J.
door J.M.V Jan 15, 2020 om 16:11
Geldzaken & recht

ING verplicht telefoonnummer

Kan momenteel niet meer inloggen via ING.NL. Na wat omzwervingen op internet, kom ik er achter dat ik naar een ING kantoor moet om mijn telefoonnummer te registreren. Ik wil dat niet om privacy redenen. Gebeld met de helpdesk kom je uiteraard in de bekende molen terecht en geen stap verder. Ook het indienen van een klacht gaat weer dezelfde molen in, ook nu geen stap verder. Ik heb opgehangen.
Ook voor het aanschaffen van een scanner wil men weer een telefoonnummer....

Mijns inziens kan ING mij niet verplichten om een telefoonnummer bekend te maken?
Maar een alternatief heb ik niet gevonden, behalve de relatie met ING verbreken.

4099 12 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 15, 2020 om 16:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Natuurlijk kan ING u niet verplichten een telefoonnummer bekend te maken, maar dan kunt u niet meer inloggen en zult u alles op papier moeten doen.

Uw keuze.

me
door mein33 - Jan 15, 2020 om 16:18
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Als u nog een oud gsm'etje hebt liggen en daar een simkaartje van bijv. € 5,00 in doet dan kunt u op dat nummer de tan-code ontvangen om verder te kunnen met  internetbankieren.
Ik doe het zo al een poosje en het werkt prima.

tijger1
door tijger1 Jan 15, 2020 om 16:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Binnenkort stoppen die tancodes helemaal.

me
door mein33 Jan 15, 2020 om 17:40
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ja, klopt, maar tot die tijd zal Ts. toch iets moeten, of hij nu wil of niet !

tijger1
door tijger1 Jan 15, 2020 om 17:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar hij wil niet. Stamp, stamp. :-))

me
door mein33 Jan 15, 2020 om 17:49
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ja, maar wat moet je met een telefoontoestel als je het nummer niet bekend wil maken en in dit geval gaat het slechts om het ontvangen van een sms'je met een inlogcode .
Hoezo, privacy ???
Ik doe er nog maar een stampje bij !! ;-))

ju
door juliomariner - Jan 15, 2020 om 16:21
1329 Antwoorden / 2 Vragen

ING is zelfs wettelijk verplicht om bepaalde gegevens van u op te slaan. Dit i.v.m. met witwas en terrorisme wetgeving. Dus ja dat kunnen ze van u eisen. Echter niet alleen de ING zal dit van u eisen maar alle banken.
Wat is nu het probleem om een telefoonnummer aan uw bank door te geven. Een misplaatst gevoel van inbreuk op uw privacy? Als het goed is heeft u een vertrouwens band met uw bank want ze weten ook veel van uw financiele gegevens.

Th
door Thijs124 - Jan 15, 2020 om 16:23
289 Antwoorden / Vragen

Dan maar afscheid nemen van de ING bank als je niet veilig wilt internetten.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 15, 2020 om 16:25
16876 Antwoorden / 202 Vragen

Niemand kan u dit verplichten en het is dus geheel aan u, helaas, indien u dat niet wilt, om van bankinstelling te veranderen.

Wat u eventueel ook kunt doen is dit melden bij de ombudsman van www.kifid.nl (Klachtinstituut Financiële instellingen) en vragen wat die er van vindt.
Zie ook (eerst) deze info: https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/zelf-doen/privacyrechten en u kunt ook daar een melding doen.

