yr
door yr94 Jul 4, 2020 om 16:44
Geldzaken & recht

Inkomstenbelasting/ (te weinig) loonbelasting werkgever?

Dag,

Ruim 3 jaar werk ik nu bij hetzelfde bedrijf. Jaarlijks ontvang ik dan ook de aanslag voor de inkomstenbelasting en het was vaak zo dat ik geld terugkreeg (ivm een meewerk- en een afstudeerstage die ik in die jaren ook heb gelopen). De afgelopen twee jaren heb ik echter geen stage gelopen en enkel inkomsten gehad bij één werkgever en heb ik deze jaren op rij een aanslag inkomstenbelasting ontvangen voor het betalen van een bedrag van rond de 300 euro.

Mijn jaarlijkse salaris ligt naar mijn mening niet hoog. Afgelopen jaar rond de 12000 en het jaar daarvoor rond de 11000. Dit omdat het baantje wat ik heb gewoon een bijbaan is voor naast mijn studie. Voor zover ik het kon checken, klopte de berekening van mijn werkgever voor de inkomstenbelasting. Maar het voelt toch gek dat ik met mijn lage jaarsalaris toch aan het eind van de rit steeds 300 euro moet betalen. Ik had snel even met de belastingdienst gebeld en die zei dat gelet op mijn situatie het te betalen bedrag eigenlijk nihil moet zijn. En wanneer ik met HRM contact opneem binnen het bedrijf zeggen ze dat zij gewoon op de juiste manier het hebben gedaan.

Zou iemand mij kunnen vertellen waar dit aan ligt? Draagt mijn werkgever dusdanig weinig loonbelasting af waardoor ik moet betalen? Of zie ik het gewoon verkeerd en is dit een normale gang van zaken? 300 euro is voor mij als student namelijk een grote hap geld en die kosten zou ik liever willen besparen volgend jaar.

1016 6 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 4, 2020 om 16:53
16870 Antwoorden / 202 Vragen

Een werkgever houdt loonheffing en dus ookj loonbelasting in op basis vabn (ik neem aan voor u) de witte tabel en op basis van uw verklaring of er wel of niet rekening dient te worden gehouden met korting (loonbelastingverklaring).
De aanslag inkomstenbelasting is gebaseerd op uw aangifte indien u die ook zelf heeft gedaan en zo niet, dan is die gebaseerd op de jaarloonopgave van uw werkgever.
Als u zelf hgeen aangifte heeft gedaan is het zinvol om dat dan alsnog te zien en vooral te kijken of u mogeloj voor u wel van toeassing zijnde aftreekmogfelijkheden heeft vergeten.

getty
door getty - Jul 4, 2020 om 16:54
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Wat is er al aan loonheffing ingehouden dan?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jul 4, 2020 om 16:55
2074 Antwoorden / Vragen

Die vraag is heel lastig beantwoordbaar zonder verdere gegevens die u hier zeker niet moet publiceren. Als u moet bijbetalen is uw inkomen dus blijkbaar hoger dan waar de werkenemer rekening mee heeft gehouden. Heb je andere posten die je bij de aanslag bij je de inkomen moet tellen? Vergelijk je bruto inkomen op je loonstrook eens met bruto inkomen van je aanslag.

tijger1
door tijger1 - Jul 4, 2020 om 16:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een laag inkomen maakt niet dat een aanslag nihil zou moeten zijn.

Het kan zijn dat uw werkgever te weinig loonbelasting afdraagt, maar dan houdt hij ook te weinig in.

Maar met zo weinig gegevens, is er niet veel van te zeggen. Hebt u nog andere inkomsten?

U zou natuurlijk ook maandelijks wat geld apart kunnen zetten, om te voorkomen dat u dat bedrag in één keer moet missen.

diumenge
door diumenge - Jul 4, 2020 om 16:59
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Maar als de berekening klopt, dan moet je die belasting betalen. Dus als de werkgever inderdaad te weinig afdraagt en dit gaat corrigeren, dan zal je netto salaris naar beneden gaan daardoor.

aurora1
door aurora1 - Jul 4, 2020 om 19:17
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U bent niet de enige die liever geen belasting betaalt of die het niet uitkomt. Leg geld opzij voor de aanslag, zoals velen doen. Is ook handig voor als u onverhoopt grotere uitgaven moet doen. En.... ook de universiteiten, scholen, studies worden o.a. van belastinggeld betaald.... Dus het komt - ten dele - bij u terug..... Mooi toch? Wel uw papieren van de banen goed bewaren voor uw pensioen later.
Maak anders eens een proefaangifte.