Riekje72
door Riekje72 Aug 17, 2023 om 12:46
Geldzaken & recht

Is depositosparen veilig?

Wij willen 25000 sparen met hogere rente dan bij de ING bank. Voor 1 jaar vast. Wie heeft goede ervaringen?

3983 13 Rapporteer
sira
door sira - Aug 17, 2023 om 12:55
2344 Antwoorden / 24 Vragen

Ja, het is veilig.

Maar u moet ook een vergelijk doen met buitenlandse banken, mits ze een vergunning hebben van DNB (deposito garantie).
Ik weet niet of de ING gunstig is met de rente.

Ja
door JannyBoe - Aug 17, 2023 om 13:51
518 Antwoorden / Vragen

Hallo Riekje, ik zie zo geen gewone deposito spaarrekening van ING voor 1 jaar vast. Wel voor 3 of 5 jaar vast. (Ze hebben wel Groensparen voor 1 jaar vast.).
ING bungelt over het algemeen onderaan met rentevergoedingen.

Als je dit overzicht van Independer bekijkt kun je bij andere aanbieders beter terecht als het u om een hoge opbrengst gaat.
En altijd zorgen dat je een garantiestelsel hebt waarbij je saldo door een overheid gegarandeerd wordt.

Als de hoogte van de rente niet het belangrijkste is maar ook hoe en wat een bak met uw geld doet kunt u op deze site terecht van Eerlijkegeldwijzer hoe uw beoogde bank scoort op het gebied van bijvoorbeeld klimaat, mensenrechten, kinderarbeid of dierenwelzijn.

Ag
door Agamemnon - Aug 17, 2023 om 17:51
82 Antwoorden / 7 Vragen

Vraagsteller wil niet bij de ING maar een andere bank: "met hogere rente dan bij de ING bank."

Ik zou iemand die deze vraag stelt, en dus blijkbaar niet zo ervaren is met sparen, niet adviseren om via Raisin in het buitenland te gaan sparen zoals ze in het lijstje van Independer bovenaan staan. Ik zou eerder kijken bij Nederlandse banken zoals te vinden op https://www.spaarinformatie.nl/
J
e ziet dan dat Yapi Kredi bank  bovenaan staan met 3,35% voor een deposito van 1 jaar. Wellicht een wat vreemd klinkende naam, maar het is een serieuze Nederlandse bank gevestigd in Amsterdam. Openen van een rekening en andere contacten gebeurt via Internet. En de rekening is 100% veilig tot 100.000 euro omdat deze onder het Nederlandse deposito garantiestelsel valt en gecontroleerd wordt door De Nederlandse Bank.
De vreemde naam komt omdat de eigenaren van Turkse afkomst zijn, maar nogmaals, verder is het een Nederlandse bank.
Hetzelfde geldt voor Anadolu (Turks voor Anatolië) die op nummer 2 staat. DHB, Credit Europe en Garantibank en de rest. Alleen Argenta is een bijkantoor van een Belgische bank maar dat is ook vertrouwd.

Je kunt ook voor een vrije rekening met voorwaarden kiezen. Ik zou dan niet voor Bux en Bunq kiezen omdat die alleen via een App werken en kwalitatief onder de maat zijn. Maar bijvoorbeeld wel DHB CombiSpaarrekening. Bijv. die van 99. Dan kun je met een opzegtermijn van 99 dagen je geld opnemen, krijg je een relatief hoge rente, die flexibel is en dus meebeweegt met de marktrente.Momenteel 2,35%

sira
door sira Aug 17, 2023 om 21:16
2344 Antwoorden / 24 Vragen

Yapi Kredi, Anadolu en DHB (DemirHalk Bank) zijn inderdaad uitstekende banken èn telefonisch goed bereikbaar bij vragen of geldopname.
M.b.t. geldopname is het ook veilig, het wordt altijd op een tegenrekening van de rekeninghouder gestort. Menige Nederlandse bank kan daar een puntje aan zuigen.

Ja
door JannyBoe Aug 18, 2023 om 08:56
518 Antwoorden / Vragen

Hallo @AGEMEMNON, u hebt gelijk hoor met die vetgedrukte passage.
Ik had de vraag niet goed gelezen, slordig. Vraagsteller wil inderdaad nu juist níet bij ING sparen.
De tips in mijn antwoord blijven echter wel to the point.

atlas1302
door atlas1302 Aug 18, 2023 om 10:17
341 Antwoorden / 13 Vragen

Lijkt me wel handig die banken, wist ik eigenlijk ook niet. Zo te zien doen ze net even meer dan die vast gebakken bekende banken. Wie weet of deze banken ook een Nld, Ibannummer hebben?

Ag
door Agamemnon Aug 18, 2023 om 10:58
82 Antwoorden / 7 Vragen

Trouwens TS schrijft Wij willen sparen. De Deposito garantie gaat tot 100.000 euro (incl. opgebouwde rente) per persoon. Dus als "Wij" 2 personen zijn is deze garantie tot 200.000 euro. Dat geldt zowel voor 2 rekeningen op verschillende namen als 1 rekening op 2 namen (en/of).

sira
door sira Aug 18, 2023 om 11:32
2344 Antwoorden / 24 Vragen

@Atlas1302
Ja, dat hebben ze. Ik heb bij alle 3 jaren gespaard, ook bij de AT-bank (een Rus). Toen de oorlog begon ben ik gestopt, inmiddels zijn ze failliet.
Je kunt gerust met de genoemde banken in zee gaan.

atlas1302
door atlas1302 Aug 18, 2023 om 12:05
341 Antwoorden / 13 Vragen

Prima!