Een bankinstelling geheeft wel het recht om identificatie te vragen.
Re-edit: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/privacy-en-persoonsgegevens/vraag-en-antwoord/welke-organisaties-mogen-mijn-burgerservicenummer-bsn-gebruiken (Foutieve opmerkuing m.b.t. bsn verwijderd.

tijger1
door tijger1 Jan 15, 2020 om 16:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Juist aan een bank moet het burger servicenummer opgegeven worden.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 15, 2020 om 16:44
16876 Antwoorden / 202 Vragen

Foutje zie mijn bewerking.

tenormin
door tenormin - Jan 15, 2020 om 16:39
16840 Antwoorden / 108 Vragen

Waarom durft u uw telefoonnummer niet aan de bank te geven? U heeft hen gebeld, schrijft u: dus dan moet u sowieso, om verder te komen eerst een woord inspreken waarover het gaat en voor u verder kan gaan moet u ook uw rekeningnummer invullen en afsluiten met een hekje. Dus bang dat ze iets van u te weten komen is niet nodig: ze weten alles immers van u. Dat verificeren ze eerst. Voor u dan verder gaat met uw vraag moet u ook het nummer van uw pasje door geven en hoe lang het geldig is en, als kers op de taart uw geboortejaar vertellen. Ik heb geen mobiele telefoon maar een gewone huistelefoon, maar heb de scanner ook "gewoon" kunnen aanvragen. Naar ding maar goed, was/is mijn keuze. Als u de relatie met de ING verbreekt zou ik zegen: succes, bij andere banken komt u voor hetzelfde probleem te staan.

ma
door malty - Jan 15, 2020 om 16:39
1112 Antwoorden / 1 Vragen
tenormin
door tenormin Jan 15, 2020 om 22:54
16840 Antwoorden / 108 Vragen

@malty, dat staat er wel alleen, het werkt niet zo, helaas. B.v. Ik wil een overschrijving doe. Ben ingelogd, met scanner. Dan maak je een bedrag over, drukt men op verstuur en... wat zie je dan? Juist... inloggen en opnieuw dat pokke apparraatje gebruiken en weer zoeken. Daarna zoek je of er betaald is en of nee of er is dubbel betaald. Heel slechte service van ING is nog een milde uitdrukking. Heb al 3 betalingen moeten schrappen. Volgens mij plaagt men expres de ouderen; dan moet je een mobiel en app aanschaffen. Doe ik niet, heb het niet nodig, ben aan huis gebonden, dus huistelefoon voldoet. Plus dat ik er geen reet van begrijp. Leuk hé? Niet!

ma
door malty Jan 16, 2020 om 10:40
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien zit er teveel tijd tussen het aanmaken van de overschrijving en het versturen van de opdracht.
Ik wordt er ook wel eens 'uitgegooid' en moet dan opnieuw inloggen.
Ja, alles voor de veiligheid, korte tijd geen reactie van gebruiker, wordt de verbinding verbroken,

ne
door neodutchio - Jan 15, 2020 om 17:09
5158 Antwoorden / 12 Vragen

Weet u ook wat de reden is dat ze uw telefoonnummer willen hebben? Op het moment dat er een probleem is en u belt vanaf het opgegeven nummer is dat voor ING een indicatie dat ze met de juiste persoon spreken. Als u belt met een ander nummer kunnen ze moeilijker achterhalen of u wel echt bent wie u zegt en of u wel bepaalde bankzaken mag regelen.

U hoeft nergens bang voor te zijn.

ingwebcare
door ingwebcare - Jan 15, 2020 om 19:52
73 Antwoorden / 0 Vragen

Goedenavond J.M.V.,

Vanuit de ING verschaf ik graag ook nog even duidelijkheid.

Voor het bevestigen van betaalopdrachten is bevestiging nodig d.m.v. de Mobiel Bankieren app of de ING Scanner.

Om daarnaast bepaalde zaken op een veilige manier te bevestigen (wachtwoord opvragen, activeren app of Scanner) is er een telefoonnummer nodig. Dit kan een mobiel nummer zijn maar ook een vast nummer, waarbij de code dan wordt voorgelezen.

Wees welkom op ING kantoor of Servicepunt, om dit telefoonnummer te laten registreren. Voor identificatie is een ID-bewijs en de Betaalpas nodig.

