as
door astrid boucher Jan 13, 2016 om 12:12
Geldzaken & recht

Is het verstandig om je hypotheek af te lossen

Als je de middelen hebt om de komende jaren je hypotheek af te lossen is dit verstandiger dan te veel sparen? Ik weet dat ik daar door mijn hypotheek rente aftrek verspeel. Maar mijn woonlasten zijn dan wel lager, of betaal je ook vermogensbelasting als je je huis hebt af betaald?

2239 7 Rapporteer

Topantwoord

hutch
door hutch - Jan 13, 2016 om 12:15
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Jazeker, het beste is om zoveel mogelijk af te lossen. De hypotheekrente is altijd hoger dan de spaarrente.
Maar houd wel een bepaald bedrag achter de hand voor extra (onverwachte) uitgaven.

Topantwoord

ph
door philip36 - Jan 13, 2016 om 12:25
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Lijkt me wel verstandig met de lage spaarrente.

Ook een bijkomend voordeel is dat het huurwaardeforfait niet hoger kan zijn dan de verschuldigde hypotheekrente.
Als alles afgelost is er ook geen huurwaardeforfait meer, extra belastingvoordeel dus.

jo
door jorisw Jan 13, 2016 om 13:31
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Off-topic: dat van de huurwaardeforfait gaat overigens totaal in tegen de oorspronkelijke gedacht achter huurwaardeforfait en hypotheekrenteaftrek.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Jan 13, 2016 om 12:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het hangt ook af van uw leeftijd en verder nog of u van plan bent om te verhuizen en een duurder huis te kopen. Want de "overwaarde" moet u dan in het nieuwe huis stoppen.

maar meer in het algemeen is aflossen verstandig. Houd wel een flinke reserve voor onvoorziene uitgaven, want als u daarvoor moet lenen, kost dat erg veel geld.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Jan 13, 2016 om 12:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En nee, over een huis wat je zelf bewoont, betaal je geen vermogensrendementsheffing.

Topantwoord

jo
door jorisw - Jan 13, 2016 om 13:33
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Dat je de hypotheekrenteaftrek verspeelt is geen reden. Veel mensen betalen liever veel rente om maar minder belasting te betalen maar houden zichzelf natuurlijk voor de gek. Geen rente betalen en geen HRA krijgen is altijd gunstiger dan rente betalen en wat belasting terug krijgen.

Of je de hele schuld wilt afbetalen hangt weer van andere factoren af. Geld achter de hand houden heeft ook zo z'n voordelen, ook al is de rente erg laag. Genoeg geld op de bank zorgt voor minder stress.

Topantwoord

Apetjoek
door Apetjoek - Jan 13, 2016 om 13:50
234 Antwoorden / 16 Vragen

Ook bij een afbetaalde woning moet je het eigen woningforfait van het huis aangeven in box 1. Omdat je de hypotheek hebt afgelost, heb je geen recht meer op hypotheekrenteaftrek. In plaats daarvan heb je recht op de aftrekpost ''geen of een kleine eigenwoningschuld''. Die aftrekpost is net zo groot als het eigen woningforfait, zodat je over een afbetaalde woning uiteindelijk geen inkomstenbelasting betaalt.
Jaarlijks betaal je in box 1 het eigenwoningforfait. Deze bedraagt voor de meeste huizen 0,6 procent van de woningwaarde. Voor een woning ter waarde van 250.000 euro betaal je dus 1.500 euro per jaar. De Belastingdienst verrekent deze belasting met de hypotheekrenteaftrek waar je recht op hebt. Na het aflossen van de hypotheek vervalt het eigenwoningforfait, net als de hypotheekrenteaftrek.

Maar als je geen nieuwe hypotheek meer wilt, kun je beter zelf de uitschrijving regelen voordat je de woning verkoopt. Na de verkoop vestigt de nieuwe koper namelijk een nieuwe hypotheek op de woning. Hij schakelt hiervoor zelf een notaris in en deze regelt dan ook de uitschrijving van de hypotheek op jouw naam. Op dat moment kies je dus niet zelf de notaris, maar de nieuwe koper. De kans bestaat dat je dan hogere notariskosten betaalt dan wanneer je zelf een notaris uitzoekt.

De kosten voor het uitschrijven van een hypotheek verschillen namelijk per notaris. De ene notaris rekent minder dan 100 euro, de ander brengt meer dan 400 euro in rekening. Goed vergelijken van de tarieven scheelt dus veel geld.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Jan 13, 2016 om 14:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het eigen woningforfait is 0,75% voor een woning tussen de € 75.000 en € 1.050.000.