Micee
door Micee Nov 21, 2020 om 19:35
Geldzaken & recht

Item houtkachels

Mooi item over houtkachels. Maar waarom wordt er volledig voorbij gegaan aan het feit dat de schoorsteen op dezelfde hoogte zit als het raam van de klagers? Er is niet voor niks een regel dat de schoorsteen een bepaalde hoogte boven het dak uit moet komen!

Wij wonen in hoogbouw en hebben ook extreme overlast van houtkachels. Op 30 meter afstand wordt hout gestookt in laagbouw en hun schoorsteen zit op exact dezelfde hoogte als ons slaapkamerraam. Het is toch te bizar voor woorden dat dit toegestaan is??!!

2732 9 Rapporteer

HansRoe
door HansRoe - Nov 21, 2020 om 19:49
1 Antwoorden / Vragen

Wellicht kun je maatregelen afdwingen op grond van de milieuwetten. In dat geval doe je er goed aan de luchtvervuiling te meten. Je kunt voor ruim 100 euro een apparaat kopen dat fijnstof (pm10 en pm2.5) meet. Als je regelmatig veel te hoog zit kun je met de meetresultaten veel meer bereiken bij de overlastgevende of zelfs een klacht indienen bij de gemeente. Om harde cijfers kun je niet zo makkelijk heen, vooral als je kunt laten zien dat je flink boven de normen voor luchtkwaliteit zit. Als je meer wilt weten neem dan contact met mij op.

Micee
door Micee Nov 21, 2020 om 20:16
Antwoorden / 1 Vragen

Dat is het probleem. De 'schade' is aantoonbaar maar net als de mensen in de reportage krijgen wij te horen dat er niks aan te doen is. Hout stoken lijkt een recht te zijn waar niet aan te tornen valt, hoeveel overlast er ook is!

tijger1
door tijger1 - Nov 21, 2020 om 20:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die schoorsteen van de buren zou hoger moeten zijn, boven het dak uitsteken.

Micee
door Micee Nov 21, 2020 om 20:31
Antwoorden / 1 Vragen

Boven hun dak steekt het netjes uit, dat klopt. Maar zij wonen in laagbouw (3 verdiepingen). Wij hebben onderburen (2 verdiepingen) Onze slaapkamer zit op de 4e verdieping, precies op de hoogte van hun schoorsteen. Overigens hebben we in onze woonkamer ook overlast, ook al zit die een verdieping lager dan hun schoorsteen.

tenormin
door tenormin Nov 21, 2020 om 21:46
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@Micee. Mij leek het juist dat de schoorsteen te laag is.

Micee
door Micee Nov 21, 2020 om 22:15
Antwoorden / 1 Vragen

Volgens de volstrekt onbegrijpelijke voorschriften is de schoorsteen hoog genoeg. Helaas zorgt dat dus alsnog voor veel overlast. Het wordt echt tijd dat de regels aangepast worden.

tenormin
door tenormin Nov 21, 2020 om 23:47
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Die schoorsteen zag (ziet) er echt niet uit. Kan men (ik)  aan de buitenkant natuurlijk niet zien maar lijkt me niet regelmatig geveegd te worden. Heeft u de Gemeente ingelicht? Met foto's? Iedereen, ik bedoel niet het panel maar de voorschriften zijn hartstikke fout. Net als die vuurkorven in de zomer: je (men) steekt de dievenmoord. Uitvechten tot de rechter. Ook mensen zonder Astma of COPD: het is adembenemend: letterlijk.

Micee
door Micee Nov 22, 2020 om 00:05
Antwoorden / 1 Vragen

Aha ik begrijp het misverstand.
Ik verbaasde me ook over de betreffende schoorsteen in het item van Kassa. Die zag er zeker niet goed uit... U heeft wat dat betreft helemaal gelijk.

Ik ben niet de persoon uit Kassa maar zit dus met exact hetzelfde probleem. Ernstige overlast helaas van mensen die graag de houtkachel stoken in een buurt waar mensen dicht op elkaar wonen.

tijger1
door tijger1 Nov 22, 2020 om 00:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De schoorsteen moet boven het dak uitsteken. Dus die lui uit de uitzending kunnen daar wat aan laten doen.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Nov 21, 2020 om 21:56
1389 Antwoorden / 10 Vragen

bouwjaar woningen?

Als je een  hoger gebouw naast laagbouw zet  kun je  achteraf nooit eisen dat hun schoorsteen boven jou huis uit komt.

Ook vraag ik me  al hoeveel meters deze dan hoger moet zijn.
Ik heb zelf  2 meters boven de nok gedaan omdat  soms de  rook via het dak anders omlaag kon trekken en zelfs in mijn eigen huis kon slaan.
Nu verdunde de rook voldoende en goed doorstoken en niet teveel knijpen kan ook veel ellende voorkomen.

Helaas is zelfs rekening met de wind houden geen oplossing,  ik had wind vaantje maar na enkele minuten draaide de wind...
En de vele Pellet kachels met subsidie, die blijven voorlopig omdat ze dachten  een goede milieu vriendelijke warmtebron gekocht te hebben.

Micee
door Micee Nov 21, 2020 om 22:11
Antwoorden / 1 Vragen

Bouwjaar is rond 1978. Exact weet ik het niet, wel weet ik dat zowel de laagbouw als hoogbouw uit dezelfde tijd zijn.
De subsidie voor pelletkachels vind ik ook onbegrijpelijk. Wie heeft dat bedacht?

Hout stoken in een woonwijk zorgt sowieso voor overlast!!

Micee
door Micee Nov 21, 2020 om 22:48
Antwoorden / 1 Vragen

Overigens verbaas ik mij over uw opmerking 'zelfs mijn eigen huis in kon slaan'. U weet dus hoe vervelend houtrook is. Het is logisch dat de stoker er minder last van heeft dan de buurt (rook verplaatst zich vanuit de schoorsteen, het daalt niet snel genoeg boven de bron maar zorgt wel voor overlast bij de buren)

Wat is de reden dat iemand met een houtkachel toch zo egoïstisch is te blijven stoken ondanks dat het voor overlast zorgt?

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Nov 22, 2020 om 16:01
1389 Antwoorden / 10 Vragen

In een nieuwe woning in Almere was maximale maat  toegestaan,  bij val winden aan de luwe kant kon enige geur  je eigen raam via dak  getrokken rook naar binnen slaan!

Ik haalde na oplevering en controle gemeente kapje weg,  2 meters goedkopere pijp  er tussen en  stoken maar.
Door niet vlak boven dak maar veel hoger is  er door het schuine dak een soort extra sterke wind en achterzijde vacuum en  door die 2 meters extra   verdunde en ruik  je niets meer....

Geen pellet maar wel  een pijpje 50mm gemonteerd + fan  voor betere trek,  die blaast onderin en net als pellet kachels krijg je ook
bij windstil weer  meer trek en  betere rendement,  minder as en meer warmte...  een kachel ombouwen doe ik gewoon,  of het mag... een hoog rendement en   schoner stoken en makkelijker starten dus  een  soort DHZ pellet kachel nagemaakt met  hele stammen... ik boor gat in midden en krijg zo schoorsteen effect,  hele stam die van binnen naar buiten brande... en vlammen waar geen hout zit door Turbine werking,  ook hout kachels kun je verbeteren....
Draai winden in de kachel en enkel wandige pijpen geven meer rendement  en 1x per maand de as lade legen,  doen maar weinig!
Schoner stoken kan maar  je moet  gewoon de  techniek uit  Lucht & Ruimtevaart van TU Delft voor houtkachel toepassen.
Thermodynamica is zware studie maar leuke test...

