donna
door donna May 22, 2013 om 14:13
Geldzaken & recht

ING maakt het fraudeurs gemakkelijk

Kassa meldt: "Fraudeurs bankieren graag bij ING". Die bank heeft dan ook meer op met fraudeurs dan met klanten. Van mijn rekening werd een bedrag afgeschreven. De naam van de begunstigde was een mij onbekend bedrijf. Ik vroeg ING om de gegevens van dat bedrijf, maar met een verwijzing naar privacy weigerde ING deze gegevens te verstrekken. Belachelijk dat ik niet mag weten aan wie mijn geld betaald is, dat heeft toch met privacy niets meer te maken. Ik ben het geld kwijt en weet nog steeds niet waar het gebleven is. ING-medewerkers die dat willen zouden op er op deze manier zonder risico wat kunnen bijverdienen.

1741 17 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - May 22, 2013 om 14:27
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Mocht u internetbankieren tot uw beschikking hebben, kunt u een overzicht dowloaden van uw rekening.
Hierop kunt u toch exact zien naar wel bedrijf er geld is overgemaakt, en of dit via incasso, overschrijving of betaling met giropas is gedaan?

Lijkt mij een fluitje van een cent.

Jantje

zoekster
door zoekster - May 22, 2013 om 14:40
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Dat is vreemd, het is dus niet per automatische incasso gegaan, maar zomaar plompverloren van je rekening gehaald door een wildvreemd bedrijf?
Heb je er al op gegoogeld?

tijger1
door tijger1 - May 22, 2013 om 14:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Was het een incasso of een overschrijving?

dearagain
door dearagain - May 22, 2013 om 14:42
2462 Antwoorden / 7 Vragen

ING-medewerkers die dat willen zouden op er op deze manier zonder risico wat kunnen bijverdienen.

*dat kun je dan inderdaad niet uitsluiten!

Cookies
door Cookies - May 22, 2013 om 17:35
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......De naam van de begunstigde was een mij onbekend bedrijf.......

Je hebt de naam, voldoende om dan alle gegevens op het web te vinden. Misschien heb je recent wat via internet gekocht? Daar kan dan wel eens een andere naam staan dan die van de webshop.

diumenge
door diumenge - May 22, 2013 om 19:19
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Als het een incasso betreft kan je 'm gewoon storneren, dat bedrijf trekt dan wel aan de bel.

tijger1
door tijger1 - May 22, 2013 om 19:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Jammer, Donna reageert niet meer. Nou weten we nog niet wat voor betaling het was.

donna
door donna - May 22, 2013 om 23:14
207 Antwoorden / 43 Vragen

Sorry, ik zit niet de hele dag aan de pc. Het was een betaling via internetbankieren, maar ik kon niet meer vinden dat ik dat had overgemaakt. Op internet vond ik waarschuwingen over dat bedrijf, het was een buro dat voor anderen geld inde. Dus je moest iets betalen aan een bedrijf, maar die betaling liep dan via dat andere bedrijf. Het was nogal onduidelijk en daarom wilde ik van de ING meer informatie, maar die kreeg ik dus niet. Het ging om een klein bedrag en ik heb het er maar bij gelaten.

Waar het mij om gaat is dat ik het vreemd vind dat ING met privacy komt als ik vraag waar mijn geld gebleven is. Dat mag je toch wel weten.

tijger1
door tijger1 - May 22, 2013 om 23:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar hebt u dan kunnen achterhalen voor uzelf aan wie dat bedrag doorbetasld moest worden? Om internet te bankieren ga je bijvoorbeeld achter je pc zitten en gaat betalingen overmaken. Daar moeten toch rekeningen tegenoverstaan. Ook al is het een klein bedrag, dat maakt niet uit. U wilt toch weten of u iets betaald hebt ja of te nee.

Dat laat u toch zo niet zitten? Vooral omdat uw aanhef is: ing maakt het fraudeurs makkelijk.

zoekster
door zoekster - May 22, 2013 om 23:47
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik ben het met tijger1 eens. Die aanhef is buiten proporties als het er hier slechts om draait dat jij je niet kan herinneren aan wie je geld hebt overgemaakt.
Ook die beschuldiging aan ING medewerkers vind ik volslagen uit de lucht gegrepen.

Als je zoiets beweert moet je met betere argumenten komen.

tijger1
door tijger1 - May 22, 2013 om 23:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het valt me op dat steeds vaker bedrijven waar men eventueel mee in conflict is, direct beschuldigd van oplichting, bedriegen, fraude of het zijn van malafide.

