kl
door klinkie_1 Jan 26, 2009 om 19:51
Geldzaken & recht

Inzage testament

Hallo ieder even het volgende moeder is 80 jaar en weduwe,heeft een eigen huis met een best stuk land.Nou heb ik wel eens een gesprek met mijn moeder proberen aan te knopen over hoe het is geregeld met de erfenis e.d.Dit om straks problemen te voorkomen.Maar men wil nergens over praten.Mijn vraag is:Kan ik zonder toestemming van mijn moeder of broers inzage van testament krijgen,of als dat er niet is via de notaris hoe alles is beschreven?? Kan iemand mij daarover informeren?? b.v.d

578 6 Rapporteer

jo
door jojanda - Jan 26, 2009 om 19:58
146 Antwoorden / 0 Vragen

nee, dat kan niet.

De inhoud van het testament van je moeder is privé, als zij jou niet wil laten weten wat er in staat, dan is het wachten totdat zij overlijdt.

zie : http://www.rouw.nl/info/notaris/not5test.htm

kl
door klinkie_1 - Jan 26, 2009 om 20:19
29 Antwoorden / 18 Vragen

Oke,en als ze geen testament heeft?

vladja
door vladja - Jan 26, 2009 om 20:24
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Als er geen testament is, dan geldt de wettelijke regels over erven.

Vladja

kl
door klinkie_1 - Jan 26, 2009 om 20:27
29 Antwoorden / 18 Vragen

Oke ,dank voor jullie antwoorden.

vladja
door vladja - Jan 26, 2009 om 20:31
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Zie
onder aan de bladzijde van deze link:

erven
met testamen en ervan zonder testamen van Postbus 51

http://www.postbus51.nl/nl/home/themas/familie-jeugd-en-gezin/overlijden-en-erfenis/erfenis/wat-is-de-wettelijke-verdeling-bij-erfrecht.html

Vladja

marcel75
door marcel75 - Jan 26, 2009 om 20:36
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Pas als moeder is overleden kun je inzage doen bij het Centraal Testamenten Register. Niet eerder kun je er zonder dat moeder het weet er achter komen of zij een testament heeft.

Als je de inlichtingen van het CTR hebt, weet je nog niet wat er in het testament staat. Dat kan alleen de notaris (of zijn opvolger) je vertellen die het testament gepasseerd heeft. Het kan zijn dat je dan maar gedeeltelijk inzage krijgt. Je hebt namelijk alleen maar recht op inzage van dat deel dat voor jou van belang is.

Is er geen testament, dan ben je samen met je broers erfgenaam en heb je ieder recht op een gelijk deel. Dat betekent ook dat jullie met z'n allen de nalatenschap zullen moeten afwikkelen (behoudens volmacht aan een van de erfgenamen).