he
door henry1942 Oct 6, 2020 om 14:48
Geldzaken & recht

Inhouden vakantie uren.

De  werkgever kan door de corona mij niet meer de op papierstaande werkuren geven.
Hij houdt de minder gewerkte uren in op de vakantie uren.
dus als ik per maand 16 uur minder werk , gaat er 16 uren van mijn vakantie dagen af.
Mag dit?

4080 13 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Oct 6, 2020 om 15:31
16837 Antwoorden / 108 Vragen

Lid van een bond? Lees eens of u ergens een antwoord vind op uw situatie:
https://www.fnv.nl

pino123
door pino123 - Oct 6, 2020 om 15:58
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Formeel kan je je werkgever aan het contract houden. We leven in bijzondere tijden en ook voor werkgevers is het een bijzondere tijd. Het kan zo zijn dat je werkgever de fles op gaat op het moment dat iedereen zich aan zijn contract houdt. Dan heb je straks geheel geen baan, dan vind ik het wel kinderachtig om je vakantiedagen te innen. In mijn ogen zou je hier in overleg moeten met je werkgever. Mag het? Nee formeel niet, je kan je werkgever aan het contract houden.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 6, 2020 om 16:03
16870 Antwoorden / 202 Vragen

Neen, dat mag in feite niet. De werkgever dient wettelijk (maar zie de letterlijke wetgeving waar ik u naar verwijs) uw contract uren te betalen en als hij dat door omstandigheden niet kan doen zal hij deeltijdontslag moeten aanvragen. Dit is nu iets waarvoor het zinnig is om lid te zijn van een vakbond of een rechtsbijstandsverzekering te hebben.
De vraag is hier aan de orde of de werkgever ook NOW heeft aangevraagd en of gekregen. Als u geen lid benrt van eenvakbond en ook geen rechtsbijstandsverzekering heeft is het zinvol om contact op te nemen met www.juridischloket.nl Ik verwijs u nu naar een hierop betrekking hebbend wetsartikel waarin wel staat gemeld dat er betaald dient te wordenindien het werk niet is verricht door een omstandigheid die in redelijkheid voor de werkgever die te komen en dat is dan toch helaas wel iets dat in dit geval 'een addertje' onder het gras kan zijn'in die zin dat er dan sprake kan zijn van minder betalen. https://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-7/artikel628  dus een extra reden om juridische hulp te vragen.

tijger1
door tijger1 - Oct 6, 2020 om 16:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, dat mag zeker niet. Uw werkgever kan bij omzetverlies een vergoeding van de overheid krijgen voor die niet gewerkte uren.

Hij wil blijkbaar en en. Ga naar het Juridisch Loket om u te helpen protesteren.

Word lid van een bond. Wel nuttig met zo'n werkgever.

Donuts
door Donuts Oct 6, 2020 om 16:11
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Ik vermoed dat @Henri1942 een 65-plusser is. Telt voor een 65+ werknemer hetzelfde?

tijger1
door tijger1 Oct 6, 2020 om 16:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Door 1942? Maakt verder niet uit. Op dat gebied heeft eenAOW-er dezelfde rechten.

Donuts
door Donuts Oct 6, 2020 om 16:24
1203 Antwoorden / 2 Vragen

OK, duidelijk. Dank.

pino123
door pino123 - Oct 6, 2020 om 16:08
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Klopt inderdaad dat er allerlei regeling zijn waardoor het voor de werkgever niet noodzakelijk is om tot dit soort maatregelen te komen.

sw
door swat1500 - Oct 6, 2020 om 18:52
3792 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, als de.werkgever niet de uren werk kan bieden die met u afgesproken zijn mag hij die niet verrekenen met uw vakantieuren. Hij dient die uren voor zijn eigen rekening te nemen. U bent dan gewoon vrij maar u dient wel beschikbaar te blijven voor uw werkgever. U kunt dus niet zomaar op vakantie gaan.

lo
door lovewinnie - Oct 7, 2020 om 07:53
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Nee dat mag niet.
-Hij kan deeltijd ontslag geven/aanvragen.
-Hij is u betalen en inzetten bij andere lokatie of functie waar wel werk is
-Hij kan u betalen voor deze uren voor eigen kosten en u dient dan wel ten alle tijden beschikbaar te zijn en inzetbaar tijdens werkuren

Hij kan overheidssteun krijgen om u te betalen. Van vakantie uren af halen is echt no go. Echter staat hij waarschijnlijk bijna onder water en doet er alles aan bedrijf staande te houden . Het is dan de vraag, wat kun je doen om mee te denken. Wellicht helft uren en helft gewoon door betalen?  Bedoel vrij heeft u toch. Het hoeft niet hè, u bent niks verplicht . Dat er geen werk is hoeft u geen geld te kosten . Maar sta aan niet raar te kijken als u bij de Eerst volgende reorganisatie op straat staat

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 7, 2020 om 08:15
7197 Antwoorden / 3 Vragen

Het kan zijn dat de werkgever de zaak terugdraait als de Coronacrisis voorbij is en dit alleen als geheugensteuntje gebruikt.
Vraag daar eens naar, juridische stappen kunt u bij een onbevredigend antwoord altijd nog ondernemen.

1paul
door 1paul - Oct 7, 2020 om 09:27
3162 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, dit mag niet, je hebt een kontrakt en daar moet de werkgever zich aan houden, PUNT

als hij je niet aan het werk kan houden, of je collega's, dan zal hij je ontslag moeten geven met de daarbij behorende transitievergoeding!!!!

he
door henry1942 - Oct 7, 2020 om 13:05
100 Antwoorden / 28 Vragen

Beste antwoorders,
Leeftijd speelt hier geen rol en trouwens wie zegt dat de vraag betrekking heeft op de "vraagsteller"?

he
door henry1942 - Oct 7, 2020 om 13:07
100 Antwoorden / 28 Vragen

En "ik" is alleen als voorbeeld.

mo
door mof - Oct 29, 2020 om 11:15
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee.

1paul
door 1paul - Oct 29, 2020 om 11:18
3162 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, dat mag niet, hij moet gewoon kontrakt nakomen zonder dat hij eventuele minder gewerkte uren af mag trekken van vakantietijd of niet uit betalen....