Voor meer informatie, zie: https://www.ing.nl/particulier/mobiel-en-internetbankieren/internetbankieren/bevestigen-is-veranderd/index.html

Vriendelijke groet,

Michiel | ING Webcare

tenormin
door tenormin Jan 15, 2020 om 20:58
16840 Antwoorden / 108 Vragen

Sorry, of Topic, dat ik even inbreek: ook uiteraard aan vraagsteller en de forumleden

Hallo ING Webcare. Als het goed is moet u in ieder geval weten dat ik bijna 4 weken verstoken ben geweest van internetbankieren. Ik heb meer dan "tig" mensen aan de telefoon en aan de chat gehad. Ieder adviseerde iets anders. Wat me uiteindelijk veel geld heeft gekost. Okay, u heeft een gedeelte vergoed. Maar onderlinge samenwerking zouden problemen voor een klant wel oplossen. Oh ja, en uw scanner: daar moet u gebruikers wel bij zeggen dat ze heel kort op de Oranje "aan" knop moeten drukken. En ook vertellen dat ze constant moeten inloggen, ook als men denkt een betaling gedaan te hebben! Dus voor verbetering vatbaar.

tijger1
door tijger1 Jan 15, 2020 om 21:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En hoe moet de ING weten wie u bent? Ik mag toch aannemen dat Tenormin hier uw gebruikersnaam is?

sjjoppy
door sjjoppy Jan 15, 2020 om 21:32
7200 Antwoorden / 3 Vragen

@tenormin,
merkwaardig dat ING hier niet op reageert, meestal wordt er gevraagd contact op te nemen om privé nadere uitleg te geven.

tenormin
door tenormin Jan 15, 2020 om 21:44
16840 Antwoorden / 108 Vragen

Uiteraard @tijger1, hier heet ik tenormin en ING weet dat niet. (Hier dan). Wel op de chat site.
@shoppie, is niet zo merkwaardig hoor, dit keer. Heb al via de chat bericht gehad van een van de medewerkers. Moeten ze ook hier niet doen. Maar weten doen ze het wel. Veel te veel gebeurd.

jo
door jorisw - Jan 15, 2020 om 20:26
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Maar wat is er in vredesnaam zo erg aan om een organisatie waar je een (zakelijke) relatie mee hebt je contactgegevens te geven? Je vertrouwt ze ondertussen wel je geld toe maar niet je telefoonnummer. Vreemd. Paranoia begint ziekelijke vormen aan te nemen in Nederland.

ju
door juliomariner Jan 15, 2020 om 22:09
1329 Antwoorden / 2 Vragen

De privacy wetgeving wordt door sommigen op de meest vreemde manieren uitgelegd. Op de meest obscure plaatsen op internet wordt allerlei privé informatie gedeeld maar een instantie waar men zaken mee doet wordt niet vertrouwd. De mensen worden steeds vreemder

tenormin
door tenormin Jan 15, 2020 om 22:59
16840 Antwoorden / 108 Vragen

+10 @juliomariner

me
door mein33 Jan 15, 2020 om 23:13
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Privacy en het niet geven van alleen maar een telefoonnummer om een sms'je te kunnen ontvangen welke je, om beveiligings redenen, nodig hebt om te kunnen internetbankieren, terwijl die zelfde bank alles al weet over je financiële handel en wandel en alles wat daarmee in verband staat !

jantje7
door jantje7 - Jan 16, 2020 om 12:03
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Verwacht dat TS meerder personen zijn inlognaam en wachtwoord heeft gegeven om op zijn rekening te kunnen kijken en eventueel overboekingen kunnen doen.
Door de bevestiging via telefoon of scanner is dit niet meer mogelijk zonder machtiging van de ander persoon. Dit gaat dan mogelijk weer een stap te ver.

sw
door swat1500 - Jan 16, 2020 om 13:43
3792 Antwoorden / 0 Vragen

Ing wil uw telefoonnummer zodat zij kunnen verifiëren dat zij daadwerkelijk met u spreken en niet met een persoon die zich voordoet als u en vervolgens uw rekening leeg plukt.
U bent tot niets verplicht maar ing op haar beurt ook niet ten aanzien van u.