Intimiderende brief stedin
Wij hebben besloten om de slimmer meter van stedin te weigeren. Vandaag kregen we de bevestigings brief van onze afwijzing. Daarin staan 3 punten vermeld wat het voor ons betekend dat we geen slimme meter willen.
Bij punt 3 staat; Betaalt u aan uw energieleverancier een ander tarief voor uw dag- en nachtverbruik? Dan kan dat voor u gaan veranderen. In de toekomst kunt u alleen van dit piek- en daltarief gebruik blijven maken als u een slimme meter heeft.
Stedin geeft aan dat je vrijwillig een keuze mag maken, maar de info in de brief zegt anders. Ze proberen op een vriendelijke manier je te dwingen tot het nemen van een slimme meter, door te laten weten dat er elke 3 jaar een controleur langs komt om de meter op te nemen, door je te vertellen dat je geen dag en nacht tarief meer krijgt, dus meer betalen, en door je te laten weten dat je na 28 dagen zelf moet gaan betalen als je een slimme meter wilt hebben.
aflsuitend met de zin; natuurlijk respecteren we uw keuze.
Onze vraag is of ze zomaar het dag- nachttarief mogen wijzigen omdat je geen slimme meter wil.
Op internet is veel te lezen over de slimme meter, en niet alles is positief. Dit heeft ons doen beslissen om deze meter te weigeren.Maar het kan toch niet zo zijn dat je meer moet gaan betalen? Hoezo vrijwillige keuze?
Geen dag en nacht tarief meer?? Kijk op laatste jaarnota en naar de tarieven op de website van Stedin wat U betaald zou hebben als U geen dubbel tarief had. het is even een beetje rekenen, maar waarschijnlijk maakt het weinig of niets uit of U dubbel of enkel tarief heeft. Elke 3 jaar een controleur ??? Ja dat kan kloppen, immers ze willen weten of U wel de goede stand heeft doorgegeven. Dit was "vroeger" altijd zo. Dat om de zoveel jaar een meteropnemer langs komt om zelf te kijken wat de meterstanden zijn. Na 28 dagen toch betalen als U wel een slimme meter wilt? Als U er zeker van bent dat U dat ding niet wilt, dan is dit toch ook geen probleem. Alleen mocht U ooit besluiten tot het plaatsen van zonne panelen, dan kan het wel eens zo zijn dat dit alleen mogelijk is in combinatie met een slimme meter. Het is en blijft UW keuze of U die meter wel of niet wilt, Maar als U de diverse verhalen leest op heel veel websites, dat heeft U groot gelijk om dat ding NIET te nemen.
Het gaat niet om de uitkomst, maar om de hufterige en chanterende stijl waarin de "vrije keuze" wordt bevestigd.
Ik heb dezelfde brief van Stedin, er is werkelijk niets intimiderends aan! Ze verstrekken, zoals het hoort, gewoon informatie wat de gevolgen zijn van je keuze.
Doen ze dat niet, dan ga je over een paar jaar klagen dat je niets wist van de gevolgen van je keuze. Lezen we hier de vraag: had Stedin mij niet moeten informeren over de gevolgen? Mag dat zomaar???
1x per 3 jaar wordt altijd al de meterstand opgenomen. Dat is al sinds jaar en dag zo en dat zijn ze ook verplicht. En vanzelfsprekend hoeven zij voor oude meters niet het hoog/laag tarief in stand te houden.
Is het gedwongen annuleren van het dubbele tarief niet intimiderend? Dacht het toch wel!
Goed hoor, noem jij het maar intimiderend. Tip: lees het antwoord van @Neodutchio eens, kun je lezen waarom het over een paar jaar verdwijnt.
Als er meer mensen een slimme meter hebben dan dat er analoge zijn, zijn de kosten voor het steeds omzetten van hoog naar laag tarief te hoog. En iets dat te duur wordt, wordt natuurlijk afgeschaft.
Het is dus geen druk middel, het is een simpel gevolg van de slimme meters.
En die controleur? Die kreeg ik zelfs elk jaar langs aangezien wij minder verbruikte dan het gemiddelde in de buurt. Puur ter controle dat het allemaal kloppende was. Wel leuk dat ze elk jaar met hetzelfde smoesje aanbelde, dat ze eens in de 3 jaar langs kwamen.
Het omzetten van hoog naar laag gaat nu via een pieptoontje. De "zogenaamde" slimme meters, die snappen dat niet, dus kunt u in de toekomst geen hoog/laag tarief gebruiken. Maar even zonder dollen, u moet wel erg veel energie gebruiken als als u méér als € 10,oo op JAARBASIS voordeel heeft aan hoog/laag tarief. Maar tegenwoordig wordt alles wat met internet verbonden is "slim" genoemd. En dààr trap ik niet in.
Niet de hoeveelheid is bepalend, maar de verdeling van het verbruik in hoog en laag. Lijkt mij technische geen groot probleem om de allesbehalve slimme meter die puls (pieptoon) te laten begrijpen. Er zal wel weer meer achter zitten.
Ik ben al jaren geleden van dag- en nachtverbruik afgestapt. Het maakt echt geen verschil in kosten, tenzij u de hele nacht aan het wassen en strijken bent. De energieleverancier blijft het onderscheid om administratieve redenen wel maken en mijn meter blijft het aangeven.
