cees de kort
door cees de kort Sep 11, 2020 om 13:06
Geldzaken & recht

Is er nog een commissie gevormd voor dat pfhissing probleem

IK zal het woord pfhissing wel verkeerd geschreven hebben maar men weet, als je er mee te maken hebt gehad, direct wat er bedoeld wordt. Geld van je bankrekening op geaaide wijze eraf halen!
ook wij hebben hier ervaring mee, politie geinformeerd klacht neergelegd, en je hoord er nooit iets meer van!
Het ging bij ons toch over een bedrag van bijna €10.000. Bank, "De Rabobank" vergoed niets.

1811 11 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Sep 11, 2020 om 13:15
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Heeft u het over phishing of, recenter spoofing? Bij dat laatste schijnt de Rabobank wel mee te denken met de slachtoffers. Met phishing is dat moeilijker.

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 11, 2020 om 13:25
7209 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt zich aanmelden bij Klaas Willems:
spoofing@oban.nl
onderaan deze link vind u de uitleg.
https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/geldzaken-recht/aanmelding-mislukt

Donuts
door Donuts - Sep 11, 2020 om 13:29
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Quote Geld van je bankrekening op geaaide wijze eraf halen!

Wel lief dat ze het zachtjes doen...:-))

justmeagain
door justmeagain Sep 12, 2020 om 00:29
623 Antwoorden / 8 Vragen

@sprietje, scherp, ik had er overheen gelezen.:-)

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 11, 2020 om 13:33
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Naast de al gegeven verwijzing: U kunt bij vermoeden van phishing, spoofing etc. ook altijd een melding doen bij https://www.fraudehelpdesk.nl/

In de regel is er echter weinig te halen aangezien de daders meestal in een 'verwegistan'wonen en daarmee figuurlijk 'op een kerkhof liggen'.

U kunt altijd ook navraag doen bij de politie naar het uitblijven van een reactie op de aanklacht.
Helaas wordt er in deze meestal door in ieder geval banken gesteld dat u zelf degene bent die de opdracht tot betaling heeft gegeven zonder de betrouwbaarheid na te gaan. Dat zal de RaboBank denk ik ook hebben gedaan.

pe
door pebk - Sep 11, 2020 om 13:39
581 Antwoorden / 0 Vragen

Klopt de bank vergoedt niets (niet alleen de Rabo overigens). Als u geld over maakt naar iemand met een overboeking, wat zou de bank daar tegenin moeten brengen? Zij kunnen geen onderscheid maken tussen rechtmatige en onrechtmatige overboekingen.

De politie geeft ook aan dat de individuele gevallen lastig zijn om opgelost te krijgen (netwerken van criminelen, katvangers, doorsluizen van geld). Dat bedrag bent u waarschijnlijk gewoon kwijt. De politie heeft wel baat bij de aangiften om zo te de netwerken te achterhalen en de boeven te pakken. Echter is uw geld, waar u misschien lang voor gespaard heeft, in no-time uitgegeven.

tijger1
door tijger1 - Sep 11, 2020 om 14:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En waarom zou de bank dat moeten vergoeden? U hebt het toch zelf overgemaakt.

En over wat voor commissie hebt u het dan?

diumenge
door diumenge - Sep 11, 2020 om 14:05
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wat voor commissie?

De banken en betaalvereniging waarschuwen voor phising en nu ook spoofing. Maar ze staan altijd met 1-0 achter ten opzichte van de ge(h)aaide criminelen. Technisch doen ze van alles, maar zoals in de uitzending afgelopen zaterdag ook werd aangegeven gaat het steeds meer om de inzet van sociale en psychologische tactieken. Zoals bijvoorbeeld paniek veroorzaken om zo het rationele denkproces te beïnvloeden. Elke waarschuwingscampagne is voor een bepaalde groep altijd aan dovemans oren gericht lijkt het wel, en blijkbaar valt er juist bij die groep veel geld te halen. De zwakste schakel is de gebruiker en niet de gebruikte techniek.

justmeagain
door justmeagain Sep 12, 2020 om 00:36
623 Antwoorden / 8 Vragen

Is de crimineel nou zo gehaaid of het slachtoffer goedgelovig?
Ik mag de auto niet in zonder rijbewijs. Maar echt iedereen mag online en online bankieren vanaf 18 jaar. Ik ben groot voorstander van een soort veiligheids/preventie cursus. Als je geen fake URL kunt herkennen moet je dan online willen?
Ook bij spoofing vraag hulp en vraag of ze later terug kunnen bellen. Neem zo'n gesprek ook op dat kan met de meeste mobiele telefoons. Als je vraagt om terug te bellen haken de spoofers waarschijnlijk al af.

diumenge
door diumenge Sep 12, 2020 om 15:53
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Een oplossing voor dat soort mensen is misschien een vrijwillig tijdslot. Dat wil zeggen dat handmatige overmakingen bijvoorbeeld pas 24 uur laten worden uitgevoerd én in de tussentijd te annuleren zijn. Dat zou denk ik in 99% van deze gevallen de schade hebben voorkomen, omdat je ziet dat mensen vrij snel ná de oplichting zich realiseren dat er iets niet klopt.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Sep 11, 2020 om 14:42
2093 Antwoorden / Vragen

Dit is zeker niet het moment om het nog eens te hebben over het feit dat in mijn optiek een hoop mensen eigenlijk niet zonder toezicht hun eigen bankrekening zouden mogen beheren? Dat zou wat zijn, een service van de bank waarbij ze meekijken en op critische momenten de boeking blokkeren in ruil waarvoor dan bij fraude de kosten wél vergoed worden. Het kost natuurlijk wel wat maar de doelgroep haalt het er mogelijk nog uit ook.

rj
door rjw Sep 11, 2020 om 19:57
3279 Antwoorden / 5 Vragen

Het lijkt me een gat in de markt voor banken. Heel veel handelingen hoef je niet meer te doen, dus een service a 25 euro per maand lijkt me een prima oplossing om mensen te helpen die het zelf niet meer kunnen of willen doen. Daar kan je ca 15...20 minuten service voor verlenen per maand. Dan kom je een heel eind denk ik.

rj
door rjw - Sep 11, 2020 om 20:06
3279 Antwoorden / 5 Vragen

"politie geinformeerd klacht neergelegd, en je hoord er nooit iets meer van!"

Wat zou de politie moeten doen dan?

tijger1
door tijger1 Sep 11, 2020 om 21:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bromsnor moet op zijn fiets stappen en de onverlaat bij zijn lurven grijpen. Dat zal hem leren.

rj
door rjw Sep 12, 2020 om 12:37
3279 Antwoorden / 5 Vragen

Of misschien kan de politie helpen om andere diensten in te schakelen zodat mensen die klakkeloos geld naar vreemden overmaken onder curatele gezet kunnen worden?

john devries
door john devries Sep 12, 2020 om 16:06
219 Antwoorden / Vragen

Met de pet rond gaan ?

john devries
door john devries - Sep 12, 2020 om 16:15
219 Antwoorden / Vragen

Als je geen machtiging of inlog gegevens en betaal code's etc. hebt gegeven is het onmogelijk om geld van je rekening af te halen . Inloggen bij een bank zonder inloggegeven is onmogelijk. Dus ergens heb je deze gegevens aan een derde verstrekt Wat was de motivatie van de Rabobank om je  schade niet te vergoeden dan ?

We
door Webcare Rabobank - Sep 18, 2020 om 09:26
16 Antwoorden / Vragen

Hi Cees,

Vervelend om te lezen dat je slachtoffer bent geworden van phishing. Kan jij mij uitleggen wat er precies is gebeurd?

Je geeft aan dat je de politie hierover hebt geinformeerd. Kan ik hieruit opmaken dat je aangifte hebt gedaan?

Verder geef je aan dat wij niets vergoeden. Heb je hier contact met ons over gehad? Hebben mijn collega's jou dan ook uitgelegd waarom er niets vergoed wordt?

Ik lees graag jouw reactie terug.

Dylan
Team Webcare - Rabobank Nederland