sc
door scottie223 May 9, 2017 om 12:14
Geldzaken & recht

Intimiderende brief stedin

Wij hebben besloten om de slimmer meter van stedin te weigeren. Vandaag kregen we de bevestigings brief van onze afwijzing. Daarin staan 3 punten vermeld  wat het voor ons betekend dat we geen slimme meter willen.
Bij punt 3 staat; Betaalt u aan uw energieleverancier een ander tarief voor uw dag- en nachtverbruik? Dan kan dat voor u gaan veranderen. In de toekomst kunt u alleen van dit piek- en daltarief gebruik blijven maken als u een slimme meter heeft.

Stedin geeft aan dat je vrijwillig een keuze mag maken, maar de info in de brief zegt anders. Ze proberen op een vriendelijke manier je te dwingen tot het nemen van een slimme meter, door te laten weten dat er elke 3 jaar een controleur langs komt om de meter op te nemen, door je te vertellen dat je geen dag en nacht tarief meer krijgt, dus meer betalen, en door je te laten weten dat je na 28 dagen zelf moet gaan betalen als je een slimme meter wilt hebben.
aflsuitend met de zin; natuurlijk respecteren we uw keuze.

Onze vraag is of ze zomaar het dag- nachttarief mogen wijzigen omdat je geen slimme meter wil.
Op internet is veel te lezen over de slimme meter, en niet alles is positief. Dit heeft ons doen beslissen om deze meter te weigeren.Maar het kan toch niet zo zijn dat je meer moet gaan betalen? Hoezo vrijwillige keuze?

12497 21 Rapporteer

fr
door frans56 - May 9, 2017 om 12:36
230 Antwoorden / 9 Vragen

Geen dag en nacht tarief meer??  Kijk op laatste jaarnota en naar de tarieven op de website van Stedin wat U betaald zou hebben als U geen dubbel tarief had.  het is even een beetje rekenen, maar waarschijnlijk maakt het weinig of niets uit of U dubbel of enkel tarief heeft. Elke 3 jaar een controleur ??? Ja dat kan kloppen, immers ze willen weten of U wel de goede stand heeft doorgegeven. Dit was "vroeger" altijd zo. Dat om de zoveel jaar een meteropnemer langs komt om zelf te kijken wat de meterstanden zijn.   Na 28 dagen toch betalen als U wel een slimme meter wilt?  Als U er zeker van bent dat U dat ding niet wilt, dan is dit toch ook geen probleem. Alleen mocht U ooit besluiten tot het plaatsen van zonne panelen, dan kan het wel eens zo zijn dat dit alleen mogelijk is in combinatie met een slimme meter. Het is en blijft UW keuze of U die meter wel of niet wilt, Maar als U de diverse verhalen leest op heel veel websites, dat heeft U groot gelijk om dat ding NIET te nemen.

anduril
door anduril May 15, 2017 om 18:24
167 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat niet om de uitkomst, maar om de hufterige en chanterende stijl waarin de "vrije keuze" wordt bevestigd.

Cookies
door Cookies - May 9, 2017 om 12:41
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik heb dezelfde brief van Stedin, er is werkelijk niets intimiderends aan! Ze verstrekken, zoals het hoort, gewoon informatie wat de gevolgen zijn van je keuze.

Doen ze dat niet, dan ga je over een paar jaar klagen dat je niets wist van de gevolgen van je keuze. Lezen we hier de vraag: had Stedin mij niet moeten informeren over de gevolgen? Mag dat zomaar???

1x per 3 jaar wordt altijd al de meterstand opgenomen. Dat is al sinds jaar en dag zo en dat zijn ze ook verplicht. En vanzelfsprekend hoeven zij voor oude meters niet het hoog/laag tarief in stand te houden.

anduril
door anduril May 15, 2017 om 18:29
167 Antwoorden / 1 Vragen

Is het gedwongen annuleren van het dubbele tarief niet intimiderend?  Dacht het toch wel!

Cookies
door Cookies May 15, 2017 om 19:24
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Goed hoor, noem jij het maar intimiderend. Tip: lees het antwoord van @Neodutchio eens, kun je lezen waarom het over een paar jaar verdwijnt.

ne
door neodutchio - May 9, 2017 om 12:43
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Als er meer mensen een slimme meter hebben dan dat er analoge zijn, zijn de kosten voor het steeds omzetten van hoog naar laag tarief te hoog. En iets dat te duur wordt, wordt natuurlijk afgeschaft.