Soms is dat natuurlijk uiteindelijk terecht, maar als iets onduidelijk is of als er een fout gemaakt is, kan men zulke begrippen niet op voorhand hanteren en al helemaal niet zwart op wit zetten.

donna
door donna - May 23, 2013 om 00:07
207 Antwoorden / 43 Vragen

Nee, ik kan me hier geen aankoop van herinneren, ik heb er geen idee van of ik dat bedrag aan iemand verschuldigd was. Dat zal wel dom zijn. Ik kijk niet elke week op mijn bankrekening, dat duurt soms wel een tijdje, maar altijd is te achterhalen waar de bedragen bij horen. Als er tenminste de juiste naam bij staat. En als die er niet bij staat dan vind ik dat de bank mij moet laten weten wie mijn geld gekregen heeft en zich niet mag verschuilen achter privacy. Als je weigert bekend te maken aan wie het geld gestort is, maak je fraude gemakkelijk.
En ik heb niemand beschuldigd, ik heb alleen aangegeven dat het mogelijk is.

Cookies
door Cookies - May 23, 2013 om 00:26
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=donna schreef op woensdag 22 mei 2013, 23:14]Op internet vond ik waarschuwingen over dat bedrijf, het was een buro dat voor anderen geld inde. Dus je moest iets betalen aan een bedrijf, maar die betaling liep dan via dat andere bedrijf.

Idealbetalingen aan webshops lopen vaak via Buckaroo; als het om dit bedrijf gaat, dat is dan gewoon een betrouwbaar bedrijf. Op het moment dat je de betaling doet, staat dat vermeld. Maar mensen letten daar vaak niet op en daarom vind je dan waarschuwingen op het web, want die naam zegt ze niks.

Vreemd dat je daarover de ING moet bellen, want de naam staat op de afschrijving en google helpt je verder.

diumenge
door diumenge - May 23, 2013 om 08:42
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=donna schreef op woensdag 22 mei 2013, 14:13]... Van mijn rekening werd een bedrag afgeschreven. De naam van de begunstigde was een mij onbekend bedrijf. ...
Als je schrijft dat er een bedrag werd afgeschreven zal vrijwel iedereen er van uit gaan dat dat een incasso betrof, ander schrijf je wel overgeschreven of betaling o.i.d.

[quote=donna schreef op woensdag 22 mei 2013, 23:14]... Het was een betaling via internetbankieren, maar ik kon niet meer vinden dat ik dat had overgemaakt. ...
Je hebt dus of actief zelf iets betaald via een overschrijving of een betaling met je bankpas, als je naar de transactiedatum en bedrag kijkt en diep in je geheugen graaft dan moet je er toch wel achter kunnen komen wat de betaling betrof.

Ik heb het niet hoog op met de ING, maar geef ze hier volledig gelijk met hun reactie. De opmerking dat het ING medewerkers er zo makkelijk wat bij kunnen verdienen raakt helemaal kant noch wal. Hoe zouden ze moeten verdienen aan betalingen die jij zelf initieert?

donna
door donna - May 23, 2013 om 09:29
207 Antwoorden / 43 Vragen

Jammer dat niemand ingaat op de kern: ING verschuilt zich achter "privacy" . Als er een bedrag van een rekening wordt overgeschreven naar een andere rekening, dan mag volgens mij degene van wie het bedrag wordt afgeschreven weten aan wie dat bedrag wordt betaald. Dat is waar het mij om gaat. ING geeft deze informatie niet.

diumenge
door diumenge - May 23, 2013 om 09:52
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik ga er vanuit dat ze redeneren dat je dat al behoort te weten, je hebt immers zelf de betaling geïnitieerd.

tijger1
door tijger1 - May 23, 2013 om 09:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dat is het hem juist. Er staat een naam van een bedrijf. Alleen is dat de naam van een aan u onbekend bedrijf.

Er staan toch geen streepjes of stippeltjes.

Ing is toch geen recherche bureau wat dat voor u uit moet zoeken?

En waarom dan eventuele criminele activiteiten van medewerkers erbij halen?

En dan die kop. Natuurlijk aan de hand van de uitzending over internet criminaliteit.

Wat is er nu gebeurd. U hebt iets aan iemand betaalt. En u weet niet meer wat dat is. Zelf spitten dus.