door witte roos Jan 6, 2011 om 15:44
Geldzaken & recht

Is er een verplichting tot uitbetalen van salaris?

Mijn partner werkt in loondienst voor een agrarisch loonbedrijf dat in financiële problemen zit.
Nu heeft hij al drie maanden geen salaris ontvangen, en ik vind dat dit niet kan!
Mijn partner wil zijn baas niet nog meer onder druk zetten, maar ergens zijn er grenzen vind ik.
We leven nu van mijn salaris, maar ik wil dit graag oplossen. Wie weet wat onze rechten zijn?

2924 6 Rapporteer

su
door susannef - Jan 6, 2011 om 16:24
303 Antwoorden / 9 Vragen

Wat je partner sowieso moet doen, is naar zijn werk blijven gaan. Dan kunnen er in geval het op een rechtzaak aan moet komen geen verwijten in de richting van werkweigering worden gemaakt.

Drie maanden zonder salaris vind ik ook veel te lang.
Zijn jullie lid van een vakbond? Dan is het raadzaam om hen in te schakelen.
Als je dat niet bent, zou ik er toch eens een brief aan wagen, ook al wordt de baas daarmee onder druk gezet.
Ik neem aan dat de baas ook zijn boodschappen wil blijven doen en zijn privérekeningen betalen...

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 6, 2011 om 16:43
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag roos,

Wat Susan adviseert is correct. Hij moet gaan voor werk. Wanneer de baas failliet gaat, heeft hij recht op (achterstallig) loon via UWV en ook op een WW-uitkering. Dit laatste hangt wel af van zijn arbeidsverleden. Stopt hij eigenmachtig met werk zonder betaling en zonder de baas schriftelijk tot loonbetaling gemaand te hebben, verzwakt dat zijn positie, ook voor een WW- uitkering.

Zijn er meer collega's die ook geen loon kregen? Is daarvan iemand lid van een vakbond? Deze bonden zijn er in gespecialiseerd om b.v. achterstallig loon op te eisen.

Hardware ERror MAN.

vladja
door vladja - Jan 6, 2011 om 17:19
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Het UWV vergoedt maximaal 13 weken achterstallig salaris en vakantietoeslag. Met de 3 maanden achterstand zit je nu al op die 13 weken.

Dus tijd voor actie.

Vladja

wi
door witte roos - Jan 7, 2011 om 13:34
4 Antwoorden / 3 Vragen

Bedankt voor de reactie's, mijn partner is een week geleden lid geworden van de bond op mijn advies.
Hij kijkt er niet zo van op dat zijn baas zo met betalingen om gaat, dat is gebruikelijk in die wereld zegt hij.
Maar ik ben dat helemaal niet gewent namelijk!
Zijn collega is geen lid van de bond, maar heeft ook nog salaris tegoed.
Groetjes, Roos.

vladja
door vladja - Jan 7, 2011 om 15:12
8293 Antwoorden / 27 Vragen

De bond zal weinig doen, omdat de zaak van achterstallig salaris al liep voordat hij lid werd. Een brandend huis kna je ook niet meer verzekeren.

Vladja

legra
door legra - Jan 7, 2011 om 15:40
9 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou in dit geval willen adviseren de werkgever schriftelijk (aangetekend + bericht ontvangst) te sommeren te betalen en daarin aan te geven dat u tevens aanspraakt maakt op de wettelijke verhoging.

"Wordt er niet op tijd betaald, dan kan de medewerker een wettelijke verhoging vorderen wegens vertraging. Deze verhoging geldt voor alle beloningen in geld(4.2.1.), vakantiebijslag (4.2.5.), als ook over bonnen waarmee de werknemer zijn recht op het vakantiegeld en vakantiebijslag in geld kan laten omzetten (4.2.5.). De verhoging geldt niet voor vormen van loon, welke anders dan in geld uitgekeerd worden (4.1.1.). Zij geldt evenmin voor incidenteel loon dat niet binnen ieder kwartaal wordt verstrekt (4.1.4.3.). Nog niet geheel duidelijk is of loon waarvan de berekening afhankelijk is van gegevens die moeten blijken uit de boeken en bescheiden van de werkgever ook voor verhoging in aanmerking komt. Er is reden om het begrip "loon" ruim uit te leggen en daarmee de verhoging toe te wijzen over bijvoorbeeld een winstaandeel en provisie. Een verhoging wegens vertraging wordt doorgaans niet toegewezen over een onkostenvergoeding, een dertiende maand en over verstrekkingen anders dan in geld. en ook voor vakantiegeld. Betaalt hij dit nettoloon niet tijdig, dan is de werkgever over dit bedrag een verhoging verschuldigd na een termijn van drie dagen. Dat is 5 % over de vierde werkdag en ook 5 % over iedere volgende werkdag. De maximale verhoging van het verschuldigde loon is 50 procent. Dit laatste is de werkgever verschuldigd, als hij verzuimt om binnen 14 werkdagen te betalen. De rechter kan de hoogte van de boete wijzigen. (art 18g WML). "

Bron: arbeidsrechter.nl

Succes!!