Het is dus geen druk middel, het is een simpel gevolg van de slimme meters.

En die controleur? Die kreeg ik zelfs elk jaar langs aangezien wij minder verbruikte dan het gemiddelde in de buurt. Puur ter controle dat het allemaal kloppende was. Wel leuk dat ze elk jaar met hetzelfde smoesje aanbelde, dat ze eens in de 3 jaar langs kwamen.

fa
door familyman - May 9, 2017 om 12:52
888 Antwoorden / 1 Vragen

Het omzetten van hoog naar laag gaat nu via een pieptoontje. De "zogenaamde" slimme meters, die snappen dat niet, dus kunt u in de toekomst geen hoog/laag tarief gebruiken. Maar even zonder dollen, u moet wel erg veel energie gebruiken als als u méér als € 10,oo op JAARBASIS voordeel heeft aan hoog/laag tarief. Maar tegenwoordig wordt alles wat met internet verbonden is "slim" genoemd. En dààr trap ik niet in.

anduril
door anduril May 15, 2017 om 18:32
167 Antwoorden / 1 Vragen

Niet de hoeveelheid is bepalend, maar de verdeling van het verbruik in hoog en laag.  Lijkt mij technische geen groot probleem om de allesbehalve slimme meter die puls (pieptoon) te laten begrijpen.  Er zal wel weer meer achter zitten.

kv
door kvjapio - May 9, 2017 om 13:17
281 Antwoorden / Vragen

Ik ben al jaren geleden van dag- en nachtverbruik afgestapt. Het maakt echt geen verschil in kosten, tenzij u de hele nacht aan het wassen en strijken bent. De energieleverancier blijft het onderscheid om administratieve redenen wel maken en mijn meter blijft het aangeven.

Misschien voelt u zich geïntimideerd door alle mogelijkheden? Feit is dat u gewoon kunt kiezen wat u wilt.

tijger1
door tijger1 - May 9, 2017 om 13:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat trekt u een rare conclusies. In de titel vermeldt u "intimiderende brief", en later vervolgt u met "op een vriendelijke manier".

Wat is het nu?

Mettertijd gaat inderdaad de mogelijkheid van dag en nachttarief verdwijnen als u geen slimme meter hebt. En daar moet Stedin u van in kennis stellen en dat doen ze dus ook.

En als u geen slimme meter hebt, dan is volgens de wet het verplicht dat eens in de drie jaar de standen gecontroleerd worden. Niets mis mee.

Dus misschien die brief nog maar eens zorgvuldiger lezen.

anduril
door anduril May 15, 2017 om 18:34
167 Antwoorden / 1 Vragen

Nooit gehoord van sarcasme?

edrick3
door edrick3 - May 9, 2017 om 14:17
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Onze vraag is of ze zomaar het dag- nachttarief mogen wijzigen omdat je geen slimme meter wil.
Antwoord: Ja.

Ze dwingen je helemaal niet om  een slimme meter te nemen, maar in formeren je alleen maar. Daar is niets intimiderends aan!

Ro
door Roemer125 - May 10, 2017 om 13:16
6 Antwoorden / 5 Vragen

Vreemde reacties op de opmerking van de vraagsteller. Ik kijk hier namelijk ook van op. Geen dag en nacht tarief meer? Zoals ik het nu begrijp raak je dat kwijt in beide gevallen. Of je nu wel of niet een slimme meter neemt. Ik maak er al jaren gebruik van en dacht daarmee voordeliger uit te zijn. Wat ook zo is als ik naar de jaarrekening kijk. De leveranciers schaffen dit dus af. En bedankt weer!

Cookies
door Cookies May 10, 2017 om 13:51
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ten 1e wordt hoog/laag tarief niet afgeschaft. Als je een slimme meter neemt, kan je dat blijven gebruiken. Ten 2e kan het wel enkele jaren duren. Datum daarvoor is nog niet geprikt. Maar zeker is wel dat die mogelijkheid verdwijnt bij oude meters. En die vreemde reacties hebben betrekking op het woord 'intimiderend' terwijl de brief 'informerend' is.

tijger1
door tijger1 May 10, 2017 om 23:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En afgezien van alles ben je er ook nog niet voordeliger mee uit. Dat was echt lang geleden.

