 'te moeilijk vonden', 'eng' of 'zinloos'. In zijn eigen woorden, als je niet probeert bij te blijven dan ga je achterlopen en wordt je leven een stuk moeilijker.

Gelukkig heeft hij dan ook een hippe zoon die hem graag wat dingen bij brengt ;)

Mabelle
door Mabelle Dec 22, 2023 om 19:33
427 Antwoorden / 1 Vragen

De enige ouderen die hier niet mee om kunnen gaan zijn degenen die toen ze nog jong genoeg waren alles aan zich voorbij hebben laten gaan. Thuis bankieren via een computer is al mogelijk sinds 1986 en ca. 10 jaar later werd het mainstream. Iemand die nu 80 is was toen pas 53. Als je op die leeftijd begint en je blijft gewoon de ontwikkelingen volgen, zoals heel veel ouderen gewoon gedaan hebben, is er niets aan de hand.

@rjw: Ben het helemaal eens met je hoor. Maar er zijn helaas toch veel ouderen (jaren ouderen wegwijs gemaakt - of geprobeerd wegwijs te maken - op pc/smartphone) die zo'n 30 jaar geleden hebben gedacht: weer zo'n nieuwigheidje daar doe ik niet aan mee. Waait vanzelf weer over. En het heeft ook met interesse / leergierigheid te maken en ook met niveau algemene ontwikkeling.

Ik dacht bij mijn eerdere opmerking meer aan lichamelijke beperkingen als slechtziendheid, reuma e.d.

Mabelle
door Mabelle Dec 22, 2023 om 19:45
427 Antwoorden / 1 Vragen

In zijn eigen woorden, als je niet probeert bij te blijven dan ga je achterlopen en wordt je leven een stuk moeilijker.

Precies! En je blijft zolang mogelijk onafhankelijk van anderen. Ik heb zelfs een paar 50+ers in kennissenkring die helemaal niets van digitalisering en het gemak ervan willen weten. Zeg ik altijd: als je nu 90 was, alla maar jij gaat steeds meer vast lopen de komende 30 jaar die je nog ongeveer te gaan hebt. Maar ook die woorden maken geen indruk. Tja, dan houdt het voor mij op.

Iv
door Ivo W - Dec 21, 2023 om 21:04
729 Antwoorden / Vragen

Zodra het besturingssysteem van uw telefoon zodanig verouderd is dat de fabrikant geen veiligheidsupdates meer geeft, zal elke bank ook terecht de toegang via een telefoon met dat besturingssysteem blokkeren. Simpelweg omdat de bank verantwoordelijk is voor een veilige data-omgeving en die veiligheid met uw verouderde besturingssysteem niet gegarandeerd kan worden.

En nee, dit is niet belachelijk. Het is een uitstekende zaak dat banken de digitale veiligheid een veel hogere prioriteit geven dan de gebruikerservaringen van een enkeling met een sterk verouderde mobiele telefoon.

Als u een bankkluis zou huren en daarin veel geld bewaart, dan zou u het waarschijnlijk ook niet zo'n goed plan vinden als de bank uw kluisje vergendelt met een hangslotje wat voor een paar euro bij de bouwmarkt verkocht wordt en 's nachts de deuren van het bankgebouw niet afsluit.
Uw verouderde telefoon is zo 'veilig' als het goedkope hangslotje.

En ja, er gaan wel degelijk waarschuwingen rond dat verouderde software geen veiligheidsupdates krijgt en ook dat daardoor diensten waarbij veiligheid van groot belang is waarschijnlijk geweigerd worden bij gebruik van verouderde software.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 21, 2023 om 21:07
16865 Antwoorden / 202 Vragen

Het lijkt mij (ook) dat er iets aan u is ontgaan. Afgezien van het feit dat u mogelijk wel eerder bericht heeft gehad van uw bank zijn er ook meldingen op andere bronnen geweest.