Misschien voelt u zich geïntimideerd door alle mogelijkheden? Feit is dat u gewoon kunt kiezen wat u wilt.
Wat trekt u een rare conclusies. In de titel vermeldt u "intimiderende brief", en later vervolgt u met "op een vriendelijke manier".
Wat is het nu?
Mettertijd gaat inderdaad de mogelijkheid van dag en nachttarief verdwijnen als u geen slimme meter hebt. En daar moet Stedin u van in kennis stellen en dat doen ze dus ook.
En als u geen slimme meter hebt, dan is volgens de wet het verplicht dat eens in de drie jaar de standen gecontroleerd worden. Niets mis mee.
Dus misschien die brief nog maar eens zorgvuldiger lezen.
Nooit gehoord van sarcasme?
Onze vraag is of ze zomaar het dag- nachttarief mogen wijzigen omdat je geen slimme meter wil.
Antwoord: Ja.
Ze dwingen je helemaal niet om een slimme meter te nemen, maar in formeren je alleen maar. Daar is niets intimiderends aan!
Vreemde reacties op de opmerking van de vraagsteller. Ik kijk hier namelijk ook van op. Geen dag en nacht tarief meer? Zoals ik het nu begrijp raak je dat kwijt in beide gevallen. Of je nu wel of niet een slimme meter neemt. Ik maak er al jaren gebruik van en dacht daarmee voordeliger uit te zijn. Wat ook zo is als ik naar de jaarrekening kijk. De leveranciers schaffen dit dus af. En bedankt weer!
Ten 1e wordt hoog/laag tarief niet afgeschaft. Als je een slimme meter neemt, kan je dat blijven gebruiken. Ten 2e kan het wel enkele jaren duren. Datum daarvoor is nog niet geprikt. Maar zeker is wel dat die mogelijkheid verdwijnt bij oude meters. En die vreemde reacties hebben betrekking op het woord 'intimiderend' terwijl de brief 'informerend' is.
En afgezien van alles ben je er ook nog niet voordeliger mee uit. Dat was echt lang geleden.
De één stelt dat de "slimme meter" de omschakelpuls niet begrijpt en dus niet kan omschakelen en de ander zegt dat het hoog/laag tarief niet wordt afgeschaft. Wat is het nu?
In 2020 is volgens mij het verplicht voor iedereen om een slimme meter te hebben, dus nu weigeren heeft uiteindelijk geen zin omdat je als je er niet een hebt in 2020 je alsnog voor de kosten opdraaid om er één te laten plaatsen.
Je kunt ook bij plaatsing de slimme meter laten uitschakelen. Gevolg is dat je jaarlijks zelf de meterstanden moet doorgeven, duhh en das verdomde lastig toch. Ik was ook van plan om de slimme meter te weigeren maar wetende dat deze in 2020 toch verplicht wordt mogen ze hem plaatsen maar wel uitgeschakeld. De meterstanden geef ik zelf wel door, das geen moeite.
Stedin is 14 dagen terug geweest om de meterstanden op te nemen en nu krijg ik een mail dat ik 12 mei de meterstanden door moet geven. Dit doen ze eens in de 3 jaar ter controle. Echter met de slimme meter hoeft men dit weer niet te doen omdat men deze op afstand kan aflezen. Alleen kunnen ze dan niet visueel zien of er iets met de meter(s) gedaan/gerommeld is.
Je 1e zin klopt niet.
Wow, als je dit al intimiderend vindt, dan ben ik benieuwd hoe je reageert als je echt geintimideerd wordt....
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Welke smartfone maakt mooie foto's?
Ik heb mijn Huawei-telefoon in de trein laten liggen en helaas door niemand "gevonden". Moet dus nieuwe telefoon,gebruik hem het meest om foto's te maken,liefst Natuurfoto's en zo kleurgetrouw mogelijk en was tevreden met mijn Huawei.Denk nu aan Samsung,mijn zus kocht de Samsung A53 5G en gebruikt hem ook het meest het meest om "mooie"foto's te maken en nu zijn de kleuren veel te BLAUW!!! Dus als ... Lees meer
Audi etron... dure auto... maar.. kwalitatief uitermate teleurstellend
Dure EV gekocht. Audi RS Etron GT, Leuke auto, maar veel problemen. Na problemen met de verwarming (in de winter viel de verwarming uit, helaas geen verwarming, handschoenen aan om zonder bevroren vingers te sturen) nu recent drie keer achter elkaar is de auto volledig stilgevallen. Tijdens het inhalen op de snelweg tijdens de drukke avondspits, viel de auto gewoon volledig uit. Via gevaarlijke ma ... Lees meer
Niet geïndexeerde begrafenisverzekering
Onlangs ontdekt: heb een begraf.verzek. van €908 (=2000 gulden) Stopgezet per 1-9-1970. Dus destijds door ouders bijeen gespaard met zuur verdiende centjes. De afgelopen 54! jaar hebben de diverse verzekeringsmaatschappijen hier gigantisch geld mee verdiend. Zie ik daar helemaal niets van terug? Allemaal misschien volgens de regeltjes, maar t blijft bizar! Is daar nog iets aan te doen, want ik v ... Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer