Ro
door RobHun Aug 13, 2018 om 19:39
Geldzaken & recht

Is "Usenext.com" een vereniging of abonnementsvorm?

Ik wil na jaren het niet meer gebruikt te hebben, mijn "abonnement" op Usenext eindelijk eens een keer beëindigen. Daartoe heb ik ongeveer 5 à 6 weken voor het verlopen van het abonnement via een webform op de site van Usenext mijn opzegging bekend gemaakt. Het nadeel van dit soort webformulieren is dat je meestal geen eigen administratie er aan overhoud in de vorm van een kopietje van het bericht.
Met andere zaken aan mijn hoofd niet meer aan gedacht en ook niet opgevallen dat er geen antwoord kwam, totdat er in juli weer 90,00 euro van mijn rekening afgeschreven werd. Ik kon me wel voor mijn hoofd slaan, stom, geen bewijs dat ik dat formulier gestuurd had. Dan maar weer naar de site en zoeken naar een opzeg procedure. Zeer moeilijk te vinden, maar met wat doorzettingsvermogen toch gevonden en ingevuld, immers, na een langjarig abonnement geldt in Nederland de Wet van Dam, waarbij men met een opzegtermijn van 1 maand, alsnog het abonnement kan opzeggen. Alles naar behoren ingevuld maar in de allerlaatste fase komt er dan een bericht met een zielig kijkend jongentje dat er wat mis is gegaan en of je dan even een nummer in Duitsland wil bellen. Mijn Engels is behoorlijk goed en dus kunnen uitleggen dat in Nederland er een wet is m.b.t. het opzeggen, waar ook Usenext zich aan dient te houden. De Duitse dame was het daar helemaal niet mee eens en vertelde dat mijn abonnement pas over een jaar afloopt.
Mijn vraag is nu: de Wet van Dam geldt niet voor Verenigingen, wel voor abonnementen. Is Usenext een vereniging of is er sprake van een abonnement?

1105 6 Rapporteer

Topantwoord

diumenge
door diumenge - Aug 13, 2018 om 19:41
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Uiteraard is Usenext geen vereniging.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Aug 13, 2018 om 19:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar is het wel een Nederlands bedrijf? In Duitsland hoeft de wet Van Dam natuurlijk helemaal niet van kracht te zijn.

Topantwoord

Thijs12
door Thijs12 - Aug 13, 2018 om 20:43
553 Antwoorden / Vragen

Usenet is gevestigd in London UK. Ik denk dat ze weinig met Nederlandse wetten te maken hebben.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Aug 13, 2018 om 20:49
11532 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Robhun ,

is er sprake van een abonnement?

Ja , is een abonnement .

Usenext is gevestigd in Duitsland ,  hoofdkantoor London , klik op de rode regels ( lees ook de link onder Online geschillenbeslechting )

https://www.usenext.com/en-US/about-us

U kunt ook contact opnemen met ECC ,

https://www.eccnederland.nl/nl

Lees hier de voorwaarden , m.n punt 4 ( dan daar onder punt 3 en 4 ).

https://www.usenext.com/en-US/terms

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 13, 2018 om 22:19
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Ga na of er hier srake is van Europese regelgeving. Die zou dan hoe dan ook gelden voor een in Duitsland gevestigde organisatie maar ook als die in Londen is gevestigd, (Er is nog geen Brexit).3

Bij deze een verwijzing: http://www.eu2004.nl/abonnement-opzeggen-in-de-eu/

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 13, 2018 om 22:24
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Ps. Ik zie dat in het bericht waarnaar ik verwijs ook aan de Wet van Dam wordt gerefereerd.
Uit de tekst begrijp ikl ook dat opzeggen bmet termijn van één maand bij Europees recht is geregeld (welk recht niet geld voor lidmaatschap van verenigingen en Usenext is geen vereniging)