Afgezien daarvan, u heeft uw telefoon helemaal niet nodig om bankzaken te doen. Dat kan op de bekende wijze via pc of laptop. U geeft zelf aan dat u de telefoon wilde benutten voor een betaling met iDealh, u geeft nita bene zelf aan zie https://www.ing.nl/particulier/betalen/ideal waarin o.a. deze tekst

De nieuwe iDEAL betaalpagina

We bestellen en betalen steeds vaker online. En dat willen we steeds sneller en makkelijker doen. Daarom gaat iDEAL vernieuwen.

De eerste stap is de iDEAL betaalpagina waar je je bank kiest. De betaalpagina heeft straks één webadres: https://pay.ideal.nl/. Het afrekenen zelf verandert niet. Let op! Je ziet de pagina alleen als je in het iDEAL betaalproces zelf zit.

Je komt ‘m niet meteen overal tegen, want webwinkels bepalen zelf wanneer ze overstappen naar de vernieuwde pagina. Bekijk hieronder hoe de nieuwe iDEAL betaalpagina eruitziet.  en zie https://www.pay.nl/betaalmethoden/internetbankieren/ideal met aantekenuiing dat kennelijk het in bovenstaande genoemde adres https://pay.ideal.nl/ niet correct werkt. (Gaf bij mij een fout, de link die ik u nu geef is wel goed)

Mabelle
door Mabelle Dec 21, 2023 om 22:27
427 Antwoorden / 1 Vragen

Afgezien daarvan, u heeft uw telefoon helemaal niet nodig om bankzaken te doen. Dat kan op de bekende wijze via pc of laptop.

Klopt niet wat je schrijft. Ook om in te loggen bij ING op laptop/pc heb je een mobiel nodig. Net zoals je een mobiel nodig hebt om overboekingen te bevestigen. (Enige andere optie is een scanner, maar die heeft hij niet.)
De rest van je verhaal heeft helemaal niets met de vraag te maken.

Ozymandias
door Ozymandias Dec 22, 2023 om 16:33
168 Antwoorden / Vragen

Dus het klopt wel wat hij zegt. Het KAN op een andere manier. Dat iemand daar niet voor kiest betekent niet dat de mogelijkheid niet bestaat.

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 23, 2023 om 11:02
16865 Antwoorden / 202 Vragen

@MABELLE, dank voor uw alweer negatieve reactie terwijl u kennelijk zelf niet weet wat wel of niet juist is. En laat de 'rest van het verhaal'nu juist ook de onderbouwing zijn die op het i-net is te vinden en wel degelijk relevant. En neem de moeite om toch dan ook dit te lezen m.b.t. ALLE mogelijkhedeen dus ook zonder mobiel: https://www.seniorweb.nl/artikel/online-met-ideal-betalen

Mabelle
door Mabelle Dec 23, 2023 om 11:48
427 Antwoorden / 1 Vragen

@Ozymandias: Kreeft heeft het over 'op de bekende wijze enz.'. Kreeft weet dus helemaal niet dat daarvoor dan wel een scanner nodig is. En voordat TS in deze decembertijd een scanner in huis heeft, is hij gauw een week verder. Dus voorlopig kan TS NIETS, behalve zsm een nieuwe mobiel kopen.

En nee, Kreeft, voor de vraag is de rest van je verhaal helemaal niet relevant. En ik gebruik zelf ING dus ik weet precies hoe de procedure is voor inloggen, overboeken, betalingen enz. En blijkbaar is het je nog niet opgevallen dat veel mensen jouw reacties regelmatig corrigeren. Wat mij wel opgevallen is, is dat jouw afscheid 1 grote komedie was...

borg queen
door borg queen - Dec 21, 2023 om 21:35
127 Antwoorden / 2 Vragen

Daarom heb ik vanaf het begin niet de app gebruikt, maar de scanner aangevraagd ( was gratis).om gewoon op de computer te kunnen blijven bankieren. Gaat uitstekend. Had toen niet eens een telefoon. Als ik u was zou ik die scanner aanvragen en gewoon op de computer blijven bankieren. Voor de mobiele app moest het men tancodes. De scanner is net zo iets.

tenormin
door tenormin - Dec 21, 2023 om 22:45
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Ik heb geen idee of u de enige bent.  Ik ben niet in het bezit van een mobiele telefoon, laat staat app, maar ik had wel degelijk een boodschap van ING in mijn box: dat ING apps zijn veranderd. Zijn automatische berichten. Ik kan gelukkig nog steeds de scanner gebruiken, niet echt simpel of snel, maar goed, dat is nu eenmaal mijn keuze geweest. Dus als u geen nieuwe telefoon o.i.d. wil aanschaffen: scanner aanvrager. Dan is Kees klaar. En kunt u weer zien wat eraf gaat en bijkomt en overmaakt.