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 21, 2020 om 22:05
7195 Antwoorden / 3 Vragen
Micee
door Micee Nov 21, 2020 om 22:17
Antwoorden / 1 Vragen

Fijn!! Hopelijk geeft dat ons een 'stok om mee te slaan' en dus eindelijk een beetje ademruimte. Hout dat gestookt wordt ligt hier in de buurt gewoon buiten en is dus vaak vochtig

di
door directtrack Nov 22, 2020 om 01:29
2 Antwoorden / Vragen

In het artikel in dvhn doet mevrouw Schippers het woord. Het is alsof je de tabakswinkelier vraagt of roken slecht is of de bekende uitdrukking 'slager die zijn eigen vlees keurt'. RIVM en TNO zijn onafhankelijke instituten in NL waar de politiek zich door kan laten adviseren en vervolgens een transparant beleid kan uitzetten. Aan de mening van mevrouw Schippers hebben we geen boodschap. De gegevens die het onafhankelijke Longfonds afgeeft zijn nu al alarmerend. N.B. in Vlaanderen is houtstoken bij minder dan windkracht 2 BF niet toegestaan. Enfin maar weer wachten op een dagje NW wind, de enige windrichting waarin ons huis niet door houtstokende buurtgenoten wordt belaagd.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Nov 22, 2020 om 16:06
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Nat hout  geeft dikke  witte wolken en volle as lade en heel veel werk!
Daar ben ik te lui voor,  onder een luifel  jaar of langer laten drogen en zorg dat bij harde wind het niet nat regende....

Het word tijd dat er een  controle achteraf komt  en als ze de uitstoot tijdens het branden gaan meten en daar een plaatselijke belasting voor gaan invoeren komen er wel betere kachels op de markt.
Ik heb een goede zelf verbeterd en  na 1 maand stoken de As Lade legen?  Ook de in garage  geleende meters voor uitlaat in schoorsteen  waren netjes,  Euro 3 tot 4 norm gehaald...  dat is voor een hout kachel best netjes!

Meten is weten en  een uitstoot belasting  op het hebben van foute kachel... dan  kunnen winkels neiuwere verkopen en fabrieken weer productie maken...  gewoon invoeren en  vele zullen tijdelijk  naar oude ijzer gaan tot er bewezen betere in de winkels staan.

gerbera
door gerbera - Nov 21, 2020 om 22:19
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Voor de hoogte van een schoorsteen zijn geen vaste normen gesteld. Men gaat er van uit dat een schoorsteen op een plat dak ong 1 meter en bij een schuin dak ong. 0,5 meter boven de nok uitsteekt. Maar open haarden bestaan al jaren maar men er weinig problemen over hoorde. Ook zijn er nog mensen die een gaskachel stoken maar ook daar hoor je niets over omdat dit nauwelijks te ruiken is. Een houtkachel ruik je soms van verre en toch hebben de kachels hetzelfde effect, ze stoten beide fijnstof uit. Echter nu de houtkachel populair wordt, misschien ook omdat we van het gas af moeten, is men bezig met het stellen van zwaardere eisen waar zo'n ding aan moet voldoen.

Micee
door Micee Nov 21, 2020 om 22:27
Antwoorden / 1 Vragen

Dan ben ik verkeerd geïnformeerd, ik ging er vanuit dat daar regels over bestonden. De overlastgevers beroepen zich daar ook op, dat de schoorsteen aan de normen voldoet.

tijger1
door tijger1 Nov 22, 2020 om 00:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En dan van de zomer weer gezellig asn de barbecue?

Micee
door Micee Nov 22, 2020 om 00:50
Antwoorden / 1 Vragen

Ik doe zelf niet aan barbecue, op een balkon vind ik dat geen goed idee. Maar over het algemeen is dat maar een uurtje of 2. Houtkachels branden de hele avond en met een beetje pech ook overdag. Dat is echt wel een verschil

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Nov 23, 2020 om 09:51
1389 Antwoorden / 10 Vragen

BBQ een uurtje maar ik ben wel te laat met ramen en deuren te sluiten als ze niets melden...
en eenmaal binnen en ramen dicht krijg ik die geur nooit weg!

Maar de houtkachels,   bij lage stand stoken duurde het uren en  slaat de relatief koude rook snel neer!
Tenminste 50% of liefste  ¾ stand of volle kracht en de hitte van rookgasssen stijgen door  restwarmte op en geven nauwelijks overlast.

Net als een auto in een file meer vervuilde dan bij  100Km/h  en  lzo werkte een hout kachel ook.

di
door directtrack - Nov 22, 2020 om 01:09
2 Antwoorden / Vragen

TNO adviseert tenminste 1,80m boven de NOK van het dak. Bij lagere schoorstenen komt de uitstoot in de wervelingen rond de daknok terecht en verplaatst zich daarna horizontaal ofwel rolt langs het dak naar beneden. Uitstoot die bij buren terecht komt getuigt van een gebrek aan respect voor de buren (tot zo'n 700m). Houtstoken in een woonwijk is een domme en verontreinigende welvaartsziekte. Staatssecretaris, partijen en de meeste gemeentes zijn bang voor een zwartepietendiscussie en stemmenverlies. Het is echter de taak van een gemeente om voor het welzijn van inwoners in te staan. Gevolgen van houtstook leveren een kleine 3000 doden per jaar op in NL. Leg het maar eens uit. Daarnaast is de industriële lobby (waar de zgn. aanmaakdeskundige in het programma ook toe behoort) minstens zo crimineel als de lobby van de tabaksindustrie. Door het aanmaken en stoken als lustopwekkend te tonen kwam de boodschap van  het Longfonds zwakker over.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Nov 22, 2020 om 16:12
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als ik de klep dicht doe en ga knijpen is er weinig warmte en kan dit neerslaan.....
Je moet minstends  50% stoken of meer en geen zacht vuurtje willen!

De het is gezellig stokers  veroorzaken de meeste ellende,  bij voldoende vuur is de hitte voldoende om op te stijgen en  heb je
nauwelijks neerslag van rook!
Helaas meld TNO dit nooit erbij helaas.

panter22
door panter22 - Nov 22, 2020 om 08:46
6599 Antwoorden / Vragen

Het was een informatief item. Het ging hier niet om opkomen van belangen van mensen die last hebben van houtstook.
En stoken mag gewoon. Nu waren alle pijlen van de mensen in het item gericht op de overbuurman.
Die zal vast niet de enige in de wijk zijn met een houtkachel. Als je een beetje een koophuis hebt, dan zorg je er voor dat je een houtkachel in huis hebt.
Wen en dus maar aan. En 30 meter verderop is een heel stuk.
En hoogbouw of laagbouw maakt voor de rookoverlast niet uit.
Je mag blij zijn dat er geen buur is die zijn cv stookt op hout of de hele dag vers gezaagde boomstammen stookt.
De enige mamier om er vanaf te komen  is een aktiegroep oprichten en er voor zorgen dat je flink in de publiciteit komt,

1paul
door 1paul - Nov 22, 2020 om 08:50
3161 Antwoorden / 0 Vragen

ja en nee, je kunt natuurlijk niet eisen dat schoorstenen net zo hoog gemaakt moeten worden als het hoogste gebouw in de omgeving....

Wel kunnen er eisen gesteld gaan worden, via de politiek, aan bijvoorbeeld filters in of op de schoorsteen....

wat dit item wel mooi laat zien is dat de houtstookcentrale's die men wil plaatsen in heel Nederland GEEN bestaansrecht hebben, mooi 11 Miljard subsidie op die krengen maar niet even nagedacht over wat dit allemaal met de omgevingslucht doet!!!!

Politiek is soms een beetje dom zullen we maar zeggen....

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 22, 2020 om 09:22
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Er zijn al gemeenten waar er op basis van lokale maatregelen regels zijn gesteld en soms wordt er ook al gesproken over instllen van stookverboden en dan vooral tijdens perioden van hoge luchtvochtigheid en geen of heel weinig wind. Ook zijn er al regels die een beperking inhouden aan wat wel en niet gestookt mag worden zoals bijv. geïmpregneerd of geverfd hout niet. Handhaven is echter lastig. (zie o.a. ook de al door @HANSROE en @PANTHER22 gegeven reactie).

Als u en andere bewoners in uw omgeving dus extreem hinder hebben is dè manier: benader uw Gemeente (lijke milieudienst).

(Het viel mij wel op dat gedurende de opname de rook in een andere richting wegwaaide).