anduril
door anduril May 15, 2017 om 18:37
167 Antwoorden / 1 Vragen

De één stelt dat de "slimme meter" de omschakelpuls niet begrijpt en dus niet kan omschakelen en de ander zegt dat het hoog/laag tarief niet wordt afgeschaft.  Wat is het nu?

jhogaarts
door jhogaarts - May 10, 2017 om 13:25
101 Antwoorden / 1 Vragen

In 2020 is volgens mij het verplicht voor iedereen om een slimme meter te hebben, dus nu weigeren heeft uiteindelijk geen zin omdat je als je er niet een hebt in 2020 je alsnog voor de kosten opdraaid om er één te laten plaatsen.
Je kunt ook bij plaatsing de slimme meter laten uitschakelen. Gevolg is dat je jaarlijks zelf de meterstanden moet doorgeven, duhh en das verdomde lastig toch. Ik was ook van plan om de slimme meter te weigeren maar wetende dat deze in 2020 toch verplicht wordt mogen ze hem plaatsen maar wel uitgeschakeld. De meterstanden geef ik zelf wel door, das geen moeite.
Stedin is 14 dagen terug geweest om de meterstanden op te nemen en nu krijg ik een mail dat ik 12 mei de meterstanden door moet geven. Dit doen ze eens in de 3 jaar ter controle. Echter met de slimme meter hoeft men dit weer niet te doen omdat men deze op afstand kan aflezen. Alleen kunnen ze dan niet visueel zien of er iets met de meter(s) gedaan/gerommeld is.

Cookies
door Cookies May 10, 2017 om 13:52
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je 1e zin klopt niet.

jo
door jorisw - May 10, 2017 om 14:14
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Wow, als je dit al intimiderend vindt, dan ben ik benieuwd hoe je reageert als je echt geintimideerd wordt....

pi
door pieter coenen - May 10, 2017 om 14:21
4 Antwoorden / Vragen

Een dag en nachtstroommeter is momenteel duurder dan een  meter met een enkel telwerk, ik heb een  meter met enkel telwerk genomen, dit was voor mij de goedkoopste oplossing.
Ik woon in een eensgezinswoning, tussenwoning, met een vloeroppervlak van 150 vierkante meter, geen zonnepanelen oid, en mijn energiekosten komen nu neer op plm 75euro per maand.
Ik probeer wel om zo economisch mogenlijk met de energie om te gaan.

Hopelijk heb je hier iets aan.

P. Coenen

tijger1
door tijger1 May 10, 2017 om 23:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er is geen verschil in de prijs voor een dag- en nachtstroommeter en voor een enkele.

johanv1100
door johanv1100 - May 10, 2017 om 15:52
63 Antwoorden / Vragen

Beste Don Quichot,

Je maakt het jezelf erg moeilijk.Er zit geen verschil tussen een analoge of een slimme meter.Een slimme meter  kan op jouw verzoek ook dusdanig afgesteld worden ,dat ie niet op afstand af te lezen is..Verder is zo dat analoge meters op den duur allemaal afgekeurd worden en dan zit je voor het blok ,want dan wordt je gedwongen de oude meter te vervangen door een slimme meter en mag je hopen of de montage gratis is.

tijger1
door tijger1 May 10, 2017 om 23:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als de meter afgekeurd wordt, wordt hij gratis vervangen.

johanv1100
door johanv1100 May 12, 2017 om 12:19
63 Antwoorden / Vragen

Waarvan akte Tijger1 .Maar ik probeer TS ervan te overtuigen dat weigeren weinig zin heeft, maar dat zal vergeefse moeite zijn vrees.

anduril
door anduril May 15, 2017 om 18:42
167 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou al die stellige beweringen wel eens zwart-op-wit willen zien in officiële stukken en algemene voorwaarden.

johanv1100
door johanv1100 May 16, 2017 om 09:45
63 Antwoorden / Vragen

Waarom Anduril .Als Tijger1 er iets over zegt klopt het altijd,want die heeft een ouderwetse bel op zijn fiets.

de
door dejeeper - May 10, 2017 om 16:07
54 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat deze betrekking heeft op de wisselende tarieven die men in de toekomst wil gaan toepassen. Nu kent men noch vaste uren voor een dal en/of hoog tarief. In de toekomst willen de ernergie maatschappijen flexibele uren gaan toepassen. Dus wordt er weinig energie gevraagd dan kan men overschakelen naar een dal tarief en wordt er veel gevraagd dan wordt het hoge tarief ingeschakeld. Hiermee hoopt men te bereiken dat er minder pieken en dalen gaan optreden wat bij gebruik van b.v. windmolens beter zou moeten zijn.