Mabelle
door Mabelle - Dec 21, 2023 om 22:51
427 Antwoorden / 1 Vragen

Dus tot dat je een nieuwe mobiel aanschaft of van de ING de alternatieve "scanner" aanvraagt, is er niks te doen met die rekening.

De keuze is dus aan jou. Of morgen een nieuwe smartphone kopen of wachten op levering van een scanner. De reden waarom de ING zeer oude Android versies niet meer ondersteunt, is door anderen al uitgelegd. Android 8 is trouwens ook al oud, want we zitten inmiddels op Android 14.

ro
door ronny530 - Dec 22, 2023 om 09:52
2785 Antwoorden / 41 Vragen

U bent nergens toe gedwongen want het gebruiken van de app is uw keuze geweest omdat u ook een scanner aan had kunnen vragen.
Uw telefoon is zeker al ruim voor 2017 toen android 8 geintroduceerd werd aangeschaft en is dus hopeloos verouderd.
Daarbij de app is een toevoeging die u op uw telefoon kunt installeren net zoals andere apps en dat maakt dat de telefoon een multifunctioneel apparaat is waar u ook mee kunt bellen.
De kortste weg is vraag in uw vrienden of kennissenkring eens of er nog een ongebruikte telefoon beschikbaar is of koop een tweedehands telefoon bij een lokale kringloop/bel winkel.

lo
door lopaka - Dec 22, 2023 om 12:20
70 Antwoorden / 47 Vragen

Beste Lorentia,
ik begrijp precies wat je bedoelt, veel reacties die het normaal vinden wat de banken doen.
jaren geleden toen de bedrijven over gingen van loon betalen in het loonzakje naar giraal betalen lagen de banken op hun knieën bij de bedrijven kom alsjeblieft bij ons wij zijn goed en eerlijk met het giraal verkeer en goede service verlenen wij overschrijvingskosten en enveloppen alles is gratis.
nu vele jaren laten zijn ze de service vergeten ze hebben in de loop der jaren 10.000den ontslagen vanwege automatiseringen en besparingen nu moet je betalen als je teveel cashgeld opneemt of wilt storten.
De meesten mensen interesseert het niet maar je ben niet meer de baas over je eigen geld de banken bepalen het hoe en wat je moet doen.
ook om geld op te nemen is het al zeer beperkt er zijn zeer veel geldautomaten verdwenen.
ik wens u veel succes met uw bank.
ps.
waarom kunnen we nog niet van bank veranderen met het meenemen van je eigen rekening nummer???

Mabelle
door Mabelle Dec 22, 2023 om 12:31
427 Antwoorden / 1 Vragen

Als je de boodschappen gewoon met pin betaalt, hoef je nooit op zoek naar een geldautomaat.

Ozymandias
door Ozymandias Dec 22, 2023 om 16:38
168 Antwoorden / Vragen

Je vertel zo veel onwaarheden. Automatisering heeft tot nu toe alleen nog maar voor meer banen gezorgd en niet minder. En die ouderwetse methode is gewoon ouderwets met kans op kwijt raken (of in de periode dat de brievenbus of niet beschikbaar is of word opgeblazen) en het duurt vele male langer.

Ik ben overigens nog steeds de baas over mijn geld hoor. Dus ook dat is onzin.

En waarom kan je rekeningnummer niet meenemen, omdat die gewoon aan bepaalde regels moeten voldoen die het internationale bankverkeer vergemakkelijken. Er zijn wel meer dingen die je niet kan mee nemen, zoals je telefoonnummer als je verhuist, je email adres als je van provider wisselt.

Je klaagt dus een hoop maar eigenlijk weet je van toeten noch blazen. Ben jij zo'n persoon die overal op zeikt en vroeger alles beter vond? Ik kan je verklappen, vroeger was absoluut niet alles beter.

