Fa
door FamJansen Aug 29, 2018 om 16:50
Geldzaken & recht
Is een advocaat verplicht aansprakelijkheidsverzekering aan te spreken nadat betreffende advocaat aansprakelijk is gesteld?

Beste lezers,

Helaas ben ik genoodzaakt geweest mijn voormalig advocaat aansprakelijk te stellen op grond van nalatigheid wanprestatie onrechtmatige daad. De advocaat is veroordeeld in een tuchtprocedure echter erkend geen aansprakelijkheid en weigert de aanprakelijkheidstelling ter behandeling aan zijn verzekering over te dragen. Ik heb zelf geen rechtsbijstandverzekering en ben onvoldoende vermogend juridische bijstand te bekostigen maar hoop hier wat wijzer te worden en verneem graag.

1 Is een advocaat verplicht aansprakelijkheidsverzekering aan te spreken nadat betreffende advocaat aansprakelijk is gesteld?
2 Hoe te handelen nu de advocaat aansprakelijkheid en het betrekken van de verzekering hierin weigert.

Met vriendelijke groet,
Familie Janssen

5447 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 29, 2018 om 16:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, dat is hij niet verplicht. Hij is, eventueel, zelf aansprakelijk als hij u schade berokkend heeft. Of hij dat al dan niet door zijn verzekeraar laat afwikkelen, is aan hem.

U zult een civiele procedure moeten starten, om uw recht te halen,

ha
door harrybre Aug 31, 2018 om 12:20
240 Antwoorden / Vragen

En desnoods via de rechter een zg "titel" krijgen, om het bedrag desnoods door een deurwaarder in te laten vorderen, door beslag te leggen op en te laten veilen van zijn spullen.

Fa
door FamJansen - Aug 29, 2018 om 17:03
1 Antwoorden / 1 Vragen

dank voor u spoedige en duidelijke reactie!

Ra
door Raadgeverij - Aug 29, 2018 om 19:17
16 Antwoorden / 1 Vragen

In de regel bevat een (verplichte) Beroepsaansprakelijkheidsverzekering voor de advocatuur een eigen risico van 12.500 euro. Indien hij kantoor houdt met 3 of meer advocaten is dat bedrag lager.
Het kan dus zijn dat uw claim lager is dan het ER.

Door welke organisatie bent u in het gelijk gesteld? Was het de Raad van Discipline voor de advocatuur of een rechtbank?
Wat is de reden waarom de advocaat geen aansprakelijkheid erkent?

Wat nu te doen. Bent u in het gelijk gesteld door de RvD dan kunt u de advocaat sommeren het schadebedrag alsnog te voldoen. Stel daarbij een redelijke termijn waarbinnen hij dit moet regelen. Bijvoorbeeld 2 weken. Geef daarbij aan dat u zich bij het niet voldoen aan sommatie, u zich zult wenden tot de Deken van de Orde van Advocaten. Dat wil wel eens helpen.

Bent u door een rechtbank in het gelijk gesteld dat start u een civiele procedure nadat u de advocaat het gesommeerd aan uw betalingseis te voldoen. U geeft aan dat u daarvoor niet de financiële middelen hebt.
Afhankelijk van uw inkomen kunt u wellicht gebruik maken van gesubsidieerde rechtsondersteuning. Zie daarvoor de website www.rvr.org.

Succes.

Fa
door FamJansen Aug 29, 2018 om 22:30
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de uitgebreide reactie! De advocaat houdt kantoor met meer dan 3 advocaten.
De Raad van Discipline en het Hof van Discipline hebben geoordeeld dat de advocaat de zorgplicht heeft geschonden door geen onder andere onvoldoende informatie te verstrekken over de reden van het niet tijdig inhoudelijk indienen van een cassatie schriftuur. Hierdoor zijn belangrike proceshandelingen en vervolgens casatie niet ingediend. Dit terwil ik mi op het standpunt stel dat zowel het proces als arrest niet aan de juridische eisen voldoen.

De advocaat is berisp en beboet echter de raad en het hof hebben zich niet uitgelaten over schade of aansprakelijkheid daarbi reageert de advocaat niet inhoudelijk en bedraagt het schadebedrag mins inziens meer dan 25000 euro waardoor ik heb begrepen dat zelfstandig  civiel procederen niet mogelijk is.

Hoop u zodoende een toelichting te hebben gegeven oop u vragen.

Met vriendelijke groet,

Ra
door Raadgeverij Aug 30, 2018 om 00:54
16 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor uw reactie. Dit maakt de zaak iets duidelijker.
U schrijft dat het schadebedrag volgens u meer is dan 25.000,- euro en een zelfstandig civiel procederen niet mogelijk is.
Dat is een misverstand. Die 25.000,- is de grens die geldt bij een kantonrechter. Nu het bedrag blijkbaar hoger is moet u dus procederen bij een "gewone" rechtbank. De arrondissementsrechtbank afdeling civielrecht.