Dit tot zover de theorie die in het nieuws is geweest.

Uiteraard willen de energie bedrijven deze variabele uren gaan regelen via de nieuwe meters en dan is het netjes dat een energie leverancier u daarvoor waarschuwt.
Zouden zij dat niet doen en blijkt in de toekomst dat u geen gebruik van het daltarief kunt maken, dit omdat u een "oude" meter heeft,  dan zou u daarover kunnen gaan klagen.

Vr.gr.

Cor

anduril
door anduril May 15, 2017 om 18:45
167 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe kunnen dan conracten met vaste tarieven voor 1, 2 of 3 jaar worden overeengekomen?  Variabele tarieven geven de elektraboeren de vrije hand de gebruiker te misleiden (om het vriendelijk te zeggen).

ge
door gewicht - May 11, 2017 om 19:47
170 Antwoorden / 1 Vragen

U geef u gelijk dat u de slimme meter weigert, er zijn veel klachten over.
Maar u maakt zich onnodig zorgen over het vervallen van dag en nacht tarief in de toekomst.
Het verschil is per saldo zo klein dat het bijna de moeite niet is om alle werkzaamheden die veel energie kosten in de nacht en gedurende het weekend uit te voeren.  Blijft niet zoveel tijd over voor andere leukere dingen en sociale contacten.
Elke 3 jaar een meteropnemer ? Binnen 5 minuten is hij klaar en meestal krijgt u tijdig een voorbericht want bij niet thuis moet hij weer terug komen.

anduril
door anduril - May 15, 2017 om 18:24
167 Antwoorden / 1 Vragen

@Franss6
Het gaat niet om de uitkomst, maar om de hufterige en chanterende stijl waarin de "vrije keuze" wordt bevestigd.

anduril
door anduril - May 15, 2017 om 18:27
167 Antwoorden / 1 Vragen

Zolang de "slimme meters" niet het werkelijke verbruik aangeven is het onbehoorlijk om de gebruikers via dwang en dreiging die meters op te dringen.

tijger1
door tijger1 - May 15, 2017 om 18:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@anduril.

Misschien dan zo'n brief nog maar eens een keer lezen en u verder in de kwestie verdiepen.

Dan weet u wellicht waar u het over heeft.

tenormin
door tenormin - May 15, 2017 om 18:57
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@anduril, u overdrijft schromelijk "hufterige en chanterende" stijl.

johanv1100
door johanv1100 - May 16, 2017 om 09:58
63 Antwoorden / Vragen

De kwalificatie van slimme meter is een beetje overdreven . Zo'n meter kan  minder of net zoveel zaken meten als een digitale kilometerteller in je auto of e-bike.

audb
door audb - May 16, 2017 om 10:14
1668 Antwoorden / 5 Vragen

"Op internet is veel te lezen over de slimme meter, en niet alles is positief"

Wat mij opvalt als ik op internet ga kijken naar een slimme meter is dat mensen zich beklagen dat ze meer zijn gaan betalen.

Wat dan niet wordt verteld is dat ze in de meeste gevallen een meter hebben uit de jaren '60 of soms ook ouder.

Deze zijn doorgaans versleten waardoor ze ook minder gas of electra meten dan wat in werkelijkheid verbruikt wordt en op jaar basis kan dat echt wel flink schelen.

Een nieuwe meter heeft hier geen last of een stuk minder last van en dus gaan de mensen ook betalen wat ze eigenlijk hadden moeten betalen en dan geven ze de nieuwe meter de schult.

Maar ook het feit dat enkele meter storing kunnen ondervinden krijg je al snel dat wel iedereen dat blijkbaar heeft terwijl het juist oude type slimme meters in combinatie met een wifi router die allang aan vervanging toe is de oorzaak is.

Maar de vraag of dag en nacht tarief goedkoop is hang van te veel factoren af.

Zo kan het zijn dat u nachts de was draaid en dan ook nog een een droog trommel aan heeft en dan ook nachts veel electra verbruikt dan kan het goedkoper uitpakken doet u dat niet dan is een enkel tarief toch een betere keuze.

Maar ook uw energie provider keuze maakt een groot verschil.

Zo is er een die ik niet bij naam noem maar iedereen wel kent van die "gratis" kado`s maar in werkelijkheid veel duder is dan bv bugget energie of vandebron.