westhoekje
door westhoekje Sep 6, 2013 om 07:54
Geldzaken & recht

Is er een meldplicht sociale fraude?

Heb een uitkering van het UWV. Ongeveer 1,5 jaar terug heb ik samen met een "partner" een bedrijf proberen op te zetten. Helaas gingen we met ruzie uit elkaar. Een kwart jaar later ben ik met dat bedrijf noodgedwongen gestopt. Uiteraard heb ik voorgaande aan het UWV gemeld. Mijn "Partner" daar en tegen, is daarmee door gegaan.Er doken visite kaartjes op waardoor het UWV in de veronderstelling kwam dat wij niet gestopt waren. Heb uitvoerig te kennen gegeven dat dit wat mij betrof het geval was.Op aandringen van mijn werk coach heb ik een verklaring afgegeven richting steunfraude voormalige partner. doch niet verstuurd. Aldus de feiten.
De vraag: Gisteren werd ik gebeld door het UWV om maandag alsnog tekst & uitleg te geven. Heb een mail ontvangen waarin uitdrukkelijk vermeld word, dat ik juridisch verplicht ben antwoord te geven op alle vragen die gesteld worden. Heb er geen problemen dat ze vrijwel alles van mij weten doch kom in gewetensnood als ik de "verraders" rol op mij moet nemen. Kort gezegd men wil 1,5 jaar na dato alsnog alle gegevens van mijn voormalige partner weten, en kan ik daartoe verplicht worden.

1201 6 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Sep 6, 2013 om 09:19
10965 Antwoorden / 34 Vragen

U bent hiertoe niet verplicht, maar dan is het UWV ook niet meer verplicht u een uitkering te verschaffen.
Zoals ik het verhaal lees, zijn die vragen nodig om uw recht op een uitkering vast te stellen. Er is nl twijfel of u indertijd wel echt was gestopt, daar is twijfel over door die kaartjes die uw ex-partner daarover indertijd de ronde heeft doen gaan.

U kunt natuurlijk principieel weigeren. Maar dan zou ik snel een baan zien te vinden als ik u was, want u maakt zichzelf hiermee verdacht. En dan ook maar hopen dat ze niet met terugwerkende kracht de uitkering van u terugvorderen.

tijger1
door tijger1 - Sep 6, 2013 om 09:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt die kwestie al besproken met uw werk coach, ik neem aan dat die van het UWV is. Of die verklaring nu verstuurd is of niet. Daar is het nodige al bekend.

U had samen met die partner dat bedrijf, dus het is niet zomaar iemand waarvan het UWV iets wil weten. Het zijn niet bijvoorbeeld uw over buren die u zou "verraden". Dit raakt direct uw recht op een uitkering.

Dus het is verstandig opening van zaken te geven.

pino123
door pino123 - Sep 6, 2013 om 10:09
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Uw voormalig partner fraudeert met gemeenschaosgelden, dus ook met mijn geld! Aangeven die boel dus.

Dan maar gewetensbezwaar

tenormin
door tenormin - Sep 6, 2013 om 11:59
16836 Antwoorden / 108 Vragen

U hoeft zich toch geen verrader te voelen? Als alles gegaan is zoals u hier schrijft is het niet meer dan logisch dat het UWV het één en ander met u doorneemt. Misschien dat uw partner zich verraden voelt, dat is dan maar aan hem/haar.

ekiem
door ekiem - Sep 6, 2013 om 13:41
676 Antwoorden / 100 Vragen

Eerlijkheid duurt het langst en persoonlijk vind ik dat uw ex partner u in een moeilijke positie heeft gebracht.
Deze had kunnen bedenken dat er op den duur voor u problemen zouden ontstaan, dit alleen al door het feit dat deze is doorgegaan met een bedrijf waaraan u geen deel meer in heeft.
Waarom dan toch moeilijk doen en problemen opzoeken.Gewoon alles helder en duidelijk uitleggen.
De banen liggen niet dik gezaaid en het UWV moet zich ook kunnen verantwoorden. Bij het niet verstrekken van gevraagde informatie kunnen ze sancties opleggen of de uitkering stopzetten.

Ekiem

westhoekje
door westhoekje - Sep 6, 2013 om 14:50
54 Antwoorden / 19 Vragen

Bij dezen wil ik een ieder danken voor zijn/ haar feedback.
Weet wat mij te doen staat, en dat is openheid van zaken.

Al is het dan met een ietwat weeïg onderbuik gevoel.