bl
door blabla44 Jul 15, 2009 om 20:40
Geldzaken & recht

Inwonende zoon met schulden

mijn zoon van 24 woont nog thuis.hij heeft behoorlijk wat schulden door een stukgelopen relatie.op dit moment zijn het nog incassobureau's die achter hem aan zitten maar binnenkort verwacht ik de deurwaarder aan de deur om beslag te leggen.mijn vraag is: kan de deurwaarder beslag leggen op mijn inboedel-inkomen-spaargeld? en zoja :kan ik dit voorkomen?

ps mijn zoon weigert elke vorm van schuldhulpverlening.hij heeft geen inkomen/uitkering

25347 9 Rapporteer

ma
door marwin - Jul 15, 2009 om 20:52
126 Antwoorden / 15 Vragen

Het klinkt misschien hard maar als je zoon geen hulp wilt en hij heeft geen inkomen, waarom houdt u hem dan in huis?? Zo leert hij nooit voor zijn eigen daden op te staan. U maakt er uw probleem van. U gaat wakker liggen van zijn schulden, u gaat na denken hoe hij die schulden kunt aflossen terwijl uw zoon lekker rustig slaapt en op zijn wenken bedient wordt. Hij heeft toch niets te verliezen. Laat hem op z'n minst huur aan u betalen zodat hij tenminste weer aan het werk gaat

aurora1
door aurora1 - Jul 15, 2009 om 21:06
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Mij lijkt dat niet bepaald op weigeren van elke vorm van hulpverlening. Immers hij kiest de gemakkelijke en luie weg van bij u wonen, zijn eten opgediend krijgen, (uit)slapen, niksen en lanterfanteren. U bent zelf de hulpverlener. Hij kan dat ook omdat u hem dat toestaat, de gelegenheid biedt en het maar laat gaan (zachte heelmeesters.....). Leer hem verantwoordelijkheid te nemen en stel hem een limiet wanneer hij (op korte termijn) vertrokken moet zijn en tot die tijd huur, kost en inwoning betalen, zoals hier ook al is gezegd en flink meewerken in het huishouden e.d.. Het is toch absurd dat u in de stress en zorgen zit voor een meer dan volwassen zoon (die zich als een klein kind gedraagt)? Hoe hij zijn schulden al dan niet wenst op te lossen is allang niet uw zaak meer en beslist niet uw verantwoordelijkheid. Als hij niet meer bij u woont - hij moet ook van uw adres uitschrijven - hebben deurwaarders bij u ook niets te zoeken.

Sterkte met het nemen van een wijs besluit (tough love).

vr.gr.

marcel75
door marcel75 - Jul 16, 2009 om 09:11
5124 Antwoorden / 4 Vragen

terugkomend op uw vraag: de schuldeisers kunnen geen beslag leggen op uw goederen, tenzij er ook een schuld bij de belastingdienst is. De Belastingdienst kan zgn bodembeslag leggen en dan beslag leggen op uw inboedel.

Voor de rest kunnen schuldeisers dus niets met uw goederen/geld.

getty
door getty - Jul 16, 2009 om 10:18
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik ben het met dit antwoord niet eens. Wel zeker kunnen de schuldeisers aan de deur komen voor beslag. Ze kunnen dan een lijst met spullen noteren die van u zijn. U moet dan schriftelijk hierop reageren dat dit van u is en niet van uw zoon. Het gebeurt helaas regelmatig dat schuldeisers, ondanks ze weten dat het niet aannemelijk is dat iemand die inwoont alle inboedel bezit, ze toch alles opschrijven. U moet dan maar bewijzen of aannemelijk maken dat het van u is en niet van uw zoon. Het kan dus best lastig worden.  Dus beslag op inboedel is wel zeker mogelijk, beslag op uw eigen inkomen of spaargeld zeker niet.

marcel75
door marcel75 - Jul 16, 2009 om 10:27
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@Getty,
de situatie die jij omschrijft is de belastingdeurwaarder. Die kan bodembeslag leggen en dan moet jij maar aantonend at jij eigenaar bent en niet in dit geval de zoon.

Andere schuldeiser hebben een eigen bewijslast om aan te tonen dat beslag op de inboedel mogelijk is omdat die van de schuldenaar is.

getty
door getty - Jul 16, 2009 om 17:13
4179 Antwoorden / 10 Vragen

wat ik bedoel, marcel, is dat de deurwaarders toch doen wat ze niet mogen. Ik heb in mijn werk zaken genoeg gehad (sociaal raadsvrouw) waar mensen in paniek bij ons kwamen die een brief van een gewone deurwaarder kregen met daarin de aankondiging dat ze beslag kwamen leggen. De mensen moeten dan zelf veel moeite doen om de deurwaarder te overtuigen dat de spullen niet van de schuldenaar is.

banjer13
door banjer13 - Aug 14, 2009 om 17:21
7 Antwoorden / 1 Vragen

Deurwaarders doen wat ze willen,mijn zus haar zoon had een schuld van 1000euro(zoon is 19)heeft ook geen inkomen.Mooi dat ze de spullen kwamen weghalen op een dag.Me zus heeft zich rot gesmeekt en gevraagd of ze een aub een regeling kon doen.Zij moest meteen 300 betalen en de andere mnd 150 zoniet dan nam ie de spullen mee.Me zus heeft de regeling gedaan.Ze denken niet aan de ouders hoor.En kinderen op straat zetten dat doet een moeder niet.Er zijn vele kinderen zo die thuis zitten zonder inkomen en ouders overal voor opdraaien(ik ook)geen instantie die helpt om je kind naar school of aan het werk te krijgen.Mijn neefje is al vanafzijn 16 van school af niemand die ernaar kraait.En niemand die haar helpt.Dus het kan wel hoor dat je spullen worden weggehaalt.

ho
door hommeltje240646 - Feb 10, 2013 om 18:54
1 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn zoon van 46 jaar woont bij mij ,nadat hij uit zijn huis is gezet(achteraf door huurschuld ,en andere schulden )nu krijg ik geregeld deurwaarders aan de deur en hij reageerd nergens op ,nu heb ik gehoord dat ze beslag op mijn inboedel kunnen doen omdat hij bij mij woont graag reactie met vriendelijke groet een radeloze moeder

gompy2
door gompy2 - Feb 10, 2013 om 20:05
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Hommeltje240646,

Ik denk dat je beter een nieuw onderwerp kunt starten.
Als je hier -> klikt kom je op de pagina waar je je vraag kunt stellen.
Bij Categorie:* kun je aangeven waar je onderwerp onder valt, bijvoorbeeld Juridisch advies, of Schulden.
Er zijn hier genoeg mensen die je een kundig advies kunnen geven
Sterkte!