Ik zeg, neem er nog een (of drie) en til niet zo zwaar aan het leven. Dat is ongezond. Fijne kerst!

rj
door rjw Dec 22, 2023 om 17:30
3267 Antwoorden / 5 Vragen

Zonder automatisering zou de hele samenleving vastlopen. Dan hebben we helemaal niet genoeg mensen om alles te doen wat nodig is. Dus wees blij dat veel werk niet meer door mensen gedaan hoeft te worden.

mo
door mof - Dec 22, 2023 om 12:36
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb nog zo'n apart apparaatje liggen. KAnik alleen gebruiken wanneer ik de app verwijder van mijn telefoon. WErkt ook niet altijd want toen mijn toucscreen het niet deed kon ik dus ook mijn app niet verwijderen ... ik kond dus niets meer bij de bank. Ik vind het ook erg ongemakkelijk dat ik steeds mijn telefoon nodig heb.

mo
door mof - Dec 22, 2023 om 12:38
3619 Antwoorden / 3 Vragen

En dan is ING ook nog eens een bank die slechts nog bestaat omdat de belastingbetaler de bank boven water heeft weten te houden tijdens de bankencrisis ...
Verder HEREISTOM: op mijn iphone doet de app het nog wel gewoon: ik werk met versie 12.1 .... dus iOS 15 is op zich geen vereiste. Ik werk op een iPhone SE uit 2016.

Jo
door JohnnyH - Dec 22, 2023 om 13:32
15 Antwoorden / Vragen

Gewoon overstappen naar een sympathiekere bank.
Ben ook vertrokken bij ABN-AMRO omdat ze steeds verder van je als persoon zijn gaan staan.
je moet dit, je moet dat en geen mens meer die je helpt.

rj
door rjw Dec 22, 2023 om 17:31
3267 Antwoorden / 5 Vragen

Een bank die oudere smartphone toe zou staan is niet sympathieker maar gewoon heel erg gevaarlijk bezig. Ik zou mijn geld daar niet aan toe vertrouwen.

john devries
door john devries - Dec 22, 2023 om 13:44
219 Antwoorden / Vragen

Het ligt niet aan de bank ,die geven voldoende alternatieven als  een en ander niet meer werkt. Banken staan alleen verbindingen toe van goed beschermde telefoons om hun platform en ons te beschermer tegen criminelen.Mobiele telefoons krijgen ca 3 jaar updates en upgrades en 5 jaar beveiligings updates.Daarna is de telefoon ongeschikt voor veroudere apps van banken en veel streamingsdiensten (Videoland) en wordt het tijd voor een nieuwe. Maar alle andere opties van de telefoon zoals bellen muziek luisteren blijven werken

wi
door wilhelmina59 - Dec 22, 2023 om 13:51
516 Antwoorden / 0 Vragen

Heb ING gewoon op mijn pc staan met scanner. Geen haar op mijn hoofd om dat op mijn telefoon te gaan doen.
Wat betreft de telefoon en leeftijd toestel en de veiligheid van de app.
Ja helaas is dit de huidige tendens, mede omdat de fraudeurs  niet echt zitten te slapen dus de veiligheid van het toestel is een must.

rj
door rjw Dec 22, 2023 om 17:32
3267 Antwoorden / 5 Vragen

De app is veiliger dan de scanner en een pc. Ik heb geen zin om de technische achtergrond daarvan uit te leggen want ik verwacht dat je het niet wilt horen of toch niet snapt.

wi
door wilhelmina59 Dec 22, 2023 om 21:08
516 Antwoorden / 0 Vragen

Geen van beiden, heeft met de financien te maken.
Uitleg heb ik al eens gehad.

rj
door rjw Dec 23, 2023 om 08:40
3267 Antwoorden / 5 Vragen

Heeft niets met financiën te maken maar met IT security. Maar goed, leken denken tegenwoordig dat ze het allemaal beter weten.

wi
door wilhelmina59 Dec 23, 2023 om 11:27
516 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft wel met MIJN financielen middelen te maken =heeeeeeeeeeeeeel erg weinig.
Dus bij mij is het of of en geen en en bvd.