Ag
door Agamemnon Aug 18, 2023 om 12:47
82 Antwoorden / 7 Vragen

DHB heeft trouwens nog een mooi, uniek, product als je je geld minstens 2 jaar wilt vastzetten. Een deposito met een flexibele rente gebaseerd op 3-maands Euribor, die als de huidige rente gelijk blijft per volgende kwartaal op 3,865% uitkomt. De hoogste van NL en komt in de buurt van de top van de buitenlandse deposito's...

t.
door t.de.jager - Aug 18, 2023 om 11:17
9 Antwoorden / 0 Vragen

Is het mogelijk een spaarrekening te openen bij de ECB?

sira
door sira Aug 18, 2023 om 11:32
2344 Antwoorden / 24 Vragen

Nee

sc
door schijf01 - Aug 18, 2023 om 14:27
13 Antwoorden / 1 Vragen

Ik spaar bij Leaseplanbank hebben goede rentes en diverse deposito spaar mogelijkheden.
Ze vallen ook onder de europese garantie banken.

Thijs12
door Thijs12 - Aug 18, 2023 om 14:57
540 Antwoorden / Vragen

Bijvoorbeeld Centraal Beheer?

na
door nammko - Aug 18, 2023 om 16:21
28 Antwoorden / 3 Vragen

Ik begrijp niet waarom Agamemnon TS adviseert om NIET een Raisin spaarrekening te openen. De Renault bank, waaronder Raisin valt, is een betrouwbare Franse bank die onder het wettelijke depositogarantiestelsel valt en waarbij spaargelden dus gedekt zijn tot €100.000.
Een Raisin spaarrekening geeft een veel hogere rente dan b.v. de Leaseplanbank en is eenvoudig te openen. Ik kan het je aanraden.

Ag
door Agamemnon Aug 18, 2023 om 16:44
82 Antwoorden / 7 Vragen

A. Lees de vraag eens
B. Vraagsteller is blijkbaar een beginneling dan moet je geen adm.rompslomp adviseren
C. Voor die 0,15% extra is het de moeite niet waard. Je kunt nu al bij Garantibank en volgende week bij Lloyds 2,5% krijgen op een vrije rekening zoals de door jou voorgestelde Renault.
D. Mocht er een overlijden plaatsvinden heb je bij de door mij geadviseerde banken geen problemen met buitenlandse belasting. Bij het Franse Renault en andere partnerbanken van Raisin wel. Daar wil je erfgenamen niet mee opzadelen voor die lousy 37 euro rente verschil
E. Bovendien kun je in Nederland ook bijna 4% krijgen.
.

1paul
door 1paul - Aug 19, 2023 om 08:04
3153 Antwoorden / 0 Vragen

zoek in ieder geval een Europese bank welk onder het depositie garantie stelsel valt!

Ge
door Gea1953 - Aug 19, 2023 om 09:59
4 Antwoorden / Vragen

\ik zit al jaren bij NIBC  in den Haag en  deze bank geeft nu  op de gewone  spaar rekening  al  1.75  rente  en   deze bank  staat   onder de garantie  van de nederlandse  bank en de termijn  rente s   zijn nog  hoger   bezoek de site  maar eens    groet

rj
door rjw - Aug 19, 2023 om 10:28
3264 Antwoorden / 5 Vragen

Let vooral goed op de voorwaarden en flexibiliteit. 1% meer rente is maar 250 euro per jaar. Je moet je afvragen hoeveel rompslomp je daarvoor wilt hebben. Of anders gesteld: als je een beetje rompslomp niet erg vindt dan moet het renteverschil toch eerder een paar procent zijn.

Ag
door Agamemnon - Aug 19, 2023 om 11:02
82 Antwoorden / 7 Vragen

Ik zie dat het account Riekje72 speciaal is aangemaakt om deze onzinvraag (is het veilig?) te stellen. Vraagsteller reageert ook niet meer. We mogen er vanuit gaan dat dit een trol is....

gr
door gravin2 Aug 19, 2023 om 11:40
24 Antwoorden / Vragen

Ik vind het een goede vraag,

En ben blij met de gegeven antwoorden en adviezen,
Zeker nu de grote banken zo achterlopen met renteverhogingen.

Ag
door Agamemnon Aug 19, 2023 om 13:01
82 Antwoorden / 7 Vragen

Ja de reacties zijn goed en nuttig. Maar met name de titel is onzin. Alsof een vrije rekening wel veilig is en deposito's niet. Die titel houdt ook geen verband met de vraag zelf. Lijkt mij allemaal bedoeld om ons bezig te houden.

Ja
door JannyBoe Aug 19, 2023 om 13:52
518 Antwoorden / Vragen

Ik kan ook niks bijzonders vinden aan de formulering 'Is depositosparen veilig?'. Onzin is het zeker niet.
Er komen nogal eens vraagstellers die later niet meer reageren. Niet zoals het zou horen misschien maar verbindt er niet te grote conclusies aan.
Veel gebruikers vinden het juist fijn om hier bezig te worden gehouden ;)

pe
door peentjes - Aug 19, 2023 om 18:55
421 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb vele jaren bij de Garantibank een deposito gehad en ik was zeer tevreeden over die bank. Ze hebben ook relatief snel hogere spaarrentes.

ta
door tarwe15 - Aug 21, 2023 om 09:42
93 Antwoorden / 62 Vragen

Bij de genoemde Renault  bank, gaan alle stortingen  en opnamen via de Raisin  rekening, dat zijn boeven, waar het dagen duurt voor je geld bij Renault, staat  of op jouw rekening.  Zie verder klachten  over Raisin!!!
Niet doen dus.  Vergeet Raisin.