Zoals ik al schreef zou ik de advocaat nog 1x sommeren het bedrag te voldoen met daarbij de waarschuwing dat u anders via de arrondissementsrechtbank de zaak aanhangig te maken. Zorg wel voor een deugdelijke onderbouwing.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 29, 2018 om 21:53
16850 Antwoorden / 202 Vragen

U zegt via de tuchtprocedure volgens het daarvoor geldende advocatenrecht in het gelijk te zijn gesteld. Is dat ook na het voeren van een beroepsprocedure na een eerste eventuele eerste uitspraak bij de Raad van Discipline?
Is er in die uitspraak dan geen opmerking gemaakt over de eventueel door u geleden schade?

Mogelijk beter gezegd: er is sprake van een veroordeling en dan is het naar mijn mening in ieder geval ook reden om een nieuwe klacht in te dienen bij de deken en daarmee een nieuwe tuchtprocedure te starten.

Zie voor de gehele regeling: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rechtspraak-en-geschiloplossing/vraag-en-antwoord/hoe-kan-ik-een-klacht-indienen-over-een-advocaat

e
n  http://wetten.overheid.nl/BWBR0002093/2018-07-25  (wetgeving)

Fa
door FamJansen Aug 29, 2018 om 22:34
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor u uitgebreide reactie!

De advocaat is berispt en beboet echter de raad en het hof van discipline hebben zich niet uitgelaten over schade of aansprakelijkheid daarbij reageert de advocaat niet inhoudelijk en bedraagt het schadebedrag mijns inziens meer dan 25000 euro waardoor ik heb begrepen dat zelfstandig civiel procederen niet mogelijk is. Ik zal de regelgeving in de verkregen link doornemen en indien mogelik en nuttig opnieuw een klacht bi de deken overwegen. Dank voor het advies.

Met vriendelijke groet,

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 30, 2018 om 11:41
16850 Antwoorden / 202 Vragen

Op zich is civiel procedren wel degelijk ook mogelijk maar dat zal kosten met zich meebrengen omdat u dan een dagvaardig moet uitbrengen waarbij hulp van een deurwaarder nodig is. Het schadebedrag is mogelijk te hoog om zelf, dus zonder advocaat, bij de sector kanto te procederen.

Maar als al geadviseerd, dien eerst een op dit gedrag van de advocaat gebaseerde klacht in bij de Deken van de orde in uw Arrondissement.

br
door breha38 - Aug 31, 2018 om 12:05
13 Antwoorden / 0 Vragen

L.S.
u zou contact op kunnen nemen met de Orde van Advocaten. Weet in elk geval dat er zo’n Orde is in Amsterdam, hoe het in andere steden is geregeld weet ik niet. U zou in elk geval contact met hen op kunnen nemen en om informatie vragen?

sterkte, met groet

we
door weethet Aug 31, 2018 om 13:18
107 Antwoorden / 2 Vragen

Die is overal.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 31, 2018 om 13:19
16850 Antwoorden / 202 Vragen

Ieder Arrondissement heeft zijn/haar eigen orde. Zoek even op: orde van advocaten en u ziet ze allemaal.

we
door weethet - Aug 31, 2018 om 13:19
107 Antwoorden / 2 Vragen

Neem vooral eerst gratis contact op met de Deken!

panter22
door panter22 - Aug 31, 2018 om 18:54
6599 Antwoorden / Vragen

De eerste slag heb je dus gewonnen. Je klacht was gegrond.
Nu krijg je de tweede slag, Je hebt schade geleden en wilt een vergoeding van de advocaat.
De advocaat erkent geen aansprakelijkheid, dus zul je, zoals Tijger1 al schreef, een civiele procedure moeten starten.
Je schrijft dat je geen geld hebt om een advocaat te betalen, dan zul je het schadebedrag onder de €25.000 moeten houden.
Dan kun je zelf procederen bij de kantonrechter en heb je geen advocaat nodig.
Misschien kun je gebruik maken van gesubsidieerde rechtsbijstand.
Daarvoor kun je bij het juridisch loket terecht.
https://www.rechtspraak.nl/Uw-Situatie/Naar-de-rechter/Rechtszaak-starten#19c69adf-85f3-4642-a6e7-0bb554f06484df4a1545-2e31-4344-9377-6ca0075de6361
Info:
https://www.avdw.nl/actualiteiten-1/blog/bericht:accountant-aansprakelijk-na-een-gegrond-verklaarde-tuchtrechtelijke-klacht.htm

Boesta
door Boesta - Sep 1, 2018 om 18:31
27 Antwoorden / Vragen

U kunt het best gratis advies vragen bij het juridisch loket. Die geven een gratis onafhankelijk advies als u uw probleem heeft uitgelegd. Zij kunnen u ook vertellen of u in aanmerking komt voor gesubsidieerde rechtshulp.

Het advies is gratis als u per mail om advies vraagt, als u telefonisch contact wilt hebben kost dat u €0,25 pm.

https://www.juridischloket.nl