ki
door kimmiely - Dec 22, 2023 om 16:49
7 Antwoorden / 1 Vragen

De ing geeft altijd wel aan wanneer je moet updaten en wat voor besturingssnelheid je nodig hebt. Momenteel heb je op android minimaal een besturingssnelheid nodig van 6.0. In de app krijg je wel een bericht van de bank wat er loos is. Misschien heeft u het blauwe berichtsignaaltje van de bank over het hoofd gezien?
En wat een handy betreft, die kunt u ook 2e hands kopen. Een besturingssnelheid wordt altijd wel vermeld. En om uw saldo te weten kunt u ook de saldolijn van de ing bellen. Maar daar heeft u ook een code voor nodig.
En desnoods kunt u ook een afspraak maken bij de bank of een ing punt om u te helpen met het betalen van rekeningen. Helaas het is niet anders. Ik ben er ook niet blij mee.

ab
door abvan - Dec 22, 2023 om 17:17
38 Antwoorden / 11 Vragen

Andere reageerders hebben u al voldoende uitgelegd hoe u het probleem kan oplossen. Los hiervan erger ik mij ook mateloos aan de arrogantie en het graaigedrag van de banken, zoals de ING. Het hebben van een bankrekening wordt almaar duurder (eerst was het gratis en kreeg je geld toe) en de service steeds minder. Ben benieuwd hoe lang de scanner nog blijft. Papieren afschriften worden al afgeschaft. Overstappen is geen optie omdat dat vanwege iban niet kan met behoud van rekeningnummer. Verder zijn alle banken hetzelfde; aandeelhouders en dikke salarissen/bonussen gaan voor op de klanten. En alles wordt afgedaan met de dooddoener "dat is niet meer van deze tijd". Daarom moet je alles maar slikken. Helaas.

rj
door rjw Dec 23, 2023 om 08:43
3267 Antwoorden / 5 Vragen

Je kunt prima overstappen hoor. Heb ik al een paar keer gedaan. Gewoon stoppen met de Calimero uit te hangen en zelf een beetje initiatief nemen. En pdf afschriften zijn veel handiger dan papieren afschriften als je iets op wilt zoeken. Sterker nog, in de bankapp vindt je dingen oneindig veel sneller terug dan wat op papier mogelijk is.

Ja
door JannyBoe Dec 23, 2023 om 15:42
520 Antwoorden / Vragen

De beloningen van bestuurders van banken verschillen enorm. Van bonussen ook. Er zijn banken die geen bonussen meer uitkeren.

Overstappen is simpel. Het werk wordt u door een overstapservice uit handen genomen.

Mocht u andere zaken dan alleen beloning belangrijk vinden dan kan ik u de site eerlijkegeldwijzer.nl aanbevelen

HGRH
door HGRH - Dec 23, 2023 om 13:09
3 Antwoorden / 1 Vragen

"Toen ik de scanner aanvroeg, werd me gezegd dat het of/of was. Met de scanner kon je geen app gebruiken en met de app geen scanner"

Jammer dat ING bank die keus niet heeft dus en/en in plaats van of/of (althans ik heb het niet kunnen vinden...)
dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld RABO bank.
Praktiisch: telefoon eventjes niet standby dan toch via ING scanner "bankieren"
Overigens mijn nieuwe Motorola (ca € 70,00) gekocht via/van de blauwe B werkt goed met de ING app;
dus het hoeft blijkbaar niet perse een luxe veel duurder toestel te zijn van de populaire merken?

gerbera
door gerbera - Dec 24, 2023 om 12:15
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Hoezo van de een op de andere dag, zaak is dat u de berichten leest waarin ruim van te voren veranderingen worden bekend gemaakt. Met de laatste update van de ING app is voornamelijk de layout , o.a de service pagina, veranderd en zover mij bekend niets aan het besturingssysteem. Verwijder de app en istalleer deze opnieuw en grote kans dat alles weer werkt. U geeft niet aan welke telefoon u heeft maar mijn Iphone werkt met IOS versie17.2.1